Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 11:58:40
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door Michaël dB
Vandaag om 11:57:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door SvenW
Vandaag om 11:45:51
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:44:44
Roco 21026 werkt niet goed door Gabriël Bergsma
Vandaag om 11:40:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:37:53
Bahnstrecke 5867 door wob
Vandaag om 11:36:48
Aachenau West door wob
Vandaag om 11:31:38
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Jelmer
Vandaag om 11:23:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 11:22:01
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 11:20:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:16:06
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 10:48:17
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door MaraNCS
Vandaag om 10:48:06
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Eric B
Vandaag om 10:34:36
Lodewickshaven door tothebeach
Vandaag om 10:13:47
Op Zuid (NL H0) door TonM
Vandaag om 09:38:15
ESU locprogrammer door ruudns
Vandaag om 09:34:50
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 09:30:35
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:25:34
Minibaan Visserskaai H0 door Eric B
Vandaag om 08:32:54
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 07:57:16
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Gerrit H
Vandaag om 07:20:02
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door g-j
Vandaag om 06:40:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
06 November 2025, 23:04:24
Verkoper beurs Houten door Wies
06 November 2025, 22:22:43
Waarschuwing: scam-websites zoals Modellbahnenshop.com door Reinout van Rees
06 November 2025, 21:27:00
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
06 November 2025, 21:24:12
Cranicher Altbahn door Arjen52
06 November 2025, 21:16:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
06 November 2025, 20:17:41
  

Auteur Topic: In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen  (gelezen 1321 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4667
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Citaat
In 4 uur met een hogesnelheidstrein van Berlijn naar Kopenhagen, en in 6 uur van Parijs naar Madrid. Het is nu nog onmogelijk, maar de Europese Commissie komt vandaag met een actieplan dat deze droom in 2040 werkelijkheid moet maken.

Het doel van het "hogesnelheidsverbindingsplan" is om reizigers te verleiden te kiezen voor schone treinreizen, in plaats van voor vervuilende korte afstandsvluchten. "Het zal reizigers snellere verbindingen bieden, makkelijkere boekingopties en lagere prijzen", zo spiegelt de Commissie voor.

Obstakels
Het plan schetst wat er nodig is om in 2040...
De rest kun je hier lezen: https://nos.nl/artikel/2589273-in-6-uur-van-parijs-naar-madrid-eu-zet-in-op-netwerk-van-snelle-treinverbindingen

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen
« Reactie #1 Gepost op: 05 November 2025, 21:03:52 »
Weer een leuk stukje luchtfietserij. Hoe dan ? Dit viel me helemaal op : "Concurrentie op het spoor, zoals in Spanje en Italië al bestaat, leidt tot lagere prijzen en meer reizigers".
Ik dacht dat ze in GB al hadden aangetoond dat dat niet klopt...(Daar willen ze de boel weer nationaliseren nl)

grtz rob

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4075
Re: In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen
« Reactie #2 Gepost op: 05 November 2025, 21:05:59 »
Als men het in Spanje en Italië anders georganiseerd heeft dan in de UK, dan zegt dat niet zoveel natuurlijk.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11736
    • Mijn fotoarchief
Re: In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen
« Reactie #3 Gepost op: 06 November 2025, 09:44:49 »
Het heeft heel veel potentie, maar dan moet er wel 100% medewerking zijn van alle betrokken nationale spoorwegmaatschappijen. Virgin gaat nu ook door de kanaaltunnel rijden, ben heel benieuwd of dat idd tot lagere prijzen gaat leiden.

Wel grappig, in vier uur van Kopenhagen naar Berlijn. Ik heb er afgelopen dinsdag vier uur over gedaan met de trein van Aalborg naar Kopenhagen. En dat was nog een lyntog ook...

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3076
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen
« Reactie #4 Gepost op: 06 November 2025, 10:31:37 »
Het viel mij op dat alleen Amsterdam - Berlijn wordt genoemd als Nederlandse hoge snelheidstrein bijdrage. En dat terwijl er inmiddels ook een verbinding is van Amsterdam naar Brussel (HSL, op dit moment met diverse snelheidsbeperkingen) en van Amsterdam naar Keulen (etc). Op die verbindingen lijkt dus ook geen verbetering in Duitsland op handen?

