Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Project seaside Germany
door
Jeronimos
Vandaag
om 06:26:05
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
prutser
Vandaag
om 00:42:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
07 October 2025, 23:55:21
info gezocht over ETS aandrijfunits
door
Tom Z.
07 October 2025, 23:18:42
Show je werkplek
door
neudalhausenstadbahn
07 October 2025, 22:44:01
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling??
door
jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896
door
grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
bernhard67
07 October 2025, 22:21:51
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
Benelux795
07 October 2025, 22:08:18
Station Roodeschool
door
Benelux795
07 October 2025, 21:46:54
Doornvliet
door
raymond erdtsieck
07 October 2025, 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
BrightonBelle
07 October 2025, 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025.
door
Dick55
07 October 2025, 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn
door
Paul1969
07 October 2025, 20:56:45
Märklin 2025
door
barry1972
07 October 2025, 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217
door
Kolho005
07 October 2025, 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht
door
Rob Ellerman
07 October 2025, 19:36:28
C12c rijtuig
door
Eelco Storm
07 October 2025, 19:35:38
Roco wagon openen
door
Herb73
07 October 2025, 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Wim1969
07 October 2025, 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Eric B
07 October 2025, 19:09:01
waterwagens
door
j.ossebaar
07 October 2025, 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013
door
Klaas Zondervan
07 October 2025, 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
07 October 2025, 16:49:12
't Boemeltje
door
RobVille
07 October 2025, 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Pauldg
07 October 2025, 15:33:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
07 October 2025, 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
07 October 2025, 13:44:42
Op Zuid (NL H0)
door
spoorijzer
07 October 2025, 13:35:20
Ik ben aan het opruimen.
door
hervé
07 October 2025, 13:33:31
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Al het andere!
|
CTA’s jaren …70? / 80…
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: CTA’s jaren …70? / 80… (gelezen 2459 keer)
Petertje
Offline
Berichten: 98
CTA’s jaren …70? / 80…
«
Gepost op:
21 September 2025, 17:46:12 »
Als ik foto’s bekijk van eind jaren 70- begin begin jaren 80 dan zie ik dat de eerste CTA’s muv van de stations in de grote steden (Amsterdam, Rotterdam, en vast nog een paar stations) nog geen klok hadden maar hing de ronde klok apart – vaak wel in het verlengde van de CTA… en dat de CTA’s kennelijk altijd onder een perron overkapping hingen… (niet waterdicht?). Klopt deze constatering? En wie maakt de mooiste CTA's voor de genoemde periode in model zowel met de rol als die met de klapboarden)?
Gelogd
grossraumwagen
Offline
Berichten: 1440
Re: CTA’s jaren …70? / 80…
«
Reactie #1 Gepost op:
21 September 2025, 23:08:03 »
Hier een hele oude foto uit 1970, een CTA van de eerste generatie met klok.
In Rotterdam CS, valt wel onder de grotere stations
:
https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/e66743ec-d118-57b5-957a-e8723a474822/media/50856dfb-653c-99b3-7c81-6300aee698a4?mode=detail&view=horizontal&q=153228&rows=1&page=3
De CTA-bakken met klapborden hadden vaak een losse vierkante klok, maar was wel fysiek gekoppeld:
https://interessante-bilder.startbilder.de/bild/bahnhoefe~niederlande~rotterdam/478201/alten-zugzielanzeiger-cta-gleis-9-rotterdam.html
«
Laatst bewerkt op: 21 September 2025, 23:10:51 door grossraumwagen
»
Gelogd
marco
Offline
Berichten: 721
Re: CTA’s jaren …70? / 80…
«
Reactie #2 Gepost op:
22 September 2025, 09:00:12 »
Gewoon in het zonnetje maar zonder klok:
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/9A68033C5F125C778FE787C3EB959293
Gelogd
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux
R v/d Hoven
Offline
Berichten: 1026
De 162: Terug van weggeweest!
