Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Opstelbaan
door
HenkN
Vandaag
om 22:20:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 22:08:42
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316
door
RedKing
Vandaag
om 22:08:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
Vandaag
om 22:04:43
Dönsdorfer Bauberichte
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 22:01:19
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 21:55:42
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann)
door
grossraumwagen
Vandaag
om 21:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 21:44:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Vroeger
Vandaag
om 21:40:16
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Frank 123
Vandaag
om 21:12:33
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bask185
Vandaag
om 21:07:31
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
AP3737
Vandaag
om 21:05:46
Veevervoer ss/ ns
door
prutser
Vandaag
om 20:56:01
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing
door
AP3737
Vandaag
om 20:49:41
Trix DXI van DC naar AC
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:49:05
Database software
door
AlbertG
Vandaag
om 20:28:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Paulus1201
Vandaag
om 20:27:58
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 19:45:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 19:30:23
Witmoosdorf
door
Bert55
Vandaag
om 19:29:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 18:57:58
Rheinburg, TP V/VI
door
Joz
Vandaag
om 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen
door
Wesley J
Vandaag
om 17:32:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
R1954
Vandaag
om 17:16:53
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 16:37:18
Roco ns 309 ac>dc
door
Bob11
Vandaag
om 16:18:47
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3)
door
Falkenberg
Vandaag
om 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr”
door
Peter.v.L
Vandaag
om 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
Jeronimos
Vandaag
om 15:29:09
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Museumspoor
|
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn (gelezen 719 keer)
Sicco Dierdorp
Nostalgist
Offline
Berichten: 3615
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn
«
Gepost op:
05 August 2025, 19:58:56 »
Afgelopen weekeinde bezocht ik met vrienden voor het tweede opeenvolgende jaar de Tagen der Eisenbahnfreunde bij de DEV, de oudste museumlijn van Duitsland. De DEV heeft mijn hart gestolen en daarom is het wellicht leuk een en ander eens voor te stellen. Zo ver is het niet van (Noord) Nederland immers.
De eigenlijke musuemlijn van de DEV is de metersporige lijn tussen Bruchhausen-Vilsen en Asendorf, die sinds 1966 in museumbedrijf is. Zoals wel vaker het geval is, heeft de DEV dankzij de vroege start in de tijd dat het reguliere verkeer nog net niet verdwenen was een relatief grote collectie van historisch verantwoorde voertuigen. In 1966 was er nog sprake van goederenverkeer naar Asendorf via Rollbocken of Rollwagen. De huidige museumlijn is ene heerlijke stap terug in de tijd en kent ene gevarieerde route, waarbij de helling door het bos van Vilsen zorgt dat de passages van stoomtreinen spectaculair is.
In Bruchhausen-Vilsen was er aansluiting op de lijn Syke-Eystrup via Hoya, waartoe dit station voorzien was van drierailige sporen. Tot 1961 was de lijn Syke-Hoya eveneens een metersporige Kleinbahn en was Hoya het overgavestation. Dit traject is echter omgespoord. Niet vanwege het belangrijke verkeer, maar vanwege het strategische belang. Dit heeft ertoe geleid dat deze lijn nog altijd in stand gehouden wordt door het Bundesland en dat deze volledig in beheer is gegeven bij de Verkehrsbetriebe Grafschaft Hoya (VGH). Tussen Hoya en Eystrup is er nog dagelijks goederenvervoer (papier) door de VGH. De hele lijn wordt eigenlijk alleen min of meer regulier bereden door de zogenoemde 'Kaffkieker' van de VGH, die op een aantal zondagen per jaar een semi-toeristische dienst rijdt. Er is een nauwe samenwerking met de DEV, die met haar eigen normaalsporige collectie bij evenementen ook op die lijn te zien is.
De locomotieven 'Hoya' en 'Spreewald' knallen de helling op langs de halte Vilser Holz
Locomotief 3 ('Plettenberg') heeft na een waar geluidsspektakel de zware klim bijna voltooid met aan de haak zowel normaalspoorwagens op rollbocken, als smalspoorgoederenwagens
In Heiligenberg kruist de onlangs gerestaureerde motorwagen T42 uit 1939 en de op deze lijn originele V1 elkaar
Tijdens een evenement als de Tagen der Eisenbahnfreunde weet men een groot aantal samenstellingen op de baan te brengen. Er wordt continu gerangeerd met wagens en rijtuigen. Loc 3 zet ene smalspoorgoederenwagen terug tegen de in de loods staande set en zal even later als opdruk fungeren om deze door loc 'Hoya' getrokken trein de helling op te krijgen.
Op een van de sporen van station Bruchhausen-Vilsen demontsreert men met loc 'Spreewald' het op- en afladen van normaalspoorwagens op Rollbocken
Op zaterdag werd door de DEV extra gereden op de normaalsporige lijn met railbus T1 uit 1936, die tot 1972 hier ook in de reizigersdienst reed. Hier wordt het schitterende stationnetje Bruchhausen Ost gepasseerd, waar wij logeerden (helaas gaat dit hotel dicht eind dit jaar)
Hoogtepunt van het normaalsporige traject is d epassage dwars door het dorp Uenzen, waar de T1 luid toeterend over het straatspoor rolt
Op zondag rijdt de regulieren Kaffkieker als altijd met de door MaK gebouwde T3, die van de VGH is. Hier dit motorrijtuig op het driesporige wissel aan de westkant van Bruchhausen-Vilsen
Naast het busvervoer in de regio en de Kaffkieker verzorgt de VGH ook het goederenvervoer tussen Hoya en Eystrup met hun MaK-locje V22. Hier heeft zo'n trein uit Hoya bijna het eindpunt bereikt gedurende een fikse regenbui
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Museumspoor
|
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn