Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
Vandaag om 16:48:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:36:11
Piko 2025 door Ben
Vandaag om 16:32:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R v/d Hoven
Vandaag om 16:28:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:12:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 16:09:06
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Bob R.
Vandaag om 16:02:39
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door Rob Ellerman
Vandaag om 15:55:54
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 15:51:27
Dat overkomt mij niet. door 008200
Vandaag om 15:44:12
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:29:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 15:07:56
Open monumentendag: de Inktpot door NL-modelspoor
Vandaag om 14:54:31
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 14:29:01
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:25:34
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 14:12:54
Zolderbaan 2025 door Peter49
Vandaag om 12:57:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:28:04
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 11:39:47
Acme nieuwe ICNG door steven346
Vandaag om 11:07:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:58:32
Foto’s van Frans meterspoor gezocht door GD
Vandaag om 08:29:53
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 08:22:18
Modelspoorbaan van Einte door Frits C
Vandaag om 07:21:48
Kibri station CALW ingekort als NS station door Duikeend
12 September 2025, 23:13:08
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Gino
12 September 2025, 23:06:00
D236 Nord-West-Expres door Huup
12 September 2025, 22:50:56
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
12 September 2025, 22:31:22
Au bord de la Cèze door Schachbrett
12 September 2025, 21:46:20
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
12 September 2025, 21:38:35

Auteur Topic: Halling aandrijvingen  (gelezen 1143 keer)

Jan Bennink

• Offline Offline
    • HTM Modeltrambaan
Halling aandrijvingen
« Gepost op: 11 September 2025, 14:43:10 »
Hallo allemaal,

Ik start maar met een nieuw draadje i.p.v. een doorstart van het Halling doorstart-draadje....   ;D

Halling heeft in 2024 de draaistelaandrijving ANT-ALX voorgesteld, uitwisselbaar met de gangbare tandwielkast-draaistellen. Onderstaand plaatje is hier al eens getoond, maar zonder verdere info.

Heeft iemand, wellicht één van onze trambouwers, al ergens ervaring zien staan of gehoord?

Sven noemde al een keer het hoge toerental van directe aandrijvingen. Zou dat bij deze nieuwe aandrijving te ondervangen zijn? Ik denk om Halling hiernaar te vragen.
Als de rijeigenschappen bij lage snelheden (onder decoder) goed zijn ben ik daar wel nieuwsgierig naar.

Met groet, Jan
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl

skiptram

• Offline Offline
    • skiptram
Re: Halling aandrijvingen
« Reactie #1 Gepost op: 11 September 2025, 18:53:59 »
 Beste Jan.
Een fabrikant vragen hoe zijn aandrijving bevalt/werkt is toch niet echt zinvol.
Deze spuds werken alleen digitaal en beetje analoog niet echt. Ik zal in het weekend op mijn site hier verder op antwoorden.
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Jan Bennink

• Offline Offline
    • HTM Modeltrambaan
« Reactie #2 Gepost op: 11 September 2025, 20:53:20 »
Ik zal in het weekend op mijn site hier verder op antwoorden.
Ik wacht het met belangstelling af Paul, al vast met dank. Ik blijf nieuwsgierig of Halling de term "Game Changer" waar kan maken.
Met groet, Jan
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #3 Gepost op: 12 September 2025, 12:40:38 »
"Game changer" wordt tegenwoordig door iedereen te pas en te onpas gebruikt om indruk proberen te maken. De Halling aandrijving is een alternatief op een Tenshodo spud, met het onderscheid dat er een klokankermotor in zit. Deze draait langzamer dan een traditionele motor, maar heeft nog steeds een hoog toerental. De motor drijft direct de as van de wielen aan. De motoren zullen rond de 13000 toeren per minuut hebben en de vertraging is het aantal tanden op het tandwiel van de as. Dat zal dus naar alle waarschijnlijkheid 1:22 zijn, als ik zo'n Halling tandwiel tel die op de Vario Antrieb zit. Ik weet dat velen zoeken naar de ideale aandrijving, die laag is en onder de bodemplaat valt, maar dan krijg je dus wel een raceauto. Kruipend laten rijden zal digitaal alleen maar lukken, maar dan zul de door de beperkte torque er niet te zware treinen mee kunnen rijden (overbelasting van motor). Ik heb op verzoek van Paul wel eens een klokankermotor in een Tenshodo spud geplaatst en daar zijn bovenstaande ervaringen mede door geïnspireerd.

Dat gezegd, deze Halling aandrijvingen zijn niet duur, dus helemaal af raden doe ik ook niet, als het werkt voor jouw toepassing. Een lichte tram met DCC gevoed (Zimo, D&H, Train-O-Matic - niet ESU) zal er waarschijnlijk best mee uit de voeten kunnen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 12 September 2025, 13:46:55 »
Sven, een mogelijkheid om een lagere snelheid te bereiken is om de worm en de tandwielen in moduul 0,2 te nemen. Het vereist dan wel een gecontroleerde speling tussen de worm en het tandwiel. Bovendien ligt het draaimoment hoger. Zelf heb ik nog een M 0,2 worm maar welke firma deze kan leveren is mij onbekend.

Gr, Rob

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #5 Gepost op: 12 September 2025, 15:22:01 »
Het gaat hier over de Halling aandrijving.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

008200

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 12 September 2025, 15:31:33 »

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #7 Gepost op: 12 September 2025, 16:06:38 »
ik heb twee van deze dingen, 9mm spoorwijdte. Op mijn baantje rijdt het niet echt geweldig (PWM gestuurd). Maar dat kan ook liggen aan de krappe bogen ten opzichte van  de asafstand. Helaas nog niet uitgebreid getest, gaat even nog niet gebeuren, daar er andere prioriteiten zijn op dit moment.

Wat mij wel opviel, was dat deze aandrijving zo los op de rails heel beroerd reed. Maar met een witmetalen kap erop ging het een stuk beter.

Groet,
Michel

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 12 September 2025, 16:25:43 »
Ik opperde alleen de mogelijkheid om een grotere overzet verhouding te realiseren. Die is in principe ook bij toepassing in Halling aandrijvingen te bereiken.

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #9 Gepost op: 12 September 2025, 16:45:53 »
Mijn idee bij wielen en een vaste as , is dat de schuinte van de (model) flenzen nooit kan voldoen aan het gezegde:
De loc blijft op het juiste spoor.

Bochten zijn bij grootspoor zeer ruim en er zijn heel wat rechte stukken.
Gezien bij modelspoor:  juist andersom. Veel (krappe) bochten.

Bij module Jan van Mourik heb ik niet voor niets losse wielen op as gefabriekt, beide een anti slip band,
en beide aangedreven, los van elkaar.

Probeer daarom eens een (Halling) setje met 2 aangedreven wielen (bv links) en de andere 2 (rechts) los op de as.
Of kruislings.....

Geen beïnvloeding in omwentelingssnelheid  in de bochten.
Wel in de wrijving of wel trekkracht (slechts 2 wielen). Maar leg daar dan een rubbertje om.
(wellicht op de andere 2 ook nodig ivm schuinstand.

Ronald Visser
(het is maar een idee...... (y) )
« Laatst bewerkt op: 12 September 2025, 16:48:11 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 12 September 2025, 17:28:10 »
Slim idee Ronald. Een alternatief kanee aandrijving op één as zijn waarbij de andere, niet aangedreven as een radiale speling krijgt.

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 11:47:51 »
Vaste wielen op één as zijn juist te vermijden volgens mij.

In scherpe bochten is het dan mogelijk om met verschillenden wielomwentelingen te kunnen rijden.
Dus wel aandrijving op 2 assen, maar dan slechts één wiel vast leggen.
De andere kan vrij draaien.

Ik ga dat zelf ook eens proberen.
Motortjes en tandwielen genoeg in huis.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...

skiptram

• Offline Offline
    • skiptram
« Reactie #12 Gepost op: Vandaag om 12:12:36 »
Beste Jan,
Halling spuds ALX

Het verleden:

Teshodo had deze spuds natuurlijk al meerdere tientallen jaren maar met restrictie van grote schijfwielen en niet in H0m. Ik heb er honderden van moeten servicen omdat de tandwielen knapten op de tandjes in het midden van de as die van binnen uit snijden in het tandwiel en spanning geeft waardoor deze splijten en de aandrijving het bekende tikkende geluid geeft.

Voornamelijk zaten ze onder messing Philotrain modellen. Indien goed afgesteld ( Philotrain had zeer dunne vulstukjes in de motorkast) voldoen ze dan analoog met dien verstande dat ze niet langzaam kunnen rijden. Het primaire tandwiel is relatief klein en de spuds zijn dicht en ongevoelig voor te hoge opvullingen voor straatrail.
Uiteraard met twee spuds per tram en extra doorverbonden ( deed Philotrain niet).

Het heden:

De Halling aandrijvingen ( normale draaistellen met cardan aandrijving) zijn in Module 0,3 redelijk betrouwbaar en uitgebalanceerd. De te licht uitgevoerde chassis vereisen extra gewicht voor een nette loop met de simpele Mabuchi motor. De SKIPtrack motor geeft een aanzienlijke reductie in de snelheid.

