Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modeltrein Express Slps II, afval container draagwagens. VAM, Essent door Chris
Vandaag om 00:47:36
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door bask185
Vandaag om 00:03:51
Da's Daz 2 door Huup
10 November 2025, 23:35:08
Alternatieven voor servo's door bask185
10 November 2025, 23:12:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
10 November 2025, 23:11:08
Zelfgemaakt BiDiB modules door AP3737
10 November 2025, 23:10:38
Baan in Los Angeles door AndrevdG
10 November 2025, 23:09:19
Hoe een schaduwstation automatiseren door Dirk
10 November 2025, 22:32:29
Rondom Charlois door Huup
10 November 2025, 22:23:42
Treinen willen niet meer rijden door Karst Drenth
10 November 2025, 21:59:08
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
10 November 2025, 21:55:23
Pimpen Rivarossi DD-AR door henk
10 November 2025, 21:54:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
10 November 2025, 21:49:04
Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning door jjg koopmans
10 November 2025, 21:48:29
Frans loodsje et cetera door Noordernet
10 November 2025, 21:37:25
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Noordernet
10 November 2025, 21:28:50
De Projecten van RetroJack door RetroJack
10 November 2025, 20:51:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 November 2025, 20:27:58
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
10 November 2025, 19:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
10 November 2025, 19:11:43
3d printen van ns daglichtseinen door Frits C
10 November 2025, 18:59:05
Line-up foto's van modellen door ES44C4
10 November 2025, 18:53:54
Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal. door RobVille
10 November 2025, 18:36:24
De Hembrug 1906 - 1983 door ruudns
10 November 2025, 17:55:19
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door basjuh1981
10 November 2025, 17:29:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door André82
10 November 2025, 16:29:51
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
10 November 2025, 16:28:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
10 November 2025, 16:11:38
29 november verkoop MSV door Ronald69
10 November 2025, 16:10:51
Bruggen (H0) printen in 3d - fysieke brugdelen. door RobVille
10 November 2025, 15:47:03
  

Auteur Topic: Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor  (gelezen 1392 keer)

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor
« Gepost op: 04 November 2025, 17:59:59 »
Hallo mede modelspoorders,


Ik weet dat een aantal van jullie - en ik zelf ook - de Dapol B802 railreinigingswagen gebruiken, of een kloon daarvan. Ik heb hem begrensd op ongeveer een kwart van het maximum toerental; voor het stofzuigen is dat i.i.g. ruim voldoende en het komt de levensduur van de motor ten goede.

Op een gegeven moment viel me op dat het ding desondanks steeds meer lawaai ging maken; hij was nieuw al nooit echt stil, maar het werd nu wel wat veel van het goede - een wat snerpend geluid. Meestal duidt het op een gebrek aan smering.

De bijgevoegde gebruiksaanwijzing rept met geen woord over onderhoud, dus dan moet je zelf maar gaan nadenken.

Het motor asje is gelagerd in twee bronzen busjes. Aan de onderkant kun je er goed bij (slijpschijfje of het schoepenwiel verwijderen), om de bovenkant te bereiken moet je een draaistel, een deel van de behuizing en een massief zwart kunststof binnenwerk demonteren. Na beide as-einden van een speldenpuntje olie te hebben voorzien, was de motor stiller dan af fabriek...  :)

Alles prima, maar na een aantal maanden begon het lawaai weer toe te nemen. Weer de asjes gesmeerd en hij was weer stil. Om te voorkomen dat ik iedere keer de boel moet open maken, heb ik een gaatje geboord door de blauwe behuizing aan de bovenkant en het zwarte kunststof eronder, in lijn met de motor as. De binnenkant van het zwarte kunststof had bij de motor al een uitsparing (blind gat), om ruimte te houden voor het uiteinde van de draaiende as. In feite is het een kwestie van dit blinde gat doorboren.





Door deze aanpassing zijn beide kanten van het motor asje nu makkelijk bereikbaar. Het gaatje wordt afgedekt met een rubberen dopje (in dit geval gemaakt van het voetje van een oud elektrisch apparaat ;)).
Het geboorde gat heeft overigens geen enkele invloed op het inklemmen en op z'n plaats houden van het motortje; daarvoor blijft ruim voldoende "vlees" over.

Bij locs hoef ik zelden het motor asje te smeren, maar bij de Dapol is de motor verticaal gemonteerd, waardoor de olie eerder "verdwijnt", vermoed ik.

Niks heeft het eeuwige leven natuurlijk, maar op deze manier kun je een stuk langer plezier hebben van de railreiniger - en het is tenslotte een simpel, maar doeltreffend apparaat.


Groet, Herb73

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor
« Reactie #1 Gepost op: 04 November 2025, 18:24:04 »
Slim, Goed bedacht. Om in mijn Dapol ook te doen. Dank  (y) Eric

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor
« Reactie #2 Gepost op: 05 November 2025, 10:16:32 »
Dank... succes!!  :)
Groet, Herb73

Michaël dB

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re: Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor
« Reactie #3 Gepost op: 05 November 2025, 11:50:20 »
Bedankt voor de tip. Ga ik ook toepassen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26930
    • Pagina van klaas
Re: Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor
« Reactie #4 Gepost op: 05 November 2025, 12:31:31 »
.... maar bij de Dapol is de motor verticaal gemonteerd, waardoor de olie eerder "verdwijnt", vermoed ik.
Dan zou je een dikkere olie kunnen proberen. B.v. transmissie-oiie (versnellingsbakolie). Dat is een oliesoort die beter aan het metaal blijft kleven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Herb73

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor
« Reactie #5 Gepost op: 05 November 2025, 13:46:25 »
Dan zou je een dikkere olie kunnen proberen. B.v. transmissie-oiie (versnellingsbakolie). Dat is een oliesoort die beter aan het metaal blijft kleven.

Da's een goede suggestie - dank. Ik ben zo gewend aan die naaimachine olie dat ik daar helemaal niet bij stilstond. Al is de speling tussen asje en lager wel zeer klein natuurlijk; er is in radiale richting geen beweging voelbaar. Na een nachtje staan zie je echter zo of de wat dikkere olie ertussen gelopen is.
Groet, Herb73