Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Veevervoer ss/ ns door Edwin2121992
10 September 2025, 23:52:59
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
10 September 2025, 23:36:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
10 September 2025, 23:16:30
tandwiel lux modellbau door Olav
10 September 2025, 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
10 September 2025, 22:56:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 September 2025, 22:51:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
10 September 2025, 22:47:52
Raadplaatje door Keska
10 September 2025, 22:47:34
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
10 September 2025, 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
10 September 2025, 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
10 September 2025, 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
10 September 2025, 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
10 September 2025, 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
10 September 2025, 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
10 September 2025, 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
10 September 2025, 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
10 September 2025, 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
10 September 2025, 19:03:41
Da's Daz 2 door NS264
10 September 2025, 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
10 September 2025, 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
10 September 2025, 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
10 September 2025, 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
10 September 2025, 17:47:49
19 Toen door ES44C4
10 September 2025, 17:20:58
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
10 September 2025, 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
10 September 2025, 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
10 September 2025, 15:57:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
10 September 2025, 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 September 2025, 14:26:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
10 September 2025, 12:07:16
  

Auteur Topic: nieuwe V-IRM stellen van de NS is in Nederland  (gelezen 12381 keer)

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 984
Re: nieuwe V-IRM stellen van de NS is in Nederland
« Reactie #45 Gepost op: 05 October 2008, 13:19:24 »
Afgelopen donderdag zag ik de 9552 in Enschede Drienerlo, supporters wegbrengen naar Enschede. Makkelijk te herkennen aan de andere kleur van het interieur.
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8995
  • Hengelooo 1:160
Re: nieuwe V-IRM stellen van de NS is in Nederland
« Reactie #46 Gepost op: 05 October 2008, 13:55:14 »
En hoe is het afgelopen met dat interieur?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18623
    • Het Groterdam Project
Re: nieuwe V-IRM stellen van de NS is in Nederland
« Reactie #47 Gepost op: 05 October 2008, 13:56:10 »
Heeft weer een andere kleur !

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: nieuwe V-IRM stellen van de NS is in Nederland
« Reactie #48 Gepost op: 05 October 2008, 13:57:53 »
Of heeft helemaal geen interieur nu.
Je weet maar nooit hoe voetbalsupporters je treintje achter laten, maar meestal wordt het ergste gevreest.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: nieuwe V-IRM stellen van de NS is in Nederland
« Reactie #49 Gepost op: 05 October 2008, 14:06:44 »
Ik heb nog een foto op mijn site geplaatst van een gemoderniseerde VIRM.
Voor grootspoorfoto's zie site

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: nieuwe V-IRM stellen van de NS is in Nederland
« Reactie #50 Gepost op: 05 October 2008, 14:09:32 »
Of heeft helemaal geen interieur nu.
Je weet maar nooit hoe voetbalsupporters je treintje achter laten, maar meestal wordt het ergste gevreest.
Het is echt niet zo dat echt elke trein die supporters vervoerd heeft aan gort ligt hoor...  ;)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: nieuwe V-IRM stellen van de NS is in Nederland
« Reactie #51 Gepost op: 05 October 2008, 14:10:14 »
Niet altijd, maar wel vaak.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

pieterz

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: nieuwe V-IRM stellen van de NS is in Nederland
« Reactie #52 Gepost op: 09 October 2008, 18:53:26 »
Hallo, ik zit met een vraag.

Als vast reiziger Rotterdam-Breda wil ik wel eens weten of die nieuwe virm's daadwerkelijk ingezet gaan worden ter vervanging van die ICK's.
Volgens mij was dat aanvankelijk de bedoeling.

Ik begin die ICK namelijk spuugzat te worden, de tijd die nodig is om te wisselen is veel te lang, vooral in de spits.

Wie kan een goed antwoord geven op mijn vraag?

Pieter

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1111
Re: nieuwe V-IRM stellen van de NS is in Nederland
« Reactie #53 Gepost op: 09 October 2008, 19:09:56 »
Volgens mij heb ik wat gemist...Worden de nieuwe VIRM's al ingezet in de reguliere dienst?

