Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 14:34:38
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Menno
Vandaag om 14:17:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:05:55
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:59:20
lima spoor N lok schoonmaken door tothebeach
Vandaag om 13:47:06
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door NS264
Vandaag om 13:38:25
Pendel module door bask185
Vandaag om 13:36:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 13:27:02
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 13:25:44
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 13:24:43
CTA’s jaren …70? / 80… door AB 7216
Vandaag om 13:24:27
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:20:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door hervé
Vandaag om 13:19:48
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door MOVisser
Vandaag om 13:05:16
Haperende locs door Hasenwald
Vandaag om 12:59:18
Digitale Infodag 2025 Ermelo (20 september) door spoorijzer
Vandaag om 12:40:00
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:31:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:21:00
Messing op z'n Zweeds (h0) door Gert Arkema
Vandaag om 12:16:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:39:59
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:29:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door hervé
Vandaag om 11:24:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Huup
Vandaag om 10:44:51
Minibaan Visserskaai H0 door tothebeach
Vandaag om 08:48:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 08:31:45
Problemen met digitale koppeling Roco door Ben
Vandaag om 05:55:49
Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0 door NS264
Vandaag om 01:13:30
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 September 2025, 23:03:00
Au bord de la Cèze door Frank 123
21 September 2025, 22:31:13
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
21 September 2025, 21:49:29

Auteur Topic: CTA’s jaren …70? / 80…  (gelezen 748 keer)

Petertje

• Offline Offline
CTA’s jaren …70? / 80…
« Gepost op: 21 September 2025, 17:46:12 »

Als ik foto’s bekijk van eind jaren 70- begin begin jaren 80 dan zie ik dat de eerste CTA’s muv van de stations in de grote steden (Amsterdam, Rotterdam, en vast nog een paar stations) nog geen klok hadden maar hing de ronde klok apart – vaak wel in het verlengde van de CTA…  en dat de CTA’s kennelijk altijd onder een perron overkapping hingen… (niet waterdicht?). Klopt deze constatering?  En wie maakt de mooiste CTA's voor de genoemde periode in model zowel met de rol als die met de klapboarden)?

grossraumwagen

• Offline Offline
Re: CTA’s jaren …70? / 80…
« Reactie #1 Gepost op: 21 September 2025, 23:08:03 »
Hier een hele oude foto uit 1970, een CTA van de eerste generatie met klok.
In Rotterdam CS, valt wel onder de grotere stations :):

https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/e66743ec-d118-57b5-957a-e8723a474822/media/50856dfb-653c-99b3-7c81-6300aee698a4?mode=detail&view=horizontal&q=153228&rows=1&page=3

De CTA-bakken met klapborden hadden vaak een losse vierkante klok, maar was wel fysiek gekoppeld:
https://interessante-bilder.startbilder.de/bild/bahnhoefe~niederlande~rotterdam/478201/alten-zugzielanzeiger-cta-gleis-9-rotterdam.html

« Laatst bewerkt op: 21 September 2025, 23:10:51 door grossraumwagen »

marco

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 09:00:12 »
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

R v/d Hoven

• Offline Offline
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 11:32:52 »
actueel nieuws: https://www.ad.nl/binnenland/ns-zet-alle-stationsborden-standaard-op-dark-mode-het-bord-sprong-ineens-op-zwart~a0073e8f/ (niet achter een betaalmuur)

Ik kan je garanderen dat NS de CTA's zo dicht mogelijk hield (als er al een gat was, werd er van alles omheen gepropt om het water buiten te houden) omdat het interieur niet dol was op vocht. Er zaten zelfs gloeispiralen in om warme lucht te genereren om vocht tegen te gaan. Incluis thermostaat zodat er niet onnodig 'gestookt' werd. Ze hingen wel degelijk buiten de overkapping: oude eigen foto uit archief te Tilburg West van april 1986:

De klokken waren in het begin geen onderdeel van de CTA. Doordat de klokken apart aangestuurd worden (met 'moederklokken' etc.) werd de techniek gescheiden gehouden. Later werden wel CTA's met klokken gemaakt (de paletten-versies) maar nog steeds: gescheiden techniek, toevallig in 1 omhuizing. De 'oude' CTA's met rollen werden met licht aangestuurd: op een deel van de rol met de bestemmingen, niet zichtbaar voor het publiek, zaten zwarte vlakjes. Door er licht op te schijnen kan je die vlakjes tellen (wel/geen weerkaatsing). Er waren zo 100 standen te maken, de "nul" stand was in het midden, stand 50. Voor elke bestemming moest de CTA of x posities 'vooruit' of achteruit draaien. Door de meest gebruikte bestemmingen ongeveer tussen plek 40 en 60 te houden, hoefde de rol niet zo veel te draaien, scheelt slijtage. Doordat de rollen over rollers liepen die goed in het smeervet zaten, werden de rollen nog wel eens smerig en ging het wel eens mis: zwart vs wit wordt grijs vs wit... Minimaal 1 x week werden de meeste bakken open gemaakt en onderhoud gepleegd: smeren én schoonmaken.

