Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door Floris Dilz
Vandaag om 23:30:18
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door hmmglaser
Vandaag om 23:22:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 23:18:36
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 23:09:44
Edelweisz in model door Rob Ellerman
Vandaag om 22:47:01
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 22:42:34
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
Vandaag om 22:31:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:28:23
Trix BR94 ontspoort door frederik19630
Vandaag om 22:26:08
Vaste baan door GertW
Vandaag om 22:24:00
Tams app door Reinout van Rees
Vandaag om 22:20:53
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door GertW
Vandaag om 22:09:16
booster vraag door maartenvdb
Vandaag om 22:06:57
Station Roodeschool door Casmir
Vandaag om 21:59:14
Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
Vandaag om 20:39:43
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:29:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
Vandaag om 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 19:31:47
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 19:19:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
  

Auteur Topic: Lichtsignalen DB 50'er jaren  (gelezen 1231 keer)

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
  • Confusius zei het al.
Lichtsignalen DB 50'er jaren
« Gepost op: 07 June 2025, 04:45:08 »
Weet niet of dit de juiste plaats is voor deze vraag maar goed.
In het Signalbuch der DB https://www.bahnstatistik.de/Signalbuecher/SB-DB_1959.pdf staan vanaf de tweede helft pagina 2 voorbeelden van Hp0 / 1 / 2. Dat is op zich duidelijk maar wanneer ik naar modellen zoek van deze signalen krijg ik allerhande fabrikanten en varianten maar niets wat aan deze werkelijkheid voldoet.

Bijvoorbeeld Hp1 is een groen licht rechtsonder en Hp2 is een groen licht rechtsboven plus een geel licht rechtsonder. Dat zou betekenen dat de LED rechtsonder van kleur moet veranderen. Dat levert geen enkele fabrikant. Zijn er wel duo LED's in dergelijk kleine afmetingen? Ik heb er nog niet gezien maar dat zegt natuurlijk niets.

Welke lichtsignalen gebruiken de puristen van dit forum? En welke signaalbeelden kunnen daarmee worden getoond? Plaatjes aub.

En ja, ik heb al in de encyclopedie gekeken maar daar staan alleen NS seinen in. en die zijn voor mij niet interessant.
« Laatst bewerkt op: 07 June 2025, 09:28:35 door Lobomotion69 »
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2155
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Lichtsignalen DB 50'er jaren
« Reactie #1 Gepost op: 07 June 2025, 11:09:15 »
Ik ben geen specialist, maar ik hoop dat ik je verder kan helpen. De plaatsing van de lampen in een sein hangt af van de functie van het sein. Daarom zitten ze niet altijd op dezelfde plaats op het scherm. Voor jou periode zijn waarschijnlijk vooral de seinen bauart 1951 en 1959 het meest van belang. Die verschillen wat in detail, maar niet wat de plaatsing van de lichten betreft. Mijn wijsheid heb ik uit Miba report nr. 4: Signale (Horst Meier, Dieter Thomas). Het is al oud en ik weet niet of het nog (tweedehands) verkrijgbaar is. Om copyright redenen kan ik er geen plaatjes uit overnemen.

In grote lijnen heb je te maken met blokseinen, inrijseinen en uitrijseinen. Een bloksein is het eenvoudigst. Dat geeft alleen Hp0 of Hp1 en heeft onderaan het scherm links een rood en rechts een groen licht. Een inrijsein geeft Hp0, Hp1 en Hp2. In het scherm zitten onder een rood en een geel licht en boven een rood en een groen licht. Dat sein kent naast Hp0 ook "nebenrot" (een soort noodlamp voor als de reguliere rode lamp het niet doet). Uitrijseinen zijn complexer. Die geven de beelden Hp00, Hp1, Hp2 en Hp0/Sh1. Bovenaan het scherm zit in het midden een groene lamp (Hp1), daaronder zitten twee roden lampen. Branden die allebei, dan is zowel het voorbijrijden met een (reguliere) trein als een rangeerbeweging verboden. Brandt het linker rode licht met de daaronder de schuin geplaatste witte lampen Sh1, dan is rangeren toegestaan. Ten slotte zit onderaan de gele lamp. Ik laat de voorseinen even buiten beschouwing, en uiteraard zijn er vast weer allerlei uitzonderingen.

In het handboek waar je naar linkt is het eerste afgebeelde sein op pagina 2 een inrijsein en het tweede daaronder, met Hp00 zughalt und rangierverbot, een uitrijsein. Het sein bovenaan bladzijde 3 is een bloksein en daaronder is weer een inrijsein. Het kan dus inderdaad zijn dat bij het ene sein het groen licht onder in het scherm zit, en bij het andere boven in het scherm.

Voor zijlijntjes met weinig verkeer gelden soms wat andere regels waar het om seinen gaat. Dit hangt ook af van de snelheid die gereden wordt. Soms zijn zijlijnen alleen met borden beveiligd.

Ik hoop dat dit je wat verder helpt.

Groeten,
Gerard


bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2281
Re: Lichtsignalen DB 50'er jaren
« Reactie #2 Gepost op: 07 June 2025, 11:13:51 »
een voorsein staat toch steeds bij een hoofdsein en dan heb je verschillende seinen met maar 1 kleur per plaats dus ofwel een voorsein met enkel geel of enkel groen op die plaats (en de andere kleuren idem).Wil je verschillende zoek dan ff op SMD leds want die zijn klein maar of je die in betreffende kleuren gaat vinden is wat anders
Greetings,salutations,groetjes,

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2860
  • Duitsland TP III/IV
Re: Lichtsignalen DB 50'er jaren
« Reactie #3 Gepost op: 07 June 2025, 11:19:27 »
Wellicht kan onderstaande foto's je verder helpen, of anderen?

