Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Vreemd probleem door Montanbahn
Vandaag om 11:39:05
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 11:26:11
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 11:21:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Wat was jullie allereerste loc? door gdh
Vandaag om 11:11:04
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door martijn v m
Vandaag om 09:51:13
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09

Auteur Topic: 24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden  (gelezen 761 keer)

Peter Soonius

• Offline Offline
Beste (model)spoorliefhebbers,

Eind van deze maand organiseren wij voor de 24e keer de smalspoormodelbouwdagen bij Stoomtrein Katwijk Leiden. Ik ben blij dat we dit evenement ook dit jaar kunnen organiseren. Op 1 april jl, helaas voor ons geen grap, ging het gruwelijk mis. Na een lange periode van stilstand zijn die ochtend de zandwinningactiviteiten weer gestart. De zandzuiger lag helaas wel erg dicht bij de zuidelijke oever. Rond een uur of 10 begon de ondergrond te schuiven en verdwenen hele stukken oever compleet met bomen en begroeiing in de diepte van het Valkenburgse Meer. Uiteindelijk is een strook met een lengte van circa 200 meter en een breedte van 25 meter verloren gegaan. Drie dagen later is een noodverordening ingesteld die heeft geduurd tot 24 juni jl. Vanwege deze noodverordening hebben we alleen maar heen en weer mogen pendelen over het terrein van ons buitenmuseum. Dankzij extra inspanningen van onze vrijwilligers hebben we onze bezoekers toch een maximale beleving willen aanbieden. Op 24 juni jl. is de noodverordening deels opgeheven. De stoomtrein rijdt nu naar de remise (en weer terug). Onze bankentrein rijdt nu via het rustieke Wilgenlaantje achter de rijtuigenloods tot het hek in de buurt van de zuidelijke oever waar de noodverordening nog van toepassing is. De trein stopt hier even en kun je schade met eigen ogen aanschouwen. Helemaal rond het Meer rijden zit er voorlopig niet in. Recent kreeg een aannemer toestemming, om samen met onze spoorploeg, het spoor weg te halen om te voorkomen dat ook dit ook verdwijnt in het 40 meter diepe Valkenburgse Meer. Onze spoorploeg werkt momenteel aan de omlegging van het spoor bij de Wetlands zodat we daar een halteplaats kunnen realiseren. Dit incident heeft grote gevolgen voor ons. De bezoekersaantallen in de eerste maanden kelderden, ondanks al onze inspanningen, met bijna 50% t.o.v. de voorgaande jaren. Gelukkig zien we de laatste weken de aantallen weer wat toenemen.

Stoomtrein Katwijk Leiden draait voor 100% op vrijwilligers. Wij hebben de inkomsten van de bezoekers hard nodig om te kunnen restaureren en het museum verder uit te breiden. De afhandeling van de schade is een complexe zaak met veel betrokken partijen. Enkele bestuurders van het museum hebben hier inmiddels een nieuwe (dag) taak aan. Het is niet anders.

Deze onverwachte strop heeft er toe geleid dat de begroting van 2025 drastisch is bijgesteld. Alle reeds ingeschreven deelnemers hebben spontaan toegezegd ons te steunen. Zij hebben afgezien van reis- en onkostenvergoedingen. Dit jaar hebben wij meer modelbanen en diorama's dan ooit.

Het zou fantastisch zijn als de leden van dit forum het weekend van 30 en 31 augustus in hun agenda zetten om dit unieke evenement te bezoeken. Je krijgt er geen spijt van. Er is weer veel inspiratie om op te doen en je ontmoet veel bekenden uit het modelspoorcircuit. Houders van de museumkaart mogen gratis naar binnen. Anders betalen volwassenen 13,50 en voor kinderen betaal je 10,50 euro. Neem gerust ook je (klein)kinderen mee want Stoomtrein Katwijk Leiden is een kindvriendelijk museum.

Nieuwsgierig naar alle deelnemers? Kijk op www.stoomtreinkatwijkleiden.nl en je vindt alle informatie. De komende weken zal ik, net als voorgaande jaren, steeds een modelbaan of diorama eruit lichten.

Twee foto's van het bergen van spoor bij de zuidelijke oever

Werken aan het spoor voor een nieuwe halteplaats

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Kan ik nog een dag deelnemen, Peter? Als standhouder?

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Ik sta er met de vliegveld mudule van Jan van Mourik.

Ik ga er weer voor, het weekend.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Ik kan mededelen dat ik zondag de 31e een dag in Katwijk sta samen met Sven van der Hart (die overigens beide dagen staat). We delen een tafel van 2 meter en zullen daar onze gezamenlijke spullen presenteren, van mijn kant dus de promotie van Micromodule. Beide dagen lukt mij niet vanwege de vakantieplanning op mijn werk.

Hoop velen van jullie daar te mogen begroeten! (y)

Frank 123

• Offline Offline
Staat nog niets in de agenda Ronald, dus als het weer goed is fiets ik waarschijnlijk even langs.

Marc tramt

• Offline Offline
Ik kan mededelen dat ik zondag de 31e een dag in Katwijk sta samen met Sven van der Hart
Interessant duo!  ;D

Even kijken of het in de agenda van de zaterdag past, staan nogal wat zaken op de agenda dat weekend.
No dress rehearsel, this is our life.

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
Staat al een tijdje in de agenda.

De zaterdag weer even stoomsnuiven.  :P

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk