Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen rijtuigen van NS door spoorzeven
Vandaag om 19:57:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 19:43:13
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 19:41:41
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
Vandaag om 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
Vandaag om 19:39:09
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 19:06:07
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 19:00:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 18:46:43
Aachenau West door Vroeger
Vandaag om 18:13:54
MiWuLa door Olav
Vandaag om 17:29:24
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:21:08
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 17:18:13
23 augustus modelspoorbeurs Houten door nighttrain1
Vandaag om 17:04:20
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
Vandaag om 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
Vandaag om 15:46:52
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
Vandaag om 15:31:19
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 15:29:40
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 15:09:55
NS-seinen bij en in een splitsingsstation door 1200blauw
Vandaag om 14:20:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:55:17
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Biesje
Vandaag om 13:03:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:56:19
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door HugoB123
Vandaag om 12:45:33
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Jelmer
Vandaag om 09:20:08
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 08:52:15
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
21 August 2025, 23:06:07

Auteur Topic: H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje -  (gelezen 208 keer)

Ronald A.

• Nieuwe gebruiker
  • Online Online
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje -
« Gepost op: Vandaag om 16:00:38 »
Beste medeforumleden,

Ik ben hier nieuw, (althans, ik lees al een flinke tijd mee, maar nog geen berichten geplaatst), dus stel mij eerst even netjes voor.
Ik ben Ronald, kom uit Amsterdam, en heb ooit in de jaren '70 en '80 al eens een simpel analoog baantje gehad, maar wel heel veel plezier aan beleefd destijds. Uiteindelijk in dozen verdwenen, maar ondanks vele verhuizingen nooit weggedaan. Dik 40 jaar meegehobbeld zonder er verder iets mee gedaan te hebben.

Eind 2023 begon het weer te kriebelen en heb ik het spul weer eens uitgepakt en ben toen op de vloer even wat gaan uitleggen om te kijken of het spul (meeste van Fleischmann en Lima en schaal H0) nog werkte en of het nog een beetje reed allemaal. Nou, na her en der even met wat eerste haperingen, reed het spul na een aantal ronden toch weer redelijk oke. Dat was erg leuk om weer zo te zien!

Inmiddels ook lid geworden van de NZH club in Haarlem, erg gezellig en hele mooie banen.

Thuis is de ruimte vooralsnog wat beperkt, maar wil toch iets gaan opzetten binnen de huidige mogelijkheden. In de toekomst komt er waarschijnlijk wel wat meer ruimte beschikbaar, vandaar dat ik het nu ook zodanig wil maken dat het makkelijk weer is af te breken en elders op te bouwen.
Met scenery ga ik dus vooralsnog niet veel doen, anders dan wat losse gebouwtjes (locloodsje, station etc) neerzetten om toch "iets" van aankleding te hebben.

Het rijden vind ik voor nu ook nog even leuker dan allemaal scenery in elkaar zetten. Komt misschien nog wel als ik iets meer ruimte krijg en over pakweg 2 jaar gepensioneerd ben en dus meer tijd heb.

Ik heb inmiddels wel het nodige aan materieel bijgekocht, meestal 2e hands of nieuw in de aanbieding. Zowel analoog als inmiddels ook digitaal.
Ik heb de witte Roco Z21 centrale die ik via de iPad en de Z21 app bedien. (Maar heb ook de losse Multimaus nog liggen uiteraard) Dat werkt prima.

Het is de bedoeling dat ik zowel digitaal als analoog van dezelfde baan gebruik ga maken. (Uiteraard of alleen analoog materieel of alleen digitaal materieel op de baan, al naar gelang gebruik). Het 'omschakelen' doe ik heel simpel met het wisselen van de stroomvoorziening, vanuit de Z21 centrale of vanuit de analoge trafo's. Vind het zo zonde om mijn leuke analoge materieel weg te doen, zitten echt leuke dingen bij, waar ik geen afstand van wil doen en wat ik af en toe nog eens wil laten rijden om van te genieten.

Maar het meeste gebruik zal digitaal zijn.

Nu heb ik met AnyRail een eerste U-vormig ontwerpje gemaakt waarbij ik denk dat je met kleine/korte treinsamenstellingen toch wel wat leuks kan doen met rangeren, omlopen etc. En dan ook nog pendelen naar een kopstation aan de andere kant en weer terug.

Nu vraag ik mij af of het baanplan (let even niet op de "gaten" daarin, je mag maximaal maar 50 railitems gebruiken in de gratis versie), geen zaken als "keerlus" problemen bevat zoals ik het nu getekend heb. Volgens mijn bescheiden inschatting niet, maar misschien dat jullie deskundige blik aangeeft dat ik ernaast zit.  De bedoeling is handmatig met één treinstel, getrokken treintje of loc tegelijk iets te doen, de rest staat dan elders op de opstelkoppen en vrij van de wissels geparkeerd. 

Voorzien jullie hier digitaal / analoog problemen in elektrische zin?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
Re: H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje -
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 16:33:09 »
In elektrische zin zit er geen probleem in, en zeker ook geen keerlus.
Qua rijmogelijkheden zie ik wel iets onhandigs. Als vanaf onder komt met een trein, waar eindigt die dan?
Als je doorrijdt stopt hij op een aantal wissels.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald A.

• Nieuwe gebruiker
  • Online Online
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 16:46:24 »
Dank, Klaas.

Inderdaad zal het pendelen van onder naar boven alleen met korte treinstellen gebeuren, dus max Mat '54 / '64 tweetjes, die nu op de kop (rechts) net vrij van de wissel geparkeerd kunnen worden. Of een losse loc met een heel kort goederen setje erachter.

Misschien dat ik het omloopstuk in het midden met één sectie inkort om daarmee net ietsje meer opstel/rangeer ruimte te hebben aan de rechterkant.
Na aankomst kan dan evt. via de wissels naar het bovenste (wat langere) opstelspoortje gereden worden.
Ik had ook graag wat meer rijlengte gehad, maar moet het hiermee doen. Ik ga nog wel even kijken of ik er wat meer uit kan halen nog.

Nogmaals dank!  Gr. Ronald.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 16:53:25 »
Baanplan is wat onhandig... Je hebt nu heel statisch je wissels als paartjes gesitueerd. Doet niet echt werkelijk aan zo. Probeer wat voorbeelden te vinden van kopstations hier op het forum of elders, er zijn plenty voorbeelden te vinden.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Ronald A.

• Nieuwe gebruiker
  • Online Online
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 17:16:52 »
Dank Ronald,

Het was een eerste begin, dus daarom altijd blij met goede suggesties. Ik ga zeker even rondkijken naar wat voorbeelden hier.

Er zijn natuurlijk ook diverse mogelijkheden. Ik zal t.z.t. ook met het los leggen van de baan beginnen, zodat ik altijd, in de praktijk en na wat rijden, makkelijk wat aanpassingen kan doen zodat de baan mij geeft wat ik wil, vooral als ik zie dat iets minder lekker werkt of tegenvalt.

Het realisme gespiegeld aan de werkelijkheid wordt met beperkte ruimte altijd al een grote uitdaging en is voor mij ook niet het allerbelangrijkste de eerste tijd.

In ieder geval is er qua elektrische problemen / keerlus issues etc. niets aan de hand zo te lezen, dat is voor mij al een goed begin.

Gr. Ronald.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 19:41:10 »
Misschien een leuke aanjager voor je baantje:

- https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=97745.0

Dat bedoelde ik een beetje met sporenverloop. Dit is lokaalbaan en Duits maar zo vind je ook Nederlandse voorbeelden. De Nederlandse bouwers hier kunnen je daar wel verder mee helpen denk ik ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule