Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 21:09:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 21:03:34
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:55:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door basjuh1981
Vandaag om 20:48:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:46:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door defender
Vandaag om 20:44:40
Lodewickshaven door Eric B
Vandaag om 20:43:22
LS Models 2025 door Corné81
Vandaag om 20:43:12
Acme nieuwe ICNG door Joz
Vandaag om 20:33:52
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
Vandaag om 20:29:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:10:20
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald69
Vandaag om 20:06:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 20:01:33
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 20:00:47
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:56:25
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
Vandaag om 19:24:53
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:21:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
Vandaag om 19:06:34
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
Vandaag om 18:24:04
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 17:59:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door Keska
Vandaag om 17:26:39
Mobadaten.info uit de lucht door marco
Vandaag om 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:47:51
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:40:56
Onderdelen BR52 Minitrix 2051 door RobertH
Vandaag om 15:15:38

Auteur Topic: Ucci en IB1 met Itrain  (gelezen 854 keer)

Henk G

• Offline Offline
Ucci en IB1 met Itrain
« Gepost op: 03 November 2025, 10:07:37 »
dag allen,
Klopt het dat je met Itrain meerdere interfaces in één "bestand" tegelijk kan draaien? Voorheen had ik een computer met koploper voor mijn IB om treinen aan te sturen en een andere computer met koploper voor de ucci (VPEB) voor de autootjes aan te sturen.
Kan je in Itrain die beiden tegelijk in één scherm aansturen en sporen/wegenplan tonen?

bask185

• Offline Offline
Re: Ucci en IB1 met Itrain
« Reactie #1 Gepost op: 03 November 2025, 10:09:31 »
Ja dat kan
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
« Reactie #2 Gepost op: 03 November 2025, 13:39:32 »
mits je de juiste versie koopt. Met de Basic kan dit volgens mij niet (maar misschien ben ik toch fout  ???).
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Joz

• a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #3 Gepost op: 03 November 2025, 14:34:54 »
Inderdaad

Aantal digitale systemen / interfaces tegelijk
Lite:1
Standard:2
Plus:4
Professional: Onbeperkt

https://berros.eu/nl/itrain/pricing.php

Groeten,
Jos

Henk G

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 03 November 2025, 16:49:05 »
pfff, dat klinkt (bijna) te mooi om waar te zijn. Ben ik wel blij mee. Bedankt.

Mark

• Offline Offline
  • www.spoorh0.nl www.dedrijfstang.nl
    • spoorH0.nl
« Reactie #5 Gepost op: 03 November 2025, 21:52:41 »
Let wel, dat lijstje is alleen voor treinen. Voor auto's is er een eigen pagina en een specifieke licentie. Wil je treinen en auto als een compleet pakket, dan is er iTrain Ultimate.

https://www.berros.eu/nl/icar/pricing.php
Groet,
Mark Boeve

MSV De Drijfstang - H0-baan 10x7m
2-rail in ombouw naar digitaal met DR-5000 en aanverwanten i.c.m. iTrain.
ca 100m carsystem via MCC/Dinamo

Henk G

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 09:59:26 »
Bedankt Mark, volgens mij zal ik dan aan "ITrain plus cars" genoeg hebben. (369 ipv 479)
Wat mij opviel is dat ITrain, zelfs bij stationssporen, maar 2 detectie punten gebruikt.  Twee maal de halve spoorlengte. Dan wordt er alleen met berekening het eindpunt bepaald. Dit in tegenstelling tot koploper. Die had aan weerskanten van het spoor een (klein) stukje detectie. Maar dit was dan gelijk het punt waarop trein stopte.
Heb ik dat goed begrepen?
(mijn opstelsporen (nog volgens Koploper manier ingedeeld) zijn bij mijn nieuwe baan onder de treinbaan zelf geplaatst waar ik niet zo makkelijk bijkomt)  :P

Hasenwald

• Offline Offline
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 15:56:43 »
Hallo Henk, dat klopt.
In iTrain heb je de keuze uit klassiek rijden en op positie rijden. Klassiek rijden gebeurt op basis van "stopmelders", zoals in Koploper.
Op positie rijden kan met slechts één bezetmelder in het blok. Het is daarom wel van belang alle locomotieven/treinstellen in iTrain te ijken, zodat de berekeningen kloppen en de treinen op de juiste plaats stoppen, anders werkt het niet...
Het klassiek rijden met "stopmelders" verdwijnt in iTrain 6, die zijn eerdaags zijn opwachting maakt.

Overigens heb ik mijn blokken ook ingedeeld volgens het klassieke principe (3 melders). Is dus helemaal niet nodig voor iTrain en een beetje overkill, maar dat maakt mij niet uit.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 16:02:08 door Hasenwald »
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

Joz

• a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 16:21:20 »
... het klassieke principe (3 melders). Is dus helemaal niet nodig voor iTrain ....

Maar wel nodig als je wilt kunnen rangeren in een bezet blok, voor zover ik begreep.

