Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Remco vM
Vandaag
om 12:23:51
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden.
door
Bahn-AG
Vandaag
om 12:22:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Pauldg
Vandaag
om 12:16:35
Pfarrerwinkel bahn
door
Dave.......
Vandaag
om 12:09:18
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 11:47:53
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 11:34:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wies
Vandaag
om 11:04:31
Baanplan Belkamp H0
door
spoorzeven
Vandaag
om 10:54:04
Opmerkelijk...
door
Eric B
Vandaag
om 10:35:25
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
RobVille
Vandaag
om 09:16:15
Rondom Charlois
door
Benelux795
Vandaag
om 09:05:11
Locatie van foto gezocht
door
Jan Bennink
Vandaag
om 09:01:16
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
Frank 123
Vandaag
om 08:35:30
Amsterdam Westhaven - vlothaven 1/87
door
jandcargo
Vandaag
om 08:32:30
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:22:15
Een nieuw baantje op Micromodules
door
Lucien
Vandaag
om 08:15:17
Modelspoorbaan van Einte
door
eichddraig
Vandaag
om 08:10:10
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 07:44:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
defender
14 November 2025, 23:19:12
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
14 November 2025, 23:17:42
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
14 November 2025, 23:12:54
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
MOVisser
14 November 2025, 22:38:13
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
Tijdperk||
14 November 2025, 22:19:22
Overstap naar HTM
door
GerardvV
14 November 2025, 22:06:20
DE-I en DE-II gekoppeld rijden
door
Mark D.
14 November 2025, 21:06:03
Lantaarn Fleischmann BR50 kab
door
Ferdinand Bogman
14 November 2025, 20:50:03
AMC Amsterdamse Modelbouw Club
door
Alewijn
14 November 2025, 20:00:01
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Forever Rocofan
14 November 2025, 19:46:17
Lodewickshaven
door
Eric B
14 November 2025, 19:25:20
Fleischmann 1306 O&K op Piko Spoor met bedding
door
henk
14 November 2025, 17:40:25
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Baanplan Belkamp H0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Baanplan Belkamp H0 (gelezen 3290 keer)
jdk
Offline
Berichten: 15
Baanplan Belkamp H0
«
Gepost op:
31 October 2025, 15:54:20 »
Hallo
Ik wil hier mijn baanontwerp delen wat ik wil gaan bouwen
De bedoeling is dat ik wil gaan pendelen tussen schaduw station en eindstation
De lange kant is 385cm de korte kant 220cm en eindigt tegen een muur er tussen is 400 cm.
De lange kant is 60 cm diep en ligt onder de schuine kant van het dak. Heel die kant ligt onder het schuine dak met nog een 2 tal balken van het dak, dus niet alles is benutbaar.
Aan het einde van de lange kant staat ook de cv ketel, dus er blijft weinig tussenruimte over
Railmateriaal is Profi rail ( dus gelijkstroom H0)
Ik wou eerst nog eens kijken voor ander railmateriaal ( piko A met bedding) maar dat gaat weer een hoop kosten, Profi rail heb ik volop liggen
Er is allen een klein dingetje, ik vind de perronsporen net iets te kort om b.v. een loc wissel te doen.
Misschien dat iemand ziet van he, je moet die en die wissel zo leggen dat heb je een iets langer perron spoor, dan hoor ik dat graag.
Groetjes
Jelle
Gelogd
spoorijzer
Offline
Berichten: 3116
Re: Baanplan Belkamp H0
«
Reactie #1 Gepost op:
31 October 2025, 16:13:39 »
Even snel wat gedachtes, maar het is lastig meedenken omdat ik niet precies weer waar de balken zitten:
Stel dat je het geheel omgooit, dat je langs de lange kant je station plaatst, dan heb je veel meer ruimte voor een lang station en de opstelsporen.
Bij een dergelijke lengte zou ik ergens een keerlus maken. Omdat je dubbelspoor rijdt, is dat technisch makkelijk. Dat scheelt steeds kopmaken in je schaduwstation, het maakt het rijden dus wat makkelijker. En je schaduwstation kan eenvoudiger van opzet (geen kruiswissel nodig).
Je zou het station rechts ook schuin kunnen leggen. Dan zou je vanaf het kruiswissel bv 45 graden kunnen afbuigen en dat kruiswissel gebruiken als ingang voor je station. Dat levert al veel extra perronlengte op.
Trouwens, denk je aan de bereikbaarheid van sporen achteraan? Kan je met je armen komen bij waar nu de 400 staat bovenin? Je zal altijd zien dat een trein daar stopt, waar je niet bij kan.....
Kan je iets met deze ideeën?
Groeten,
Rogier
Gelogd
www.spoorijzer.nl
maartenvdb
Offline
Berichten: 511
Re: Baanplan Belkamp H0
«
Reactie #2 Gepost op:
31 October 2025, 16:13:56 »
Je kunt de dubbele overgang tegen de achterwand gebruiken als inkomende / uitgaande wisselstraat voor het veranderen van spoor.
Dan krijg je zoiets (zelf verder exact uit te werken):
Gelogd
spoorijzer
Offline
Berichten: 3116
Re: Baanplan Belkamp H0
«
Reactie #3 Gepost op:
31 October 2025, 16:19:56 »
Dat klopt, het Engels wissel is niet nodig vanwege het kruiswissel bovenin. Je kan dus daar 40cm winnen op het eerste perronspoor en 20cm op alle andere sporen.
