Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 19:28:00
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 19:27:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 19:00:07
Fleischmann Anna ombouw. door gdh
Vandaag om 18:53:23
Ik ben aan het opruimen. door Keska
Vandaag om 18:49:58
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door BartvD
Vandaag om 18:34:01
Show je werkplek door Silvolde
Vandaag om 18:33:37
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:14:49
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door bellejt
Vandaag om 17:47:06
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door Silvolde
Vandaag om 17:43:22
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:37:54
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 16:23:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:53:20
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 15:35:42
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:34:22
wat is het merk van deze bochtwissel door henk
Vandaag om 12:27:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:52:42
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door grossraumwagen
Vandaag om 11:40:41
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Biessendorf
Vandaag om 11:39:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 10:52:52
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
Vandaag om 10:40:45
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Huup
Vandaag om 10:04:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 09:15:46
mitropa rijtuig door Tomasso
Vandaag om 08:06:17
  

Auteur Topic: Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.  (gelezen 3483 keer)

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1251
Re: Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
« Reactie #15 Gepost op: 29 July 2025, 16:51:59 »
Maar dan heb je ook wat   8)

Mvg Johan

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1225
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
« Reactie #16 Gepost op: 29 July 2025, 19:05:57 »
Prachtige reis gemaakt! Leuk om ff mee te kijken/ genieten (y)

Mvg Koen

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 331
Re: Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
« Reactie #17 Gepost op: 29 July 2025, 20:09:19 »
Als er liefhebbers zijn van Zwitserse treinenfoto's, dan heb ik er ook wel een paar. We zijn net terug van een 15-daags Swiss Travel Pass rondreis, dus foto's te over. Hierbij een paar.

Groet, Aiko












Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Online Online
  • Berichten: 6508
Re: Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
« Reactie #18 Gepost op: Vandaag om 07:19:09 »
@AP3737,

Mooie foto’s. Weer andere treinen dan die wij tegenkwamen. Het viel me op dat in het gebied rond Interlaken voornamelijk met (vrij nieuwe) treinstellen werd gereden. En dat Stadler er goed verkocht heeft. Er waren wel wat (oudere) locs te zien, maar voornamelijk bij een loods op de stations.

Wij hebben klaarblijkelijk veel geluk gehad met het weer trouwens. Bij ons viel wel een drup, maar het buitje was snel weg en over het algemeen hadden we toch heel erg veel zon. Hoe anders is het de laatste dagen in de Alpen. Brrrr…

Gr, Hans

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 331
Re: Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
« Reactie #19 Gepost op: Vandaag om 10:14:11 »
Beste Hans

We waren in Zwitserland vanaf eind juni, tot halverwege juli en hebben bijna alle dagen fantastisch weer gehad. Een avond was er een zware onweersbui in het Mattertal, waardoor er een aardverschuiving over de rails kwam en er een aantal dagen geen treinen reden tussen Täsch en St.Niklaus. Als gevolg daarvan moesten we in Täsch op de bus overstappen. Dat was perfect geregeld, er stonden wat hekken en personeel die aanwijzingen gaf. Binnen een paar minuten zat iedereen in één van de klaarstaande bussen. Bagage ging in een aanhangwagen achter de bus. Voorbeeldig.

Mijn vrouw kende de Zwitserse spoorwegen niet zo, maar kon niet geloven hoe schoon (nergens graffiti) en nieuw alles was (zo zag het er althans uit, ook al zijn we ook in oude rijtuigen waarbij de raampjes nog open konden gaan zitten).

Zwitserland is een perfect land voor treinen liefhebbers, alleen een beetje duur. Om de positieve sfeer niet te bederven, zal ik het maar even niet hebben over de heen en terugreis door Duitsland (alhoewel het personeel daar echt wel zijn / haar best doet om er nog wat van te maken).

Groet, Aiko

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Online Online
  • Berichten: 6508
Re: Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
« Reactie #20 Gepost op: Vandaag om 10:37:35 »
@Aiko,

Zoals ik al zei: ‘t is wat het is, en kost wat het kost. Je stelt er je natuurlijk wel op in. De keuze om de Jungfraujoch op te gaan, werd echter spontaan door mijn vrouw genomen. Dat voelde als een groot cadeau. 😀

En inderdaad, Zwitserland is verbazingwekkend schoon. Geen prulletje of peuk te vinden, en nergens graffiti. Je vraagt je daar echt af, hoe ze dat voor elkaar krijgen. Zou het die vanzelfsprekende discipline zijn, die jullie ook ervaren hebben hoe praktisch ze het vervoersprobleem aanpakken na zo’n modderstroom?

Gr, Hans

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3975
Re: Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
« Reactie #21 Gepost op: Vandaag om 12:05:33 »
Ik zie he tzo weer voor mij ,de Zwitserse spoorwereld.  :D
Zowel met gezelschap (OAD) maar ook individueel(Treinreiswinkel  20jr geleden)
Ook wij zijn op de Jungfrau geweest ,mijn vrouw werd half ziek ,ik had nergens last van de hoogte. De plaatjes op de top  bij het observatorium herken ik meteen, Toen we boven aankwamen stond er een trein klaar om te vertrekken met allemaal zieke Japanse toeristen ,dat was duidelijk waardoor .
 Omdat ik in die tijd een schaal 1 baan had met FO en RhB wilde ik weten hoe de koppelingen zaten ,want dat zijn twee schroefkoppelingen , nou dat was duidelijk, er waren twee rangeerders. :D
Ik heb genoten van jullie plaatjes. :laugh:
 Treinen Duitsland:
We gingen naar het Zuiden van de Allgau met de DB,
Alles ging goed vanuit Utrecht ,helaas misten we de overstap in Ulm,want onze trein had  plus 9  omdat hij te lang in Eslingen stil had gestaan aan een te kort perron...Dat kwam door een wisselstoring.
Zo  heb ik wel meer voorbeelden van l**lige  voorvallen waardoor er toch zo weer  vertragingen ontstaan.Hier en daar hebben ze nog mechanische beveiliging met armseinen...
Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Online Online
  • Berichten: 6508
Re: Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
« Reactie #22 Gepost op: Vandaag om 19:33:24 »
@Aiko,

Ik vroeg me af hoe Zwitserland zo schoon blijft overal. Mogelijk geeft dit YouTube filmpje antwoord:

https://youtu.be/eMNhRlTX5JY?si=8OHvhRqrLwccZIA4

Gr, Hans