Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Märklin 2025 door Martijn193
Vandaag om 16:58:02
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
Vandaag om 16:47:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:41:37
Modeltreinenbeurzen door Keska
Vandaag om 16:32:21
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 16:31:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:28:23
Rheinburg, TP V/VI door Paul1969
Vandaag om 15:59:03
Verwisselen koppelingen Hamo 1205 door 1200blauw
Vandaag om 15:58:56
Schroefkoppeling voor H0. door MOVisser
Vandaag om 15:57:43
MSC HetSpoor-ClubTentoonstelling~Niklaas-Niklaas~6+7dec.'25 door hervé
Vandaag om 15:55:00
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 15:53:15
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:48:55
7 en 8 maart 2026 | Jubileumtentoonstelling MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:44:17
West-Brabantse modelspoordagen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:40:15
Zaterdag, 2 mei 2026 | 9e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:35:31
Zaterdag, 31 januari 2026 | 8e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:32:47
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:26:19
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door bask185
Vandaag om 14:59:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:58:19
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:57:24
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 14:56:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 14:55:43
PB Models, ICR-rijtuigen door spoorijzer
Vandaag om 14:25:09
PIKO Loknummer wijzigen in SmartControl lukt niet door aad52
Vandaag om 13:39:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 13:29:09
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:11:30
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door Kees-Jan
Vandaag om 12:41:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:26:53
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 12:14:57
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 11:50:36

Auteur Topic: Modeltreinenbeurzen  (gelezen 619 keer)

ca.gorter

• Offline Offline
    • Modeltrein spoor N
Modeltreinenbeurzen
« Gepost op: Vandaag om 10:02:45 »
Waarom zijn er regelmatig op de zelfde datum modeltreinenbeurzen?
Ik sta zelf graag op z'n beurs met mijn modulebaan.
Helaas moet ik dan een keuze maken.
Als er maar 1 week tussen zou zitten kan ik beide beurzen doen.
Voorbeeld hieronder:

De handelaars hebben ook dit probleem.
De datums zijn meestal vroegtijdig bekend, dus.....
Wat zou de reden kunnen zijn?

Kees Gorter

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Modeltreinenbeurzen
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 10:15:50 »
Kees, daar is geen echte reden voor. Ze doen het op de datums die voor henzelf het beste uitkomt. Wij doen zelf een grote 2-jaarlijkse tentoonstelling en kijken alleen naar eventueel gelijk vallende data in Duitsland vanwege een aantal commerciële deelnemers die graag bij ons komen en in dit geval Intermodellbau Dortmund.
In jou geval gewoon die pakken die voor jouzelf het beste valt  ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 10:31:34 »
Kijk eens naar de schoolvakanties, en dan vooral de herfstvakantie en de voorjaarsvakantie. Organisatoren kiezen weekends die in deze vakanties vallen, en dat zijn er niet veel. Daarom zie je in die periodes een opeenstapeling van beurzen op dezelfde datum.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 10:32:12 »
25 en/of 26 oktober naar De Goorn, 14 maart 2026 naar Lisse
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

shay59

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 11:58:22 »
Vooruit dan, nog een tip :      22 en 23 November 2025                Spoorgroep Zuid,  Helmond

www.modelspoorcluboostbrabant.nl

Fredy Coenen

thevandijks

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 12:20:51 »
Niet alle beurzen zijn interessant,  bijvoorbeeld de beurs in Etten-Leur afgelopen zaterdag was wel aardig wat banen betreft maar er was totaal geen verkoop. Er waren geen zitjes en nauwelijks iets te eten te koop, wel een lekker bakje koffie voor 1 euro, kom er tegenwoordig maar om. Met een klein uurtje had ik het wel gezien, is dat ik gratis reis met de NS anders bezocht ik echt niet dit soort beurzen. In Assen is een beurs op 1 november, was ik vorig jaar en die is ook klein maar wel gezellig en ook wel het een en ander te koop.

Groet Hans

Karben

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 12:21:09 »
Is daar niet een coordinerende taak van de NMF weggelegd?
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

RhB-Mikey

• Lokifahrer Mikey
  • Offline Offline
  • Rhätische Bahn fan
    • Flickr
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 12:25:48 »
Soms moet je keuzes maken waar je wilt staan.
Lid van Vereniging Spoorgroep Zwitserland, Regio Zuidwest

klik hier voor mijn filmpjes

Bouwt aan Bahnhof Langwies

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 12:30:44 »
Persoonlijk denk ik dat dit soort regionale beurzen eerder naar de kalender van de grote evenementen, Houten, Rijswijk etc. kijken dan naar andere regionale beurzen.
West-Friesland en De Bollenstreek liggen een flink eindje van elkaar natuurlijk en zullen elkaar onderling nauwelijks/niet beconcurreren.

Zelf had ik ook wel weer even in De Goorn willen kijken, maar ik heb voor Simpelveld gekozen  :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 12:45:21 »
Afgelopen weekend ben ik bij de MTD in Edegem geweest. Toen ik al had besloten om daar naar toe te gaan zag ik de aankondiging van de beurs in Etten-Leur. Even overwogen om te veranderen, omdat Etten-Leur voor mij iets makkelijker bereikbaar is. Toch maar naar Edegem gegaan en gezien de reactie van Hans van Dijk was dat een goede keus.
Het is ook niet echt ingewikkeld om per trein naar Antwerpen te reizen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #10 Gepost op: Vandaag om 13:25:32 »
Is daar niet een coordinerende taak van de NMF weggelegd?

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Wat doen die nog voor de modelspoorhobby??? Niks! Met de huidige socials kunnen verenigingen dat prima zelf doen. Kost enig werk en moeite wat ze prima zelf kunnen. Heb je geen NMF voor nodig.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 14:35:16 »
Hierbij mijn reactie als in het paralelle topic op het n-spoorforum:

Zowel afgelopen weekend als komend weekend zijn er nog meer beursjes her en der in het land. Zo ga ik zaterdag( als bezoeker) naar een kleine verkoopbeurs in Weert. Ook bij grotere beurzen komt het vaak voor dat er meerdere tegelijk zijn. Zo is 22 en 23-11 Spoor Groep Zuid in Helmond en zijn sommige handelaren die ik ken er niet omdat ze al voor een andere beurs geboekt waren.

Naar mijn idee zijn daar meerdere oorzaken voor, o.a.:
1; Het valt mij op dat er door 2/3 van de organisatoren niet echt gekeken word naar wat anderen organiseren.
2; Een deel van de organisatoren promoot hun beurs niet of nauwelijks of alleen op facebook waardoor veel andere al niet mee krijgen dat die beurs er is en dat krijg je dan alleen via vrienden of kennissen mee.
3; Nederlanders vinden heel snel alles te ver en daarmee zien vele naar mijn idee ook niet de noodzaak beurzen niet tegelijk te plannen.
4; Zolang de beurzen door bezoekers genoeg bezocht worden bijt het elkaar niet zo als er beurzen in meerdere hoeken van het land te gelijk zijn. Alleen als potentiële deelnemer hebben we daar last van omdat je moet kiezen. Als een organisator er echt last van zou hebben zou hij/zij daar wel beter naar kijken.
5; Er blijkt dus wel genoeg markt voor meerdere beurzen/beursjes tegelijk dus dat is positief.

Dat neemt niet weg dat meerdere ook kleine beursjes tegelijk in 1 regio naar mijn mening nogal slordig en dom is. Ook als bezoeker kan ik me niet in stukken delen( ja dat kan eenmalig maar geeft een hoop zooi ;D. Daarnaast vind ik ook de openingstijden van veel kleinere beurzen nogal matig. Met openingstijden tot 15.00u is 90% van die beurzen voor mij avond mens al niet tijdig bereikbaar. Als deelnemer haal ik zolang dat lukt daarvoor dan maar een nacht door maar ook dat valt naarmate de jaren vorderen steeds zwaarder. Zo moet ik het voor mijn bezoek in Weert ook echt van het laatste uur hebben en maar onderweg ontbijten. Dat is ook een reden dat ik zelf niet meer zo actief naar nieuwe beurzen zoek om aan deel te nemen, het vroege opstaan kost mij te veel.

Dan nog wat andere voorbeelden, de beurzen in Zutphen, Spoor Groep Zuid en die in Ewijk zijn wat datum betreft al een jaar van te voren bekend. Zuthpen word goed gepromoot en daar in makkelijk over te vinden wanneer dat dat is. Bij de andere 2 laat het promoten veel te wensen over. Spoor Groep Zuid benaderd gemiddeld genomen deelnemers vrij vroeg maar toch al te laat in sommige gevallen en van Ewijk is zelfs voor handelaren niet te vinden wanneer dat is. De reden dat ik het weet is omdat ik dat rechtstreeks van de organisator zelf heb gehoord. Ik heb hem ook al meerdere keren aangegeven zich niet blind te staren op facebook en de beurs breder en duidelijker bekend te maken( want zelfs op z'n website is de beurs niet te vinden) maarja als daar dan niks mee gedaan word dan houd het op.

Dus ja heel veel zit zoals altijd ook in gebrek aan communicatie en daarmee ook gebrek aan overzicht. Als iedereen die wat organiseerd zich actief zou inzetten voor promotie en overzicht via plekken met landelijke dekking zoals de grote forums en met de forums zouden samen werken om op die forums een beurs kalender in stand te houden dan zou dat het voor iedereen( organisatoren, deelnemers en bezoekers) veel overzichtelijker maken en is het ook makkelijker om om elkaar heen te plannen.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

R1954

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: Vandaag om 14:36:20 »
Kijk eens naar de schoolvakanties, en dan vooral de herfstvakantie en de voorjaarsvakantie. Organisatoren kiezen weekends die in deze vakanties vallen, en dat zijn er niet veel. Daarom zie je in die periodes een opeenstapeling van beurzen op dezelfde datum.
1 en 2 november in Schiedam open huis bij Schiespoor.
Op 6 december in Poortugaal beursje Spijkspoor.
Vrindelijke groet.

R.

Rsd1000

• Offline Offline
    • Fotostop
« Reactie #13 Gepost op: Vandaag om 15:22:23 »
Niet alle beurzen zijn interessant,  bijvoorbeeld de beurs in Etten-Leur afgelopen zaterdag was wel aardig wat banen betreft maar er was totaal geen verkoop.

Totaal geen? Verschillende vereniging verkochten spullen op de tentoonstelling. Ook hier is de organisatie van de locatie afhankelijk. Commerciële verkoop was niet toegestaan. 1 november aanstaande is er weer een verkoopbeurs in Zegge, niet ver van Roosendaal.

gr,

Arno

Karben

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: Vandaag om 15:23:57 »
Eerder noemde ik zomaar de NMF als mogelijke coördinator. Zelf heb ik helemaal niets met de NMF. Was meer een steek.
Zelf ga ik al jaren naar twee beursen, t.w. het spoor 0 weekend (wat eigenlijk geen beurs is maar een zeer gezellig samenzijn van spoor nullers) en naar de beurs van de AMFL in Luxemburg.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.