Is er ook messing (oudere) rails die een soortgelijke boogstraal heeft?
In een klim spiraal leg je de aller beste rails die er bestaan.Dat doet een keer veel pijn in de portemonnee, maar zal zo veel gemak en rij plezier opleveren. En geloof mij. Je wilt niet later denken, had ik maar geluisterd naar die goude tip van Mark.
In een klim spiraal leg je de aller beste rails die er bestaan.
Waarom? Het leggen van flexrail vergt enige handigheid, zeker bij zulke "krappe" bogen heb je gauw knikken bij de overgangen.
Bij het aanleggen van deze spiralen heb ik vaste railstukken gebruikt Waarom? Het leggen van flexrail vergt enige handigheid, zeker bij zulke "krappe" bogen heb je gauw knikken bij de overgangen.
Ben het met jullie eens dat je moet kiezen voor nieuwzilver rails. Heb zelf een aantal spiralen gebouwd. Bij het aanleggen van deze spiralen heb ik vaste railstukken gebruikt Waarom? Het leggen van flexrail vergt enige handigheid, zeker bij zulke "krappe" bogen heb je gauw knikken bij de overgangen. Op termijn, wanneer er problemen mee optreden, kun je er zeer moeilijk bij in verband met de geringe hoogte tussen de lagen. Ook zijn de lasjes handig om de stroomdraden aan te solderen bij de vaste rails. Bijkomend voordeel is dat de radius een vast gegeven is. Bij het sporenplan heb ik rekening gehouden met de rijrichting. Naar boven de spiraal in altijd de buitenring gebruiken, naar beneden de binnenring afhankelijk van de draairichting van de spiraal. Ook het hellingspercentage zou ik zo laag mogelijk houden in verband met het slippen van de aandrijfwielen van de locomotieven. Steeds weer testen!Rob