Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn geweatherde modellen door jan47
Vandaag om 09:55:18
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Montanbahn
Vandaag om 09:52:55
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door rjr
Vandaag om 09:52:17
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Jelmer
Vandaag om 09:51:03
Raadplaatje door Martijnstein
Vandaag om 09:47:34
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Jelmer
Vandaag om 09:39:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jelmer
Vandaag om 09:36:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 09:28:32
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door MOVisser
Vandaag om 09:28:18
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ben
Vandaag om 08:47:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:22:58
Bahnstrecke 5867 door spoorijzer
Vandaag om 07:56:53
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door Eric B
Vandaag om 07:56:32
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 07:48:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door basjuh1981
Vandaag om 07:41:56
Aachenau West door basjuh1981
Vandaag om 07:40:04
Gezocht decals wit op transparant door ruudns
18 November 2025, 23:02:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
18 November 2025, 22:24:13
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
18 November 2025, 22:18:43
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
18 November 2025, 21:40:00
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
18 November 2025, 21:06:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
18 November 2025, 20:38:11
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door klusser
18 November 2025, 19:56:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door WimC
18 November 2025, 19:33:19
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door Thom
18 November 2025, 18:58:29
Artitec 6300 door Gerke
18 November 2025, 17:48:30
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
18 November 2025, 17:44:13
Lodewickshaven door Ronald Halma
18 November 2025, 17:40:47
De RTM in 2008 en ver daarvoor door Eric B
18 November 2025, 16:19:59
20 jaar BNLS jubileum door Peter J K
18 November 2025, 15:46:54
  

Auteur Topic: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC  (gelezen 8046 keer)

AutoMaus

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
    • Automaus
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #90 Gepost op: 18 November 2025, 16:31:16 »
@Automaus
Ik zat even te kijken op die web editor, ziet er wel leuk uit. Het lukt me alleen niet om instructies toe te voegen. Dus ik neem aan work in progress. ;)
Ja dat is zeker WIP, moet komende weken volledig functioneel worden, dan kun je dus importeren - wijzigen - exporteren.
groeten,
Edwin
automaus

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3497
    • modulebaan.nl
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #91 Gepost op: 18 November 2025, 16:35:53 »
En dat zelf opletten, is juist wat ik wilde automatiseren  ;D

Automaus kan controleren of een spoor al bezet is. De trein moet dan stil blijven staan.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

rjr

  • Online Online
  • Berichten: 2082
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #92 Gepost op: 18 November 2025, 23:21:49 »


En dat zelf opletten, is juist wat ik wilde automatiseren  ;D

Zat nog te denken,
Als je het geen probleem vind om wel per lok/trein een knop te hebben om die weg te sturen naar je schaduwstation, dan kun je het schaduw station ook automatiseren met een besturingsprogramma.
De knop is dan de manier om aan te geven welke lok naar het schaduwstation moet vertrekken. Dan kun je automatisch een leeg spoor kiezen, eventueel zelfs eentje leeg maken als die er niet is.
Bij vertrek komt de lok/trein dan weer uit het schaduwstation en automatisch naar handmatig.
De gehele baan hoeft dan niet van bezetmelders voorzien te worden, alleen het schaduwstation, en je maakt een fictief station voor de rest van je baan. In koploper zou ik dit in elk geval nog wel aan de praat moeten kunnen krijgen. Andere programma's ken ik er niet goed genoeg voor.

Maar de automaus heeft blijkbaar ook wel een optie om te kijken of de trein mag vertrekken.
Tjalling, gaat de trein dan als nog rijden als het spoor wel leeg wordt later?
In dat geval moet je er dus wel rekening mee houden dat dat kan, en er niet intussen iets anders in de weg staan.

Roelco

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3497
    • modulebaan.nl
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #93 Gepost op: Vandaag om 08:08:16 »
Hallo Roelco,

Er is wat mij betreft geen twijfel of de vraag van Rogier opgelost kan worden met een besturingssysteem zoals Koploper of iTrain.
Het punt is dat dat geen eenvoudige oplossing is. Al deze systemen kosten veel tijd om te leren. Dat is één van de redenen om Automaus te ontwikkelen.
Er wordt wel met bezetmelders gewerkt. Om de trein te stoppen op zijn spoor hebben we bijvoorbeeld melder 5
Met de volgende 3 instructies kun je controleren of het sport bezet is:

Zet snelheid LOC op 0
Wacht tot melder 5 vrij is
Zet snelheid LOC op 50%

Als er nog een trein op melder 5 staat, zal de trein stoppen. Als dat niet zo is, gaat de trein rijden, en zit er zo weinig tijd tussen de uitvoering van beide snelheid commando's, dat je dat niet ziet.

Dit is een eerste schets. Meer treinen op 1 vast opstelspoor is ook geen scenario dat ik als eerste optie zou adviseren.

