Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 22:39:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:28:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 22:23:40
Station Roodeschool door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:22:47
Dat overkomt mij niet. door ruudns
Vandaag om 21:55:14
Baanplan Belkamp H0 door Carl
Vandaag om 21:21:23
R37 kondigt Franse Super Pacific NORD aan door sncf231e
Vandaag om 20:59:48
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:49:48
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 20:35:18
Nieuwe forumgebruiker door Twinkie
Vandaag om 20:35:08
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
Vandaag om 20:27:16
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Kees-Jan
Vandaag om 20:11:00
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Rob Ellerman
Vandaag om 19:55:16
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Pauldg
Vandaag om 19:54:42
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 19:38:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 19:33:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 19:16:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 19:11:20
Bahnstrecke 5867 door Paul1969
Vandaag om 18:42:37
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:40:01
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:31:40
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:26:13
Krijg Minitrix 2900(?) BR 01 niet meer goed in elkaar. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:23:11
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 17:55:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:47:12
Airtex foto behang als achtergrond door Eric v C
Vandaag om 17:19:02
Fleischmania Nostalgia door Carl
Vandaag om 16:57:11
Diorama Station Haarlem door Martijnstein
Vandaag om 16:40:47
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 15:56:21
Lodewickshaven door Ronaldk
Vandaag om 15:43:40

Auteur Topic: Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat  (gelezen 1009 keer)

ArjanB

• Online Online
Ik wil een combine als lading op een wagon maken. Als model heb ik er een van Busch uit het DDR tijdperk, een Forschritt. Nou kun je verschillende soorten wagons gebruiken om de machine te vervoeren zoals een 2 assige Kbs rongenwagen, 4 assige platte wagen met rongen / zijborden of  2 of. 6 assige zware lading wagens. Je zou ook nog een dieplader kunnen nemen.

Op het www kun je wel foto’s vinden van combines op spoorwagons vinden. In de moderne variant kom je dan vooral een trein tegen met machines van Claas (Google claas zug)op een wat modernere wagon type Laads. Dat is me net wat te modern voor mijn model. Volgens Wikipedia werd de Forschritt ergens tot eind jaren 80 geproduceerd. Dan heb je dus een wagon uit TP IV nodig een Laads lijkt me iets te modern. Ik kom ook wel plaatjes tegen van iets wat lijkt op uit de jaren 50/60 met combines die wel wat weg hebben van het Artitec model die dan op 2 assige rongenwagen of zelfs in bakwagens werden vervoerd.

Bijvoorbeeld

https://www.lwl.org/marsLWL/pic/de/18199
https://www.eisenbahnfreunde-lengerich.de/150-jahre-rollbahn/lengerich#&gid=albm_305&pid=5

De machines worden met of zonder wielen vervoerd. Waarschijnlijk afhankelijk van het model.

Ik heb een beetje gespeeld met verschillende mogelijkheden op diverse wagens zoals hier onder. Maar ben er nog niet uit wat het leukste lijkt. De combine met de header op een 2 assige rongen geeft een toch wat vol en gemaakt idee. Op een zware lading wagen met 6 assen gaat nog wel maar dan moet er een extra wagen bij voor de header. Op een 4 assige kan je alles kwijt en geeft een rustige aanblik. Als alternatief zou je ook 2 op kunnen zetten met een rongenwagen voor de headers.

In iedergeval moet ik nog ergens een DR wagon scoren. Ook moet er nog wat support blocking onder de combine en de header etc komen.

Wat lijkt de beste wagon voor dit project?

Op een 4 assige zware lading wagen zonde wielen

Op een 4 assige wagen met alleen de achterwielen de voorwielen kunnen dan onder de achterkant.

Op een 6 assige zware lading wagen met de wielen aan de voor en achterkant.

Op een 2 assige rongenwagen. De zijladder moet er in alle gevallen nog af en misschien moet de cabine in het midden.

Op een wat kortere 4 assige rongen wagen. Van dit model ben ik nog geen DR model tegen gekomen.

Op een wat langer wagon waarop alle items makkelijk op kunnen en een rustig aanblik geeft. Piko heeft een vergelijkbaar model in het assortiment in DR uitvoering. Op de foto een Vitrans NS uitvoering.

Het alternatief voor 2 combines op de 4 assige rongenwagen met de headers op een aparte rongenwagen. De 2e combine heb ik (nog) niet. Om het af te maken zou je er nog gesloten Brawa wagen bij kunnen doen met Forschritt opschriften die zijn in diverse uitvoeringen met geduld wel te vinden.

Wat is de leukste uitvoering?

Arjan

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 09:15:18 »
Of je bepaalt zelf wat je het beste vind staan, of je zoekt foto`s waarop het geheel staat weergegeven, zodat je het exact namaakt.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

marco

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 09:21:21 »
Bedenk dat hoogte ook nog een rol speelt .....

Deze foto uit 1993 geeft misschien toch nog hoop voor een, wat mij betreft, beter ogende combinatie. Ik weet niet wanneer dit type wagen in bedrijf kwam ...

https://www.bahnbilder.de/bild/deutschland~strecken~kbs-690-moselstrecke/1086153/db-140122-ist-hier-bei-uerzig.html#hauptcontainer
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

grossraumwagen

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 09:44:39 »
Wel of geen wielen heeft zeer wrs met PVR (hoogte) te maken. Ook de breedte is een aandachtspunt, ladders e.d. worden vaak los mee vervoerd (bv in de cabine).
De machines wegen ca. 6,5 t (E512) tot 10 t (E516), qua gewicht zou een twee-asser dus moeten kunnen.
Een Ks 446 (ex DR-wagen) heeft een laadvermogen van 27 t bij belastingklasse C.
Wel ervoor zorgen dat de belasting zoveel mogelijk over beide assen wordt verdeeld.

Ik heb nog ergens een dvd waar een Fortschritt-Ganzzug in voorkomt, alleen geen idee welke dat was...
Zo uit het hoofd dacht ik dat er 2-assers gebruikt werden, maar ook enkele 4-assers.
Mss bij grotere machines en/of grote hulpstukken als het niet op een 2-asser paste.

Aangezien in de DDR veel over het spoor werd vervoerd (ook de Fortschritt-machines) neem ik aan dat hiermee in het ontwerp rekening is gehouden (PVR en gewicht, afneembare delen).

« Laatst bewerkt op: Vandaag om 10:09:52 door grossraumwagen »

Hatsune Miku

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 09:51:42 »
Een combine zou bij voorkeur inderdaad op een laads/laadks/twa800 gaan ivm hoogte/buiten profiel.

Als je een wagen van je fotos wilt gebruiken, je kunt het zelf uitrekenen aan de hand van een laadprofiel tabel of het past als je wilt. Breedtevermindering toepassen enzo, leuke klus ;D

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 09:55:38 »
Ik lees: Hij vind de Laads te modern

Ik zie: Via de link 2-assers beladen met combine

Ik vind: Wat je zelf mooi vind zet je op de baan, en als het realistisch moet zijn voor je tijdperk: Pak dan 2-assers en een ouder type combine.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

henk

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 10:07:39 »
Ja, primair wat je zelf mooi vindt.

Mij lijkt een eenvoudige rongenwagen mooi zat en ik denk ook het meest realistisch. Men gebruikte wat voorhanden was. Dat zullen eerder eenvoudige twee- of vierassige wagens zijn geweest dan veel schaarsere en voor dit transport overbodige zwaargewichtwagens. Een rustige aanblik zal wel geen criterium zijn geweest.  ;)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

RobVille

• Offline Offline
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 11:13:10 »

Verwijderd !
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 11:46:52 door RobVille »
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
de "Gelderse" vallei
Palisade Canyon
  ...