Henk G

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 18:07:15 »
Bedankt. Zoals jullie begrijpen ben ik me aan het oriënteren om overstap te maken.
Ik begrijp dat het hier geen ITrain forum is voor alle details. Maar er is wel onafhankelijke kennis aanwezig.
Ik rij wel N spoor. Altijd wat gevoeliger voor een hapering. Zo had ik bij mijn (niet zichtbare) opstelsporen geen remvertraging ingesteld en reed de trein met een gangetje van 50km/uur tot einde door waar hij dan (abrupt) stopte. Minste last van haperen bij het laatste stukje met kruipsnelheid.

Denk aan een E94 met 24 ertswagons er achter. Trekt heel langzaam op en remt heel langzaam af. Prachtig om te zien maar een kleine hapering heeft wel invloed op de rij/remweg. En er is dan (volgens mij) geen correctie.
Tja, er zullen ongetwijfeld wat minder goede kanten aan het programma zitten. Zo lang ze niet te prominent zijn kan ik er mee leven. Maar om met open ogen een miskleun te begaan heb ik wel moeite mee. Voor alle duidelijkheid, ik zeg niet dat overstappen naar ITrain voor een n-spoorder een miskleun is! Maar heb het voor mij zelf nog niet uitgesloten. Ik overweeg met demoversie te starten. Mochten er nog tevreden ITrain n-spoorders zijn zou ik het heel fijn vinden als dat even gemeld werd.

RobVille

• Offline Offline
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
« Reactie #10 Gepost op: Vandaag om 18:38:23 »
Goed iedereen natuurlijk zijn voorkeur. Zelf heb ik, met mijn auto's en diverse interfaces, iTrain Ultimate. Werkt zonder problemen. De problemen die jij noemt hebben totaal niets te maken met iTrain. Het heeft meer te maken met de wijze hoe jij omgaat met je modelbaan en rijdend materieel. Zijn de locomotieven en wagons goed onderhouden? Zijn de railsjes goed gepoetst? Liggen de rails en wissels stabiel? Verdiep je in de mogelijkheden van iTrain voordat je ongefundeerde uitspraken doet.

Succes verder,
Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
de "Gelderse" vallei
Palisade Canyon
  ...

Hasenwald

• Offline Offline
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 18:56:18 »
Zo had ik bij mijn (niet zichtbare) opstelsporen geen remvertraging ingesteld en reed de trein met een gangetje van 50km/uur tot einde door waar hij dan (abrupt) stopte.
In mijn schaduwstation heb ik dat ook zo ingesteld met iTrain. Geldt voor zowel stoppen als ook optrekken.. je kunt dat per blok instellen.

Vraag via de website een proeflicentie aan. Er zal een wereld voor je open gaan.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 18:58:21 door Hasenwald »
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

Henk G

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: Vandaag om 19:24:42 »
Robville:
Fijn te horen dat het bij jou zonder problemen werkt. Rij je ook N-spoor?
Enne, ja ik ben al een daagje ouder. Dit houdt in dat (in mijn geval) het rollend materieel ook al best wat ouder is. Wel zo goed mogelijk onderhouden maar rijdt toch minder soepel dan het nieuwe materieel. Dit is een vast gegeven. Koploper rijdt ook met snelheidsberekening maar ging het om wat voor reden dan ook mis, op het eind van het blok was er de controle dat hij aangekomen was.
Voor zover ik tot nog toe kan zien heeft ITrain dit niet. Je heeft gelijk dat de staat van onderhoud belangrijk is. Daarom is voor mij de vraag nog steeds relevant of Itrain, een vrij actueel programma ook geschikt is voor het wat oudere materieel wat af en toe wat hapert. Zeker als er 10 tegelijk rijden.
Mocht ik "ongefundeerde" beweringen hebben gedaan (?): Sorry. Het was/is niet mijn bedoeling iemand te kwetsen.
Enne, zou ik echt alle voor en nadelen van de diverse programma's zelf moeten gaan uitvinden ben ik nog veel ouder voor ik weer kan rijden. :D

Henk G

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: Vandaag om 19:28:00 »
Hasenwald,

Bedankt. Duidelijk. En ja, ik ga voor de proeflicentie.

borotof

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: Vandaag om 19:32:14 »
Hallo Henk, dat klopt.
In iTrain heb je de keuze uit klassiek rijden en op positie rijden. Klassiek rijden gebeurt op basis van "stopmelders", zoals in Koploper.
Op positie rijden kan met slechts één bezetmelder in het blok. Het is daarom wel van belang alle locomotieven/treinstellen in iTrain te ijken, zodat de berekeningen kloppen en de treinen op de juiste plaats stoppen, anders werkt het niet...
Het klassiek rijden met "stopmelders" verdwijnt in iTrain 6, die zijn eerdaags zijn opwachting maakt.

Overigens heb ik mijn blokken ook ingedeeld volgens het klassieke principe (3 melders). Is dus helemaal niet nodig voor iTrain en een beetje overkill, maar dat maakt mij niet uit.

Dat kan in koploper ook allemaal hoor. (En gratis...)

grtz rob