Groet,
Tjalling



modulebaan.nl

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6909
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #94 Gepost op: Vandaag om 08:54:56 »

Er is wat mij betreft geen twijfel of de vraag van Rogier opgelost kan worden met een besturingssysteem zoals Koploper of iTrain.

Al deze systemen kosten veel tijd om te leren.


"Veel tijd" is wel erg relatief, met hulp van een tutorial heb je in een paar uurtjes het plan ontworpen en getekend en kun je fictief rijden.


Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3497
    • modulebaan.nl
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #95 Gepost op: Vandaag om 09:17:14 »
Als dat je interesse heeft, werkt dat inderdaad wel voor de happy flow. En fictief is wat anders dan op de modelbaan.

Opsporen van afwijkingen is knap lastig omdat de programma's wel erg uitgebreid zijn, en gebaseerd zijn op een bepaalde filosofie die je (deels) moet begrijpen. Om dan een fout in je modelbaan op te sporen kan heel veel tijd en moeite kosten.

Ik heb het geprobeerd, en het was geen prettige ervaring.

Dat iemand er veel plezier en voldoening aan beleefd om een trein baan mooi te automatiseren met behulp van een PC kan ik me best voorstellen. Maar het is niet mijn hobby en in mijn ervaring is het nooit simpel.

Groet,
Tjalling



modulebaan.nl

rjr

  • Online Online
  • Berichten: 2082
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #96 Gepost op: Vandaag om 09:52:17 »
Tjalling,

Je hebt volkomen gelijk natuurlijk, maar Rogier heeft ook aangegeven dat volledig computergestuurd misschien wel in de toekomst ligt, en dan kan een voorlopige oplossing dus iets zijn dat al een voorbereiding daarop is.

Lag vannacht nog te denken ( ja weet het, dan moet je eigenlijk slapen ) maar ik denk dat het mogelijk moet zijn via koploper dit op te lossen zonder een knop per lok ergens neer te zetten. Zou het verder uit moeten werken, maar in kort (sorry, toch niet zo heel kort):

Je maakt in koploper een handregelaar aan voor al je loks. Dus lok op adres 1, 2, 3, enz.
Dan een handregelaar op adres 81, die 1 aanstuurt, 82, die 2 aanstuurt enz.

Koploper laat de trein dan van het schaduwstation, via een tussen station naar een fictief station rijden, zet hem op handmatig en koppelt hem aan bij behorende handregelaar.
Je kunt de lok dan vervolgens met de hand bedienen via adres 1 of 81.
Als je de lok weer weg wilt sturen moet je hem wel via adres 81 besturen, en klik op je een ingestelde functie toets, b.v. functie 1.
Koploper neemt de lok dan weer over in automatisch bedrijf waarbij hij van het fictieve station naar een blok voor je schaduwstation rijd, en daar vervolgens een leeg spoor op zoekt.

Je zou de lok dan al handmatig voor het schaduwstation neer kunnen zetten, maar ook vanaf een spoor in je kopstation waarbij je dan zelf de wissels tot het blok voor het schaduw station goed moet zetten. Koploper regelt dan alleen het schaduw station gedeelte zonder dat jij daar naar om moet kijken.

En ja, je hebt hier wat kennis voor nodig van koploper, maar kunt vervolgens ook heel eenvoudig dit uitbreiden waarbij koploper zeg maar niet alleen de trein uit je schaduwstation laat komen, maar ook automatisch je kopstation laat binnen rijden, waarna je hem handmatig overneemt.
En kunt dan dus heel langzaam uitbouwen naar volledig automatisch als je ze ver zou willen gaan. Of via een simpele knop daar naar overschakelen als je eens geen zin hebt om zelf te rijden, of er minder tijd voor hebt omdat er bezoek is waar je mee staat te praten.
Je zit dan aan koploper vast, of je moet op voorhand uitzoeken of iets vergelijkbaars met een andere programma ook zou kunnen (vast wel)

Ook voor de automaus moet je even wat ervaring op doen, zeker als je een beetje de grenzen van zijn mogelijkheden wilt opzoeken.
Al zal die leercurve misschien kleiner zijn.
Daarnaast is dat misschien wel volledig weggegooide energie als je uiteindelijk toch wel wilt gaan naar automatisch via een computer/programma.

Puur voor mezelf, ik vindt het wel een uitdaging om een programma zo in te stellen dat de treinen rijden zoals ik wil. De computer alles in de gaten houd, tot het binnen komen op mijn station. Waarna ik zelf volledig vrij ben in het uit rangeren van de treinen, en als ze klaar staan voor vertrek, met een simpele druk op de knop de trein weer over kan geven aan het programma die hem overneemt op de hoofd baan.
Dit allemaal zonder gebuikt te moeten maken van een toetsenbord of computermuis, en het scherm alleen gebruik om te kijken welke trein waar staat, of als er ergens eens iets mis gaat. (kortsluiting door ontsporing b.v. )

Maar hier is het aan Rogier om te kijken wat het beste bij zijn probleem past, geef alleen opties.

Roelco