Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 23:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 22:46:31
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door GP20
Vandaag om 22:45:40
Wat was jullie allereerste loc? door Joz
Vandaag om 22:22:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:13:16
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 21:43:25
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 21:10:48
De fabriek - Spoor 0 door NS264
Vandaag om 20:43:53
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:38:42
Her-(her-)beginnen door meino
Vandaag om 20:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
Vandaag om 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
  

Auteur Topic: lampjes in huizen willekeurig schakelen  (gelezen 9816 keer)

Ronald Schreuder

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: lampjes in huizen willekeurig schakelen
« Reactie #75 Gepost op: 04 August 2025, 13:45:09 »
Hoi Bert, de lantaarns werken perfect! Dank.
De random leds niet, krijg een compilation error;

C:\Users\HP\AppData\Local\Temp\ccFR0VBn.ltrans0.ltrans.o: In function `main':
C:\Users\HP\AppData\Local\Arduino15\packages\arduino\hardware\avr\1.8.6\cores\arduino/main.cpp:46: undefined reference to `loop'
collect2.exe: error: ld returned 1 exit status
exit status 1

Compilation error: exit status 1

Misschien wil je hier nog eens naar kijken als je tijd hebt

Bert55

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
Re: lampjes in huizen willekeurig schakelen
« Reactie #76 Gepost op: 04 August 2025, 15:29:08 »
Vreemd maar ga ik doen.
Meteen led 7 eruit?
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing

Ronald Schreuder

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: lampjes in huizen willekeurig schakelen
« Reactie #77 Gepost op: 04 August 2025, 16:00:15 »
Graag, rustig aan.
En kan je ook instellen dat ik schakel met 1 pin ipv alle uitgangen apart?

Bedankt voor de moeite.

Bert55

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
Re: lampjes in huizen willekeurig schakelen
« Reactie #78 Gepost op: 04 August 2025, 17:35:34 »
Af=af ;)

Met 1 ingang alle 6 tegelijk schakelen kan ook.
Wil je dat voor vast of als keuze?
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing

Ronald Schreuder

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: lampjes in huizen willekeurig schakelen
« Reactie #79 Gepost op: 04 August 2025, 18:49:49 »
Vast alsjeblieft, ik schakel dan een x aantal lampen met 1 nano, via een decoder. en ik schakel een x aantal lantaarns ook via een nano. Dus ik ga 4 of 5 secties schakelen, elk met een nano.

Bert55

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
Re: lampjes in huizen willekeurig schakelen
« Reactie #80 Gepost op: 04 August 2025, 20:18:33 »
Denk te weten waarom je een compilatie fout kreeg, indien je in een array het aantal inputs wijzigt moet ook het aantal aanwezige getallen in de array veranderd worden, dat had ik niet gemeld.
Kom erop terug.
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing

Bert55

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
Re: lampjes in huizen willekeurig schakelen
« Reactie #81 Gepost op: 05 August 2025, 19:42:22 »
Het duurde even, er zat nog een fout in, indien de enable pin naar 0 gaat hoort het zo te zijn dat de leds eerst gaan flikkeren en niet meteen aan gaan, dat gebeurde soms wel, soms niet. Dat lijkt nu gerepareerd.

En je hebt nu 1 enable pin voor de 6 uitgangen.

De serial print commando's kun je naar wens allemaal verwijderen.

// 6 LEDs with single enable pin: flicker -> half brightness -> fade-up -> pause -> restart (if loop enabled)
const int numLeds = 6;

// PWM output pins for LEDs
const int pwmPins[] = { 3, 5, 6, 9, 10, 11 };    // 6 outputs

// Single enable pin with pull-up, starts sequence when switched to GND
const int enablePin = 2;  // Single enable pin for all LEDs

// Enables restart for each LED (0 = no loop, 1 = loop)
const int enableLoop[] = { 0, 0, 0, 0, 0, 0 };  // Loop disabled. Change per LED if needed
// const int enableLoop[] = { 1, 1, 1, 1, 1, 1 };  // Loop enabled. Change per LED if needed

// Parameters for all LEDs (can be made different per LED)
const int minBrightness = 10;          // minimum brightness
const int maxBrightness = 255;         // maximum brightness
const int warmupDuration = 5000;       // flicker duration
const int fullBrightnessPause = 3000;  // Pause after fade-up
const int fadeDuration = 5000;         // duration of fade-up

// Status variables per LED
enum LightState { OFF,
                  FLICKER,
                  HALF,
                  FADE_UP,
                  PAUSE };
LightState currentState[numLeds] = { OFF };
unsigned long stateStartTime[numLeds];
unsigned long lastFlickerTime[numLeds];
int currentBrightness[numLeds] = { 0 };
bool isEnabled = false;  // Single enable state for all LEDs

void setup() {
  Serial.begin(9600);

  // Initialize all pins
  for (int i = 0; i < numLeds; i++) {
    pinMode(pwmPins[i], OUTPUT);
    analogWrite(pwmPins[i], 0);
  }
  pinMode(enablePin, INPUT_PULLUP);
}

void loop() {
  unsigned long currentTime = millis();
 
  // Single enable logic for all LEDs
  if (!digitalRead(enablePin) && !isEnabled) {
    isEnabled = true;
    // Initialize all LEDs to FLICKER state
    for (int i = 0; i < numLeds; i++) {
      currentState[i] = FLICKER;
      stateStartTime[i] = currentTime;
      lastFlickerTime[i] = currentTime;
    }
    Serial.println("All LEDs activated");
  } else if (digitalRead(enablePin) && isEnabled) {
    isEnabled = false;
    // Turn off all LEDs
    for (int i = 0; i < numLeds; i++) {
      currentState[i] = OFF;
      analogWrite(pwmPins[i], 0);
    }
  }

  if (!isEnabled) return;

  // Process each LED
  for (int i = 0; i < numLeds; i++) {
    ledFlash(i, currentTime);
  }
}

void ledFlash(int ledIndex, unsigned long currentTime) {
  unsigned long stateTime = currentTime - stateStartTime[ledIndex];

  switch (currentState[ledIndex]) {
    case FLICKER:
      if (stateTime < warmupDuration) {
        // Flicker phase
        if (currentTime - lastFlickerTime[ledIndex] >= 50) {
          lastFlickerTime[ledIndex] = currentTime;
          currentBrightness[ledIndex] = random(minBrightness, maxBrightness);
          analogWrite(pwmPins[ledIndex], currentBrightness[ledIndex]);
        }
      } else {
        currentState[ledIndex] = HALF;
        stateStartTime[ledIndex] = currentTime;
        currentBrightness[ledIndex] = maxBrightness / 2;
        analogWrite(pwmPins[ledIndex], currentBrightness[ledIndex]);
        Serial.print("LED ");
        Serial.print(ledIndex);
        Serial.println(" half brightness");
      }
      break;

    case HALF:
      if (stateTime >= 1000) {
        currentState[ledIndex] = FADE_UP;
        stateStartTime[ledIndex] = currentTime;
        Serial.print("LED ");
        Serial.print(ledIndex);
        Serial.println(" start fade-up");
      }
      break;

    case FADE_UP:
      {
        float progress = min(1.0, (float)stateTime / fadeDuration);
        currentBrightness[ledIndex] = maxBrightness / 2 + (maxBrightness / 2) * progress;
        analogWrite(pwmPins[ledIndex], currentBrightness[ledIndex]);

        if (progress >= 1.0) {
          currentState[ledIndex] = PAUSE;
          stateStartTime[ledIndex] = currentTime;
          Serial.print("LED ");
          Serial.print(ledIndex);
          Serial.println(" full brightness reached");
        }
      }
      break;

    case PAUSE:
      if (stateTime >= fullBrightnessPause && enableLoop[ledIndex] == 1) {
        // Restart the whole sequence
        currentState[ledIndex] = FLICKER;
        stateStartTime[ledIndex] = currentTime;
        Serial.print("LED ");
        Serial.print(ledIndex);
        Serial.println(" restart sequence");
      }
      break;

    case OFF:
      // Shouldn't get here when enabled
      break;
  }
}
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing

Ronald Schreuder

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: lampjes in huizen willekeurig schakelen
« Reactie #82 Gepost op: 05 August 2025, 19:53:46 »
Perfect Bert, ga morgen testen, dan ben ik vrij.
Alleen die compilatie fout zat in de sketch van de random leds, daar heb je nog niet naar gekeken? Geeft niet, rustig aan.
Gr Ronald

Bert55

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
Re: lampjes in huizen willekeurig schakelen
« Reactie #83 Gepost op: 05 August 2025, 20:09:59 »
Ah, random,  kijk ik naar
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing

Ronald Schreuder

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: lampjes in huizen willekeurig schakelen
« Reactie #84 Gepost op: 06 August 2025, 10:46:10 »
straatlampen werkt perfect!

Bert55

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
Re: lampjes in huizen willekeurig schakelen
« Reactie #85 Gepost op: Vandaag om 19:43:10 »
straatlampen werkt perfect!

Fijn te lezen!
Er waren een paar berichten heen en weer gegaan, was de draad wat kwijt maar hier de 7 random Leds. Bij mij werkt het prima, de vorige versie was inderdaad niet ok.
Mocht je nog aanpassingen wensen hoor ik het wel.

// Configuratie
const int numLeds = 7;                                 // Aantal LED's
const int ledPins[numLeds] = { 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 };  // Pinnen waar de LED's op aangesloten zijn
// Min en max aan-tijden in milliseconden voor elke LED
const unsigned long minTimes[numLeds] = { 1000, 1000, 1000, 1000, 1000, 1000, 1000 };  // Minimale aan-tijd per LED
const unsigned long maxTimes[numLeds] = { 3000, 3000, 3000, 3000, 3000, 3000, 3000 };  // Maximale aan-tijd per LED

// Variabelen voor timing
unsigned long previousTimes[numLeds];  // Laatste keer dat elke LED veranderde
unsigned long intervals[numLeds];      // Huidige interval voor elke LED
bool ledStates[numLeds];               // Huidige staat van elke LED

void setup() {
  // Initialiseer seriële communicatie (optioneel voor debugging)
  Serial.begin(9600);