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: nieuwe V-IRM stellen van de NS is in Nederland
« Reactie #54 Gepost op: 09 October 2008, 19:20:54 »
Ja dus.

En de vering van de bakken staat wat strakker want ze schudden naar mijn idee een stuk minder als de originele (V)IRM's.

Alhoewel, er zullen er nog wel wat kinderziektes inzitten aangezien ik vorige week in een nieuwe IRM zat tussen Utrecht en Leiden met wat problemen. Ter hoogte van Alphen a/d Rijn traden er problemen op met de panto (foutmelding ofzo in de computer, hadden de conducteurs het over). Uiteindelijk met een minuut of 10 vertraging door naar Leiden. Er was namelijk niets te zien en de computer gaf geen fout meer. Dus vermoedelijk gaf de spanningsonderbreking op de brug wat problemen (en niet zoals bij de spurts).

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re: nieuwe V-IRM stellen van de NS is in Nederland
« Reactie #55 Gepost op: 09 October 2008, 20:44:09 »
Bij de brug bij Alphen moet de stroomafnemer plat op het dak (is de laatste bovenleidingloze brug in Nederland waarbij dat moet, bij de andere bovenleidingloze bruggen kan de stroomafnemer omhoog blijven door een andere constructie van de bovenleiding) en als de stroomafnemer vanuit de nieuwe VIRM bediend wordt, is er niets aan de hand. Wordt de stroomafnemer vanuit een oude VIRM bediend, omdat die voorop rijdt, en er rijdt een nieuwe VIRM achter, dan gaat het fout. De computer van de nieuwe VIRM denkt dan dat de stroomafnemer kapot is en automatisch naar beneden gekomen is en wil de stroomafnemer dus niet meer omhoog doen tot hem verteld dat de stroomafnemer niet meer kapot is. Moet dus nog even gefikst worden.

Informatie komt van Somda.nl, maar ik heb geen idee waar.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

pieterz

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: nieuwe V-IRM stellen van de NS is in Nederland
« Reactie #56 Gepost op: 09 October 2008, 22:30:00 »
Nu wordt dus duidelijk dat ze op nog meer trajecten ingezet worden.

Is mijn vraag dus onzin?

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: nieuwe V-IRM stellen van de NS is in Nederland
« Reactie #57 Gepost op: 09 October 2008, 23:10:57 »
Ja, ze zijn al in dienst (en er komen er uiteraard steeds meer). ICK is dus langzamerhand een aflopende zaak. Wordt overigens niet 1:1 vervangen, de IRM's stromen gewoon in de bestaande (grote) IRM-omloop in

Patrick Beentjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
  • NL H0 IV-V
Re: nieuwe V-IRM stellen van de NS is in Nederland
« Reactie #58 Gepost op: 09 October 2008, 23:12:09 »
Afgelopen dinsdga heb ik in een nieuwe IRM gezeten tussen Amersfoort en Amsterdam.

Normaal rijden op dit traject koplopers of ICL. Ik wist niet wat ik zag toen ik ineens in een splinternieuw IRM treinstel zat
Met de trein is het fijn (Y)

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: nieuwe V-IRM stellen van de NS is in Nederland
« Reactie #59 Gepost op: 10 October 2008, 07:29:22 »
Bij de brug bij Alphen...  ...van Somda.nl, maar ik heb geen idee waar.
Dat klopt ja, en raad eens wie in die VIRM zat toen dat gebeurde ;D

Vroeger toen er alleen nog plan v reed mochten de treinen hun pantograaf gewoon omhoog houden, ook als er wel eens VIRM omgeleid werd uit de serie 2000 (Arnhem - Den Haag) bleven ze gewoon op volgens mij ::)

Maar toen in 2007 VIRM ineens planmatig ingezet werd moest er vanalles veranderen, de snelheid omlaag bijvoorbeeld.

Maargoed, de trein reed door tot net vóór station alphen waar de machinist blijkbaar even wat heeft gereset ofzo waardoor we de laatste 200 meter weer verder konden rijden.