Re: CTA’s jaren …70? / 80…
«
Reactie #3 Gepost op:
22 September 2025, 11:32:52 »
actueel nieuws:
https://www.ad.nl/binnenland/ns-zet-alle-stationsborden-standaard-op-dark-mode-het-bord-sprong-ineens-op-zwart~a0073e8f/
(niet achter een betaalmuur)
Ik kan je garanderen dat NS de CTA's zo dicht mogelijk hield (als er al een gat was, werd er van alles omheen gepropt om het water buiten te houden) omdat het interieur niet dol was op vocht. Er zaten zelfs gloeispiralen in om warme lucht te genereren om vocht tegen te gaan. Incluis thermostaat zodat er niet onnodig 'gestookt' werd. Ze hingen wel degelijk buiten de overkapping: oude eigen foto uit archief te Tilburg West van april 1986:
De klokken waren in het begin geen onderdeel van de CTA. Doordat de klokken apart aangestuurd worden (met 'moederklokken' etc.) werd de techniek gescheiden gehouden. Later werden wel CTA's met klokken gemaakt (de paletten-versies) maar nog steeds: gescheiden techniek, toevallig in 1 omhuizing. De 'oude' CTA's met rollen werden met licht aangestuurd: op een deel van de rol met de bestemmingen, niet zichtbaar voor het publiek, zaten zwarte vlakjes. Door er licht op te schijnen kan je die vlakjes tellen (wel/geen weerkaatsing). Er waren zo 100 standen te maken, de "nul" stand was in het midden, stand 50. Voor elke bestemming moest de CTA of x posities 'vooruit' of achteruit draaien. Door de meest gebruikte bestemmingen ongeveer tussen plek 40 en 60 te houden, hoefde de rol niet zo veel te draaien, scheelt slijtage. Doordat de rollen over rollers liepen die goed in het smeervet zaten, werden de rollen nog wel eens smerig en ging het wel eens mis: zwart vs wit wordt grijs vs wit... Minimaal 1 x week werden de meeste bakken open gemaakt en onderhoud gepleegd: smeren én schoonmaken.
Bij het in dienst gaan van de nieuwe dienstregelingen moesten vaak de rollen vervangen worden omdat treinen ergens anders naar toe gingen of wel/niet gingen stoppen op stations onderweg. Dat wisselen was een best klusje voor 2 man, zeker een uur. En al die tijd dus geen info voor het publiek. Met de komst van de paletten CTA's werd dat een stuk eenvoudiger. Daarentegen was de aansturing van al die paletten een stuk ingewikkelder. Er moest een 'schuifje' (simpel verwoord) een pallet wel/niet tegen houden en dat werd dan weer geteld. En dat tegenhouden ging ook wel eens mis of de palet bleef hangen. En nu zijn het computerschermen.
Véél meer over te vertellen maar dat gaat te ver hier. Ik heb geen enkel idee wie ze in model maakt. Wie een CTA met rollen in 1:87 werkend krijgt is een held. Met paletten een nog grotere!
Groet, Raymond van den Hoven (3 maanden meegelopen met "Telecom Utrecht" die het onderhoud had. En in de tijd dat ze in Arnhem en Amersfoort de paletten-bakken gingen testen)
Gelogd
http://www.stichting162.nl
= alles over de NS-162 !
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7755
Forummoderator
Re: CTA’s jaren …70? / 80…
«
Reactie #4 Gepost op:
22 September 2025, 11:54:57 »
Interessant om wat praktische ervaring met die dingen te horen, bedankt!
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Pauldg
Offline
Berichten: 7589
Re: CTA’s jaren …70? / 80…
«
Reactie #5 Gepost op:
22 September 2025, 12:35:39 »
Citaat van: R v/d Hoven op 22 September 2025, 11:32:52
D
Los van de CTA is het tijdsbeeld wel mooi samengevat. Op de CTA staat de film van de sneltrein van Roosendaal naar Zwolle. Meestal was dat met plan-E rijtuigen, maar hondekop kon ook. Rechts komt de stoptrein uit Tilburg binnen die na een minuut of tien weer retour gaat. Weet niet wat toen de eindbestemming was. Sommigen reden naar Deurne of Venlo, anderen tot Eindhoven. Opvallend dat de spoorbomen tussen perron 2 en 3 nog niet dicht zijn terwijl de trein al aardig dichtbij is.
