Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Huup
Vandaag
om 21:34:40
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje
door
phdirk
Vandaag
om 21:28:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Quinzeedied
Vandaag
om 21:19:28
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 21:17:18
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 21:02:36
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok
door
Bas, Dordrecht
Vandaag
om 20:58:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Rick
Vandaag
om 20:43:00
roco maus 2
door
henk
Vandaag
om 20:31:33
Welke winkel voert deze merken?
door
haes
Vandaag
om 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa
door
wob
Vandaag
om 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail
door
jack is back
Vandaag
om 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
door
Ronald69
Vandaag
om 19:41:12
Veevervoer ss/ ns
door
Huup
Vandaag
om 19:36:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
william_2
Vandaag
om 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt?
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast
door
Silvolde
Vandaag
om 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:43:08
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
MOVisser
Vandaag
om 17:01:40
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
Vandaag
om 16:52:55
roco br24
door
H0_trainiac
Vandaag
om 16:14:18
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 15:47:09
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
TonM
Vandaag
om 15:22:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
cor_b
Vandaag
om 14:52:31
Digitale kraan Roco 46801
door
Herb73
Vandaag
om 11:30:48
Sfeer op je modelbaan
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:25:45
Au bord de la Cèze
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0
door
FritsT
Vandaag
om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte
door
Lobomotion69
Vandaag
om 02:31:41
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk (gelezen 1189 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12482
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk
«
Gepost op:
08 September 2025, 10:47:16 »
Het nieuwe boek over de rol van de Bentheimer Spoorwegen in de nazitijd. Foto: André Jeurink
In 2021 startte de Bentheimer Eisenbahn(BE) in samenwerking met de Universiteit van Vechta een onderzoeksproject naar de taken en verwikkelingen van de spoorwegmaatschappij onder het bewind van het nationaalsocialisme. De resultaten, die zijn ontwikkeld door wetenschappers in Duitsland en Nederland met deelname van ongeveer 150 studenten, zijn nu beschikbaar.
Rol van de BE in de nazitijd
Van belang in het project waren politieke affiniteiten in het management en het personeel van de Bentheimer Eisenbahn, die voornamelijk eigendom was van het district Grafschaft Bentheim, waarvan de route liep van Gronau in Westfalen naar Coevorden in Nederland. Daarnaast lag de focus op taken en verwikkelingen die het transportbedrijf vervulde tijdens het "Derde Rijk" – bijvoorbeeld gevangenentransporten en rekrutering van dwangarbeiders. De wetenschappers keken ook naar de effecten van het transportbeleid van de nazi's en naar oorlogsgerelateerde beperkingen zoals bombardementen.
Verschillende artikelen in de onlangs verschenen bloemlezing werpen ook licht op het einde van de oorlog, bijvoorbeeld met betrekking tot de zeer late olietransporten en de existentiële dreiging op korte termijn voor de maatschappij na de invasie van geallieerde troepen. Ook wordt gekeken naar de aansluiting van de Bentheimer op Nederland, die na de Duitse inval in 1940 grotendeels was stilgelegd
Initiatief kwam van Wilhelm Hoon
Het uitgangspunt van het project was de suggestie van de Gildehauser Wilhelm Hoon om onderzoek te doen naar de Kindertransporten na de Kristallnacht pogrom in 1938, waarvan het grootste deel via het toenmalige Reichsbahnhof Bentheim richting Nederland liep. Uit onderzoek naar deportaties uit het doorgangskamp van de politie Westerbork (in bezet Nederland) bleek dat ook deportatietreinen van de Reichsbahn naar de concentratiekampen via het Reichsbahnhof Bentheim liepen. Het belangrijke belang van dit Duitse grensstation, dat pas sinds 2016 eigendom is van de Bentheimer Spoorwegen, is in de bloemlezing opgenomen.
Na uitgebreid onderzoek met behulp van verschillende archiefseminars aan de Universiteit van Vechta, waarin studenten archiefmateriaal uit federale, staats-, gemeentelijke en speciale archieven zoals het Joods Museum Berlijn bekeken, digitaliseerden, categoriseerden en ordenen, werden twaalf wetenschappelijke bijdragen geproduceerd over verschillende aspecten van de geschiedenis van de Bentheimer Eisenbahn onder het nazi-bewind. Deze zijn geschreven door Nederlandse en Duitse auteurs uit verschillende wetenschappelijke instellingen en uit het graafschap Bentheim zelf.
"Een gat dichten"
BE-bestuurslid Joachim Berends benadrukte dat de bloemlezing de opvulling is van een leemte in de herwaardering van de geschiedenis van het bedrijf. Districtsbestuurder Uwe Fietzek prees het belang van het lint voor de regio en het district.
Het boek "Die Bentheimer Eisenbahn im Dritten Reich", onder redactie van Eugen Kotte en Christian Lonnemann, beslaat 380 pagina's en wordt uitgegeven door Verlag für Regionalgeschichte (ISBN 978-3-7395-1530-4). Het is nu verkrijgbaar in de boekhandel voor een prijs van 39 euro.
«
Laatst bewerkt op: 08 September 2025, 11:45:29 door Reinout van Rees. Reden: Titel verduidelijkt
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
spoorzeven
Offline
Berichten: 5587
Re: Nieuw boek, BE in NS tijd
«
Reactie #1 Gepost op:
08 September 2025, 11:02:52 »
NS als afkorting voor nationaal-socialisme is typisch Duits. Wij (Nederlanders, niet alleen spoorliefhebbers) denken daarbij aan Nederlandse Spoorwegen. Misschien kan/wil Hans de titel aanpassen?
«
Laatst bewerkt op: 08 September 2025, 11:49:49 door Reinout van Rees
»
Gelogd
Groet, Frank
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7760
Forummoderator
Re: Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk
«
Reactie #2 Gepost op:
08 September 2025, 11:49:15 »
Titel verduidelijkt (en wat opmerkingen dat-de-titel-veranderd-moet-worden opgeschoond).
Reinout-als-moderator
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Martin Welberg
FYA !!!
Offline
Berichten: 9417
OO. Organisatie OntraXS!
Re: Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk
«
Reactie #3 Gepost op:
08 September 2025, 12:52:52 »
Zou ook in de titel de afkorting BE effe voluit schrijven. Dacht toch echt dat het over België ging.
Gelogd
Mvgr. Martin
https://www.youtube.com/c/martinwelbergscenicstudios
Mooie grasjes enzo
https://www.facebook.com/martinwelbergscenicstudios/
Arjan6511
Offline
Berichten: 4742
Re: Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk
«
Reactie #4 Gepost op:
08 September 2025, 13:25:51 »
Ik dacht aan British Electric.
Gelogd
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos
> abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk