Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 13:48:50
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 13:41:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:04:23
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe door Arjan6511
Vandaag om 12:56:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Tom Z.
Vandaag om 12:52:03
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:36:14
20 en 21 december modelspoorbeurs Zutphen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:28:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:17:40
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:16:23
Rail away door R1954
Vandaag om 12:12:10
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door 008200
Vandaag om 11:53:09
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:36:22
Märklin spoor 1 glaskast buffers breken af. door bellejt
Vandaag om 11:04:01
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 10:05:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn193
Vandaag om 09:58:58
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door grossraumwagen
Vandaag om 09:43:08
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 08:04:17
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 07:58:41
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 07:56:30
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:32:09
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frits C
Vandaag om 07:06:37
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
02 December 2025, 23:31:38
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen door Hlv53
02 December 2025, 21:55:31
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
02 December 2025, 20:45:48
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
02 December 2025, 20:44:18
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
02 December 2025, 20:43:59
EX-CSB1 DCC Centrale door bask185
02 December 2025, 20:33:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
02 December 2025, 20:00:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
02 December 2025, 19:01:43
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Eric v C
02 December 2025, 17:41:46
  

Auteur Topic: Liliput verpakking en motor  (gelezen 2270 keer)

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1617
Liliput verpakking en motor
« Gepost op: 14 October 2025, 23:10:16 »
'n vraag voor de Liliput-kenners:

Een stoomlocje in de witte OVP (na de bruine en voor de blauwe dozen) met (reeds) een kleine platte motor met vrij zicht doorheen de cabine ...
Van welke Liliput-periode ongeveer is deze?  Juist voor de Bachmann-tijd, of helemaal nog niet ?  En wanneer was de overname?
Is een blauwe doos sowieso Bachmann-Liliput, of reeds in gebruik voor de overname?
Dank alvast.

>    van bruine (houtimitatie) naar witte Schachtel:  midden jaren 1980, reeds  ( ? )

Indien dit onderwerp (H0-materieel) toch niet thuishoort in deze rubriek  "Materieel" , kan/mag het worden verhuisd ...
« Laatst bewerkt op: 15 October 2025, 09:03:28 door hervé. Reden: toevoeging > »

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
Re: Liliput verpakking en motor
« Reactie #1 Gepost op: 15 October 2025, 09:50:17 »
Dat moet ergens midden jaren 80 geweest zijn.
Als ik me niet vergis had de Schürzenwagenset 834 tgv 150 Jahre Eisenbahnen in Deutschland (1985) als een van de eerste zo'n doos.

Daarna kwam nog korte tijd Liliput by Herpa. Ook met witte dozen maar een extra sticker (plm 1990)
Tot slot kwam Liliput Bachmann met de donkerblauwe dozen.


hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1617
Re: Liliput verpakking en motor
« Reactie #2 Gepost op: 15 October 2025, 16:49:28 »

Liliput-Wien had een niet zo'n goede naam qua aandrijving. Wel mooie modelletjes, maar .
Alhoewel, 'k heb oude P8's die goed en traag rijden/reden. (rusten nu al een poos in hun (bruine) dozen)

Die kleine motor in een T9-stoomlocje zou dan een duidelijke verbetering zijn geweest.  (in een witte doos)
Vanaf wanneer werden deze platte motortjes ingebouwd, ongeveer?

Liliput-Bachmann bestaat van 1992, blijkbaar...


Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1614
Re: Liliput verpakking en motor
« Reactie #3 Gepost op: 15 October 2025, 18:19:07 »
Geef eens aan om welk model het gaat. Zelf heb ik een aantal Liliput Wien modellen. De eerste modellen hadden belabberde rijeigenschappen. De S3/6, BR 18 en de BR 05 (Sonderversie met RP25 wielen en Maxon motor) hadden een goede detaillering en reden goed. Na jaren bleek dat het rubber in de koppeling verhard was en dat ook de bijzonder fijne spaakwielen los kwamen te zitten. Beide problemen zijn eenvoudig op te lossen.
Tussen de overgang van Liliput Wien naar Bachmann heeft ook nog een periode Herpa gezeten.

De Tigerli stoomloc (o.a. de NS 7851) is bij Bachmann volledig anders opgebouwd. Voor de 3-rail liefhebbers van de Liliput Wien uitvoering heb ik nog enkele originele Liliput slepers liggen.

Gr, Rob

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1617
Re: Liliput verpakking en motor
« Reactie #4 Gepost op: 15 October 2025, 20:33:24 »
Die kleine motor in een   stoomlocje T9    zou dan een duidelijke verbetering zijn geweest. 
Vanaf wanneer werden deze platte motortjes ingebouwd, ongeveer?   

>    heb ondertussen gevonden op Duitstalig forum dat de motortjes van deze Liliput T9 + die van de Fleischmann T9 ongeveer dezelfde kleine                  Mashima's waren.  Bij Liliput soms te zwak, soms slordig gepositioneerd tav. de aandrijving  ....
 
>    Liliput-Nr. 91 92  (op witte verpakking)
« Laatst bewerkt op: 16 October 2025, 22:38:45 door hervé. Reden: toevoeging > »