Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:05
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 18:57:17
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Frank 123
Vandaag om 18:50:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:45:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:37:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 18:30:28
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:00:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 17:51:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:23:15
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
  

Auteur Topic: Göhrener Viaduct, een begin, Project 13  (gelezen 1085 keer)

MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 720
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
« Gepost op: 12 August 2025, 18:07:05 »
Nadat ik onder een soortgelijke titel een eerste schets in woord heb getekend bij de "baanontwerpen", begint het nu serieus te worden.
Naar mijn idee paste de eerste tekening daar nog net omdat ik eerst een idee moest krijgen van de Grootsheid van het bouwwerk.
Maar nu begint het steeds meer op bouwtekening en minder op baanontwerp te lijken, vandaar het vervolg hier.
Dat moet eerst iets kleiners worden, om te kijken of ik zoiets kan.
Dat wil zeggen, gezien de afmetingen adviseerde mijn huisgenoot eerst maar eens 2 pilaren en de bogen daartussen te maken.
Hij is de verstandigste van ons twee.
Maar goed, digitaal tekenen dus weer en vooral literatuur raadplegen en om de 5 minuten de foto's kijken die anderen maakten.
Mijn eerste idee is dat het bovendek oorspronkelijk 2 sporig is bedacht. Inclusief alles heb ik dat op 14 cm bepaald (schaal H0). Dat is met het muurtje maar niet met de uitsparingen voor de veiligheidsstandplekken.
De basis die in de rivier staat heb ik getekend, afmetingen heb ik uit m'n duim gehaald. Nadat dit kleine deel klaar is, zal ik dan kijken of het wat smoelt, en de boel eventueel nog aanpassen.
Het gaat nu nog alleen om het bovenaanzicht. De pilaarbasis is nu zo groot dat ie net op een A4 kan  ;D
Ik zie wel eens die modellen die 4-10 keer zo klein zijn, die zijn voor schaal N of Z? Nou ja met 69 meter hoogte rust er ook nogal wat op aan graniet!
Over de constructie zit ik nog enorm te dubben...een houten skelet met schuim om de blokken en stenen in te graferen? Of alleen maar schuim.
Punt is dat ik geen mooie thermo snijspullen heb met een schaalverdeling voor de hoek van de pilaren. Ik kan de platen hier wel snijden met een scherp mes maar wordt dat mooi genoeg?
Eerst verder met het tekeningen, voordeel is dat het wel gaat leven en geen ruimte kost.
Station Baarn HIJSM

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 649
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
« Reactie #1 Gepost op: 12 August 2025, 21:23:05 »
Mara, je kan eventueel de kunst afkijken bij meesterbruggenbouwer Eddy (Boertje). Zie zijn topic: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90386.msg3222271837#msg3222271837

Groeten,
Jos

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7155
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
« Reactie #2 Gepost op: 12 August 2025, 23:38:37 »
Mara, als je styreen hebt van 1,5 a 2 mm dan is dat best te snijden met en scherp mes.
Die dikte is goed om er een lange pijler van te maken.

Teken bv een zijkant. Gebruik wel een stalen liniaal om een mooi beeld te krijgen.
Snijden gaat niet in één keer.
Eerste keer heel zachtjes drukken om een spoor te maken in de bovenlaag.
Daarna wat meer kracht en nog eens langs de lat.
Dan kan je veel snijwerk doen en meer kracht gebruiken.

Test eens bij een klein stukje:
Na enkele keren snijden kan je afbreken.
Voor je gaat lijmen: de lijmkanten mooi haaks vijlen met schuurpapier op een blok.

23 ste?
Ronald Visser
« Laatst bewerkt op: 13 August 2025, 09:56:55 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Bram S

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re: Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
« Reactie #3 Gepost op: 12 August 2025, 23:48:12 »
Ronald, ik neem aan dat je 1,5 tot 2 cm bedoelt?  1,5 mm is wel in 1 keer door te snijden ;)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7155
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
« Reactie #4 Gepost op: 13 August 2025, 09:12:53 »
Ik bedoel de mm.

Om een mooie strakke lijn te krijgen adviseer ik echt om de eerste lijnen zachtjes te bewerken.
Daarna is het een kwestie van ervaring.....
Een afbreek mesje of een tapijt snijder maakt ook uit.

Ronald Visser
(Daarbij is het Mara....... :-X)
« Laatst bewerkt op: 13 August 2025, 09:56:12 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 720
Re: Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
« Reactie #5 Gepost op: 13 August 2025, 12:01:27 »
Dank u zeer heren voor het meedenken.
Jos ik heb de bouw natuurlijk gelijk bekeken. Dankzij het onvolprezen internet zag ik iets dergelijks ook al voorbijkomen.
Het was me nog een vraag hoe ik de gebogen vormen van de bogen zou moeten maken. Hier dun styreen, in het filmpje gebruiken ze karton. Beide natuurlijk prima te verwerken. Voordeel van karton is dat het met houtlijm te verlijmen is aan een houtprodukt.
Wat betreft het schuim...10 jaar geleden hebben we ons dak laten isoleren en zoals een bouwer betaamt gooien we niks weg.
Die platen zijn echter iets van 1,5 cm (geen typefout) dik, dat bedoelde ik met snijden. Het inkerven van de stenen en blokken graniet gaat lukken.
In een recent nummer van RRMC stond een geweldig bouwverslag van de Othello tunnels ook uit graniet (rotswanden). Die bouwer is kunstenaar en dat kon je er ook wel van afzien.
Natuurlijk kun je de beide gladde buitenkanten van de platen prima gebruiken en het moet ook niet helemaal strak worden. Maar het plan was om de dikke platen te snijden in bv 4 of 5  dunnere. Ik zal eerst eens een proefstukje snijden. En anders toch maar een dunne plaat kopen.
Station Baarn HIJSM

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7155
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
« Reactie #6 Gepost op: 13 August 2025, 13:00:36 »
Ik zou voor styreen gaan en daar stenen in kerven.
Vandaar dat ik dat zo aangaf.

De boog kan je van 0,3 of 0,5 mm styreen maken
Eventueel 3 - 4 platen met een boog vorm:
voor en achter (styreen) en 1 of 2 in het midden (van karton...)

Is allemaal aan jou uiteraard.

Schuim kan ook, maar dan zal je eerst meerdere lagen op elkaar moeten plakken,
dan de vorm van de pijler eruit snijden en dan het stenenmotief erin verwerken.
Ook dan kan je altjd nog de boog van dun styreen maken. 

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17938
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
« Reactie #7 Gepost op: 13 August 2025, 13:02:43 »
Of je neemt foamboard.... in meerdere dunne diktes te verkrijgen en makkelijk bewerkbaar.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7155
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
« Reactie #8 Gepost op: 13 August 2025, 15:04:32 »
Inderdaad, maar dan zal er wel een ondergrond nodig zijn om dat foam op te kunnen bevestigen.

Mara had het al over een houten ondergrond.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17938
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
« Reactie #9 Gepost op: 13 August 2025, 15:40:21 »
Daarvoor hebben we dikke-peer zagen  ;D

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1954
Re: Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
« Reactie #10 Gepost op: Vandaag om 15:21:31 »
Mara succes met je project ik zou in jouw geval een probeer versie maken. De tweede poging wordt meestal toch beter.  (y)
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator