Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
Vandaag om 22:52:56
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
Vandaag om 22:25:58
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:25:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 22:00:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
Vandaag om 21:59:16
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:47:59
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
Vandaag om 21:46:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:46:22
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:17:04
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 21:08:27
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Noordster
Vandaag om 20:32:24
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
Vandaag om 20:31:18
Line-up foto's van modellen door Jeroen95
Vandaag om 20:12:18
Digitaal-delta door Biesje
Vandaag om 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
Vandaag om 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 19:58:39
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:16:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:52:43
TAMS PZS-2.2 door bask185
Vandaag om 18:49:53
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
Vandaag om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 18:23:36
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
  

Auteur Topic: Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2  (gelezen 400 keer)

Stefan88

  • Offline Offline
  • Berichten: 768
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2
« Gepost op: Vandaag om 10:32:32 »
Goedemorgen,


Ik ben een treintje aan het samenstellen die reed Berlijn-Wenen.
Anno 1936


In huis heb ik inmiddels alles allemaal roco
1x seisewagen 28er  45686
4x schlafwagen 28er 45687
1x schlafwagen 21er  45438
1x gepackwagen 28er 45685


Ook in die volgorde reed het.
Echter heb ik nu ook van roco de speisewagen 28er met creme dak en gezien de periode zouden de slaapwagens dat ook gehad kunnen hebben.
Roco gemaild die hebbeb het dak niet als ersatzteile,
Er is een dsg model te koop met creme dak.
Goedkoopste is niks doen en alles laten rijden met grijs dak.
Mooiste is de speisewagen 6200137 met creme dak en de rest vervangen.
Overspuiten kan ook maar heeft mijn voorkeur niet.
4x dsg wagen kopen van mininaal 60 euro daken wisselen en doorverkopen voor minder want is dan niet meer origineel is een optie.


Heeft er iemand een idee of kan er over meedenken.









grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1459
Re: Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 11:09:55 »
Ter overweging:

Liliput heeft ooit een set met 2 Mitropa-WL met creme daken gehad, art. nr. 382803.
Weliswaar niet op voorraad, maar wel enkele plaatjes:
https://www.modellbahn-rhein-main.de/produkt/sy1678-liliput-382803-h0-dc-2er-set-schlafwagen-mitropa-ovp/


Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4239
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 11:37:27 »
Geen direct advies, maar een beetje achtergrond: 

Beige of grijze daken waren niet zozeer een kwestie van smaak, de kleur van het dak heeft alles te maken met de bouwwijze. Houten daken werden voorzien van linnen en werden geverfd met loodwit om ze waterdicht te maken. Loodwit vergeelde snel, dus werd dat al snel beige, later zelfs grijs (reactie lood met zwaveluitstoot van de stoomloc). Stalen daken waren al waterdicht en werden voornamelijk geschilderd tegen corrosie, de kleur maakte niet uit, maar in de praktijk zilvergrijs of donkergrijs. Later werden houten daken afgewerkt met bitumineuze dakbedekking, kleur donkergrijs.

Het is logisch dat de oudere series ( Pruissische rijtuigen, tot ca 1920) wel een beige dak hadden, deze waren immers nog geheel van hout.
Het is echter ook logisch dat een '28-er een stalen dak heeft, vlg mij waren de '28-ers als gebouwd als 'Ganzstahl-Konstruktion'. Die bouwwijze was toen vrij nieuw; de Hechte's (1926) waren nog van een gemengde bouw; hout/staal.

Dus ik snap een beige dak op een stalen rijtuig niet. Het kan natuurlijk dat men in het begin nog niet durfde vertrouwen op de waterdichtheid van een stalen dak en men er toch linnen+loodwit op aanbracht, maar dat zal na enkele jaren (bij gewenning aan geschilderde daken) wel uitgefaseerd zijn.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1459
Re: Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 13:55:44 »
Toch lijken mij ook andere overwegingen een rol te spelen.
De DSG heeft nog vele jaren creme daken gehad, zelfs bij nieuwbouw WLABüm-rijtuigen.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4239
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 14:14:15 »
Goed punt. Dan moeten er inderdaad andere redenen geweest zijn.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 14:17:19 »
Misschien omdat het met een donker dak gauw te warm wordt binnen?

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1783
Re: Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 14:26:37 »
Huisstijl mitropa was beige daken vanaf 1929.

Bart

Stefan88

  • Offline Offline
  • Berichten: 768
Re: Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 20:00:08 »
Ik heb hier 3 voorbeelden van internet.
Die met 3 slaapwagens en de baureihe 39 heb ik ook in een boek staan maar das zwart wit en niet te zien of het creme of grijs was


Zelf maakte ik eerste bericht een foutje het moest zijn 1938









Stefan88

  • Offline Offline
  • Berichten: 768
Re: Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 20:31:18 »
De datums op de modellen zijn
Speisewagen en schlafwagen met alu dak beide 1934
Speisewagen met creme dak 1935
Speisewagen in lichter rood met donkergrijs/groen dak 1941