Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lodewickshaven door Hans1963
Vandaag om 16:43:29
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:38:24
Welke koppeling is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 16:36:50
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door saskia
Vandaag om 16:23:35
Baanplan Belkamp H0 door spoorijzer
Vandaag om 16:19:56
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 16:15:20
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald Halma
Vandaag om 16:07:23
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Montanbahn
Vandaag om 15:57:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 15:37:45
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 15:36:57
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Rick
Vandaag om 15:01:07
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 14:23:31
Station Roodeschool door Montanbahn
Vandaag om 13:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Lambert
Vandaag om 13:39:40
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 13:24:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:40:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:37:46
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door GD
Vandaag om 12:23:09
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 12:10:07
PB Models, ICR-rijtuigen door kar
Vandaag om 12:09:15
Koppelingskamer Jägerndorfer te dichtbij door Montanbahn
Vandaag om 11:53:45
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 11:51:46
  

Auteur Topic: Tweehonderd jaar spoorwegen  (gelezen 1666 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5631
Tweehonderd jaar spoorwegen
« Gepost op: 11 June 2025, 10:17:30 »
Volgens mij realiseren alleen Engelsen zich dat tot nu toe: op 27 september aanstaande is het tweehonderd jaar geleden dat de eerste spoorweg werd geopend: de Stockton and Darlington Railway (S&DR). In Engeland organiseren ze daarom van alles aan festiviteiten en meer: de aannemer van de HSL die momenteel wordt aangelegd doet ook mee. Die doneerde vanwege dit heugelijke feit tonnen ballast aan een van de vele museumlijnen die het land rijk is. Nog zo'n staaltje dat bijna alleen daar maar kan: de rebuilt Bulleid Battle of Britain, 34028 Eddystone, die in mei 1964 als eerste van zijn serie werd afgevoerd en naar de bekende sloperij van de gebroeders Woodham in Barry ging, staat weer als nieuw op de rails. Maar zelfs als er van een serie geen exemplaar kon worden gered, dan bouw je toch gewoon een nieuwe. Bekend is natuurlijk de Tornado, maar ze doen het ook met diesellocs. Een compleet nieuwe 'Baby Deltic' is bijna gereed. Die waren ook allemaal gesloopt. Natuurlijk, het gebeurt hier ten lande ook (NZH A600, tram voor Bello alle waardering daarvoor), maar Engeland is volgens mij toch wel de overtreffende trap.
Misschien een idee voor de VSM om Terug naar Toen extra feestelijk te maken vanwege die tweehonderd jaar...
Groet, Frank

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5409
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Tweehonderd jaar spoorwegen
« Reactie #1 Gepost op: 11 June 2025, 10:30:35 »
Dergelijke festiviteiten zie je alleen terug komen wanneer een betreffend land een mijlpaal te vieren heeft. Voor Nederland betekent dit pas op / rond 20 september 2039.

En zeker met de privatisering en daardoor versnippering van de nationale spoorwegmaatschappijen zal een dergelijk festijn nooit meer zo groot worden als weleer. Neem nu 20 september 2039, wie heeft er dan wat te vieren? ProRail omdat dan 200 jaar geleden de eerste spoorlijn werd geopend? NS omdat toen de eerste trein reed? Maar ProRail en NS zelf bestaan dan geen 200 jaar..... Ik verwacht tegen die tijd, dat net als bij spoorwegen 175 jaar in 2014, de spoorbranche als geheel een feestje gaat organiseren waarbij meerdere bedrijven een steentje gaan bijdragen. Maar dat zal dus nooit meer zo groots worden als 150 jaar spoorwegen in 1989.

Hoe dan ook, voor komend najaar zou ik in NL geen festiviteiten verwachten en 20 september 2039 duurt nog wel ff......

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5631
Re: Tweehonderd jaar spoorwegen
« Reactie #2 Gepost op: 11 June 2025, 10:49:16 »
Op zich heb je gelijk Jeroen, maar dit is eigenlijk een wereldfeestje: de allereerste ter wereld. Al vrees ik dat we andere zaken aan ons hoofd hebben dan een treinenfeestje.
Groet, Frank

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5408
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Tweehonderd jaar spoorwegen
« Reactie #3 Gepost op: 11 June 2025, 11:31:44 »
Spoorhistorie leeft hier nou eenmaal minder dan in Engeland, hier krijg je met de grootste moeite genoeg vrijwilligers om museummaterieel te onderhouden, nieuwbouw van locs en zo is eigenlijk uitgesloten nog los van de financiering.
En wat Jeroen zegt: dat in Engeland in 1825 een min of meer zelfrijdende fluitketel werd losgelaten zegt ons hier te lande vrijwel niets, organisaties als VSM zullen zich eerder richten op meer aansprekende evenementen als "Terug naar Toen" waar men wel voor van de bank komt.
RETROBAHN A.G.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11732
    • Mijn fotoarchief
Re: Tweehonderd jaar spoorwegen
« Reactie #4 Gepost op: 11 June 2025, 12:17:09 »
Natuurlijk, het gebeurt hier ten lande ook (NZH A600, tram voor Bello alle waardering daarvoor), maar Engeland is volgens mij toch wel de overtreffende trap..

Er werd al genoemd dat de Britten meer interesse in de spoorweghistorie hebben. Maar wat ook meetelt is dat bijvoorbeeld de herbouw van een hoofdlijnstoomloc maar moeilijk van de grond komt  omdat iedereen daar een mening over heeft.

Er zou een groep liefhebbers moeten opstaan die zegt: "wij gaan in de komende 20jaar een NS 3600 bouwen. Wil je meedoen, ben je welkom. Wil je een andere serie, dan heb je pech."

(Of je belt met een bepaalde Zweedse museumlijn en je biedt aan hun Zweedse NS 4000en te kopen. Ben je een stuk sneller klaar )

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4767
    • Filmpjes op YouTube
Re: Tweehonderd jaar spoorwegen
« Reactie #5 Gepost op: 11 June 2025, 12:40:18 »
Misschien een idee voor de VSM om Terug naar Toen extra feestelijk te maken vanwege die tweehonderd jaar...

Denk dat die wel een andere reden hebben dit jaar  ;)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8365
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Tweehonderd jaar spoorwegen
« Reactie #6 Gepost op: 11 June 2025, 16:00:30 »
Laat dat maar aan de Britten over om iets te vieren. Elk jaar vinden ze wel een andere reden om het toch al jaarlijkse evenement een stempel te geven van uniek, omdat er dan zoveel jaar (vul maar in) gevierd wordt. De meeste evenementen die de 200 jaar spoorwegen stempel hebben gekregen werden toch al gehouden. Er is altijd iets dat er "gevierd" kan worden. Maar zeker op modelspoorevenementen zie je daar meestal niks of weinig van terug. Soms een speciaal gedrukt wagentje, daar zijn ze hier dol op. Maar het is m.i. vaak gewoon PR om meer bezoekers te trekken.

Wel uniek is het evenement dat in het eerste weekend van augustus wordt gehouden bij de Alstom fabriek in Derby, waar ze een flink aantal speciale treinen bij elkaar weten te brengen. Kaartje met een rail excursie er naar toe ligt al klaar.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1460
Re: Tweehonderd jaar spoorwegen
« Reactie #7 Gepost op: 11 June 2025, 16:32:15 »
Dergelijke festiviteiten zie je alleen terug komen wanneer een betreffend land een mijlpaal te vieren heeft. Voor Nederland betekent dit pas op / rond 20 september 2039.

En zeker met de privatisering en daardoor versnippering van de nationale spoorwegmaatschappijen zal een dergelijk festijn nooit meer zo groot worden als weleer. Neem nu 20 september 2039, wie heeft er dan wat te vieren? ProRail omdat dan 200 jaar geleden de eerste spoorlijn werd geopend? NS omdat toen de eerste trein reed? Maar ProRail en NS zelf bestaan dan geen 200 jaar..... Ik verwacht tegen die tijd, dat net als bij spoorwegen 175 jaar in 2014, de spoorbranche als geheel een feestje gaat organiseren waarbij meerdere bedrijven een steentje gaan bijdragen. Maar dat zal dus nooit meer zo groots worden als 150 jaar spoorwegen in 1989.

Hoe dan ook, voor komend najaar zou ik in NL geen festiviteiten verwachten en 20 september 2039 duurt nog wel ff......

Jeroen
Dan kun je in 2038 het 100 jarig bestaan van de NS vieren...
Daarvoor waren de spoorwegen ook versnipperd.
En de eerste spoorwegmaatschappij was al voor 1839 opgericht, de spoorlijn c.a. moesten immers ook nog worden gebouwd.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
Re: Tweehonderd jaar spoorwegen
« Reactie #8 Gepost op: 11 June 2025, 16:47:23 »
Er werd al genoemd dat de Britten meer interesse in de spoorweghistorie hebben. Maar wat ook meetelt is dat bijvoorbeeld de herbouw van een hoofdlijnstoomloc maar moeilijk van de grond komt  omdat iedereen daar een mening over heeft.

Er zou een groep liefhebbers moeten opstaan die zegt: "wij gaan in de komende 20jaar een NS 3600 bouwen. Wil je meedoen, ben je welkom. Wil je een andere serie, dan heb je pech."

(Of je belt met een bepaalde Zweedse museumlijn en je biedt aan hun Zweedse NS 4000en te kopen. Ben je een stuk sneller klaar )
Een locomotief met een tender is een slecht idee, je moet de nodige tijd dan met de tender voor rijden en met de verplichte snelheid kun je dat niet! Tenderloc dus!
Die 4000 is jaren geleden al geprobeerd, zonder succes!
Mvrgr

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 683
Re: Tweehonderd jaar spoorwegen
« Reactie #9 Gepost op: 11 June 2025, 17:09:37 »
Dan kun je in 2038 het 100 jarig bestaan van de NS vieren...
Daarvoor waren de spoorwegen ook versnipperd.
En de eerste spoorwegmaatschappij was al voor 1839 opgericht, de spoorlijn c.a. moesten immers ook nog worden gebouwd.

125 jaar electrische tram in Amsterdam: 14 augustus 2025.  :)
Vrindelijke groet.

R.