Groeten,
Rogier
Gelogd
www.spoorijzer.nl
jdk
Offline
Berichten: 15
Re: Baanplan Belkamp H0
«
Reactie #4 Gepost op:
31 October 2025, 19:06:43 »
Hallo
Met deze ideeen kan ik misschien wel wat mee, ik ga dat uitwerken.
Een keerlus had ik ook al overwogen, maar daar is geen ruimte voor in de huidige kamer. ik zal een foto plaatsen hoe de situatie is, dan valt dat beter te begrijpen.
alvast bedankt in zover, mocht er nog andere suggesties zijn, dan sta ik daar open voor.
groetjes
jelle
Gelogd
Gerrit H
Offline
Berichten: 46
Re: Baanplan Belkamp H0
«
Reactie #5 Gepost op:
01 November 2025, 04:52:28 »
Een gedachte zou ook nog kunnen zijn om de kruising voor het schaduwstation te leggen en de kopsporen bovenin weg te halen. Door de kopsporen heb je twee s-bogen en dat wil weleens problemen opleveren. Zowel de kruising als de s-bogen liggen bijna een meter diep op je baan en zijn daardoor ook moeilijk bereikbaar.
Dit scheelt je 6 wissels, die - als je ze al hebt - elders inzetbaar zijn. Bijvoorbeeld bij het stoomgedeelte voor het omlopen oid.
Gelogd
Carl
Offline
Berichten: 308
Re: Baanplan Belkamp H0
«
Reactie #6 Gepost op:
02 November 2025, 21:21:23 »
Een leuk plan om te volgen, ik ben benieuwd hoe het er uit gaat zien als de rails er ligt
Gelogd
jdk
Offline
Berichten: 15
Re: Baanplan Belkamp H0
«
Reactie #7 Gepost op:
07 November 2025, 14:15:36 »
Hallo
Even een update.
Sporenplan is aangepast na de suggesties van Spoorijzer en maartenvdb.
Ook wat foto’s van de ruimte. Achter de zwarte deur rechts staat een zonnenboiler en de centrale ventilatie, daar moet een eventuele monteur wel bij kunnen. Daarom is er geen ruimte voor een keerlus.
Links is ook een zwarte deur( staat wat hout voor) daar achter hangt de cv ketel.
Let even niet op dat schraagje, dat word nog vervangen voor een poot en word nog verlengt.
Er ligt ook wat rails, omdat ik even wou weten of het e.e.a ook in de praktijk zou lukken.
Ik wou op de hele tafel nog 4 mm dik kurk leggen voor demping, of zijn er mensen met een andere suggestie?
De verklaring voor de s-bocht, is de radiator die er hangt, dat scheelt voor de rechterkant toch gauw 15 cm
Ik wou eerst een andere tafel bouwen, maar dat gaf te weinig bewegingsruimte.
Mocht er nog mensen zijn met andere suggesties, dan hoor ik dat graag.
Groetjes
Jelle
Gelogd
spoorijzer
Offline
Berichten: 3116
Re: Baanplan Belkamp H0
«
Reactie #8 Gepost op:
10 November 2025, 11:29:45 »
Het lijkt mij dat een keerlus wel haalbaar is, als je die (of gedeeltelijk) wegneembaar maakt. Kortom, een uitnmeembare module waar bv de helft van de keerlus op ligt. Als de monteur komt, kan je dat weghalen en kan hij gewoon bij de apparaten. Het weghalen en plaatsen is natuurlijk wat werk, maar voor die (ik vermoed) 1x per jaar is dat misschien wel de moeite waard.
Als je het kleine kopspoortje in het station (derde van rechts) weghaalt, kan je daar aan spoor 2 een (nog) langer perron maken. Eventueel zou je aan het einde van de perronsporen 2 overloopwissels kunnen maken, waarmee je met een locomotief kan omlopen (een verbinding dus tussen spoor 1 en 2).
Ik weet niet hoe lang je Prorail treinen zijn, maar die moeten allemaal via het de relatief korte stationsporen komen. Is het niet een idee om ergens in de hoofdspoorlijn een (klein) emplacement te maken? Gezien de foto's heb je daar wel wat ruimte voor?
Groeten,
Rogier
Gelogd
www.spoorijzer.nl
spoorzeven
Offline
Berichten: 5651
Re: Baanplan Belkamp H0
«
Reactie #9 Gepost op:
Vandaag
om 10:54:04 »
Hallo Jelle. Het plan heb ik wat aangepast. Ten eerste om die twee hele nare s-bogen eruit te halen (dat staat heel lelijk als er een trein doorheen rijdt en ze vormen bovendien een zwak punt) en ten tweede om de stationssporen zo lang mogelijk te maken (die rechter poot is met 220 cm best wel kort), in combinatie met een realistisch breed perron met een zakspoor. De schuine ligging van een deel van de sporen maken het ook wat minder stijf, lijkt mij. Je bent ook meteen van het driewegwissel verlost, dat vaak wat minder betrouwbaar is qua stroomdoorvoer. Alle bogen zie je nu van de binnenkant, dus met kortkoppelingen zie je steeds een gesloten treinbeeld, ook een voordeel. Het ProRail-gebeuren heb ik voorzien van een omloopmogelijkheid voor een eigen rangeerloc. Het locdepot voor de (museum?-)locomotieven heb ik verder niet uitgewerkt.
Gelogd
Groet, Frank
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Baanplan Belkamp H0