Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Rob Bennis
Vandaag
om 22:05:46
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 22:04:44
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 21:54:27
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
eichddraig
Vandaag
om 21:53:12
Mijn geweatherde modellen
door
Zandmannetje390
Vandaag
om 21:33:56
Een NS 5500 knutselen
door
vpeters1984
Vandaag
om 21:29:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Tommy666
Vandaag
om 21:19:12
Intellibox probleem
door
BenPluim
Vandaag
om 21:18:05
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eelco Storm
Vandaag
om 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
NS264
Vandaag
om 20:55:10
De projecten van Ruben (NL H0)
door
NS264
Vandaag
om 20:45:29
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Eric v C
Vandaag
om 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 20:29:42
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen
door
Sofie
Vandaag
om 20:19:38
Gewoon wat busfoto's
door
RikM
Vandaag
om 20:08:03
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 19:26:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:07:01
Line-up foto's van modellen
door
ArjanB
Vandaag
om 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I
door
Prutsert
Vandaag
om 16:40:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 16:35:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Hans1963
Vandaag
om 16:19:44
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
Vandaag
om 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
RobbertJan
Vandaag
om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
door
Mitchell
Vandaag
om 14:47:07
Frans loodsje et cetera
door
Huup
Vandaag
om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 13:32:25
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 12:08:08
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 11:48:18
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
Noordernet
Vandaag
om 11:31:49
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
fiddle yard
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: fiddle yard (gelezen 9207 keer)
Gerke
Mcn NSR
Offline
Berichten: 2307
NS 4503!
Re: fiddle yard
«
Reactie #15 Gepost op:
01 September 2006, 23:01:12 »
met uitneembare bakken bedoel je?
Gelogd
Met groet,
Ger.
EJO
Offline
Berichten: 135
Re: fiddle yard
«
Reactie #16 Gepost op:
02 September 2006, 08:04:25 »
Inderdaad bedoelde ik uitneembare bakken.
Voor mijn baantje en de beschikbare ruimte (een schuifblad vraagt weer door het schuiven wat diepte) lijkt mij dit de beste optie.
Je hoeft alleen de cassette goed te fixeren maar dat is makkelijk aangezien die maar op 1 maat vast kan staan. Een mooi voorbeeld hiervan staat in het bekende handboek modelspoorwegen.
Gelogd
Groet, EJO
(Gaat weer opnieuw beginnen)
Rocodil
Offline
Berichten: 414
Ik ga voor het poldermodel
Re: fiddle yard
«
Reactie #17 Gepost op:
02 September 2006, 09:41:00 »
Het hangt er maar vanaf wat je er precies mee wilt. Ik gebruik de fiddle yard ook als terminal voor de vier locomotieven die ik heb en om die in wisselende formatie te combineren met mijn wagons. Met een cassette lukt dat niet zo goed. Je zou misschien wel een paar casettes kunnen maken.
De ruimte van een fiddel yard hoeft ook niet zo groot te zijn. Er zijn allerlei variaties mogelijk. zo kan je het aantal sporen beperken, slechts één spoor wat verder te laten doorlopen, of alleen een schuifbak of cassette te maken voor alleen de locomotief en een mogelijkheid creeren om deze voor en achter de wagons te plaatsen.
Gelogd
Met vriendelijk groet, Hans (HO-3-rail NL rond 1950)
Gerke
Mcn NSR
Offline
Berichten: 2307
NS 4503!
Re: fiddle yard
«
Reactie #18 Gepost op:
02 September 2006, 18:57:44 »
Ik wil inderdaad ook mijn loks t.o.v. de treinen kunnen wisselen, dus die bakken is niet echt mijn oplossing. Nu wil ik aan de achterzijde wel nog een draaischijf plaatsen om de loks te kunnen keren. Nu is mijn vraag: Hoe lang vinden jullie een bak qua lengte verantwoord? De yard (lade hoeft niet langer dan 1 mtr te zijn. De bak zou dan op ongeveer 1,35 m. komen.
Zouden jullie als één geheel bouwen of zouden jullie de schijf ( 9 inch in doorsnee ) op een apart bakje tegen de fiddle yard bak aan bouten? Dit om transport te vergemakkelijken en doorzakken te verkomen?
Ik hoor het wel weer!
Grt,
Ger.
Gelogd
Met groet,
Ger.
