Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
booster vraag door henk
Vandaag om 13:18:00
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:27:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
  

Auteur Topic: De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn  (gelezen 506 keer)

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • Flickr
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn
« Gepost op: 05 August 2025, 19:58:56 »
Afgelopen weekeinde bezocht ik met vrienden voor het tweede opeenvolgende jaar de Tagen der Eisenbahnfreunde bij de DEV, de oudste museumlijn van Duitsland. De DEV heeft mijn hart gestolen en daarom is het wellicht leuk een en ander eens voor te stellen. Zo ver is het niet van (Noord) Nederland immers.

De eigenlijke musuemlijn van de DEV is de metersporige lijn tussen Bruchhausen-Vilsen en Asendorf, die sinds 1966 in museumbedrijf is. Zoals wel vaker het geval is, heeft de DEV dankzij de vroege start in de tijd dat het reguliere verkeer nog net niet verdwenen was een relatief grote collectie van historisch verantwoorde voertuigen. In 1966 was er nog sprake van goederenverkeer naar Asendorf via Rollbocken of Rollwagen. De huidige museumlijn is ene heerlijke stap terug in de tijd en kent ene gevarieerde route, waarbij de helling door het bos van Vilsen zorgt dat de passages van stoomtreinen spectaculair is.

In Bruchhausen-Vilsen was er aansluiting op de lijn Syke-Eystrup via Hoya, waartoe dit station voorzien was van drierailige sporen. Tot 1961 was de lijn Syke-Hoya eveneens een metersporige Kleinbahn en was Hoya het overgavestation. Dit traject is echter omgespoord. Niet vanwege het belangrijke verkeer, maar vanwege het strategische belang. Dit heeft ertoe geleid dat deze lijn nog altijd in stand gehouden wordt door het Bundesland en dat deze volledig in beheer is gegeven bij de Verkehrsbetriebe Grafschaft Hoya (VGH). Tussen Hoya en Eystrup is er nog dagelijks goederenvervoer (papier) door de VGH. De hele lijn wordt eigenlijk alleen min of meer regulier bereden door de zogenoemde 'Kaffkieker' van de VGH, die op een aantal zondagen per jaar een semi-toeristische dienst rijdt. Er is een nauwe samenwerking met de DEV, die met haar eigen normaalsporige collectie bij evenementen ook op die lijn te zien is.

De locomotieven 'Hoya' en 'Spreewald' knallen de helling op langs de halte Vilser Holz


Locomotief 3 ('Plettenberg') heeft na een waar geluidsspektakel de zware klim bijna voltooid met aan de haak zowel normaalspoorwagens op rollbocken, als smalspoorgoederenwagens


In Heiligenberg kruist de onlangs gerestaureerde motorwagen T42 uit 1939 en de op deze lijn originele V1 elkaar


Tijdens een evenement als de Tagen der Eisenbahnfreunde weet men een groot aantal samenstellingen op de baan te brengen. Er wordt continu gerangeerd met wagens en rijtuigen. Loc 3 zet ene smalspoorgoederenwagen terug tegen de in de loods staande set en zal even later als opdruk fungeren om deze door loc 'Hoya' getrokken trein de helling op te krijgen.


Op een van de sporen van station Bruchhausen-Vilsen demontsreert men met loc 'Spreewald' het op- en afladen van normaalspoorwagens op Rollbocken


Op zaterdag werd door de DEV extra gereden op de normaalsporige lijn met railbus T1 uit 1936, die tot 1972 hier ook in de reizigersdienst reed. Hier wordt het schitterende stationnetje Bruchhausen Ost gepasseerd, waar wij logeerden (helaas gaat dit hotel dicht eind dit jaar)


Hoogtepunt van het normaalsporige traject is d epassage dwars door het dorp Uenzen, waar de T1 luid toeterend over het straatspoor rolt


Op zondag rijdt de regulieren Kaffkieker als altijd met de door MaK gebouwde T3, die van de VGH is. Hier dit motorrijtuig op het driesporige wissel aan de westkant van Bruchhausen-Vilsen


Naast het busvervoer in de regio en de Kaffkieker verzorgt de VGH ook het goederenvervoer tussen Hoya en Eystrup met hun MaK-locje V22. Hier heeft zo'n trein uit Hoya bijna het eindpunt bereikt gedurende een fikse regenbui