Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Die Bahn
Vandaag om 20:10:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erjen89
Vandaag om 20:08:01
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door RikM
Vandaag om 20:06:18
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 20:03:54
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 19:52:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:30:24
Bauarbeiten im gange door Frans van Meerwijk
Vandaag om 19:16:09
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Wies
Vandaag om 19:09:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 19:06:27
Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10 door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:45:37
Wissels werken niet of vreemd door ReinBijlsma
Vandaag om 18:22:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Deetrein
Vandaag om 17:13:54
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 16:53:41
Een Rotterdams gebouw door Rob Ellerman
Vandaag om 16:51:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:14:39
De dingen die je kan maken uit een plaat. door MOVisser
Vandaag om 16:13:20
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:42:18
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:19:47
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:41:03
Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308 door klusser
Vandaag om 14:22:05
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:46
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
Vandaag om 13:43:56
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:51:33
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 12:44:43
TurnControl: aansluiting verwijderen door Hans Gvz
Vandaag om 12:14:41
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 12:10:33
Contactgegevens oud lid door Pauldg
Vandaag om 11:51:06
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 11:11:52
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 10:27:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:09:51

Auteur Topic: Wissels werken niet of vreemd  (gelezen 514 keer)

ReinBijlsma

• Offline Offline
Wissels werken niet of vreemd
« Gepost op: 25 September 2025, 10:13:42 »

Ik ben bezig met het opbouwen van mijn HO treinbaan, digitaal, Trix C-rail, icm een Esu Ecos Decoder.  Het baanplan is bijgevoegd:
Ik heb vooralsnog nog 14 blokken die allemaal voorzien zijn van terugmelder(s), die geïsoleerd zijn bij de rode stipjes. De terugmelders lopen allemaal naar S88n1 en S88n2, de wissels, toekomstige seinen en ontkoppelrails allemaal naar de DR4018, behalve de 2 wissels bovenaan in het schaduwstation blok 1, die werken via een decoder en hebben adres 50 en 51 ( het lichtgrijze gedeelte ). De overige wissels heb ik adressen corresponderend met de aansluitingen op uitgangen van de DR4018 gegeven. 
1. Van de week werkte alles, op de digitale wissel in de oranje ellips na. die doet het nog steeds niet.
2. De wissel in de gele ellips linksonder lijkt kortsluiting te geven bij het schakelen. als ik hem handmatig omzet naar rechts, gaat hij brommen en springt gelijk weer terug. Datzelfde geld voor schakelen via het Ecos baanplan.

Vervolgens wordt de ellende nog groter:
3. Ik heb alle wissels weer verwijderd uit de Ecos. Bij opnieuw toevoegen gaat het schakelen met wissel 1 Out 1 prima, maar alle andere wissels schakelen telkens alleen wissel 1 om als ik er op klik.

Zeer gewaardeerde fysieke hulp van een van de forumleden is wel onderweg, maar dat wordt pas eind volgende week en ik wil hem niet met totale chaos opzadelen, dus wie heeft een tip met wat ik verkeerd gedaan heb? 

bask185

• Offline Offline
Re: Wissels werken niet of vreemd
« Reactie #1 Gepost op: 25 September 2025, 12:13:51 »
Citaat
als ik hem handmatig omzet naar rechts, gaat hij brommen en springt gelijk weer terug. Datzelfde geld voor schakelen via het Ecos baanplan.
Dit duidt op een defecte decoder. Het kan gebeuren dat een uitgang van DR4018 stuk gaat en continu gaat schakelen. Zolang je met je jatten van de instellingen van een dr4018 afblijft, schakelen ze vzik altijd met een puls. Dus in rust, wordt een wissel niet aangestuurd. Dat is althans de bedoeling meestal.

Als je de decoder lostrekt, kan je dan wel de wissel handmatig omzetten zonder gebrom en kortsluiting? Je kan ook een andere decoder uitgang proberen om te kijken of het wissel dan wel werkt. Als het probleem blijft, is de wissel schuldig, als het probleem verdwijnt, is de decoder schuldig.

Citaat
1. Van de week werkte alles, op de digitale wissel in de oranje ellips na. die doet het nog steeds niet.
Ja? aandrijving stuk? decoder stuk? adressen conflict?  kan ik niks over zeggen,

Citaat
3. Ik heb alle wissels weer verwijderd uit de Ecos.
Dit was niet nodig. Die ecos doet zijn werk wel, probleem eerst zoeken in de wissel + aandrijving en decoder.

Groet & succes,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

ReinBijlsma

• Offline Offline
Re: Wissels werken niet of vreemd
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 18:22:23 »
Dit duidt op een defecte decoder. Het kan gebeuren dat een uitgang van DR4018 stuk gaat en continu gaat schakelen. Zolang je met je jatten van de instellingen van een dr4018 afblijft, schakelen ze vzik altijd met een puls. Dus in rust, wordt een wissel niet aangestuurd. Dat is althans de bedoeling meestal.

Als je de decoder lostrekt, kan je dan wel de wissel handmatig omzetten zonder gebrom en kortsluiting? Je kan ook een andere decoder uitgang proberen om te kijken of het wissel dan wel werkt. Als het probleem blijft, is de wissel schuldig, als het probleem verdwijnt, is de decoder schuldig.
Ja? aandrijving stuk? decoder stuk? adressen conflict?  kan ik niks over zeggen,
Dit was niet nodig. Die ecos doet zijn werk wel, probleem eerst zoeken in de wissel + aandrijving en decoder.

Groet & succes,

Bas
Dank Bas, ik denk dat ik het probleem dankzij jouw opmerkingen wel gevonden heb. De wissel gaf een sluiting zonder met de decoder verbonden te zijn, en werkte ook op andere decoder-aansluiting goed, zonder dat de rest van de wissels in het baanplan op hol sloeg ( lees: niet meer reageerde op aantikken in de Ecos. ). Ik vermoed dus dat een uitgang van de decoder de storing heeft veroorzaakt.
Wat nog overblijft is het niet meer werken van de wissel met de ingebouwde decoder. Ik denk dat die dus gewoon stuk is.