01 212 (Bw Köln Bbf) wartet in der Westausfahrt des Kölner Hauptbahnhofs auf den Abfahrauftrag. Oberhalb der Lok ist erste Dr-Stellwerk nach dem Krieg (Baujahr 1948) zu erkennen, dass erst 1975 durch ein SpDrS60-Stellwerk ersetzt wurde. Die Lichtsignale stammen ebenfalls noch aus der Anfangszeit. Der Kennbuchstabe "L" weist darauf hin, dass die Fahrt der Zuges am Hansaring (im Hintergrund mit dem prägnanten Hochhaus) in Richtung Longerich gehen wird. Der Kennbuchstabe "E" am linken Signal wird für die Fahrtrichtung Ehrenfeld angezeigt. (1954) Foto: Carl Bellingrodt


Die Spuren des Krieges sind in Köln Hbf noch unübersehbar. Die ursprünglich mehrstöckige markante Brückeneinfahrt zur Hohenzollernbrücke, die auch ein Stellwerk beinhaltete, sind vollkommen zerstört, die Brücke selbst ist nur zweigleisig befahrbar. Die Zerstörungen bedingten, dass Köln Hbf als einer der ersten Bahnhöfe nach dem Krieg bereits 1948 ein Dr-Stellwerk mit Lichtsignalen erhielt. Kurios ist allerdings wieder, dass Carl Bellingrodt die rechts stehende P 8 als 38 2010 identifiziert haben will, die jedoch nach 1945 bei der DDR-Reichsbahn verblieb. (1949) Foto: Carl Bellingrodt
Grt, Ronald.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Lichtsignalen DB 50'er jaren
« Reactie #4 Gepost op: 07 June 2025, 11:53:15 »
Wellicht al bekend, maar op Klassieke beveiliging staan een groot aantal DB boekwerken over seinen en seinhuizen als PDF.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
  • Confusius zei het al.
Re: Lichtsignalen DB 50'er jaren
« Reactie #5 Gepost op: 07 June 2025, 16:19:07 »


In het handboek waar je naar linkt is het eerste afgebeelde sein op pagina 2 een inrijsein en het tweede daaronder, met Hp00 zughalt und rangierverbot, een uitrijsein. Het sein bovenaan bladzijde 3 is een bloksein en daaronder is weer een inrijsein. Het kan dus inderdaad zijn dat bij het ene sein het groen licht onder in het scherm zit, en bij het andere boven in het scherm.



Ik hoop dat dit je wat verder helpt.

Groeten,
Gerard

Dit helpt zeker verder. In het betreffende boek worden dus verschillenden seinen onder dezelfde noemer getoont. Wat verwarrend is. Jammer dat daar niet wat meer uitleg bij wordt gegeven.

De link naar de klassieke beveiliging zal ik binnenkort eens doornemen. Bedankt daarvoor.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2155
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Lichtsignalen DB 50'er jaren
« Reactie #6 Gepost op: 07 June 2025, 18:02:27 »
Het helpt misschien als je de opdracht die het sein toont, los ziet van de positie van het licht in het scherm. Hp0 betekent stop en is een rood licht (en Hp00 een dubbel rood licht). Hp1 betekent dat het sein voorbij gereden mag worden met de geldende snelheid. Bij Hp2 mag het sein voorbij gereden worden met een snelheid van niet meer dan 40km per uur, of anders indien aangegeven. Hp2 is een groen licht boven een geel licht.

Groeten,
Gerard

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1385
Re: Lichtsignalen DB 50'er jaren
« Reactie #7 Gepost op: 07 June 2025, 18:40:35 »
Busch heeft in ieder geval lichtseinen voor tijdperk III, met bijvoorbeeld ook 4 lampen bij het inrijsein.
De lichtseinen van Viessmann zijn van een latere bouwserie, 69 geloof ik.

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
  • Confusius zei het al.
Re: Lichtsignalen DB 50'er jaren
« Reactie #8 Gepost op: 08 June 2025, 15:18:25 »
Dat is mooi maar het gaat mij voornamelijk om het uitrijsein. En dat vind ik daar niet.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2281
Re: Lichtsignalen DB 50'er jaren
« Reactie #9 Gepost op: 08 June 2025, 15:27:53 »
mss vind je hier wat : http://www.stellwerke.de/signal/deutsch/index.html

Of ff googelen : deutsche ausfahrsignale
« Laatst bewerkt op: 08 June 2025, 15:30:34 door bellejt »
Greetings,salutations,groetjes,

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Lichtsignalen DB 50'er jaren
« Reactie #10 Gepost op: 08 June 2025, 15:30:27 »
Hi,

De beste uitleg over deze seinen vindt je in Miba Spezial 2 Signale, zoals hier

De link die je aangaf geeft niet duidelijk aan dat je naar verschillende seinvormen kijkt, dus vandaar de verwarring.
Seinen van Bauart 51 vind je bij Weinert, van Bauart 59 bij SMF Modelle

Belangrijk om te begrijpen is dat er geen twee verschillende kleuren voorkwamen op dezelfde plaats in de seinen van Bauart 51 of 59.

dirkjan