Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:07:17
Raadplaatje
door
R1954
Vandaag
om 11:02:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Ronald69
Vandaag
om 10:57:22
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 10:43:55
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
henk
Vandaag
om 10:04:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
Vandaag
om 09:50:17
Alternatieven voor servo's
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 09:20:42
Lagers vervangen DJH NS 3300
door
orientexpress
Vandaag
om 09:19:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Rick
Vandaag
om 09:02:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 08:38:51
Au bord de la Cèze
door
defender
Vandaag
om 08:25:26
Rondom Charlois
door
defender
Vandaag
om 08:17:29
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 08:12:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 03:13:29
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor
door
borotof
Vandaag
om 01:36:31
Arnold 2210 onderdelen gezocht
door
Gabriël Bergsma
Vandaag
om 00:55:04
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Wim Vink
07 November 2025, 23:48:53
Baan in Los Angeles
door
ArjanB
07 November 2025, 23:28:58
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
07 November 2025, 23:11:16
Aachenau West
door
Wim Vink
07 November 2025, 23:09:52
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Arjen52
07 November 2025, 22:49:55
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief
door
Arjen52
07 November 2025, 22:38:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
07 November 2025, 21:29:27
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
07 November 2025, 20:52:47
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
07 November 2025, 19:19:30
ESU locprogrammer
door
saskia
07 November 2025, 19:17:34
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam
door
Servé
07 November 2025, 19:06:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
07 November 2025, 17:32:00
Bahnstrecke 5867
door
Wim Vink
07 November 2025, 16:20:02
Toon hier je (model)treinfoto's
door
R1954
07 November 2025, 16:17:39
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Al het andere!
|
CTA’s jaren …70? / 80…
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: CTA’s jaren …70? / 80… (gelezen 3231 keer)
Petertje
Offline
Berichten: 104
CTA’s jaren …70? / 80…
«
Gepost op:
21 September 2025, 17:46:12 »
Als ik foto’s bekijk van eind jaren 70- begin begin jaren 80 dan zie ik dat de eerste CTA’s muv van de stations in de grote steden (Amsterdam, Rotterdam, en vast nog een paar stations) nog geen klok hadden maar hing de ronde klok apart – vaak wel in het verlengde van de CTA… en dat de CTA’s kennelijk altijd onder een perron overkapping hingen… (niet waterdicht?). Klopt deze constatering? En wie maakt de mooiste CTA's voor de genoemde periode in model zowel met de rol als die met de klapboarden)?
Gelogd
grossraumwagen
Offline
Berichten: 1468
Re: CTA’s jaren …70? / 80…
«
Reactie #1 Gepost op:
21 September 2025, 23:08:03 »
Hier een hele oude foto uit 1970, een CTA van de eerste generatie met klok.
In Rotterdam CS, valt wel onder de grotere stations
:
https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/e66743ec-d118-57b5-957a-e8723a474822/media/50856dfb-653c-99b3-7c81-6300aee698a4?mode=detail&view=horizontal&q=153228&rows=1&page=3
De CTA-bakken met klapborden hadden vaak een losse vierkante klok, maar was wel fysiek gekoppeld:
https://interessante-bilder.startbilder.de/bild/bahnhoefe~niederlande~rotterdam/478201/alten-zugzielanzeiger-cta-gleis-9-rotterdam.html
«
Laatst bewerkt op: 21 September 2025, 23:10:51 door grossraumwagen
»
Gelogd
marco
Offline
Berichten: 732
Re: CTA’s jaren …70? / 80…
«
Reactie #2 Gepost op:
22 September 2025, 09:00:12 »
Gewoon in het zonnetje maar zonder klok:
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/9A68033C5F125C778FE787C3EB959293
Gelogd
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux
R v/d Hoven
Offline
Berichten: 1037
De 162: Terug van weggeweest!
