Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door Erik01
Vandaag om 21:35:30
Toon hier je (model)TRAM foto's. door System-M
Vandaag om 21:32:40
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 21:31:09
Goede wensen voor 2026 door cor_b
Vandaag om 21:18:01
Roco 10836 wissel schakelaar door TvdZ
Vandaag om 20:57:28
Spoor- en tramweg parafernalia door sneek
Vandaag om 20:55:38
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Daan!
Vandaag om 20:51:29
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door ruudns
Vandaag om 20:42:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:05:43
BR 54 Minitrix problemen. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:17:17
Toon hier je (model)treinfoto's door Alewijn
Vandaag om 16:44:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 16:29:58
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 16:28:22
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
Vandaag om 16:06:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 15:27:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:27:32
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door Gabriël Bergsma
Vandaag om 14:04:05
Station Steenwijk poging 2 door FredD
Vandaag om 14:03:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:46:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 12:14:13
Modellbau Lingen 2026 door Rieks
Vandaag om 12:02:59
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 11:36:29
Piko EUROCITY 2869 traxx door Reinout van Rees
Vandaag om 09:53:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Theo Mol
Vandaag om 09:42:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:41:38
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 09:39:52
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 09:04:32
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 09:02:11
Contact gegevens Roco NL door Luc2000
Vandaag om 08:22:56
  

Auteur Topic: Baanplan Belkamp H0  (gelezen 6240 keer)

jdk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Baanplan Belkamp H0
« Gepost op: 31 October 2025, 15:54:20 »



Hallo
Ik wil hier mijn baanontwerp delen wat ik wil gaan bouwen
De bedoeling is dat ik wil gaan pendelen tussen schaduw station en eindstation
De lange kant is 385cm de korte kant 220cm en eindigt tegen een muur er tussen is 400 cm.
De lange kant is 60 cm diep en ligt onder de schuine kant van het dak. Heel die kant ligt onder het schuine dak met nog een 2 tal balken van het dak, dus niet alles is benutbaar.
Aan het einde van de lange kant staat ook de cv ketel, dus er blijft weinig tussenruimte over
Railmateriaal is Profi rail  ( dus gelijkstroom H0)
Ik wou eerst nog eens kijken voor ander railmateriaal ( piko A met bedding) maar dat gaat weer een hoop kosten, Profi rail heb ik volop liggen
Er is allen een klein dingetje, ik vind de perronsporen net iets te kort om b.v. een loc wissel te doen.
Misschien dat iemand ziet van he, je moet die en die wissel zo leggen dat heb je een iets langer perron spoor, dan hoor ik dat graag.
Groetjes
Jelle

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3286
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Baanplan Belkamp H0
« Reactie #1 Gepost op: 31 October 2025, 16:13:39 »
Even snel wat gedachtes, maar het is lastig meedenken omdat ik niet precies weer waar de balken zitten:

Stel dat je het geheel omgooit, dat je langs de lange kant je station plaatst, dan heb je veel meer ruimte voor een lang station en de opstelsporen.

Bij een dergelijke lengte zou ik ergens een keerlus maken. Omdat je dubbelspoor rijdt, is dat technisch makkelijk. Dat scheelt steeds kopmaken in je schaduwstation, het maakt het rijden dus wat makkelijker. En je schaduwstation kan eenvoudiger van opzet (geen kruiswissel nodig).

Je zou het station rechts ook schuin kunnen leggen. Dan zou je vanaf het kruiswissel bv 45 graden kunnen afbuigen en dat kruiswissel gebruiken als ingang voor je station. Dat levert al veel extra perronlengte op.

Trouwens, denk je aan de bereikbaarheid van sporen achteraan? Kan je met je armen komen bij waar nu de 400 staat bovenin? Je zal altijd zien dat een trein daar stopt, waar je niet bij kan.....

Kan je iets met deze ideeën?

Groeten,
Rogier


maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 538
Re: Baanplan Belkamp H0
« Reactie #2 Gepost op: 31 October 2025, 16:13:56 »
Je kunt de dubbele overgang tegen de achterwand gebruiken als inkomende / uitgaande wisselstraat voor het veranderen van spoor.
Dan krijg je zoiets (zelf verder exact uit te werken):



spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3286
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Baanplan Belkamp H0
« Reactie #3 Gepost op: 31 October 2025, 16:19:56 »
Dat klopt, het Engels wissel is niet nodig vanwege het kruiswissel bovenin. Je kan dus daar 40cm winnen op het eerste perronspoor en 20cm op alle andere sporen.

Groeten,
Rogier

jdk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Baanplan Belkamp H0
« Reactie #4 Gepost op: 31 October 2025, 19:06:43 »
Hallo

Met deze ideeen kan ik misschien wel wat mee, ik ga dat uitwerken.

