Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 10:30:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:11:33
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 10:02:54
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
Vandaag om 09:58:56
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door bask185
Vandaag om 09:42:43
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 09:18:58
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door meino
Vandaag om 09:17:24
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 08:51:09
West-Brabantse modelspoordagen door spoorijzer
Vandaag om 08:49:19
NL-baan in Canada door mass am see
Vandaag om 08:42:00
Zaterdag 25 oktober Modelspoorbeurs Lisse door Besselspoor
Vandaag om 08:23:52
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door marco
Vandaag om 08:10:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 07:59:36
Märklin 2025 door Eric B
Vandaag om 07:41:03
Verwisselen koppelingen Hamo 1205 door hmmglaser
Vandaag om 00:33:52
Project seaside Germany door Ronald Halma
20 October 2025, 23:26:48
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Huup
20 October 2025, 23:22:53
Schroefkoppeling voor H0. door Edwin2121992
20 October 2025, 23:09:16
Modelspoor Vereniging Nijkerk MVN Nijkerk door Train Charter Services
20 October 2025, 23:03:33
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Ronald Halma
20 October 2025, 22:52:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door T.Spat
20 October 2025, 22:19:35
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
20 October 2025, 21:16:39
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
20 October 2025, 20:36:29
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 October 2025, 20:23:16
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
20 October 2025, 20:23:03
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door wob
20 October 2025, 19:43:39
Aachenau West door wob
20 October 2025, 19:17:34
Rheinburg, TP V/VI door gdh
20 October 2025, 19:07:07
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Kees-Jan
20 October 2025, 18:46:48
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
20 October 2025, 17:57:31

Auteur Topic: Modeltreinenbeurzen  (gelezen 1599 keer)

wibi

• Offline Offline
Re: Modeltreinenbeurzen
« Reactie #15 Gepost op: 20 October 2025, 15:30:30 »
 16 november beurs in Bünde, in de stadhal
Bünde ligt tussn Amsterdam en Berlijn

Ronald69

• Offline Offline
  • Duitsland TP III/IV
« Reactie #16 Gepost op: 20 October 2025, 15:41:20 »
Op 16-17 november is er een beurs in Veendam.
Op 29-30 november is er een beurs in Gangelt(Dld net over de grens bij Sittard)
Grt, Ronald.

hervé

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 20 October 2025, 16:21:11 »
Hoort dit alles niet eerder in rubriek  "Beurzen" ?
(had zelf recent ook een beursbericht verkeerd geplaatst, en toen werd dit ook verplaatst naar het, idd. meer logische,  "Beurzen"  ;)
)

Keska

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 20 October 2025, 16:32:21 »
Hoort dit alles niet eerder in rubriek  "Beurzen" ?
(had zelf recent ook een beursbericht verkeerd geplaatst, en toen werd dit ook verplaatst naar het, idd. meer logische,  "Beurzen"  ;)
)

Wat bedoel je met 'alles'?
Toch niet off-topic  ;D
Ronald

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 20 October 2025, 17:18:25 »
Is daar niet een coordinerende taak van de NMF weggelegd?

Vroeger wel. Tegenwoordig is het belang van het NMF een beetje weggezakt vrees ik. Maar er is meer; ook het NMF heeft grote moeite vrijwilligers te vinden om zaken op te pakken. Daarbij komt dat niet elke vereniging aangesloten is bij het NMF. Daar komt ook nog bij dat het binnen verenigingen al moeilijk is consensus te bereiken over wat dan ook. Laat staan dat verenigingen zich nooit en te nimmer zullen conformeren aan een advies of beslissing van het NMF.

Dat is een beetje de typisch Nederlandse pietluttigheid vrees ik.

Albert
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil

https://denapp.blogspot.com/

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 20 October 2025, 19:14:22 »
Ik heb in het verleden diverse keren demo's voor het NMF op beurzen gegeven. Wat mij daarbij opviel is dat het NMF naar het publiek geen verhaal heeft. Ik heb meerdere malen gevraagd naar een flyer of iets van info zodat als ik van bezoekers de vraag kreeg "wat is het NMF", "wat doet het NMF" of "waar staan het NMF voor" daar antwoord op kon geven maar die info heb ik nooit gekregen dus die antwoorden kon ik bezoekers ook nooit geven. Dat was voor bijna het hele NMF bestuur vertrok( de reden daarvoor laat ik maar achterwege), maar dat was voor mij tekenend dat het NMF een club zonder gezicht was en dat is na die tijd alleen maar erger geworden. Dus ook 10 jaar terug was het NMF naar mijn mening al niet de juiste club/platform voor een beursagenda laat staan het bijsturen van zoiets.

