Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

REE Modeles 2025: NS 1300 door 1200blauw
Vandaag om 23:15:21
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
Vandaag om 23:01:18
PB Models, ICR-rijtuigen door Corné81
Vandaag om 22:34:19
Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 22:17:24
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:58:13
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 21:57:24
Roco NS plan V door Jeroen Water
Vandaag om 21:51:46
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Bram S
Vandaag om 21:47:00
The Summer of 69 door Huup
Vandaag om 21:41:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 21:38:52
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:12:21
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:08:48
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 20:36:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 20:00:34
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve door RikM
Vandaag om 19:56:56
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 19:39:16
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:36:05
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door barry1972
Vandaag om 19:34:37
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door meino
Vandaag om 19:16:24
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 18:52:12
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:08:31
Maasvlakte Zuid door R1954
Vandaag om 17:26:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door einte
Vandaag om 16:59:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:44:45
Overstap naar HTM door Boertje
Vandaag om 16:35:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:35:26
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 14:11:34
probelemen met schaalodel exact ( theo roozen ) door Biesje
Vandaag om 13:11:53
Stoomlocomotieven van de Staatsmijnen door Eelco Storm
Vandaag om 12:36:42
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
Vandaag om 12:35:31
  

Auteur Topic: Maasvlakte Zuid  (gelezen 446 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12511
    • sleutelspoor
Maasvlakte Zuid
« Gepost op: Vandaag om 13:42:32 »
Voor u gelezen in de DAILY COLLECTION OF MARITIME PRESS CLIPPINGS 2025– 288 Distribution : daily to 45000+ active addresses 15-10-2025
Tijdens een feestelijke bijeenkomst op de Maasvlakte gaven Havenbedrijf Rotterdam, ProRail en Swietelsky Rail Benelux het startsein voor de aanleg van het Emplacement Maasvlakte Zuid (EMZ). Dit deden zij in bijzijn van afgevaardigden van de gemeente Rotterdam, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het Europees Parlement. De eerste fase van het project omvat de aanleg van de eerste bundel van zes opstelsporen geschikt voor 740 meter treinen en verschillende aansluitingen naar bestaande spoorinfrastructuur. Deze bundel wordt medio 2027 in gebruik genomen. De overige drie bundels worden afhankelijk van spoorgoederenvervoerprognoses in de periode na 2027 gefaseerd gerealiseerd. Na een periode van voorbereidende werkzaamheden door Swietelsky is nu officieel gestart met de aanleg van de eerste bundel en de verschillende aansluitingen als onderdeel van het nieuwe Emplacement Maasvlakte Zuid (EMZ). De aanleg van het EMZ is noodzakelijk om de groei van het spoorgoederenvervoer vanaf de Maasvlakte naar het Europese achterland te kunnen faciliteren. De containeroverslag in de Rotterdamse haven blijft de komende jaren naar verwachting toenemen. De import en export van de containers is cruciaal voor bedrijven en consumenten in zowel Nederland als Europa en daarmee de Europese welvaart. Om die steeds grotere stroom containers op een efficiënte manier van en naar het achterland te kunnen blijven vervoeren, investeren Havenbedrijf Rotterdam, ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in duurzame en efficiënte spoorinfrastructuur. Efficiënte en toegankelijke internationale treinverbindingen met korte transittijden vanaf havens en industriële clusters zijn van cruciaal belang voor economie en maatschappij en leveren concurrentievoordeel op voor Nederland. Zij vormen een belangrijke randvoorwaarde voor onze zeehavens, en hiermee voor de economie in Nederland. Via het Trans-European Transport Network (TEN-T), en in het bijzonder de ‘Rail Freight Corridors’ kan meer en sneller lading per spoor afgewikkeld worden met zo min mogelijk oponthoud: veilig, betrouwbaar en duurzaam. Het spooremplacement Maasvlakte Zuid is geschikt voor 740 meter lange goederentreinen. Dat is aanzienlijk langer dan de huidige standaardlengte van ongeveer 600 meter. De langere treinen brengen een aantal voordelen. Door de langere treinen kunnen meer containers in één rit worden vervoerd. Dit betekent minder treinbewegingen, minder uitstoot en lagere kosten per ton vracht.


Artist impression emplacement Maasvlakte Zuid

Tot 2040 staan diverse infrastructurele projecten gepland om de bereikbaarheid per spoor van de Maasvlakte te vergroten. Deze projecten voert het Havenbedrijf gefaseerd uit in samenwerking met ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De totale ontwikkeling bestaat naast de aanleg van het nieuwe spooremplacement van maximaal vier bundels van elk zes sporen, ook uit de elektrificatie van de distri-driehoek en de buitencontour, het aanpassen van de C2-bocht en de realisatie van twee doorrijdsporen. De aanleg van het EMZ past in het streven van het Havenbedrijf om het spoorgoederenvervoer te stimuleren. Naast dat spoorgoederenvervoer een lagere uitstoot van CO2, NOx en fijnstof heeft dan wegtransport, is het om de haven bereikbaar te houden, cruciaal om alle beschikbare modaliteiten optimaal te benutten. Niet alleen door te investeren in nieuwe infrastructuur, maar ook door bestaande capaciteit slimmer en efficiënter te gebruiken. Dit vraagt om een gezamenlijke aanpak waarin marktpartijen en publieke organisaties continu samenwerken aan verbetering. Digitale oplossingen spelen hierin een sleutelrol. Ook aanvullende maatregelen om het wegennet te ontlasten en vervoer van containers via de binnenvaart te stimuleren zijn hierbij belangrijk. ProRail en het Havenbedrijf Rotterdam zetten vol in op een robuuste achterlandverbinding via het spoor. Zo kunnen er meer containers van de weg naar het spoor om de wegen te ontlasten en is er een betrouwbaar alternatief beschikbaar voor de binnenvaart bij laag water.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

aad52

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
Re: Maasvlakte Zuid
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 16:43:08 »
Dat is positief nieuws!

M.vr.groet,

Aad

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 663
Re: Maasvlakte Zuid
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 17:26:31 »
Niet te vroeg juichen!

Als je bij Maasvlakte Zuid zo'n emplacement aanlegt, dan moeten er ook elders forse uitbreidingen plaatsvinden, anders moeten de ladingen verderop in Europa toch met de boot of trailer verder. Idee van communicerende vaten.

2040...

Toen de Betuwelijn er kwam was er sprake van dat er elke 10 minuten per richting treinen zouden passeren.
Is dat gerealiseerd?
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 18:32:08 door R1954 »
Vrindelijke groet.

R.