Bij het in dienst gaan van de nieuwe dienstregelingen moesten vaak de rollen vervangen worden omdat treinen ergens anders naar toe gingen of wel/niet gingen stoppen op stations onderweg. Dat wisselen was een best klusje voor 2 man, zeker een uur. En al die tijd dus geen info voor het publiek. Met de komst van de paletten CTA's werd dat een stuk eenvoudiger. Daarentegen was de aansturing van al die paletten een stuk ingewikkelder. Er moest een 'schuifje' (simpel verwoord) een pallet wel/niet tegen houden en dat werd dan weer geteld. En dat tegenhouden ging ook wel eens mis of de palet bleef hangen. En nu zijn het computerschermen.

Véél meer over te vertellen maar dat gaat te ver hier. Ik heb geen enkel idee wie ze in model maakt. Wie een CTA met rollen in 1:87 werkend krijgt is een held. Met paletten een nog grotere!

Groet, Raymond van den Hoven (3 maanden meegelopen met "Telecom Utrecht" die het onderhoud had. En in de tijd dat ze in Arnhem en Amersfoort de paletten-bakken gingen testen)
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 11:54:57 »
Interessant om wat praktische ervaring met die dingen te horen, bedankt!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 12:35:39 »

D

Los van de CTA is het tijdsbeeld wel mooi samengevat. Op de CTA staat de film van de sneltrein van Roosendaal naar Zwolle. Meestal was dat met plan-E rijtuigen, maar hondekop kon ook. Rechts komt de stoptrein uit Tilburg binnen die na een minuut of tien weer retour gaat. Weet niet wat toen de eindbestemming was. Sommigen reden naar Deurne of Venlo, anderen tot Eindhoven. Opvallend dat de spoorbomen tussen perron 2 en 3 nog niet dicht zijn terwijl de trein al aardig dichtbij is.

Heel wat momenten op dat station doorgebracht  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

R v/d Hoven

• Offline Offline
    • Foto's van treinen
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 12:54:02 »
en voor mij een van de weinige keren dat ik de korte sproeitrein op de hoofdbaan heb gezien. Dit was de voorkant: de sik duwde die sproeiwagen, gekoppeld met een andere wagen (met voorraad?) richting Tilburg zelf.

Duidelijk niemand voorop dus niets moeilijk doen, gewoon (...) vanaf de Sik "om de wagens heen kijken" naar voren. Misschien hebben ze Gilze-Oosterhout gesproeid en was dit de rit terug naar de werkplaats.

De intercity's waren toen vooral locs met plan E voor de IJssellijn en mat'54 voor Den Haag-Venlo. Maar het aanbod wisselde voortdurend. En dan had je nog het goederenverkeer. Leuk station inderdaad om een tijdje door te brengen.

Groet, Raymond van den Hoven

R v/d Hoven

• Offline Offline
    • Foto's van treinen
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 13:11:24 »
Interessant om wat praktische ervaring met die dingen te horen, bedankt!
Als er behoefte aan is, is er elders op dit forum wel een topic erover aan te maken. De kennis komt uit die stagetijd voor de MTS en de verslagen die je moest maken voor de punten om over te gaan naar het volgende jaar. Ik moet ze nog ergens hebben; een ervan ging over de CTA's en de sturingen. Bovendien heb ik vaak CTA's gefotografeerd, of vanwege de 'vreemde' bestemming of, in het geval van Utrecht CS, alle varianten omdat het treinverkeer en het sporengebruik een keer aardig overhoop werd gehaald bij een dienstregelingswijziging. En als je eenmaal een 'afwijking' hebt...  ;D

Ik moet dus eerst enige zaken voorbereiden mocht er interesse zijn. Kan worden vervolgd  ::)

Groet, Raymond van den Hoven

Hasenwald

• Offline Offline
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 13:19:08 »
Was dat typisch Nederlands in de jaren 80? Of zag je die CTA's met rollen (ik noemde ze altijd oneerbiedig lamellenbakken) ook in het buitenland?
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

AB 7216

• Offline Offline
    • Dwangrail.nl
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 13:24:27 »
De CTA's waren van het fabricaat Krone, en ook in Duitsland veelvuldig te zien.

Er waren meerdere uitvoeringen, die te herkennen waren aan wel of geen tijdsaanduidling, wel of geen treinsoort.

Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 13:26:37 door AB 7216 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)