Het heeft mij in die tijd wel wat leuke demo's opgeleverd, vooral bij opendagen van modelspoor clubs.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

ca.gorter

• Offline Offline
    • Modeltrein spoor N
« Reactie #21 Gepost op: 20 October 2025, 21:19:02 »
Goed dat het ook bij meerdere mensen speelt dat er vaak op dezelfde datum beurzen zijn.
Voor mij is de Goorn te doen evenals Lisse, eveneens Alkmaar waar ik ook wel stond.
Het zou ook kunnen zijn dat de beursplek niet altijd op een datum uitkomt. Maar jammer vind ik het wel.
Als er 1 week tussen zou zitten, zou ik op beide beurzen met mijn modules gaan staan, en vooral genieten.
De afstand van ongeveer 50 Km is te doen. Ik ga niet veel verder weg.
Om op een beurs te staan moet ik alle modules weer volledig opbouwen, en dat is prettig als dat voor 2 weekenden achter elkaar is.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=115486.0

Kees

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #22 Gepost op: 20 October 2025, 22:53:56 »
Kees, of je dat nu 2 weken achter elkaar doet of 2 maanden maakt toch niet uit? Het werk blijft hetzelfde.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: Vandaag om 00:10:03 »
Met 2 maanden er tussen zal Kees ze weer moeten demonteren en later opnieuw opbouwen. Als het 2 weekenden op rij zijn spaard hij een keer demonteren en opbouwen uit als ik het goed begrepen heb.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

ca.gorter

• Offline Offline
    • Modeltrein spoor N
« Reactie #24 Gepost op: Vandaag om 08:22:48 »
Als er inderdaad maar een korte tijd tussen de beurzen zit, laat ik de modules kompleet.
Anders haal ik de modules geheel leeg. Alleen het landschap met de rails blijft.
Het opbouwen kost minimaal 1 weekend. Er gaan veel uren werk in zitten.

Kees

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: Vandaag om 08:29:49 »
Ik heb in het verleden diverse keren demo's voor het NMF op beurzen gegeven. Wat mij daarbij opviel is dat het NMF naar het publiek geen verhaal heeft. Ik heb meerdere malen gevraagd naar een flyer of iets van info zodat als ik van bezoekers de vraag kreeg "wat is het NMF", "wat doet het NMF" of "waar staan het NMF voor" daar antwoord op kon geven maar die info heb ik nooit gekregen dus die antwoorden kon ik bezoekers ook nooit geven. Dat was voor bijna het hele NMF bestuur vertrok( de reden daarvoor laat ik maar achterwege), maar dat was voor mij tekenend dat het NMF een club zonder gezicht was en dat is na die tijd alleen maar erger geworden. Dus ook 10 jaar terug was het NMF naar mijn mening al niet de juiste club/platform voor een beursagenda laat staan het bijsturen van zoiets.

Dat bedoel ik dus. Je geeft diverse keren met plezier demo´s voor het NMF op beurzen. Dus dat heeft de NMF dan maar mooi geregeld; ze hebben een tafel geregeld op zo'n beurs en ze hebben jou gevraagd om demo's te geven. Maar er lag geen foldertje. En je was niet in staat om zonder een foldertje te zeggen dat de NMF een overkoepelende organisatie is die modelspoor wil promoten? En toen heb je het bestuur aangeboden om dan maar zelf een foldertje (drie regeltjes op een half a4-tje met het NMF logo) te maken welke hunnie dan konden laten drukken cq kopieeren? Ik denk dat je aan tien flyertjes per beurs ruim voldoende zou hebben gehad dus zo heel groot zal het leed niet geweest zijn. Of is het een overweging geweest om zelf zitting te nemen in het bestuur? (Vooropgesteld dat de privesituatie het zou toelaten, dat kan ik natuurlijk niet beoordelen.) En ondanks het plezier dat je aan de demo's beleefde en ondanks de ook al wel 10 jaar durende noodkreten van het NMF om bestuursleden en andere vrijwilligers is het desondanks toch allemaal de schuld van de mensen met wie je samenwerkte op zo'n beurs? Nou, dat dus.

Er waren tijden dat de hele NMF bstond uit 1 persoon die al jaren riep dat hij wilde stoppen (maar er meldde zich niemand) en die in arren moede alleen bleef omdat hij toevallig de man was die de contacten met de verzekeraar had. Er waren tijden dat het NMF in de regio's bijeenkomsten organiseerde vaak met een modelspoorclub als gastheer. Daar kwamen dan een handvol delegaties van andere clubs op af en die konden gezellig kletsen over treinen en daarna was het tijd om prijs te schieten op "Het Bestuur". Er werden wilde plannen gemaakt, toezeggingen gedaan en beterschap beloofd. Maar reeds op de terugweg veegden de delegaties hun bibs af met hun goede bedoelingen, de NMF vertwijfeld achterlatend.