Rocodil
Offline
Berichten: 414
Ik ga voor het poldermodel
Re: fiddle yard
«
Reactie #19 Gepost op:
05 September 2006, 18:52:10 »
Hoi Ger,
Inderdaad is de lengte e.d. het lastigste probleem. Ik vond keren niet zo belangrijk. In het echt worden treinen ook zelden gekeerd. Ze gaan en komen terug uit de richting waar ze heen gegaan zijn. Het rommelen en wisselen van de wagons is juist zo leuk. En in de fiddle yard mag je de boel er lekker met je handen afhalen, dat stuk hoort toch niet echt bij de modelbaan. Ik heb allerlei vormen geprobeerd en kwam tot de conclusie dat 2 x 50cm het handigste is. Belangrijk is te weten hoe lang je je langste trein zal worden. Dat is n.l. de lengte van de bak. Verder moet je bedenken dat je -denk ik- op volle snelheid wilt komen binnen rijden. Dus je hebt een remweg nodig (het is niet zo leuk de laatste wagon met een slakkengang naar binnen te zien rijden). Ik heb indertijd een Excel bestandje gemaakt met een macrootje om me een voorstelling te kunnen maken hoe ik de loc en wagons kon verplaatsen zonder onderdelen van de baan te hoeven halen en zo weinig mogelijk ontkoppelen. Ik kan je dit wel opsturen als je wilt.
Gelogd
Met vriendelijk groet, Hans (HO-3-rail NL rond 1950)
Gerke
Mcn NSR
Offline
Berichten: 2307
NS 4503!
Re: fiddle yard
«
Reactie #20 Gepost op:
05 September 2006, 19:12:35 »
Graag! Sta ik altijd voor open. Bij mij gaat het maar om een goederenraccordement, dus hard zal het niet gaan. Ik heb er wel voor gekozen om aan de linkerzijde een tweetal kopspoortjes te maken, dit om loks weg te zetten. Aan de rechterzijde heb ik een draaischijf zitten om de loks te draaien. Bij mij gaat het om Nederlandse stoomloks die ik zelf bouw. Philotrain, Modelloco, MK, kleinspoor enz. Daar wil ik toch zo min mogelijk met mijn handen aan zitten.
Ik zie je programmatje graag tegenmoet!
J ekrijgt van mij een privé bericht!
Bedankt!
Grt,
Ger.
Gelogd
Met groet,
Ger.
Private SNAFU
Offline
Berichten: 1744
Member of the 1(to)87 gang
Re: fiddle yard
«
Reactie #21 Gepost op:
05 September 2006, 20:29:59 »
Rocodil,
Ik heb ook wel interesse in die file.
Email is admin {bij} h0gerbosch.nl {bij} dan vervangen door een @
Alvast bedankt!
Gr,
Bart
Gelogd
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw
Gerke
Mcn NSR
Offline
Berichten: 2307
NS 4503!
Re: fiddle yard
«
Reactie #22 Gepost op:
02 April 2007, 21:30:32 »
Hallo Allemaal!
Ik heb inmiddels mijn fiddle yard als ruwbouw klaar. Toch ben ik niet helemaal tevreden over het schuiven; het gaat ondanks kogelgelagerde geleiders nogal stroefjes. De lade heeft de neiging om scheef te trekken in de geleiders. Nu ben ik aan het denken om met een spindel de verstelling te maken, zeg maar het workmate principe, maar heeft iemand enig idee hoe ik zoiets realiseer?
Ik hoor graag van jullie!
Grt,
Ger.
Gelogd
Met groet,
Ger.
okki
Offline
Berichten: 209
winterswijk
Re: fiddle yard
«
Reactie #23 Gepost op:
07 April 2007, 09:54:25 »
hoi ger
Ik heb eens op een dvd gezien dat ze van die kast schuiven gebruiken.
Die bij dubbelen kast deuren gebruikt worden om de deur zonder slot van binnen vast te zetten.
2 van die schuiven naast de rails op het opstelgedeelt en en de ogen op het diorama.
Deze waren met stroom draadjes aan de rails gesoldeerd.
dus stroom doorvoer en gelijk de rails perfect opelkaar vergrendelt.
mvg arno
Gelogd
JaJo
Offline
Berichten: 11147
Spoor-0 & Spoor-1
Re: fiddle yard
«
Reactie #24 Gepost op:
07 April 2007, 10:30:44 »
Hoi Ger, Misschien heb je wat aan dit plaatje. Aan een motortje met vertraging zit een draadeind. Als het motortje/draadeind draait trekt hij de "moer" heen en weer. De 2 buitenste geleiders zorgen voor stabiliteit.
Groet Jaap
P.S. deze constructie was niet voor een fiddle yard maar het principe is natuurlijk hetzelfde.
«
Laatst bewerkt op: 07 April 2007, 10:33:32 door JaJo
»
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
fiddle yard