Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 18:09:11
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 18:08:52
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 17:44:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
Vandaag om 17:35:18
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door 1200blauw
Vandaag om 17:16:03
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 17:04:03
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door AlbertG
Vandaag om 16:56:46
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door AP3737
Vandaag om 16:52:21
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:40:43
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door Jeroen Water
Vandaag om 16:38:13
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 16:33:11
Roco BR 93 stroomafname door rhberk
Vandaag om 16:31:56
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door ruudns
Vandaag om 16:31:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:26:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:11:33
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 15:43:22
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:13:34
23 augustus modelspoorbeurs Houten door VAM65
Vandaag om 14:50:47
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door VAM65
Vandaag om 14:49:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:30:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:57:10
Uhlenbrock Intellibox 3 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:31:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:45:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:03:40
iTrain baanontwerp door Frans Peeters
Vandaag om 10:50:54
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door ruudns
Vandaag om 10:44:34
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:41:37
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
Vandaag om 09:35:21
keerlusproblemen door n-driver
Vandaag om 09:21:40
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 09:19:47

Auteur Topic: 2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht  (gelezen 1367 keer)

VAM65

• Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Citaat
Het treinverkeer is verstoord op een van de drukste spoortrajecten van ons land, tussen Eindhoven en Utrecht. Verzakkingen van het spoor leiden tot problemen.

Door de verzakkingen rijden al een groot deel van de dag twee in plaats van zes intercity's per uur tussen Eindhoven en Utrecht. Ook reden er urenlang.....

De rest kun je hier lezen: https://nos.nl/artikel/2579067-spoor-verzakt-veel-minder-treinen-tussen-eindhoven-en-utrecht

André82

• Offline Offline
Re: 2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht
« Reactie #1 Gepost op: 18 August 2025, 21:43:37 »
Al jaren is de ligging hier zeer slecht en meerdere keren is er melding gemaakt van de slechte ligging, maar de huidige geleerden vonden het nog steeds in orde, tot nu dan.  Dit is een gevolg van het zeer beperkte onderhoud wat er tegenwoordig nog maar wordt uitgevoerd. Volgende kandidaten voor tijdelijke snelheidsbeperkingen zullen ongetwijfeld Gouda-Woerden-Breukelen worden, daar donder je ook als mcn van je stoel af als je 130 km/h per uur rijdt.

spoorzeven

• Offline Offline
Re: 2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht
« Reactie #2 Gepost op: 18 August 2025, 22:09:38 »
Als reiziger ontgaat dat je ook niet kan ik uit ervaring delen...
Groet, Frank

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Ook Sittard  -> Geleen-Lutterade is een langdurige snelheidsbeperking  van 40 km/h.
verzakking is hier ook de oorzaak van, en kon wel eens 2 jaar gaan duren voordat het opgelost is.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

NL-modelspoor

• Offline Offline
    • Windhoven
Zaterdag ochtend begon het gezeur met verzakking al. Daarvoor hadden ze een verwachting opgegeven dat het 's middags weer normaal zou rijden. Al kon je verwachten dat het niet opgelost zou zijn. Ook zondag was het weer/nog raak.
Johan

roco

• Offline Offline
Nederland met z'n slappe bodem . Op veel meer trajekten speelt dit . LAE borden staan ook tussen leeuwarden en Hardegarijp .
Van vroeger kan ik mij herinneren dat de oude spoorbrug bij Gouda ook een probleem was en misschien nog is . Ballastbed zou toendertijd steeds aangevuld zijn en was 9 meter dik geworden. Meer treinen met hogere snelheid op die slappe bodem en ....
( Nu denk ik ook aan auto's op de autosnelwegen . oa spoorvorming erin .  :P)

Dave.......

• Offline Offline
Ik ben geen expert, echter lijkt me het slappe bodem verhaal een trucje om er mee weg te komen.
Net als we ineens overal dassenburchten hadden, maar vaak alleen onder 1 spoor.

Het zal ongetwijfeld, maar mij lijkt het meer een kwestie van te weinig en te laat onderhoud.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Bijna 2 jaar geleden hebben we hetzelfde in Zeeland gehad.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=109494.0
Er is toen een tijdje op meerdere plekken aan het spoor gesleuteld en nu hoor ik er al een jaar niks meer over.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Het heeft niets te maken met uitholling van het onderhoud, want er zijn normen met marges waar het spoor binnen moet vallen. Net als bijvoorbeeld de profieldikte van een autoband. Bij het naderen of overschrijden van de minimale dikte, wordt de band afgekeurd en moet deze vervangen.

Wat er wel aan de hand is, dat er steeds meer treinen, met hogere snelheden en steeds vaker met de maximale aslast over dat spoor gestuurd worden én een droger klimaat, waardoor veengrondlagen gaan inklinken.

Bij meer treinen hoort ook vaker onderhoud, maar dat mag meestal niet, omdat er afspraken zijn gemaakt hoevaak een baanvak gestremd mag zijn voor onderhoud. En vaker onderhoud dan afgesproken, wordt meestal afgewezen door de vervoerders.

Dan zwijg ik nog maar even over personeelstekorten bij de aannemer, absurde milieuregels (stikstof, ecologie) en dan heb je diverse ingrediënten bij elkaar voor deze situaties.

We zijn met elkaar de grenzen van ons spoorsysteem aan het opzoeken en soms gaan we er lichtelijk overheen, met deze gevolgen.

En daarna gaan we er natuurlijk weer over zeuren en janken, want daar zijn we Nederlanders voor 🤣🤣🤣.

Laten we nu eerst een stoppen met dat idiote privatiseringsgedoe op het Nederlands spoor, want dan hoeft NS niet langer alle beschikbare treinpaden op te vullen om de concurrentie maar buiten de deur te houden. Waarom anders ineens elke 10 minuten een trein van 4 of 6 bakken, waar we voorheen elk half uur reden met 10 of 12 bakken? Voor een vermogen zijn alle stations in de afgelopen decennia verlengd en nu wordt het amper meer gebruikt omdat we frequenter, maar met korter materieel rijden.

Daarnaast wordt het tijd dat Den Haag weer eens gaat regeren in plaats van ruziën en gaat zorgdragen dat onwerkbare regels verdwijnen, zodat er ook eens fstsoenlijk onderhoud gepleegd kán worden.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 16:58:30 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974