Ik ben zelf nooit bij het NMF betrokken geweest. Ik ben jaren bestuurslid geweest van onze treintjesclub. Het patroon was altijd hetzelfde: Het bestuur doet A: niks, en B: ondanks dat ze niks doen doen ze toch alles fout. De jaarlijkse ledenvergaderingen waren een hel; oeverloos gekrakeel om niks. Nul komma nul relativeringsvermogen, het kleinste onderwerp wordt meteen opgeklopt tot een ramp van wereldorde. We hadden destijds ca. 20 leden die elk een paar tientjes per jaar betaalden. Na aftrek van de vaste kosten was het budget nul komma nul. Desondanks moest het bestuur zorgen voor een fatsoenlijk gebouw, een inrichting en alle materialen die nodig zijn om een modelbaan te maken. Dankzij schenkingen van enkele leden die prive wat ruimer bij kas zaten is er toch wat gerealiseerd. Om wat meer cashflow te organiseren stelden we voor om de prijs van een kop koffie te verhogen van 50 cent naar 75 cent. De wereld was te klein. Het was nog erger dan diefstal. Aan een voorstel om de contributie op een fatsoenlijk niveau te brengen hebben we ons niet eens meer gewaagd. Na vijf jaar dat infantiele gereutel aangehoord te hebben heeft het voltallige bestuur destijds gezegd: wij stoppen er allemaal per direct mee. Toen had je ze eens moeten horen: wij waren verraders! (Wij dachten juist dat ze gelukkig zouden zijn om van ons volkomen onvermogen verlost te zijn maar nee, nu moesten ze zelf iets doen en konden ze niet meer op ons mopperen.)

Ik ben nog steeds lid van dezelfde club. Ik drink af en toe een biertje met wat andere oude mannen en we knutselen met 4 personen aan een 0n30 baantje. De club floreert en we hebben nu ruim 30 leden. Maar ik bemoei me verder helemaal nergens meer mee en ben het per definitie altijd met het bestuur eens. En ik heb plechtig bezworen dat ik nooit meer bestuurslid wil zijn van welke vereniging dan ook.
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil

https://denapp.blogspot.com/

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #26 Gepost op: Vandaag om 08:58:48 »
Dat is zeg maar het levensverhaal van 90% van de clubs en verenigingen in Nederland, grosso modo zijn we ontzettende zeurpieten die vooral zo weinig mogelijk zelf willen organiseren...
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 09:03:27 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

spoorijzer

• Online Online
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #27 Gepost op: Vandaag om 09:30:05 »
Ik ben vroeger (jaren 90) met veel plezier lid geweest van een Modelspoorvereninging (MVA te Arnhem). De NMF organiseerde jaarlijks open dagen, waar bij mijn weten onze club aan mee deed. Dus juist ipv spreiden was het doel om 1 weekend aandacht te vragen voor onze hobby. We hadden jaarlijks 1 of 2 ledenvergaderingen (weet ik niet meer zeker) waar serieus mee om werd gegaan. Uiteraard was er wel eens strijd her en der, maar over het algemeen ging het volgens mij allemaal prima.

De vraag is dus, wat wil je liever. Juist 1 weekend alle aandacht of juist spreiden? Ik denk dat het laatste erg lastig is, daarnaast zullen weinig mensen zijn die echt alle beurzen willen bezoeken. Het zijn juist de gezinnen die het grotendeel van de bezoekers vormt. En die gaan vaak zoeken in de regio. Juist de liefhebbers (zoals hier op het forum) nemen de moeite om verder te reizen voor een andere beurs of open dag. De meeste open dagen zullen in dezelfde periode vallen ivm vakanties en goed modelbouwweer. (voorjaar/najaar). Dus de kans dat iets samen valt is erg groot.

Groeten,
Rogier

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #28 Gepost op: Vandaag om 09:58:56 »
Met 2 maanden er tussen zal Kees ze weer moeten demonteren en later opnieuw opbouwen. Als het 2 weekenden op rij zijn spaard hij een keer demonteren en opbouwen uit als ik het goed begrepen heb.

Groetjes Michiel

Als er inderdaad maar een korte tijd tussen de beurzen zit, laat ik de modules kompleet.
Anders haal ik de modules geheel leeg. Alleen het landschap met de rails blijft.
Het opbouwen kost minimaal 1 weekend. Er gaan veel uren werk in zitten.

Kees

Kijk eens, kwestie van anders bouwen ;) :

20251017_162957 by Ronald Halma, on Flickr

;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule