Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:55:37
Resin kits best met of zonder grondlaag door Sikko
Vandaag om 20:52:29
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 20:50:45
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 20:41:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 19:41:54
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 19:38:36
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 19:38:07
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 19:14:52
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 19:13:05
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:51
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 18:23:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
  

Auteur Topic: fiddle yard  (gelezen 9600 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2316
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: fiddle yard
« Reactie #15 Gepost op: 01 September 2006, 23:01:12 »
met uitneembare bakken bedoel je?
Met groet,

Ger.

EJO

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: fiddle yard
« Reactie #16 Gepost op: 02 September 2006, 08:04:25 »
Inderdaad bedoelde ik uitneembare bakken.
Voor mijn baantje en de beschikbare ruimte (een schuifblad vraagt weer door het schuiven wat diepte) lijkt mij dit de beste optie.
Je hoeft alleen de cassette goed te fixeren maar dat is makkelijk aangezien die maar op 1 maat vast kan staan. Een mooi voorbeeld hiervan staat in het bekende handboek modelspoorwegen.
Groet, EJO
(Gaat weer opnieuw beginnen)

Rocodil

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
Re: fiddle yard
« Reactie #17 Gepost op: 02 September 2006, 09:41:00 »
Het hangt er maar vanaf wat je er precies mee wilt. Ik gebruik de fiddle yard ook als terminal voor de vier locomotieven die ik heb en om die in wisselende formatie te combineren met mijn wagons. Met een cassette lukt dat niet zo goed. Je zou misschien wel een paar casettes kunnen maken.

De ruimte van een  fiddel yard hoeft ook niet zo groot te zijn. Er zijn allerlei variaties mogelijk. zo kan je het aantal sporen beperken, slechts één spoor wat verder te laten doorlopen, of alleen een schuifbak of cassette te maken voor alleen de locomotief en een mogelijkheid creeren om deze voor en achter de wagons te plaatsen.
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2316
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: fiddle yard
« Reactie #18 Gepost op: 02 September 2006, 18:57:44 »
Ik wil inderdaad ook mijn loks t.o.v. de treinen kunnen wisselen, dus die bakken is niet echt mijn oplossing. Nu wil ik aan de achterzijde wel nog een draaischijf plaatsen om de loks te kunnen keren. Nu is mijn vraag: Hoe lang vinden jullie een bak qua lengte verantwoord? De yard (lade hoeft niet langer dan 1 mtr te zijn. De bak zou dan op ongeveer 1,35 m. komen.
Zouden jullie als één geheel bouwen of zouden jullie de schijf ( 9 inch in doorsnee ) op een apart bakje tegen de fiddle yard bak aan bouten? Dit om transport te vergemakkelijken en doorzakken te verkomen?

 ???

Ik hoor het wel weer!

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Rocodil

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
Re: fiddle yard
« Reactie #19 Gepost op: 05 September 2006, 18:52:10 »
Hoi Ger,

Inderdaad is de lengte e.d. het lastigste probleem. Ik vond keren niet zo belangrijk. In het echt worden treinen ook zelden gekeerd. Ze gaan en komen terug uit de richting waar ze heen gegaan zijn. Het rommelen en wisselen van de wagons is juist zo leuk. En in de fiddle yard mag je de boel er lekker met je handen afhalen, dat stuk hoort toch niet echt bij de modelbaan. Ik heb allerlei vormen geprobeerd en kwam tot de conclusie dat 2 x 50cm het handigste is. Belangrijk is te weten hoe lang je je langste trein zal worden. Dat is n.l. de lengte van de bak. Verder moet je bedenken dat je -denk ik- op volle snelheid wilt komen binnen rijden. Dus je hebt een remweg nodig (het is niet zo leuk de laatste wagon met een slakkengang naar binnen te zien rijden). Ik heb indertijd een Excel bestandje gemaakt met een macrootje om me een voorstelling te kunnen maken hoe ik de loc en wagons kon verplaatsen zonder onderdelen van de baan te hoeven halen en zo weinig mogelijk ontkoppelen. Ik kan je dit wel opsturen als je wilt.
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2316
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: fiddle yard
« Reactie #20 Gepost op: 05 September 2006, 19:12:35 »
Graag! Sta ik altijd voor open. Bij mij gaat het maar om een goederenraccordement, dus hard zal het niet gaan. Ik heb er wel voor gekozen om aan de linkerzijde een tweetal kopspoortjes te maken, dit om loks weg te zetten. Aan de rechterzijde heb ik een draaischijf zitten om de loks te draaien. Bij mij gaat het om Nederlandse stoomloks die ik zelf bouw. Philotrain, Modelloco, MK, kleinspoor enz. Daar wil ik toch zo min mogelijk met mijn handen aan zitten.
Ik zie je programmatje graag tegenmoet!

J ekrijgt van mij een privé bericht!

Bedankt!

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: fiddle yard
« Reactie #21 Gepost op: 05 September 2006, 20:29:59 »
Rocodil,

Ik heb ook wel interesse in die file.

Email is admin {bij} h0gerbosch.nl {bij} dan vervangen door een @ ;)

Alvast bedankt!

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2316
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: fiddle yard
« Reactie #22 Gepost op: 02 April 2007, 21:30:32 »
Hallo Allemaal!

Ik heb inmiddels mijn fiddle yard als ruwbouw klaar. Toch ben ik niet helemaal tevreden over het schuiven; het gaat ondanks kogelgelagerde geleiders nogal stroefjes. De lade heeft de neiging om scheef te trekken in de geleiders. Nu ben ik aan het denken om met een spindel de verstelling te maken, zeg maar het workmate principe, maar heeft iemand enig idee hoe ik zoiets realiseer?

Ik hoor graag van jullie!

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

okki

  • Offline Offline
  • Berichten: 209
  • winterswijk
    • http://www.freewebs.com/arno-modeltreinen/index.htm
Re: fiddle yard
« Reactie #23 Gepost op: 07 April 2007, 09:54:25 »
hoi ger

Ik heb eens op een dvd gezien dat ze van die kast schuiven gebruiken.
Die bij dubbelen kast deuren gebruikt worden om de deur zonder slot van binnen vast te zetten.
2 van die schuiven naast de rails op het opstelgedeelt en en de ogen op het diorama.
Deze waren met stroom draadjes aan de rails gesoldeerd.
dus stroom doorvoer en gelijk de rails perfect opelkaar vergrendelt.

mvg  arno

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: fiddle yard
« Reactie #24 Gepost op: 07 April 2007, 10:30:44 »


Hoi Ger, Misschien heb je wat aan dit plaatje. Aan een motortje met vertraging zit een draadeind. Als het motortje/draadeind draait trekt hij de "moer" heen en weer. De 2 buitenste geleiders zorgen voor stabiliteit.
Groet Jaap

P.S. deze constructie was niet voor een fiddle yard maar het principe is natuurlijk hetzelfde.
« Laatst bewerkt op: 07 April 2007, 10:33:32 door JaJo »
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl