Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
basjuh1981
Vandaag
om 20:48:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 20:46:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
defender
Vandaag
om 20:44:40
Lodewickshaven
door
Eric B
Vandaag
om 20:43:22
LS Models 2025
door
Corné81
Vandaag
om 20:43:12
Acme nieuwe ICNG
door
Joz
Vandaag
om 20:33:52
Had de NS4903 rangeerlicht?
door
ruudns
Vandaag
om 20:29:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
Vandaag
om 20:10:20
Houten Plus zaterdag 21-2-2026
door
Ronald69
Vandaag
om 20:06:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
wob
Vandaag
om 20:01:33
Ucci en IB1 met Itrain
door
Henk G
Vandaag
om 20:00:47
W.V. Kalender 2026
door
Frank 123
Vandaag
om 19:58:26
Project X......
door
Ivo tB
Vandaag
om 19:56:25
3D NS HO bovenleidingmasten
door
NS1100
Vandaag
om 19:24:53
Raadplaatje
door
Ronald69
Vandaag
om 19:21:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7
door
MaraNCS
Vandaag
om 19:06:34
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor
door
Eric v C
Vandaag
om 18:24:04
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos
door
Falkenberg
Vandaag
om 17:59:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
Keska
Vandaag
om 17:26:39
Mobadaten.info uit de lucht
door
marco
Vandaag
om 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 16:47:51
Oud model gangbaar maken
door
Bahn-AG
Vandaag
om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia
door
Karben
Vandaag
om 15:55:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Frank Bunnik
Vandaag
om 15:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 15:40:56
Onderdelen BR52 Minitrix 2051
door
RobertH
Vandaag
om 15:15:38
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:51:17
Voordelige treinkaartjes
door
Seinhuis
Vandaag
om 14:49:16
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor (gelezen 99 keer)
Herb73
Offline
Berichten: 161
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor
«
Gepost op:
Vandaag
om 17:59:59 »
Hallo mede modelspoorders,
Ik weet dat een aantal van jullie - en ik zelf ook - de Dapol B802 railreinigingswagen gebruiken, of een kloon daarvan. Ik heb hem begrensd op ongeveer een kwart van het maximum toerental; voor het stofzuigen is dat i.i.g. ruim voldoende en het komt de levensduur van de motor ten goede.
Op een gegeven moment viel me op dat het ding desondanks steeds meer lawaai ging maken; hij was nieuw al nooit echt stil, maar het werd nu wel wat veel van het goede - een wat snerpend geluid. Meestal duidt het op een gebrek aan smering.
De bijgevoegde gebruiksaanwijzing rept met geen woord over onderhoud, dus dan moet je zelf maar gaan nadenken.
Het motor asje is gelagerd in twee bronzen busjes. Aan de onderkant kun je er goed bij (slijpschijfje of het schoepenwiel verwijderen), om de bovenkant te bereiken moet je een draaistel, een deel van de behuizing en een massief zwart kunststof binnenwerk demonteren. Na beide as-einden van een speldenpuntje olie te hebben voorzien, was de motor stiller dan af fabriek...
Alles prima, maar na een aantal maanden begon het lawaai weer toe te nemen. Weer de asjes gesmeerd en hij was weer stil. Om te voorkomen dat ik iedere keer de boel moet open maken, heb ik een gaatje geboord door de blauwe behuizing aan de bovenkant en het zwarte kunststof eronder, in lijn met de motor as. De binnenkant van het zwarte kunststof had bij de motor al een uitsparing (blind gat), om ruimte te houden voor het uiteinde van de draaiende as. In feite is het een kwestie van dit blinde gat doorboren.
Door deze aanpassing zijn beide kanten van het motor asje nu makkelijk bereikbaar. Het gaatje wordt afgedekt met een rubberen dopje (in dit geval gemaakt van het voetje van een oud elektrisch apparaat
).
Het geboorde gat heeft overigens geen enkele invloed op het inklemmen en op z'n plaats houden van het motortje; daarvoor blijft ruim voldoende "vlees" over.
Bij locs hoef ik zelden het motor asje te smeren, maar bij de Dapol is de motor verticaal gemonteerd, waardoor de olie eerder "verdwijnt", vermoed ik.
Niks heeft het eeuwige leven natuurlijk, maar op deze manier kun je een stuk langer plezier hebben van de railreiniger - en het is tenslotte een simpel, maar doeltreffend apparaat.
Gelogd
Groet, Herb73
Eric v C
werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
Offline
Berichten: 1193
Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
Re: Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor
«
Reactie #1 Gepost op:
Vandaag
om 18:24:04 »
Slim, Goed bedacht. Om in mijn Dapol ook te doen. Dank
Eric
Gelogd
Kijk waar we staan op
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=115689.new#new
https://www.alt-wutachtalbahn.nl/
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor