Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
Vandaag
om 18:17:47
Probleem met inloggen
door
Ronald Halma
Vandaag
om 18:06:33
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen
door
TonM
Vandaag
om 18:04:28
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 17:59:58
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage
door
R1954
Vandaag
om 17:58:46
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht
door
R1954
Vandaag
om 17:55:45
Wat hebben treintjes met Kerst te maken?
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 17:53:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:39:49
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 17:34:23
Goede wensen voor 2026
door
Alewijn
Vandaag
om 17:22:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 16:49:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
lrrw
Vandaag
om 16:48:30
3D print wagons: de benodigde onderdelen
door
Edwin2121992
Vandaag
om 16:30:50
TEE RGP 1 Jouef versus REE Modeles
door
MathynK
Vandaag
om 15:24:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Silvolde
Vandaag
om 15:20:15
Minibaan Visserskaai H0
door
Frits C
Vandaag
om 15:08:47
ESU V5 Decoder setting
door
Remunj
Vandaag
om 15:06:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
Vandaag
om 15:03:07
Revier Rheinbrenner (H0)
door
Jelmer
Vandaag
om 14:32:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 13:59:06
De spoorhaven van Zuidbarge.
door
BramFokke
Vandaag
om 13:40:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 12:52:02
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven
door
the_gold
Vandaag
om 12:51:24
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
door
moonlicht
Vandaag
om 12:45:01
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0
door
bask185
Vandaag
om 11:27:19
Koemo ballastlijm; welk alternatief?
door
Ronald69
Vandaag
om 11:22:16
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
FritsT
Vandaag
om 11:18:35
Modellbau Lingen 2026
door
Ronald69
Vandaag
om 11:14:54
"Spoor op Vleugels" in H0
door
Pinkelpa
Vandaag
om 10:45:36
Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino"
door
henk
Vandaag
om 10:19:09
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
fiddle yard
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: fiddle yard (gelezen 9592 keer)
Gerke
Mcn NSR
Offline
Berichten: 2316
NS 4503!
Re: fiddle yard
«
Reactie #15 Gepost op:
01 September 2006, 23:01:12 »
met uitneembare bakken bedoel je?
Gelogd
Met groet,
Ger.
EJO
Offline
Berichten: 135
Re: fiddle yard
«
Reactie #16 Gepost op:
02 September 2006, 08:04:25 »
Inderdaad bedoelde ik uitneembare bakken.
Voor mijn baantje en de beschikbare ruimte (een schuifblad vraagt weer door het schuiven wat diepte) lijkt mij dit de beste optie.
Je hoeft alleen de cassette goed te fixeren maar dat is makkelijk aangezien die maar op 1 maat vast kan staan. Een mooi voorbeeld hiervan staat in het bekende handboek modelspoorwegen.
Gelogd
Groet, EJO
(Gaat weer opnieuw beginnen)
Rocodil
Offline
Berichten: 414
Ik ga voor het poldermodel
Re: fiddle yard
«
Reactie #17 Gepost op:
02 September 2006, 09:41:00 »
Het hangt er maar vanaf wat je er precies mee wilt. Ik gebruik de fiddle yard ook als terminal voor de vier locomotieven die ik heb en om die in wisselende formatie te combineren met mijn wagons. Met een cassette lukt dat niet zo goed. Je zou misschien wel een paar casettes kunnen maken.
De ruimte van een fiddel yard hoeft ook niet zo groot te zijn. Er zijn allerlei variaties mogelijk. zo kan je het aantal sporen beperken, slechts één spoor wat verder te laten doorlopen, of alleen een schuifbak of cassette te maken voor alleen de locomotief en een mogelijkheid creeren om deze voor en achter de wagons te plaatsen.
Gelogd
Met vriendelijk groet, Hans (HO-3-rail NL rond 1950)
Gerke
Mcn NSR
Offline
Berichten: 2316
NS 4503!
Re: fiddle yard
«
Reactie #18 Gepost op:
02 September 2006, 18:57:44 »
Ik wil inderdaad ook mijn loks t.o.v. de treinen kunnen wisselen, dus die bakken is niet echt mijn oplossing. Nu wil ik aan de achterzijde wel nog een draaischijf plaatsen om de loks te kunnen keren. Nu is mijn vraag: Hoe lang vinden jullie een bak qua lengte verantwoord? De yard (lade hoeft niet langer dan 1 mtr te zijn. De bak zou dan op ongeveer 1,35 m. komen.
Zouden jullie als één geheel bouwen of zouden jullie de schijf ( 9 inch in doorsnee ) op een apart bakje tegen de fiddle yard bak aan bouten? Dit om transport te vergemakkelijken en doorzakken te verkomen?
Ik hoor het wel weer!
Grt,
Ger.
Gelogd
Met groet,
Ger.
Rocodil
Offline
Berichten: 414
Ik ga voor het poldermodel
Re: fiddle yard
«
Reactie #19 Gepost op:
05 September 2006, 18:52:10 »
Hoi Ger,
Inderdaad is de lengte e.d. het lastigste probleem. Ik vond keren niet zo belangrijk. In het echt worden treinen ook zelden gekeerd. Ze gaan en komen terug uit de richting waar ze heen gegaan zijn. Het rommelen en wisselen van de wagons is juist zo leuk. En in de fiddle yard mag je de boel er lekker met je handen afhalen, dat stuk hoort toch niet echt bij de modelbaan. Ik heb allerlei vormen geprobeerd en kwam tot de conclusie dat 2 x 50cm het handigste is. Belangrijk is te weten hoe lang je je langste trein zal worden. Dat is n.l. de lengte van de bak. Verder moet je bedenken dat je -denk ik- op volle snelheid wilt komen binnen rijden. Dus je hebt een remweg nodig (het is niet zo leuk de laatste wagon met een slakkengang naar binnen te zien rijden). Ik heb indertijd een Excel bestandje gemaakt met een macrootje om me een voorstelling te kunnen maken hoe ik de loc en wagons kon verplaatsen zonder onderdelen van de baan te hoeven halen en zo weinig mogelijk ontkoppelen. Ik kan je dit wel opsturen als je wilt.
Gelogd
Met vriendelijk groet, Hans (HO-3-rail NL rond 1950)
Gerke
Mcn NSR
Offline
Berichten: 2316
NS 4503!
Re: fiddle yard
«
Reactie #20 Gepost op:
05 September 2006, 19:12:35 »
Graag! Sta ik altijd voor open. Bij mij gaat het maar om een goederenraccordement, dus hard zal het niet gaan. Ik heb er wel voor gekozen om aan de linkerzijde een tweetal kopspoortjes te maken, dit om loks weg te zetten. Aan de rechterzijde heb ik een draaischijf zitten om de loks te draaien. Bij mij gaat het om Nederlandse stoomloks die ik zelf bouw. Philotrain, Modelloco, MK, kleinspoor enz. Daar wil ik toch zo min mogelijk met mijn handen aan zitten.
Ik zie je programmatje graag tegenmoet!
J ekrijgt van mij een privé bericht!
Bedankt!
Grt,
Ger.
Gelogd
Met groet,
Ger.
Private SNAFU
Offline
Berichten: 1744
Member of the 1(to)87 gang
Re: fiddle yard
«
Reactie #21 Gepost op:
05 September 2006, 20:29:59 »
Rocodil,
Ik heb ook wel interesse in die file.
Email is admin {bij} h0gerbosch.nl {bij} dan vervangen door een @
Alvast bedankt!
Gr,
Bart
Gelogd
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw
Gerke
Mcn NSR
Offline
Berichten: 2316
NS 4503!
Re: fiddle yard
«
Reactie #22 Gepost op:
02 April 2007, 21:30:32 »
Hallo Allemaal!
Ik heb inmiddels mijn fiddle yard als ruwbouw klaar. Toch ben ik niet helemaal tevreden over het schuiven; het gaat ondanks kogelgelagerde geleiders nogal stroefjes. De lade heeft de neiging om scheef te trekken in de geleiders. Nu ben ik aan het denken om met een spindel de verstelling te maken, zeg maar het workmate principe, maar heeft iemand enig idee hoe ik zoiets realiseer?
Ik hoor graag van jullie!
Grt,
Ger.
Gelogd
Met groet,
Ger.
okki
Offline
Berichten: 209
winterswijk
Re: fiddle yard
«
Reactie #23 Gepost op:
07 April 2007, 09:54:25 »
hoi ger
Ik heb eens op een dvd gezien dat ze van die kast schuiven gebruiken.
Die bij dubbelen kast deuren gebruikt worden om de deur zonder slot van binnen vast te zetten.
2 van die schuiven naast de rails op het opstelgedeelt en en de ogen op het diorama.
Deze waren met stroom draadjes aan de rails gesoldeerd.
dus stroom doorvoer en gelijk de rails perfect opelkaar vergrendelt.
mvg arno
Gelogd
JaJo
Offline
Berichten: 11132
Spoor-0 & Spoor-1
Re: fiddle yard
«
Reactie #24 Gepost op:
07 April 2007, 10:30:44 »
Hoi Ger, Misschien heb je wat aan dit plaatje. Aan een motortje met vertraging zit een draadeind. Als het motortje/draadeind draait trekt hij de "moer" heen en weer. De 2 buitenste geleiders zorgen voor stabiliteit.
Groet Jaap
P.S. deze constructie was niet voor een fiddle yard maar het principe is natuurlijk hetzelfde.
«
Laatst bewerkt op: 07 April 2007, 10:33:32 door JaJo
»
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
fiddle yard