Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
tijgernootje
Vandaag
om 13:54:48
Artitec vierdeurs stalen D
door
spoorzeven
Vandaag
om 13:52:51
Lima Plan E ral kleuren vraag
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:47:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
mamory
Vandaag
om 13:44:44
booster vraag
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:39:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:21:26
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:13:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 13:03:33
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:02:43
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
door
AlbertG
Vandaag
om 12:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:48:14
Fleischmann Anna ombouw.
door
Erwin 054
Vandaag
om 12:30:03
Modeltreinwinkels in Berlijn.
door
Montanbahn
Vandaag
om 12:12:43
US diorama in H0
door
Bertje B
Vandaag
om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Bertje B
Vandaag
om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:19:17
Zolderbaan 2025
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:57:51
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 10:52:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:48:38
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132
door
joespoor
Vandaag
om 10:44:44
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 10:29:35
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 10:18:07
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 09:58:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:07:57
BR-18.6 Schaal-0.
door
Benelux795
Vandaag
om 07:23:10
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
Huup
Vandaag
om 07:09:48
Kranenberg, een exercitie in code 70
door
Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 (gelezen 611 keer)
MaraNCS
niks gebouwd, niet geleefd
Offline
Berichten: 719
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
«
Gepost op:
12 August 2025, 18:07:05 »
Nadat ik onder een soortgelijke titel een eerste schets in woord heb getekend bij de "baanontwerpen", begint het nu serieus te worden.
Naar mijn idee paste de eerste tekening daar nog net omdat ik eerst een idee moest krijgen van de Grootsheid van het bouwwerk.
Maar nu begint het steeds meer op bouwtekening en minder op baanontwerp te lijken, vandaar het vervolg hier.
Dat moet eerst iets kleiners worden, om te kijken of ik zoiets kan.
Dat wil zeggen, gezien de afmetingen adviseerde mijn huisgenoot eerst maar eens 2 pilaren en de bogen daartussen te maken.
Hij is de verstandigste van ons twee.
Maar goed, digitaal tekenen dus weer en vooral literatuur raadplegen en om de 5 minuten de foto's kijken die anderen maakten.
Mijn eerste idee is dat het bovendek oorspronkelijk 2 sporig is bedacht. Inclusief alles heb ik dat op 14 cm bepaald (schaal H0). Dat is met het muurtje maar niet met de uitsparingen voor de veiligheidsstandplekken.
De basis die in de rivier staat heb ik getekend, afmetingen heb ik uit m'n duim gehaald. Nadat dit kleine deel klaar is, zal ik dan kijken of het wat smoelt, en de boel eventueel nog aanpassen.
Het gaat nu nog alleen om het bovenaanzicht. De pilaarbasis is nu zo groot dat ie net op een A4 kan
Ik zie wel eens die modellen die 4-10 keer zo klein zijn, die zijn voor schaal N of Z? Nou ja met 69 meter hoogte rust er ook nogal wat op aan graniet!
Over de constructie zit ik nog enorm te dubben...een houten skelet met schuim om de blokken en stenen in te graferen? Of alleen maar schuim.
Punt is dat ik geen mooie thermo snijspullen heb met een schaalverdeling voor de hoek van de pilaren. Ik kan de platen hier wel snijden met een scherp mes maar wordt dat mooi genoeg?
Eerst verder met het tekeningen, voordeel is dat het wel gaat leven en geen ruimte kost.
Gelogd
Station Baarn HIJSM
Joz
a.k.a. Jos
Offline
Berichten: 647
Vaak bu'j te bange
Re: Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
«
Reactie #1 Gepost op:
12 August 2025, 21:23:05 »
Mara, je kan eventueel de kunst afkijken bij meesterbruggenbouwer Eddy (Boertje). Zie zijn topic:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90386.msg3222271837#msg3222271837
Groeten,
Jos
Gelogd
De bouw van
Museumdepot Beekbergen in H0
Onshape Modelspoorgroep
MOVisser
Offline
Berichten: 7154
Re: Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
«
Reactie #2 Gepost op:
12 August 2025, 23:38:37 »
Mara, als je styreen hebt van 1,5 a 2 mm dan is dat best te snijden met en scherp mes.
