Natuurlijk, het gebeurt hier ten lande ook (NZH A600, tram voor Bello alle waardering daarvoor), maar Engeland is volgens mij toch wel de overtreffende trap..
Misschien een idee voor de VSM om Terug naar Toen extra feestelijk te maken vanwege die tweehonderd jaar...
Dergelijke festiviteiten zie je alleen terug komen wanneer een betreffend land een mijlpaal te vieren heeft. Voor Nederland betekent dit pas op / rond 20 september 2039. En zeker met de privatisering en daardoor versnippering van de nationale spoorwegmaatschappijen zal een dergelijk festijn nooit meer zo groot worden als weleer. Neem nu 20 september 2039, wie heeft er dan wat te vieren? ProRail omdat dan 200 jaar geleden de eerste spoorlijn werd geopend? NS omdat toen de eerste trein reed? Maar ProRail en NS zelf bestaan dan geen 200 jaar..... Ik verwacht tegen die tijd, dat net als bij spoorwegen 175 jaar in 2014, de spoorbranche als geheel een feestje gaat organiseren waarbij meerdere bedrijven een steentje gaan bijdragen. Maar dat zal dus nooit meer zo groots worden als 150 jaar spoorwegen in 1989.Hoe dan ook, voor komend najaar zou ik in NL geen festiviteiten verwachten en 20 september 2039 duurt nog wel ff......Jeroen
Er werd al genoemd dat de Britten meer interesse in de spoorweghistorie hebben. Maar wat ook meetelt is dat bijvoorbeeld de herbouw van een hoofdlijnstoomloc maar moeilijk van de grond komt omdat iedereen daar een mening over heeft. Er zou een groep liefhebbers moeten opstaan die zegt: "wij gaan in de komende 20jaar een NS 3600 bouwen. Wil je meedoen, ben je welkom. Wil je een andere serie, dan heb je pech."(Of je belt met een bepaalde Zweedse museumlijn en je biedt aan hun Zweedse NS 4000en te kopen. Ben je een stuk sneller klaar )
Dan kun je in 2038 het 100 jarig bestaan van de NS vieren...Daarvoor waren de spoorwegen ook versnipperd.En de eerste spoorwegmaatschappij was al voor 1839 opgericht, de spoorlijn c.a. moesten immers ook nog worden gebouwd.