  // Initialiseer LED pinnen als OUTPUT
  for (int i = 0; i < numLeds; i++) {
    pinMode(ledPins[i], OUTPUT);
    ledStates[i] = LOW;
    digitalWrite(ledPins[i], ledStates);
    previousTimes[i] = 0;
    intervals[i] = random(minTimes, maxTimes);
  }
}

void loop() {

  unsigned long currentTime = millis();

  for (int i = 0; i < numLeds; i++) {
    // Controleer of het tijd is om de LED te schakelen
    if (currentTime - previousTimes[i] >= intervals[i]) {
      // Schakel de LED
      ledStates[i] = !ledStates[i];
      digitalWrite(ledPins[i], ledStates[i]);

      // Update de vorige schakeltijd
      previousTimes[i] = currentTime;

      // Bepaal een nieuw random interval voor de volgende schakeling
      if (ledStates[i] == HIGH) {
        // LED gaat aan - gebruik aan-tijd interval
        intervals[i] = random(minTimes[i], maxTimes[i]);
      } else {
        // LED gaat uit - gebruik een korte uit-tijd (of pas aan-tijd aan)
        // Hier gebruiken we de helft van de minimale aan-tijd als uit-tijd
        intervals[i] = minTimes[i] / 2;
      }
    }
  }
}
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing

Ronald Schreuder

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: lampjes in huizen willekeurig schakelen
« Reactie #86 Gepost op: Vandaag om 20:21:05 »
Bedankt Bert
Kan hier ook een enable pin in?

Bert55

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
Re: lampjes in huizen willekeurig schakelen
« Reactie #87 Gepost op: Vandaag om 20:23:37 »
Komt goed
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing

Bert55

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
Re: lampjes in huizen willekeurig schakelen
« Reactie #88 Gepost op: Vandaag om 20:46:56 »
Hier is ie:

// Configuratie
const int numLeds = 7;                                 // Aantal LED's
const int ledPins[numLeds] = { 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 };  // Pinnen waar de LED's op aangesloten zijn
const int activationPin = 9;                           // Activatiepin (0 = active, 1 = disabled)

// Min en max aan-tijden in milliseconden voor elke LED
const unsigned long minTimes[numLeds] = { 1000, 1000, 1000, 1000, 1000, 1000, 1000 };  // Minimale aan-tijd per LED
const unsigned long maxTimes[numLeds] = { 3000, 3000, 3000, 3000, 3000, 3000, 3000 };  // Maximale aan-tijd per LED

// Variabelen voor timing
unsigned long previousTimes[numLeds];  // Laatste keer dat elke LED veranderde
unsigned long intervals[numLeds];      // Huidige interval voor elke LED
bool ledStates[numLeds];               // Huidige staat van elke LED

void setup() {
  // Initialiseer seriële communicatie (optioneel voor debugging)
  Serial.begin(9600);

  // Initialiseer activatiepin als INPUT_PULLUP
  pinMode(activationPin, INPUT_PULLUP);

  // Initialiseer LED pinnen als OUTPUT
  for (int i = 0; i < numLeds; i++) {
    pinMode(ledPins[i], OUTPUT);
    ledStates[i] = LOW;
    digitalWrite(ledPins[i], ledStates[i]);
    previousTimes[i] = 0;
    intervals[i] = random(minTimes[i], maxTimes[i]);
  }
}

void loop() {
  // Lees de activatiestatus
  bool isActive = (digitalRead(activationPin) == LOW); // 0 = active, 1 = disabled

  if (isActive) {
    // Systeem is actief - voer normale werking uit
    unsigned long currentTime = millis();

    for (int i = 0; i < numLeds; i++) {
      // Controleer of het tijd is om de LED te schakelen
      if (currentTime - previousTimes[i] >= intervals[i]) {
        // Schakel de LED
        ledStates[i] = !ledStates[i];
        digitalWrite(ledPins[i], ledStates[i]);

        // Update de vorige schakeltijd
        previousTimes[i] = currentTime;

        // Bepaal een nieuw random interval voor de volgende schakeling
        if (ledStates[i] == HIGH) {
          // LED gaat aan - gebruik aan-tijd interval
          intervals[i] = random(minTimes[i], maxTimes[i]);
        } else {
          // LED gaat uit - gebruik een korte uit-tijd (of pas aan-tijd aan)
          intervals[i] = minTimes[i] / 2;
        }
      }
    }
  } else {
    // Systeem is gedeactiveerd - zet alle LEDs uit
    for (int i = 0; i < numLeds; i++) {
      if (ledStates[i] != LOW) {
        ledStates[i] = LOW;
        digitalWrite(ledPins[i], LOW);
      }
    }
  }
}
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing

Ronald Schreuder

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: lampjes in huizen willekeurig schakelen
« Reactie #89 Gepost op: Vandaag om 21:10:48 »
Ga hem morgenochtend testen, zit nu op mijn werk.
Fijne avond !