Die dikte is goed om er een lange pijler van te maken.
Teken bv een zijkant. Gebruik wel een stalen liniaal om een mooi beeld te krijgen.
Snijden gaat niet in één keer.
Eerste keer heel zachtjes drukken om een spoor te maken in de bovenlaag.
Daarna wat meer kracht en nog eens langs de lat.
Dan kan je veel snijwerk doen en meer kracht gebruiken.
Test eens bij een klein stukje:
Na enkele keren snijden kan je afbreken.
Voor je gaat lijmen: de lijmkanten mooi haaks vijlen met schuurpapier op een blok.
23 ste?
Ronald Visser
«
Laatst bewerkt op:
Vandaag
om 09:56:55 door MOVisser
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...
Bram S
Offline
Berichten: 129
Re: Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
«
Reactie #3 Gepost op:
12 August 2025, 23:48:12 »
Ronald, ik neem aan dat je
1,5 tot 2 cm
bedoelt? 1,5 mm is wel in 1 keer door te snijden
Gelogd
MOVisser
Offline
Berichten: 7154
Re: Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
«
Reactie #4 Gepost op:
Vandaag
om 09:12:53 »
Ik bedoel de mm.
Om een mooie strakke lijn te krijgen adviseer ik echt om de eerste lijnen zachtjes te bewerken.
Daarna is het een kwestie van ervaring.....
Een afbreek mesje of een tapijt snijder maakt ook uit.
Ronald Visser
(Daarbij is het Mara.......
)
«
Laatst bewerkt op:
Vandaag
om 09:56:12 door MOVisser
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...
MaraNCS
niks gebouwd, niet geleefd
Offline
Berichten: 719
Re: Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
«
Reactie #5 Gepost op:
Vandaag
om 12:01:27 »
Dank u zeer heren voor het meedenken.
Jos ik heb de bouw natuurlijk gelijk bekeken. Dankzij het onvolprezen internet zag ik iets dergelijks ook al voorbijkomen.
Het was me nog een vraag hoe ik de gebogen vormen van de bogen zou moeten maken. Hier dun styreen, in het filmpje gebruiken ze karton. Beide natuurlijk prima te verwerken. Voordeel van karton is dat het met houtlijm te verlijmen is aan een houtprodukt.
Wat betreft het schuim...10 jaar geleden hebben we ons dak laten isoleren en zoals een bouwer betaamt gooien we niks weg.
Die platen zijn echter iets van 1,5 cm (geen typefout) dik, dat bedoelde ik met snijden. Het inkerven van de stenen en blokken graniet gaat lukken.
In een recent nummer van RRMC stond een geweldig bouwverslag van de Othello tunnels ook uit graniet (rotswanden). Die bouwer is kunstenaar en dat kon je er ook wel van afzien.
Natuurlijk kun je de beide gladde buitenkanten van de platen prima gebruiken en het moet ook niet helemaal strak worden. Maar het plan was om de dikke platen te snijden in bv 4 of 5 dunnere. Ik zal eerst eens een proefstukje snijden. En anders toch maar een dunne plaat kopen.
Gelogd
Station Baarn HIJSM
MOVisser
Offline
Berichten: 7154
Re: Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
«
Reactie #6 Gepost op:
Vandaag
om 13:00:36 »
Ik zou voor styreen gaan en daar stenen in kerven.
Vandaar dat ik dat zo aangaf.
De boog kan je van 0,3 of 0,5 mm styreen maken
Eventueel 3 - 4 platen met een boog vorm:
voor en achter (styreen) en 1 of 2 in het midden (van karton...)
Is allemaal aan jou uiteraard.
Schuim kan ook, maar dan zal je eerst meerdere lagen op elkaar moeten plakken,
dan de vorm van de pijler eruit snijden en dan het stenenmotief erin verwerken.
Ook dan kan je altjd nog de boog van dun styreen maken.
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 17928
Modelrailroading is fun!
Re: Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
«
Reactie #7 Gepost op:
Vandaag
om 13:02:43 »
Of je neemt foamboard.... in meerdere dunne diktes te verkrijgen en makkelijk bewerkbaar.
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn blog!
Mijn USA reizen
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13