Heel wat momenten op dat station doorgebracht
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
R v/d Hoven
Offline
Berichten: 1026
De 162: Terug van weggeweest!
Re: CTA’s jaren …70? / 80…
«
Reactie #6 Gepost op:
22 September 2025, 12:54:02 »
en voor mij een van de weinige keren dat ik de korte sproeitrein op de hoofdbaan heb gezien. Dit was de voorkant: de sik duwde die sproeiwagen, gekoppeld met een andere wagen (met voorraad?) richting Tilburg zelf.
Duidelijk niemand voorop dus niets moeilijk doen, gewoon (...) vanaf de Sik "om de wagens heen kijken" naar voren. Misschien hebben ze Gilze-Oosterhout gesproeid en was dit de rit terug naar de werkplaats.
De intercity's waren toen vooral locs met plan E voor de IJssellijn en mat'54 voor Den Haag-Venlo. Maar het aanbod wisselde voortdurend. En dan had je nog het goederenverkeer. Leuk station inderdaad om een tijdje door te brengen.
Groet, Raymond van den Hoven
Gelogd
http://www.stichting162.nl
= alles over de NS-162 !
R v/d Hoven
Offline
Berichten: 1026
De 162: Terug van weggeweest!
Re: CTA’s jaren …70? / 80…
«
Reactie #7 Gepost op:
22 September 2025, 13:11:24 »
Citaat van: Reinout van Rees op 22 September 2025, 11:54:57
Interessant om wat praktische ervaring met die dingen te horen, bedankt!
Als er behoefte aan is, is er elders op dit forum wel een topic erover aan te maken. De kennis komt uit die stagetijd voor de MTS en de verslagen die je moest maken voor de punten om over te gaan naar het volgende jaar. Ik moet ze nog ergens hebben; een ervan ging over de CTA's en de sturingen. Bovendien heb ik vaak CTA's gefotografeerd, of vanwege de 'vreemde' bestemming of, in het geval van Utrecht CS, alle varianten omdat het treinverkeer en het sporengebruik een keer aardig overhoop werd gehaald bij een dienstregelingswijziging. En als je eenmaal een 'afwijking' hebt...
Ik moet dus eerst enige zaken voorbereiden mocht er interesse zijn. Kan worden vervolgd
Groet, Raymond van den Hoven
Gelogd
http://www.stichting162.nl
= alles over de NS-162 !
Hasenwald
Offline
Berichten: 936
Re: CTA’s jaren …70? / 80…
«
Reactie #8 Gepost op:
22 September 2025, 13:19:08 »
Was dat typisch Nederlands in de jaren 80? Of zag je die CTA's met rollen (ik noemde ze altijd oneerbiedig lamellenbakken) ook in het buitenland?
Gelogd
Groet, Enrico
Hasenwald | Epoche III-IV-V | H0 Roco-Line 2.1 | BMD16N-SD | Digikeijs 4018 | IB II | Power 4 | KeerPlus3 | iTrain Plus
AB 7216
Offline
Berichten: 1640
Re: CTA’s jaren …70? / 80…
«
Reactie #9 Gepost op:
22 September 2025, 13:24:27 »
De CTA's waren van het fabricaat Krone, en ook in Duitsland veelvuldig te zien.
Er waren meerdere uitvoeringen, die te herkennen waren aan wel of geen tijdsaanduidling, wel of geen treinsoort.
Groeten Arjen
«
Laatst bewerkt op: 22 September 2025, 13:26:37 door AB 7216
»
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
Petertje
Offline
Berichten: 98
Re: CTA’s jaren …70? / 80…
«
Reactie #10 Gepost op:
22 September 2025, 18:15:20 »
Raymond top info ! Als je meer foto's en info heb dan graag. Ik heb zelf het idee dat er destijds begin jaren 80 veel meer CTA's waren zonder klok dan met... Met klok vooral op de grote stations, maar in de loop van de tijd is dat natuurlijk steeds meer met klok geworden.
«
Laatst bewerkt op: 22 September 2025, 18:20:10 door Petertje
»
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Al het andere!
|
CTA’s jaren …70? / 80…