Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:56:04
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
Vandaag om 19:50:43
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Frits Westers
Vandaag om 19:47:12
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 19:33:47
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 19:30:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:11:43
3d printen van ns daglichtseinen door Frits C
Vandaag om 18:59:05
Line-up foto's van modellen door ES44C4
Vandaag om 18:53:54
Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal. door RobVille
Vandaag om 18:36:24
De Hembrug 1906 - 1983 door ruudns
Vandaag om 17:55:19
Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning door Eric B
Vandaag om 17:41:52
Treinen willen niet meer rijden door juffrouwjannie
Vandaag om 17:40:55
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door basjuh1981
Vandaag om 17:29:44
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door maartenvdb
Vandaag om 17:28:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door André82
Vandaag om 16:29:51
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:28:46
Zelfgemaakt BiDiB modules door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:13:39
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:11:38
29 november verkoop MSV door Ronald69
Vandaag om 16:10:51
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:07:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:06:12
Bruggen (H0) printen in 3d - fysieke brugdelen. door RobVille
Vandaag om 15:47:03
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 15:28:46
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
Vandaag om 14:40:13
Frans loodsje et cetera door Met een sik
Vandaag om 14:23:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:54:24
Gezocht: Digikeijs DR4088LN LocoNet GND door pjkramer
Vandaag om 13:01:36
Alternatieven voor servo's door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:37:00
Bahnstrecke 5867 door spoorijzer
Vandaag om 12:25:05
Nahmertaler Kleinbahn door spoorijzer
Vandaag om 12:17:49
  

Auteur Topic: Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal.  (gelezen 809 keer)

user1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 354
Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal.
« Gepost op: 09 November 2025, 19:07:29 »
Beste lezers,

Ik ben wat aan het plannen voor een nieuwe baan, in een nieuw huis.
Nu wil ik met meerdere klimspiralen gaan werken. Ik wil als boogstraal minimaal R2 gebruiken (Fleischmann Profi H0). Dat zou dat de binnenbaan worden, en R3 dus de buitencirkel. Ik vind het erg kostbaar worden als ik ook R3 moet gaan aanschaffen voor de klimspiralen. Is er ook messing (oudere) rails die een soortgelijke boogstraal heeft? Ik heb me al ingelezen, dat profi en messing prima samengaan mits je de overgang goed aanlegt. Iemand tips wat te doen?

Alvast bedankt! Gr

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
Re: Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal.
« Reactie #1 Gepost op: 09 November 2025, 19:16:54 »
In een klim spiraal leg je de aller beste rails die er bestaan.
Dat doet een keer veel pijn in de portemonnee,  maar zal zo veel gemak en rij plezier opleveren.
En geloof mij. Je wilt niet later denken, had ik maar geluisterd naar die goude tip van Mark.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 600
Re: Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal.
« Reactie #2 Gepost op: 09 November 2025, 23:03:28 »
Is er ook messing (oudere) rails die een soortgelijke boogstraal heeft?
Nee, de Fleischmann messing rails (serie 6000, jaren '70) had alleen R1 en R2 als parallelle boogstralen. (R1=357mm, R2=415mm).
Een derde boogstraal op parallelafstand is echt iets van recentere datum.
https://www.modelleisenbahntreff-nordheide.de/doc/Fleischmann1979P.pdf (pagina 45)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18356
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal.
« Reactie #3 Gepost op: 09 November 2025, 23:54:25 »
In een klim spiraal leg je de aller beste rails die er bestaan.
Dat doet een keer veel pijn in de portemonnee,  maar zal zo veel gemak en rij plezier opleveren.
En geloof mij. Je wilt niet later denken, had ik maar geluisterd naar die goude tip van Mark.

Helemaal mee eens!! (y)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 708
  • Confusius zei het al.
Re: Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal.
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 02:52:11 »
In een klim spiraal leg je de aller beste rails die er bestaan.


Een waarheid als een koe. Dus in ieder geval gebruik je nieuwzilver railmateriaal. En om het nog beter en betrouwbaarder te maken neem je flexrails. Dat betekent veel minder raillassen. Want iedere raillas is een mogelijke storingsbron. Slecht contact, ontsporing etc. Bijkomend voordeel; het is stukken goedkoper dan vaste railstukken.
Met een set railafstandhouders leg je die flexrails correct exact parallel op de juiste afstand van elkaar. Dat is helemaal niet moeilijk.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 02:54:34 door Lobomotion69 »
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

user1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 354
Re: Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal.
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 12:18:02 »
Bedankt mensen! Ik ga eens stoeien met flexrails.

RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
Re: Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal.
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 12:30:52 »
Ben het met jullie eens dat je moet kiezen voor nieuwzilver rails. Heb zelf een aantal spiralen gebouwd. Bij het aanleggen van deze spiralen heb ik vaste railstukken gebruikt ;D Waarom? Het leggen van flexrail vergt enige handigheid, zeker bij zulke "krappe" bogen heb je gauw knikken bij de overgangen. Op termijn, wanneer er problemen mee optreden, kun je er zeer moeilijk bij in verband met de geringe hoogte tussen de lagen. Ook zijn de lasjes handig om de stroomdraden aan te solderen bij de vaste rails. Bijkomend voordeel is dat de radius een vast gegeven is. Bij het sporenplan heb ik rekening gehouden met de rijrichting. Naar boven de spiraal in altijd de buitenring gebruiken, naar beneden de binnenring afhankelijk van de draairichting van de spiraal. Ook het hellingspercentage zou ik zo laag mogelijk houden in verband met het slippen van de aandrijfwielen van de locomotieven. Steeds weer testen!



Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
de "Gelderse" vallei
Palisade Canyon
  ...

RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
Re: Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal.
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 12:31:23 »
Oeps, weer te laat  ;D

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
de "Gelderse" vallei
Palisade Canyon
  ...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26930
    • Pagina van klaas
Re: Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal.
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 14:24:15 »
Waarom? Het leggen van flexrail vergt enige handigheid, zeker bij zulke "krappe" bogen heb je gauw knikken bij de overgangen.
Die knikken kun je vermijden door de rails op die plekken een beetje te helpen. Met een tang heel voorzichtig in de goede richting buigen. Dat vergt inderdaad wat handigheid, maar die krijg je vooral door er gewoon aan te beginnen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1023
  • Metrop-Märklin
Re: Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal.
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 17:12:42 »
Bij het aanleggen van deze spiralen heb ik vaste railstukken gebruikt ;D Waarom? Het leggen van flexrail vergt enige handigheid, zeker bij zulke "krappe" bogen heb je gauw knikken bij de overgangen.

Op de foto zie ik k-rails en bij k-rails bestaan flexibele rails 2205 en vaste railstukken. Over wat er niet deugt aan flexibele k-rails, over hoe moeilijk die in bogen te verleggen zijn, en waarom je beter vaste k-rails bogen kunt nemen dan flexibele rails kun je een forum volschrijven. Een voorzichtige ruk met een tang helpt niet tegen de slechte geleiding van een blikken bielsmat. Vaste K-rails bogen geleiden beter omdat de afstand die de stroom in de bielsmat moet afleggen, domweg veel korter is, en de weerstand dus lager.
De acne wereld heeft z'n eigen workarounds om valkuilen te vermijden.

Maar ik denk dat we allemaal peco rails met of zonder WW-puntjes tot de betere rails rekenen.

Is er ook messing (oudere) rails die een soortgelijke boogstraal heeft?
Tuurlijk bestaat er ook andere, zeg maar, code 100 rails.
En tuurlijk niet (geen merk heeft dezelfde boogstralen).
 
Roco 2.5 gleis messing is degelijk, bijna niet stuk te krijgen, laat zich prima mixen met profirails, en is 2e hands nog steeds te koop op beurzen en online. Maar er is wel een verschil in boogstralen. Elk merk heeft andere boogstralen, en dat valt op als je een en ander probeert te combineren. Er is ook een nikkel zilveren versie van geweest, vanaf het eerste begin, met betere geleiding tegen een hogere prijs. Tegenwoordig is het prijsverschil nihil.

Roco 2.5 rails kent vaste railsstukjes, wissels, kruispunten, engelsmannen, kruiswissels, meegebogen wissels en er is flexibelere rails (oorspronkelijk in 2 soorten: stugge, voor rechtuit en verende voor in bogen, tegenwoordig mag je blij zijn met elk aanbod, want deze rails versie werd geleverd van 1980-1990). Daarna bracht Roco tal van andere soorten rails uit, o.a. met andere hart-op-hart afstanden, andere wisselhoeken, en andere gebogen rails radia.
Volgens wintrack heeft Roco nog minimaal 3 andere soorten rails geproduceerd (en die zijn niet helemaal compatibel met profirails).


.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 17:29:09 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal.
« Reactie #10 Gepost op: Vandaag om 17:19:47 »
Ben het met jullie eens dat je moet kiezen voor nieuwzilver rails. Heb zelf een aantal spiralen gebouwd. Bij het aanleggen van deze spiralen heb ik vaste railstukken gebruikt ;D Waarom? Het leggen van flexrail vergt enige handigheid, zeker bij zulke "krappe" bogen heb je gauw knikken bij de overgangen. Op termijn, wanneer er problemen mee optreden, kun je er zeer moeilijk bij in verband met de geringe hoogte tussen de lagen. Ook zijn de lasjes handig om de stroomdraden aan te solderen bij de vaste rails. Bijkomend voordeel is dat de radius een vast gegeven is. Bij het sporenplan heb ik rekening gehouden met de rijrichting. Naar boven de spiraal in altijd de buitenring gebruiken, naar beneden de binnenring afhankelijk van de draairichting van de spiraal. Ook het hellingspercentage zou ik zo laag mogelijk houden in verband met het slippen van de aandrijfwielen van de locomotieven. Steeds weer testen!



Rob

Mooi gedaan zeg... kan hier ook een lange goederentrein op rijden (> 30 wagons), of gaat dat ontsporen? Wat is het hellingspercentage?
Groet, Herb73

RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
Re: Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal.
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 18:36:24 »
Zelf reed ik met treinen met een gemiddelde lengte van 350 cm bij een stijgingspercentage van 2,5 (buitenboog). Als je met locomotieven rijdt met een Co/Co dan wel Bo/Bo asindeling, geen problemen. In mijn spiraal bleken de locomotieven met grotere drijfwielen weleens te slippen.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
de "Gelderse" vallei
Palisade Canyon
  ...