Groeten,
Rogier

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4034
Re: In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen
« Reactie #5 Gepost op: 06 November 2025, 11:52:00 »
Hallo,
Mag ik nog   aannemen dat als de Betuwe route eindelijk klaar zal zijn ,er ook wat sneller over die lijn gereden zal worden, of blijft  het een gewone 3 sporige spoorlijn ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22646
Re: In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen
« Reactie #6 Gepost op: 06 November 2025, 12:00:32 »
Het kaartje bevat zo te zien gewenste nieuwe HSL-verbindingen, niet de bestaande lijnen.
En verder lijkt de Europese Commissie met de nadruk op marktwerking bereid nationale vervoerssystemen te schaden om internationale lijnen te bevorderen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8586
  • Spoor N
Re: In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen
« Reactie #7 Gepost op: 06 November 2025, 12:24:55 »
De NOS is nogal vaag over de plannen, het gaat om verbindingen tussen knooppunten met snelheden van 200 km/u en hoger: https://netherlands.representation.ec.europa.eu/nieuws/sneller-met-de-trein-door-europa-reizen-2025-11-05_nl

De ambitie om tussen Amsterdam en Berlijn te reistijd in vijftien jaar met 15 (21 volgens de reisplanner) minuten te bekorten vind ik nogal magertjes.

Mag ik nog   aannemen dat als de Betuwe route eindelijk klaar zal zijn ,er ook wat sneller over die lijn gereden zal worden, of blijft  het een gewone 3 sporige spoorlijn ?
Vanaf Emmerich is de baanvaksnelheid 160 km/u, iets wat goederentreinen toch niet halen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8368
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen
« Reactie #8 Gepost op: 06 November 2025, 17:41:03 »
Mag ik svp een lijntje Londen - Kopenhagen of minstens Brussel - Kopenhagen?  8)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
    • kusee.nl
Re: In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen
« Reactie #9 Gepost op: 06 November 2025, 22:20:25 »
Leuk om op de kaart een lijn van A naar  B te trekken, maar als die lijn door jouw achtertuintje gaat, dan ben jij de eerste die protest aantekent. En er zijn heel veel achtertuintjes in onze west Europese landen. Voordat  al die protesten zijn behandeld ben je 30 jaar verder.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3076
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen
« Reactie #10 Gepost op: Vandaag om 07:50:56 »
Ik heb liever een trein op 300 meter dan een auto op 30 meter en een vliegtuig op 3000 meter (dat zijn de afstanden waarop ze langs komen). Maar dat zal wel persoonlijk zijn  ;D

MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 724
Re: In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 10:48:06 »
Het kaartje bevat zo te zien gewenste nieuwe HSL-verbindingen, niet de bestaande lijnen.
En verder lijkt de Europese Commissie met de nadruk op marktwerking bereid nationale vervoerssystemen te schaden om internationale lijnen te bevorderen.
Precies dat laatste vrees ik.
Politiek bedrijven is een visie hebben en dat uitvoeren.
Wat betreft het spoor lijkt het soms alsof bestaande reizigers slechts geld kosten, maar dat potentiele nieuwe reizigers de doelgroep zijn waarop beleid wordt afgestemd. Dat kan, dat is een keuze.
Als ik het bericht goed heb begrepen dan zouden die nieuwe snelle verbindingen in plaats van vliegverbindingen moeten komen. Als alle vluchten daarvoor worden geschrapt en die reizigers gedwongen worden die nieuwe trein te pakken werkt dat zo. Maar 30 jaar geleden werkte dat ook al niet zo met de verbinding Amsterdam-Brussel-Parijs.
In de praktijk gaat het ten koste van bestaande lijnen en haltes.
Opvallend vind ik overigens dat op de verbinding Amsterdam-Berlijn de IC nu ICE heet, er een reserveringsplicht is voor fietsvervoer en de reistijd (in elk geval tussen Hengelo en Hannover) geen minuut is verminderd en er een toeslag geldt (die tot nu toe volgens de perronaanwijzers 0 euro kost).
Ik ben benieuwd hoe dat over een jaar is.
Verder zou de marketing afdeling er beter aan doen om deelstukken te reserveren. Nu is het zo dat als er een reiziger tussen Berlijn en Hannover heeft gereserveerd, dit blijkbaar in het systeem blijft, terwijl die zitplaats ook tussen Hannover en Amsterdam vrij is en geboekt zou kunnen worden.
Dat geldt ook voor de nachttreinen. Waarom niet deelstukken mogelijk maken. Dan kun je meer mensen vervoeren. (Voorbeeld nachttrein van Eurosleeper, vanaf Brussel tot aan Berlijn alleen slaapreizigers, Vanaf Berlijn naar Dresden een Praag kun je de lege plekken weer vullen)
Station Baarn HIJSM