Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kleur van het dak,van een geelbander. door Noud
Vandaag om 20:23:54
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 20:14:02
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:09:36
PB Models, ICR-rijtuigen door W. Dagevos
Vandaag om 19:48:20
C12c rijtuig door martijnhaman
Vandaag om 19:39:57
Stofvrij houden van mijn treinbaan door Martin Welberg
Vandaag om 19:37:03
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:32:01
werking 0ude Lenz silver decoder 10331 door maartenvdb
Vandaag om 19:29:23
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 19:08:03
Modelbaan Beltheim. door Eric B
Vandaag om 19:01:39
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Eric B
Vandaag om 18:50:25
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 18:44:45
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 18:44:05
Liliput verpakking en motor door Silvolde
Vandaag om 18:19:07
verlichting op mijn draaischijf zeten door keesm
Vandaag om 17:44:22
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
Vandaag om 17:28:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:03:15
Een leuke vrachtwagen door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:48:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 16:29:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:27:24
Roco wagon openen door Stieven76
Vandaag om 16:18:15
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door 008200
Vandaag om 16:13:47
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door ex-DR V100
Vandaag om 14:30:43
Line-up foto's van modellen door eemstede
Vandaag om 13:39:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:00:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 12:59:18
Bietschtalbrücke h0 door Ronald Halma
Vandaag om 12:58:14
Viesmann 5214 pendelautomaat door Ronald Halma
Vandaag om 12:56:52
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Pauldg
Vandaag om 12:34:11
Van 2D afbeelding naar 3D model door morris1
Vandaag om 12:14:47
  

Auteur Topic: Liliput verpakking en motor  (gelezen 522 keer)

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1551
Liliput verpakking en motor
« Gepost op: 14 October 2025, 23:10:16 »
'n vraag voor de Liliput-kenners:

Een stoomlocje in de witte OVP (na de bruine en voor de blauwe dozen) met (reeds) een kleine platte motor met vrij zicht doorheen de cabine ...
Van welke Liliput-periode ongeveer is deze?  Juist voor de Bachmann-tijd, of helemaal nog niet ?  En wanneer was de overname?
Is een blauwe doos sowieso Bachmann-Liliput, of reeds in gebruik voor de overname?
Dank alvast.

>    van bruine (houtimitatie) naar witte Schachtel:  midden jaren 1980, reeds  ( ? )

Indien dit onderwerp (H0-materieel) toch niet thuishoort in deze rubriek  "Materieel" , kan/mag het worden verhuisd ...
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 09:03:28 door hervé. Reden: toevoeging > »

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
Re: Liliput verpakking en motor
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 09:50:17 »
Dat moet ergens midden jaren 80 geweest zijn.
Als ik me niet vergis had de Schürzenwagenset 834 tgv 150 Jahre Eisenbahnen in Deutschland (1985) als een van de eerste zo'n doos.

Daarna kwam nog korte tijd Liliput by Herpa. Ook met witte dozen maar een extra sticker (plm 1990)
Tot slot kwam Liliput Bachmann met de donkerblauwe dozen.


hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1551
Re: Liliput verpakking en motor
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 16:49:28 »

Liliput-Wien had een niet zo'n goede naam qua aandrijving. Wel mooie modelletjes, maar .
Alhoewel, 'k heb oude P8's die goed en traag rijden/reden. (rusten nu al een poos in hun (bruine) dozen)

Die kleine motor in een T9-stoomlocje zou dan een duidelijke verbetering zijn geweest.  (in een witte doos)
Vanaf wanneer werden deze platte motortjes ingebouwd, ongeveer?

Liliput-Bachmann bestaat van 1992, blijkbaar...


Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
Re: Liliput verpakking en motor
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 18:19:07 »
Geef eens aan om welk model het gaat. Zelf heb ik een aantal Liliput Wien modellen. De eerste modellen hadden belabberde rijeigenschappen. De S3/6, BR 18 en de BR 05 (Sonderversie met RP25 wielen en Maxon motor) hadden een goede detaillering en reden goed. Na jaren bleek dat het rubber in de koppeling verhard was en dat ook de bijzonder fijne spaakwielen los kwamen te zitten. Beide problemen zijn eenvoudig op te lossen.
Tussen de overgang van Liliput Wien naar Bachmann heeft ook nog een periode Herpa gezeten.

De Tigerli stoomloc (o.a. de NS 7851) is bij Bachmann volledig anders opgebouwd. Voor de 3-rail liefhebbers van de Liliput Wien uitvoering heb ik nog enkele originele Liliput slepers liggen.

Gr, Rob