Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederlands-materieel in Spoor-1 door Kees-Jan
Vandaag om 10:19:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 10:14:37
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:11:01
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
Vandaag om 09:59:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:41:24
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 09:10:38
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 09:02:22
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 08:58:28
Wat spoor 1 brouwsels door Sikko
Vandaag om 08:58:05
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 08:55:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:49:23
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 08:39:56
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 08:21:03
Layne, Somewhere South. door g-j
Vandaag om 07:36:29
Baanplan Belkamp H0 door Gerrit H
Vandaag om 04:52:28
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door roadster36
Vandaag om 02:03:29
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door thijs
Vandaag om 00:16:53
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald A.
31 October 2025, 23:26:09
Raadplaatje door Lars Smelter
31 October 2025, 22:55:51
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door neudalhausenstadbahn
31 October 2025, 22:47:28
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
31 October 2025, 22:42:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
31 October 2025, 22:35:13
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
31 October 2025, 22:32:55
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Falkenberg
31 October 2025, 22:05:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
31 October 2025, 21:13:12
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door jerrytrein
31 October 2025, 20:35:15
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Modelbouwerke
31 October 2025, 20:34:07
Mijn minitrix 2051 hobbelt door VictorPM
31 October 2025, 20:29:03
Shapeways winkel is er nu maar hoe werkt het ? door 3Dbuildr
31 October 2025, 19:55:58
Eisenbahn-Romantik muss bleiben door RikM
31 October 2025, 19:45:29
  

Auteur Topic: Baanplan Belkamp H0  (gelezen 461 keer)

jdk

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Baanplan Belkamp H0
« Gepost op: 31 October 2025, 15:54:20 »



Hallo
Ik wil hier mijn baanontwerp delen wat ik wil gaan bouwen
De bedoeling is dat ik wil gaan pendelen tussen schaduw station en eindstation
De lange kant is 385cm de korte kant 220cm en eindigt tegen een muur er tussen is 400 cm.
De lange kant is 60 cm diep en ligt onder de schuine kant van het dak. Heel die kant ligt onder het schuine dak met nog een 2 tal balken van het dak, dus niet alles is benutbaar.
Aan het einde van de lange kant staat ook de cv ketel, dus er blijft weinig tussenruimte over
Railmateriaal is Profi rail  ( dus gelijkstroom H0)
Ik wou eerst nog eens kijken voor ander railmateriaal ( piko A met bedding) maar dat gaat weer een hoop kosten, Profi rail heb ik volop liggen
Er is allen een klein dingetje, ik vind de perronsporen net iets te kort om b.v. een loc wissel te doen.
Misschien dat iemand ziet van he, je moet die en die wissel zo leggen dat heb je een iets langer perron spoor, dan hoor ik dat graag.
Groetjes
Jelle

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3044
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Baanplan Belkamp H0
« Reactie #1 Gepost op: 31 October 2025, 16:13:39 »
Even snel wat gedachtes, maar het is lastig meedenken omdat ik niet precies weer waar de balken zitten:

Stel dat je het geheel omgooit, dat je langs de lange kant je station plaatst, dan heb je veel meer ruimte voor een lang station en de opstelsporen.

Bij een dergelijke lengte zou ik ergens een keerlus maken. Omdat je dubbelspoor rijdt, is dat technisch makkelijk. Dat scheelt steeds kopmaken in je schaduwstation, het maakt het rijden dus wat makkelijker. En je schaduwstation kan eenvoudiger van opzet (geen kruiswissel nodig).

Je zou het station rechts ook schuin kunnen leggen. Dan zou je vanaf het kruiswissel bv 45 graden kunnen afbuigen en dat kruiswissel gebruiken als ingang voor je station. Dat levert al veel extra perronlengte op.

Trouwens, denk je aan de bereikbaarheid van sporen achteraan? Kan je met je armen komen bij waar nu de 400 staat bovenin? Je zal altijd zien dat een trein daar stopt, waar je niet bij kan.....

Kan je iets met deze ideeën?

Groeten,
Rogier


maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 474
Re: Baanplan Belkamp H0
« Reactie #2 Gepost op: 31 October 2025, 16:13:56 »
Je kunt de dubbele overgang tegen de achterwand gebruiken als inkomende / uitgaande wisselstraat voor het veranderen van spoor.
Dan krijg je zoiets (zelf verder exact uit te werken):



spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3044
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Baanplan Belkamp H0
« Reactie #3 Gepost op: 31 October 2025, 16:19:56 »
Dat klopt, het Engels wissel is niet nodig vanwege het kruiswissel bovenin. Je kan dus daar 40cm winnen op het eerste perronspoor en 20cm op alle andere sporen.

Groeten,
Rogier

jdk

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Baanplan Belkamp H0
« Reactie #4 Gepost op: 31 October 2025, 19:06:43 »
Hallo

Met deze ideeen kan ik misschien wel wat mee, ik ga dat uitwerken.

Een keerlus had ik ook al overwogen, maar daar is geen ruimte voor in de huidige kamer. ik zal een foto plaatsen hoe de situatie is, dan valt dat beter te begrijpen.

alvast bedankt in zover, mocht er nog andere suggesties zijn, dan sta ik daar open voor.

groetjes

jelle

Gerrit H

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Baanplan Belkamp H0
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 04:52:28 »
Een gedachte zou ook nog kunnen zijn om de kruising voor het schaduwstation te leggen en de kopsporen bovenin weg te halen. Door de kopsporen heb je twee s-bogen en dat wil weleens problemen opleveren. Zowel de kruising als de s-bogen liggen bijna een meter diep op je baan en zijn daardoor ook moeilijk bereikbaar.
Dit scheelt je 6 wissels, die - als je ze al hebt - elders inzetbaar zijn. Bijvoorbeeld bij het stoomgedeelte voor het omlopen oid.