Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door MathynK
Vandaag om 10:42:09
Duitser met hoedje (Beurs Houten) door Hasenwald
Vandaag om 10:31:57
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Huup
Vandaag om 10:19:41
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim1969
Vandaag om 10:12:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 10:08:02
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
Vandaag om 10:04:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:03:40
Rocrail terugstel tijd wissels door Ronald Halma
Vandaag om 10:03:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door bernhard67
Vandaag om 09:33:23
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door grossraumwagen
Vandaag om 08:41:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 08:40:16
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door puntenglijder
Vandaag om 08:34:26
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 08:15:40
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 07:31:52
PB models: koplopers (voorbespreking) door hmmglaser
Vandaag om 01:32:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 00:18:49
Magneet koppelingen voor Bemo door martijn v m
23 August 2025, 23:45:55
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
23 August 2025, 23:28:25
Veevervoer ss/ ns door klusser
23 August 2025, 23:15:58
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 August 2025, 23:15:49
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
23 August 2025, 23:11:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
23 August 2025, 23:07:08
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
23 August 2025, 23:05:47
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door lrrw
23 August 2025, 22:31:32
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
23 August 2025, 21:28:38
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Sylvester
23 August 2025, 21:01:58
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Ronald69
23 August 2025, 20:34:06
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
23 August 2025, 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
23 August 2025, 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
23 August 2025, 19:40:15
  

Auteur Topic: Central Station in combinatie met Viessmann 5217 bezetmelder  (gelezen 5802 keer)

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3371
    • nederlof.net
Central Station in combinatie met Viessmann 5217 bezetmelder
« Gepost op: 07 June 2008, 19:59:49 »
Ik heb mijn eerste stapjes gezet op het gebied van bezetmelding en wisseldecoders.
Ik heb daarvoor een Viessmann 5217 bezetmelder gekocht en deze aangesloten op de S88 bus van het Central Station.
Vervolgens de bezetmelder toegevoegd en als ik dan een verbindinkje leg tussen poort 1 en de massa zie ik netjes het vierkantje zwart worden.
Tot zover dus geen problemen!!

Volgens de handleiding hoef je alleen maar de kabel aan te sluiten op een stukje onderbroken rail. Ik heb daarvoor de Märklin contact rail gebruikt (nr 5106, ja, ik rij M-rail).
Het lukt mij echter niet om het zo aan de praat te krijgen! Als ik een wagonnetje contact laat maken met de rail dan gebeurd er niets.
Zelfs als ik het stekkertje tegen een ander stuk rail hou (waar dus gewoon spanning op staat) dan zie ik geen vierkantje...

Ben ik iets vergeten?? In de handleiding staat niets over dat je nog ergens massa aan moet sluiten ofzo??

Wie o wie weet raad?

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: Central Station in combinatie met Viessmann 5217 bezetmelder
« Reactie #1 Gepost op: 07 June 2008, 20:35:24 »

Koen,

Een contact maak je door een ingang van de 5217 met de massa te verbinden.
Als je een draadje tussen poort 1 en de massa aan de zijkant van de 5217 verbindt, zie je dat vierkantje poort 1 zwart wordt. Verbindt je hem met poort 2 dan wordt vierkant 2 zwart enz.

Succes.

Peter Kramer
Digitaalservice.nl
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: Central Station in combinatie met Viessmann 5217 bezetmelder
« Reactie #2 Gepost op: 07 June 2008, 20:54:44 »
Peter, dat is helemaal waar, maar dat had Koen zelf ook al getest. Maar aan de rails werkt het niet.
Ik denk dat het probleem zit in de aansturing door het Central Station. Dat heeft nl. een z.g. H-brug uitgang waarbij de rails geen massa zijn. Hoe het dan wel moet weet ik ook niet. Staat er iets over in de handleiding van het Central Station hoe je s88 modules van Märklin aan moet sluiten, en kan dat überhaupt wel?
De 5217 is elektrisch identiek aan de originele s88 van Mä.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: Central Station in combinatie met Viessmann 5217 bezetmelder
« Reactie #3 Gepost op: 07 June 2008, 21:55:36 »

Misschien dat je een schakelrails kan gebruiken en deze zodanig te modificeren dat hij geen contact maakt met de railbedding maar met een loscontact dat verbonden wordt met de massa aansluiting van de Viessmann.
Een nadeel is natuurlijk wel dat alleen slepers dit contact activeren.

Anders zijn misschien optisch gescheiden modules een oplossing. (bv de RM-DEC-88 Opto van Littfinsky)

Peter Kramer.
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: Central Station in combinatie met Viessmann 5217 bezetmelder
« Reactie #4 Gepost op: 07 June 2008, 22:09:52 »
Inmiddels heb ik de oplossing gevonden. Het is als van ouds weer een zaak van goed lezen wat er in de handleiding staat.
Dit vond ik in paragraaf 2.2.9:

Let op: De massa aansluiting
van de eerste module
moet met de massa
van de rails (bruin)
verbonden worden.



Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3371
    • nederlof.net
Re: Central Station in combinatie met Viessmann 5217 bezetmelder
« Reactie #5 Gepost op: 07 June 2008, 23:41:32 »
Dank voor de reacties!

Klaas: ik heb dat niet gelezen, nu heb ik de bezetmelder bij Conrad besteld, dan heb je alleen de print zonder kastje er omheen (en is die dus ook lekker een stukje goedkoper dan in de winkel :) ).
Conrad heeft er een handleiding bijgedaan, dat is niet de originele Viessmann handleiding maar een zelf vertaalde ofzo, dus mogelijk staat het in de handleiding van Conrad niet.

Ik zal dit nog nakijken.

Ik ga het in ieder geval uitproberen!

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Central Station in combinatie met Viessmann 5217 bezetmelder
« Reactie #6 Gepost op: 08 June 2008, 00:39:35 »
Peter, dat is helemaal waar, maar dat had Koen zelf ook al getest. Maar aan de rails werkt het niet.
Ik denk dat het probleem zit in de aansturing door het Central Station. Dat heeft nl. een z.g. H-brug uitgang waarbij de rails geen massa zijn. Hoe het dan wel moet weet ik ook niet. Staat er iets over in de handleiding van het Central Station hoe je s88 modules van Märklin aan moet sluiten, en kan dat überhaupt wel?
De 5217 is elektrisch identiek aan de originele s88 van Mä.

Hoe het wel moet, je moet 1 massa aansluiting van de S88 module aansluiten op de massa. dus de railbedding van de rails. Alleen van de eerste module en dus enkel van de eerste, de rest dus niet.
Dan werkt het.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: Central Station in combinatie met Viessmann 5217 bezetmelder
« Reactie #7 Gepost op: 08 June 2008, 17:43:53 »
Klaas: ik heb dat niet gelezen, nu heb ik de bezetmelder bij Conrad besteld, dan heb je alleen de print zonder kastje er omheen (en is die dus ook lekker een stukje goedkoper dan in de winkel :) ).
Conrad heeft er een handleiding bijgedaan, dat is niet de originele Viessmann handleiding maar een zelf vertaalde ofzo, dus mogelijk staat het in de handleiding van Conrad niet.

Koen, het staat ook niet in de handleiding van de 5217, maar in de handleiding van het Central Station. Daar gaat het over de s88, maar zoals ik al zei, de 5217 is technisch geheel identiek aan de s88.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3371
    • nederlof.net
Re: Central Station in combinatie met Viessmann 5217 bezetmelder
« Reactie #8 Gepost op: 09 June 2008, 13:04:31 »
@Klaas: ik heb het inderdaad gezien... Ik had alleen het hoofdstuk over s88 instellen gelezen en niet helemaal voorin de handleiding waar dit staat...  :-|

En inmiddels ook uitgeprobeerd en het werkt perfect!

Allemaal bedankt voor de reacties!

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u