Re: CTA’s jaren …70? / 80…
«
Reactie #3 Gepost op:
22 September 2025, 11:32:52 »
actueel nieuws:
https://www.ad.nl/binnenland/ns-zet-alle-stationsborden-standaard-op-dark-mode-het-bord-sprong-ineens-op-zwart~a0073e8f/
(niet achter een betaalmuur)
Ik kan je garanderen dat NS de CTA's zo dicht mogelijk hield (als er al een gat was, werd er van alles omheen gepropt om het water buiten te houden) omdat het interieur niet dol was op vocht. Er zaten zelfs gloeispiralen in om warme lucht te genereren om vocht tegen te gaan. Incluis thermostaat zodat er niet onnodig 'gestookt' werd. Ze hingen wel degelijk buiten de overkapping: oude eigen foto uit archief te Tilburg West van april 1986:
De klokken waren in het begin geen onderdeel van de CTA. Doordat de klokken apart aangestuurd worden (met 'moederklokken' etc.) werd de techniek gescheiden gehouden. Later werden wel CTA's met klokken gemaakt (de paletten-versies) maar nog steeds: gescheiden techniek, toevallig in 1 omhuizing. De 'oude' CTA's met rollen werden met licht aangestuurd: op een deel van de rol met de bestemmingen, niet zichtbaar voor het publiek, zaten zwarte vlakjes. Door er licht op te schijnen kan je die vlakjes tellen (wel/geen weerkaatsing). Er waren zo 100 standen te maken, de "nul" stand was in het midden, stand 50. Voor elke bestemming moest de CTA of x posities 'vooruit' of achteruit draaien. Door de meest gebruikte bestemmingen ongeveer tussen plek 40 en 60 te houden, hoefde de rol niet zo veel te draaien, scheelt slijtage. Doordat de rollen over rollers liepen die goed in het smeervet zaten, werden de rollen nog wel eens smerig en ging het wel eens mis: zwart vs wit wordt grijs vs wit... Minimaal 1 x week werden de meeste bakken open gemaakt en onderhoud gepleegd: smeren én schoonmaken.
Bij het in dienst gaan van de nieuwe dienstregelingen moesten vaak de rollen vervangen worden omdat treinen ergens anders naar toe gingen of wel/niet gingen stoppen op stations onderweg. Dat wisselen was een best klusje voor 2 man, zeker een uur. En al die tijd dus geen info voor het publiek. Met de komst van de paletten CTA's werd dat een stuk eenvoudiger. Daarentegen was de aansturing van al die paletten een stuk ingewikkelder. Er moest een 'schuifje' (simpel verwoord) een pallet wel/niet tegen houden en dat werd dan weer geteld. En dat tegenhouden ging ook wel eens mis of de palet bleef hangen. En nu zijn het computerschermen.
Véél meer over te vertellen maar dat gaat te ver hier. Ik heb geen enkel idee wie ze in model maakt. Wie een CTA met rollen in 1:87 werkend krijgt is een held. Met paletten een nog grotere!
Groet, Raymond van den Hoven (3 maanden meegelopen met "Telecom Utrecht" die het onderhoud had. En in de tijd dat ze in Arnhem en Amersfoort de paletten-bakken gingen testen)
Gelogd
http://www.stichting162.nl
= alles over de NS-162 !
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7766
Forummoderator
Re: CTA’s jaren …70? / 80…
«
Reactie #4 Gepost op:
22 September 2025, 11:54:57 »
Interessant om wat praktische ervaring met die dingen te horen, bedankt!
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Pauldg
Offline
Berichten: 7717
Re: CTA’s jaren …70? / 80…
«
Reactie #5 Gepost op:
22 September 2025, 12:35:39 »
Citaat van: R v/d Hoven op 22 September 2025, 11:32:52
D
Los van de CTA is het tijdsbeeld wel mooi samengevat. Op de CTA staat de film van de sneltrein van Roosendaal naar Zwolle. Meestal was dat met plan-E rijtuigen, maar hondekop kon ook. Rechts komt de stoptrein uit Tilburg binnen die na een minuut of tien weer retour gaat. Weet niet wat toen de eindbestemming was. Sommigen reden naar Deurne of Venlo, anderen tot Eindhoven. Opvallend dat de spoorbomen tussen perron 2 en 3 nog niet dicht zijn terwijl de trein al aardig dichtbij is.
Heel wat momenten op dat station doorgebracht
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
R v/d Hoven
Offline
Berichten: 1037
De 162: Terug van weggeweest!
Re: CTA’s jaren …70? / 80…
«
Reactie #6 Gepost op:
22 September 2025, 12:54:02 »
en voor mij een van de weinige keren dat ik de korte sproeitrein op de hoofdbaan heb gezien. Dit was de voorkant: de sik duwde die sproeiwagen, gekoppeld met een andere wagen (met voorraad?) richting Tilburg zelf.
Duidelijk niemand voorop dus niets moeilijk doen, gewoon (...) vanaf de Sik "om de wagens heen kijken" naar voren. Misschien hebben ze Gilze-Oosterhout gesproeid en was dit de rit terug naar de werkplaats.
De intercity's waren toen vooral locs met plan E voor de IJssellijn en mat'54 voor Den Haag-Venlo. Maar het aanbod wisselde voortdurend. En dan had je nog het goederenverkeer. Leuk station inderdaad om een tijdje door te brengen.
Groet, Raymond van den Hoven
Gelogd
http://www.stichting162.nl
= alles over de NS-162 !
R v/d Hoven
Offline
Berichten: 1037
De 162: Terug van weggeweest!
Re: CTA’s jaren …70? / 80…
«
Reactie #7 Gepost op:
22 September 2025, 13:11:24 »
Citaat van: Reinout van Rees op 22 September 2025, 11:54:57
Interessant om wat praktische ervaring met die dingen te horen, bedankt!
Als er behoefte aan is, is er elders op dit forum wel een topic erover aan te maken. De kennis komt uit die stagetijd voor de MTS en de verslagen die je moest maken voor de punten om over te gaan naar het volgende jaar. Ik moet ze nog ergens hebben; een ervan ging over de CTA's en de sturingen. Bovendien heb ik vaak CTA's gefotografeerd, of vanwege de 'vreemde' bestemming of, in het geval van Utrecht CS, alle varianten omdat het treinverkeer en het sporengebruik een keer aardig overhoop werd gehaald bij een dienstregelingswijziging. En als je eenmaal een 'afwijking' hebt...
Ik moet dus eerst enige zaken voorbereiden mocht er interesse zijn. Kan worden vervolgd
Groet, Raymond van den Hoven
Gelogd
http://www.stichting162.nl
= alles over de NS-162 !
Hasenwald
Offline
Berichten: 959
Re: CTA’s jaren …70? / 80…
«
Reactie #8 Gepost op:
22 September 2025, 13:19:08 »
Was dat typisch Nederlands in de jaren 80? Of zag je die CTA's met rollen (ik noemde ze altijd oneerbiedig lamellenbakken) ook in het buitenland?
Gelogd
Groet, Enrico
Hasenwald | Epoche III-IV-V | H0 Roco-Line 2.1 | BMD16N-SD | Digikeijs 4018 | IB II | Power 4 | KeerPlus3 | iTrain Plus
AB 7216
Offline
Berichten: 1640
Re: CTA’s jaren …70? / 80…
«
Reactie #9 Gepost op:
22 September 2025, 13:24:27 »
De CTA's waren van het fabricaat Krone, en ook in Duitsland veelvuldig te zien.
Er waren meerdere uitvoeringen, die te herkennen waren aan wel of geen tijdsaanduidling, wel of geen treinsoort.
Groeten Arjen
«
Laatst bewerkt op: 22 September 2025, 13:26:37 door AB 7216
»
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
Petertje
Offline
Berichten: 104
Re: CTA’s jaren …70? / 80…
«
Reactie #10 Gepost op:
22 September 2025, 18:15:20 »
Raymond top info ! Als je meer foto's en info heb dan graag. Ik heb zelf het idee dat er destijds begin jaren 80 veel meer CTA's waren zonder klok dan met... Met klok vooral op de grote stations, maar in de loop van de tijd is dat natuurlijk steeds meer met klok geworden.
«
Laatst bewerkt op: 22 September 2025, 18:20:10 door Petertje
»
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Al het andere!
|
CTA’s jaren …70? / 80…