Een keerlus had ik ook al overwogen, maar daar is geen ruimte voor in de huidige kamer. ik zal een foto plaatsen hoe de situatie is, dan valt dat beter te begrijpen.

alvast bedankt in zover, mocht er nog andere suggesties zijn, dan sta ik daar open voor.

groetjes

jelle

Gerrit H

  • Offline Offline
  • Berichten: 96
Re: Baanplan Belkamp H0
« Reactie #5 Gepost op: 01 November 2025, 04:52:28 »
Een gedachte zou ook nog kunnen zijn om de kruising voor het schaduwstation te leggen en de kopsporen bovenin weg te halen. Door de kopsporen heb je twee s-bogen en dat wil weleens problemen opleveren. Zowel de kruising als de s-bogen liggen bijna een meter diep op je baan en zijn daardoor ook moeilijk bereikbaar.
Dit scheelt je 6 wissels, die - als je ze al hebt - elders inzetbaar zijn. Bijvoorbeeld bij het stoomgedeelte voor het omlopen oid.

Carl

  • Offline Offline
  • Berichten: 309
Re: Baanplan Belkamp H0
« Reactie #6 Gepost op: 02 November 2025, 21:21:23 »
Een leuk plan om te volgen, ik ben benieuwd hoe het er uit gaat zien als de rails er ligt  ;)

jdk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Baanplan Belkamp H0
« Reactie #7 Gepost op: 07 November 2025, 14:15:36 »










Hallo
Even een update.
Sporenplan is aangepast na de suggesties van Spoorijzer en maartenvdb.
Ook wat foto’s van de ruimte. Achter de zwarte deur rechts staat een zonnenboiler en de centrale ventilatie, daar moet een eventuele monteur wel bij kunnen. Daarom is er geen ruimte voor een keerlus.
 Links is ook een zwarte deur( staat wat hout voor) daar achter hangt de cv ketel.
Let even niet op dat schraagje, dat word nog vervangen voor een poot en word nog verlengt.
Er ligt ook wat rails, omdat ik even wou weten of het e.e.a ook in de praktijk zou lukken.
Ik wou op de hele tafel nog 4 mm dik kurk leggen voor demping, of zijn er mensen met een andere suggestie?
De verklaring voor de s-bocht, is de radiator die er hangt, dat scheelt voor de rechterkant toch gauw 15 cm
Ik wou eerst een andere tafel bouwen, maar dat gaf te weinig bewegingsruimte.
Mocht er nog mensen zijn met andere suggesties, dan hoor ik dat graag.

Groetjes
Jelle

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3286
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Baanplan Belkamp H0
« Reactie #8 Gepost op: 10 November 2025, 11:29:45 »
Het lijkt mij dat een keerlus wel haalbaar is, als je die (of gedeeltelijk) wegneembaar maakt. Kortom, een uitnmeembare module waar bv de helft van de keerlus op ligt. Als de monteur komt, kan je dat weghalen en kan hij gewoon bij de apparaten. Het weghalen en plaatsen is natuurlijk wat werk, maar voor die (ik vermoed) 1x per jaar is dat misschien wel de moeite waard.

Als je het kleine kopspoortje in het station (derde van rechts) weghaalt, kan je daar aan spoor 2 een (nog) langer perron maken. Eventueel zou je aan het einde van de perronsporen 2 overloopwissels kunnen maken, waarmee je met een locomotief kan omlopen (een verbinding dus tussen spoor 1 en 2).

Ik weet niet hoe lang je Prorail treinen zijn, maar die moeten allemaal via het de relatief korte stationsporen komen. Is het niet een idee om ergens in de hoofdspoorlijn een (klein) emplacement te maken? Gezien de foto's heb je daar wel wat ruimte voor?

Groeten,
Rogier

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5671
Re: Baanplan Belkamp H0
« Reactie #9 Gepost op: 15 November 2025, 10:54:04 »
Hallo Jelle. Het plan heb ik wat aangepast. Ten eerste om die twee hele nare s-bogen eruit te halen (dat staat heel lelijk als er een trein doorheen rijdt en ze vormen bovendien een zwak punt) en ten tweede om de stationssporen zo lang mogelijk te maken (die rechter poot is met 220 cm best wel kort), in combinatie met een realistisch breed perron met een zakspoor. De schuine ligging van een deel van de sporen maken het ook wat minder stijf, lijkt mij. Je bent ook meteen van het driewegwissel verlost, dat vaak wat minder betrouwbaar is qua stroomdoorvoer. Alle bogen zie je nu van de binnenkant, dus met kortkoppelingen zie je steeds een gesloten treinbeeld, ook een voordeel. Het ProRail-gebeuren heb ik voorzien van een omloopmogelijkheid voor een eigen rangeerloc. Het locdepot voor de (museum?-)locomotieven heb ik verder niet uitgewerkt.


« Laatst bewerkt op: 16 November 2025, 14:16:08 door spoorzeven. Reden: Artikelnummers toegevoegd »
Groet, Frank

jdk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Baanplan Belkamp H0
« Reactie #10 Gepost op: 15 November 2025, 20:53:23 »
Dit is een aantrekkelijke aanpassing, ga daar een beetje mee stoeien.
Dank je wel Spoorzeven.