Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
MOVisser
Vandaag
om 19:39:16
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 19:36:05
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
door
barry1972
Vandaag
om 19:34:37
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
meino
Vandaag
om 19:16:24
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Hans Kl
Vandaag
om 18:56:10
Pendel module Viessmann 5214
door
Pieter Bregman
Vandaag
om 18:52:12
verlichting op mijn draaischijf zeten
door
Priegelman
Vandaag
om 18:52:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag
om 18:15:02
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 18:08:31
Roco NS plan V
door
Petertje
Vandaag
om 17:36:47
Maasvlakte Zuid
door
R1954
Vandaag
om 17:26:31
Modelspoorbaan van Einte
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:01:12
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
einte
Vandaag
om 16:59:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:44:45
Aachenau West
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:42:27
Overstap naar HTM
door
Boertje
Vandaag
om 16:35:41
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve
door
Eelco Storm
Vandaag
om 15:55:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:35:26
Bf Kibronn
door
Benelux795
Vandaag
om 14:11:34
probelemen met schaalodel exact ( theo roozen )
door
Biesje
Vandaag
om 13:11:53
Stoomlocomotieven van de Staatsmijnen
door
Eelco Storm
Vandaag
om 12:36:42
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?)
door
dennie
Vandaag
om 12:35:31
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 11:32:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
aad52
Vandaag
om 11:11:21
Fotodijkje en fotodiorama
door
Eric B
Vandaag
om 10:27:37
Au bord de la Cèze
door
Ronald69
Vandaag
om 09:27:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Ronald69
Vandaag
om 09:27:12
Spoorwegkanon Dora
door
Hans Reints
Vandaag
om 08:59:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
aad52
Vandaag
om 08:50:48
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
Eric B
Vandaag
om 08:09:34
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Maasvlakte Zuid
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Maasvlakte Zuid (gelezen 323 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12511
Maasvlakte Zuid
«
Gepost op:
Vandaag
om 13:42:32 »
Voor u gelezen in de DAILY COLLECTION OF MARITIME PRESS CLIPPINGS 2025– 288 Distribution : daily to 45000+ active addresses 15-10-2025
Tijdens een feestelijke bijeenkomst op de Maasvlakte gaven Havenbedrijf Rotterdam, ProRail en Swietelsky Rail Benelux het startsein voor de aanleg van het Emplacement Maasvlakte Zuid (EMZ). Dit deden zij in bijzijn van afgevaardigden van de gemeente Rotterdam, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het Europees Parlement. De eerste fase van het project omvat de aanleg van de eerste bundel van zes opstelsporen geschikt voor 740 meter treinen en verschillende aansluitingen naar bestaande spoorinfrastructuur. Deze bundel wordt medio 2027 in gebruik genomen. De overige drie bundels worden afhankelijk van spoorgoederenvervoerprognoses in de periode na 2027 gefaseerd gerealiseerd. Na een periode van voorbereidende werkzaamheden door Swietelsky is nu officieel gestart met de aanleg van de eerste bundel en de verschillende aansluitingen als onderdeel van het nieuwe Emplacement Maasvlakte Zuid (EMZ). De aanleg van het EMZ is noodzakelijk om de groei van het spoorgoederenvervoer vanaf de Maasvlakte naar het Europese achterland te kunnen faciliteren. De containeroverslag in de Rotterdamse haven blijft de komende jaren naar verwachting toenemen. De import en export van de containers is cruciaal voor bedrijven en consumenten in zowel Nederland als Europa en daarmee de Europese welvaart. Om die steeds grotere stroom containers op een efficiënte manier van en naar het achterland te kunnen blijven vervoeren, investeren Havenbedrijf Rotterdam, ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in duurzame en efficiënte spoorinfrastructuur. Efficiënte en toegankelijke internationale treinverbindingen met korte transittijden vanaf havens en industriële clusters zijn van cruciaal belang voor economie en maatschappij en leveren concurrentievoordeel op voor Nederland. Zij vormen een belangrijke randvoorwaarde voor onze zeehavens, en hiermee voor de economie in Nederland. Via het Trans-European Transport Network (TEN-T), en in het bijzonder de ‘Rail Freight Corridors’ kan meer en sneller lading per spoor afgewikkeld worden met zo min mogelijk oponthoud: veilig, betrouwbaar en duurzaam. Het spooremplacement Maasvlakte Zuid is geschikt voor 740 meter lange goederentreinen. Dat is aanzienlijk langer dan de huidige standaardlengte van ongeveer 600 meter. De langere treinen brengen een aantal voordelen. Door de langere treinen kunnen meer containers in één rit worden vervoerd. Dit betekent minder treinbewegingen, minder uitstoot en lagere kosten per ton vracht.
Artist impression emplacement Maasvlakte Zuid
Tot 2040 staan diverse infrastructurele projecten gepland om de bereikbaarheid per spoor van de Maasvlakte te vergroten. Deze projecten voert het Havenbedrijf gefaseerd uit in samenwerking met ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De totale ontwikkeling bestaat naast de aanleg van het nieuwe spooremplacement van maximaal vier bundels van elk zes sporen, ook uit de elektrificatie van de distri-driehoek en de buitencontour, het aanpassen van de C2-bocht en de realisatie van twee doorrijdsporen. De aanleg van het EMZ past in het streven van het Havenbedrijf om het spoorgoederenvervoer te stimuleren. Naast dat spoorgoederenvervoer een lagere uitstoot van CO2, NOx en fijnstof heeft dan wegtransport, is het om de haven bereikbaar te houden, cruciaal om alle beschikbare modaliteiten optimaal te benutten. Niet alleen door te investeren in nieuwe infrastructuur, maar ook door bestaande capaciteit slimmer en efficiënter te gebruiken. Dit vraagt om een gezamenlijke aanpak waarin marktpartijen en publieke organisaties continu samenwerken aan verbetering. Digitale oplossingen spelen hierin een sleutelrol. Ook aanvullende maatregelen om het wegennet te ontlasten en vervoer van containers via de binnenvaart te stimuleren zijn hierbij belangrijk. ProRail en het Havenbedrijf Rotterdam zetten vol in op een robuuste achterlandverbinding via het spoor. Zo kunnen er meer containers van de weg naar het spoor om de wegen te ontlasten en is er een betrouwbaar alternatief beschikbaar voor de binnenvaart bij laag water.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
aad52
Offline
Berichten: 444
Re: Maasvlakte Zuid
«
Reactie #1 Gepost op:
Vandaag
om 16:43:08 »
Dat is positief nieuws!
M.vr.groet,
Aad
Gelogd
R1954
Offline
Berichten: 663
Re: Maasvlakte Zuid
«
Reactie #2 Gepost op:
Vandaag
om 17:26:31 »
Niet te vroeg juichen!
Als je bij Maasvlakte Zuid zo'n emplacement aanlegt, dan moeten er ook elders forse uitbreidingen plaatsvinden, anders moeten de ladingen verderop in Europa toch met de boot of trailer verder. Idee van communicerende vaten.
2040...
Toen de Betuwelijn er kwam was er sprake van dat er elke 10 minuten per richting treinen zouden passeren.
Is dat gerealiseerd?
«
Laatst bewerkt op:
Vandaag
om 18:32:08 door R1954
»
Gelogd
Vrindelijke groet.
R.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Maasvlakte Zuid