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 11:26:53 »
Ik wil een combine als lading op een wagon maken. Als model heb ik er een van Busch uit het DDR tijdperk, een Forschritt.

Wat dacht je van een Vooruitziende Blik (zie je DB wagens) ?   
Maar in mijn ogen ook beter (en leuker) op een DR wagen.  En dan zou je kunnen denken aan de platte 4-assers van Bramos, een (ex ?) Tsjechisch merk, dat ook DR uitvoeringen heeft uitgebracht.

Als je daar interesse in hebt zou ik eens kunnen kijken wat ik nog heb liggen.  Veel CSD, maar mogelijk ook nog DR.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 16:45:32 »

Op een wat kortere 4 assige rongen wagen. Van dit model ben ik nog geen DR model tegen gekomen.

Dit model is een omgekatte Renfe wagen van Electrotren, die zul je niet in DR versie aantreffen.
Maar stel je ongeveer deze wagen voor zonder de kopschotten, dus een gewone korte 4-assige platte wagen. en je hebt het Bramos model.  En naar ik even aanneem ook met de juiste draaistellen.

grossraumwagen

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: Vandaag om 17:22:49 »
De standaard Ks rongenwagen van de DR vind je bij Roco (helaas momenteel niet leverbaar):
https://www.roco.cc/rde/produkte/wagen/guterwagen/66610-schwenkrungenwagen-der-dr.html

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 18:18:39 »
Gevonden, deze dus !

Lengte over de buffers 175 mm.
Kortkoppelmechanisme met NEM schacht.
Vloeroppervlak 160 x 35 mm.

(De plakkers waren voor bevestiging van een imitatie lading met dekzeil)

« Laatst bewerkt op: Vandaag om 18:22:29 door maartenvdb »

ArjanB

• Online Online
« Reactie #12 Gepost op: Vandaag om 19:16:55 »
Bedankt voor het opzoeken van Bramos wagen ik kwam hem ook tegen ergens in een webshop. Ik denk niet dat mijn voorkeur naar zoiets uit gaat. De Electrotren wagen waar naar gerefereerd werd is bij mij een model van Os.Kar, een Italiaans merk.

Een Roco DR standaard Ks / Kbs is op eBay nog wel te vinden. Maar daar heb ik er al zoveel van dat het saai word. Een Piko 2assige rongen wagen kan ook wel. Ik heb geen DR model in de collectie maar op de NS of DB versie passen 2 headers makkelijk. Een Brawa 2assige rongen wagen in DR uitvoering is momenteel ook wel te vinden.

Ik kwam nog wel een Fleischmann DR rongenwagen tegen in de collectie en die is best fijn gemaakt. Het Piko model is toch wat aan de lompe kant.

Voor een 4 assige rongenwagen heeft Brawa momenteel een model op de markt. Ik heb hier een DB model van  en in combinatie met de FLM wagen ziet dat er best netjes uit.

Dan krijg je zoiets

Waarschijnlijk is het hele gebeuren wel buiten het hoogte profiel  maat het ziet er verder wel leuk uit denk ik. Dit gaat het denk ik worden. Alleen nog effe het spul aankopen. Busch heeft de combine op de markt maar in blauwe uitvoering of met een mais header.

Word vervolgd

Arjan

borotof

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: Vandaag om 20:21:46 »
Ik denk alleen dat dat niet meer conform de werkelijkheid is. Vziw wordt spoortransport per as/km afgerekend. 6 assen waar je er maar 2 nodig hebt, denk het niet. Gewoon een kbs, ze zorgden er wel voor dat het paste...

grtz rob

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #14 Gepost op: Vandaag om 21:23:30 »
En m.i. is die SSms dat ook niet, een wagen geschikt voor 21.000kg inzetten voor een lading van 6455kg is ook niet nodig.
En met wielen redt je het op beide wagens niet, het apparaat is 3744mm hoog, dus komt dan ver buiten het omgrenzingsprofiel.
Bron.

Dat wordt nog even puzzelen dus ...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.