Mijn ervaring met (cardan)  aandrijvingen zijn gebaseerd op de oude getypte bulletins van SANTA ( de zuid Afrikaanse Traction club) uit de zestiger en zeventiger jaren. Met die kennis  heb ik Halling ( Leo)  nog moeten leren dat de vliegwiel werking pas goed werkt als de diameter van de vliegwielen groot is en de dikte dun en tweezijdig dicht op de motor moet liggen. ( hetgeen resulteerde in de C1 aandrijving  van Halling die erg netjes loopt).
Bijkomstig is het materiaal en dat was vroeger messing worm op messing tandwiel en later messing worm op kunststof tandwiel ( ook in de Japanse Fairfield aandrijvingen). Halling introduceerde later de kunststof wormwielen en is daar nu weer vanaf geweken. Gek genoeg is bij de MB Modely spuds dit weer kunststof op kunststof. Wie het weet mag het zeggen.
De primaire tandwielen zijn zo groot mogelijk uitgevoerd om een zo gunstige mogelijke overbrenging te realiseren.  Daarbij komen ze al dan niet met een afdekplaat heel dicht op rail niveau ( Vario motor) en kunnen dus niet altijd van kleinere wielen worden voorzien.

Nadeel van de 0,3 module is dat daar de goede passing zeer essentieel is. Zelfs Robert Neumann ( Halling) heeft sommige spuit gietingen moeten weggooien omdat deze niet naar wens waren en net een andere tolerantie hadden dan gewenst. Ik heb geen ervaring met 0,2 module 
Zo zie je dat bij PMT dit deels is ondervangen door een gecombineerd tussen tandwiel met een 0,3 module aan de wormwielkant en 0,4 module aan de railkant waardoor de assen wat losser op het chassis zit en een goede 4 punts  aanleg op de rails. Voor de vele aandrijvingen van H0w ( H.K.) zijn deze tandwielen toegepast en voldeden uitstekend.
De aandrijvingen van SB met Faulhaber motor waren fenomenaal goed ( en toen al 80,-) maar ook hier worden tegenwoordig de Chinese variant ( die veel snelle lopen) gemonteerd voor een prijs ( 180,--) die gewoon belachelijk is voor wat het biedt.

De Halling ALX aandrijvingen van Robert Neumann Antriebstechnik.

Deze kun je in allerlei as-afstanden kopen met verschillende wielen in H0e, H0m en H0 en passen in de Halling Schmetterling en zijn uitgerust met de inmiddels bekende klokanker motortjes. Je kunt ze dus naderhand inbouwen in ongemotoriseerde Halling modellen
Het voordeel is dat ze makkelijk te monteren zijn, maar zijn heel licht en lopen analoog gewoon te snel. Via de draden kun je ze doorverbinden en/of digitaal aansluiten. Een proef met extra vliegwielen ( zoals vroeger de H&P draaistelletjes) gaf een beter resultaat maar is niet altijd uitvoerbaar.
Ook Mb Modely maakt een precies gelijkend ( en dan zeg ik het netjes) product, waar ik geen ervaring mee heb.
Vincent Ertel ( Elektrikken) heeft een spud met tussentandwiel ontworpen en is alhier getest en was niet toepasbaar in de 10 mm Halling Schmetterling maar in een eigen Schmetterling van 12 mm , maar door het verregaand vertrouwen in Halling producten van de scene en de nogal bizarre wetgeving in Duitsland  heeft hij helaas besloten hiermee niet verder te gaan.
Sven van de Tramfabriek heeft in de allrounders ook een aandrijving met tussentandwiel maar het chassis heeft ( nog ????) geen aansluiting voor een draaistelbalk waardoor je hem niet als draaistel kan gebruiken.

De conclusie of ALX een game changer is laat ik aan U over. Elke tram heeft een eigen concept nodig en is afhankelijk of U een “rijder” bent al dan niet digitaal of analoog of een tentoonstellings baan heeft of dat U een rijdend vitrine model wenst. Reden waarom ik altijd zeg kom langs en we bespreken hoe en wat.
Gr.P.P. "The game changes but the principals are always the same"

www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #13 Gepost op: Vandaag om 13:06:43 »
.....de nogal bizarre wetgeving in Duitsland  ...
Kun je wat meer vertellen over die bizarre wetgeving?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jan Bennink

• Offline Offline
    • HTM Modeltrambaan
« Reactie #14 Gepost op: Vandaag om 14:29:01 »
Een heel uitgebreide reactie Paul, met hartelijke dank (y)

Ik was en blijf nieuwsgierig naar een digitaal aangestuurde Halling ALX. Maar gezien Pauls reactie en ook die van Sven zijn mijn verwachtingen niet zo hoog meer.
Bij mij moeten de trams langzaam kunnen rijden en ook vloeiend wegrijden en stoppen. Mijn huidige Riess trammetjes met cardanaandrijving, zonder vliegwielen en met Lenz decoder doen dat echt goed. Ik heb nu ook een tram (de buitenlijner) die in scherpe bogen duidelijk meer weerstand geeft. Zit het in inmiddels stugge siliconen slangetjes of in de langere draaistellen t.o.v. de PCC's? Ik ga er nog eens goed naar kijken. En als ik (ooit) veel zin heb zal ik t.z.t. eens een Halling ALX digitaal gaan testen in een Halling frame.

Met groet, Jan