Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
Vandaag om 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Edsko Hekman
Vandaag om 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
Vandaag om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
  

Auteur Topic: Stinkende dieseltreinen op Maaslijn zijn straks verleden tijd  (gelezen 9265 keer)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8597
Re: Stinkende dieseltreinen op Maaslijn zijn straks verleden tijd
« Reactie #75 Gepost op: 10 June 2025, 14:44:50 »
Misschien is , bedenk ik nu net, inductie wel een mooie, veilige en moderne manier van spanning overbrengen. Nadelen zijn natuurlijk dan wel weer dat je ook de baan en materieel en what not moet aanpassen.
Jeroen

JKER

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Re: Stinkende dieseltreinen op Maaslijn zijn straks verleden tijd
« Reactie #76 Gepost op: 10 June 2025, 14:58:10 »
of dan ook meteen alle overwegen afsluiten, bruggen of viaducten maken....?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26677
    • Pagina van klaas
Re: Stinkende dieseltreinen op Maaslijn zijn straks verleden tijd
« Reactie #77 Gepost op: 10 June 2025, 15:53:38 »
@Jeronimos, hoe zie je dat voor je, energie overbrengen met inductie? Het kan wel, maar is in aanleg veel kostbaarder dan bovenleiding. En de overdracht van energie is inefficiënt.
Kortom, leuk bedacht, maar niet haalbaar.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 529
Re: Stinkende dieseltreinen op Maaslijn zijn straks verleden tijd
« Reactie #78 Gepost op: 10 June 2025, 17:24:29 »
https://digitale-schiene-deutschland.de/Digitale-S-Bahn-Hamburg,
is wel maar +1200 Volt (dc ) op de zij-rail ( 600V minder ), dan moeten de stellen maar wat trager rijden   ;)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Stinkende dieseltreinen op Maaslijn zijn straks verleden tijd
« Reactie #79 Gepost op: 10 June 2025, 17:42:52 »
Bombardier heeft zo rond 2010 inductie met trams beproefd. Weinig meer van vernomen.
Derde rail zie ik weinig voordeel aan. Vereist nog veel verdergaande afscherming van het spoor dan we nu al kennen. Zie de metrosystemen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Stinkende dieseltreinen op Maaslijn zijn straks verleden tijd
« Reactie #80 Gepost op: 10 June 2025, 19:46:24 »
Laadtijden hoeven geen belemmering te zijn. Ik heb in Zwitserland eens gezien dat er onder een accutrein simpelweg de accu werd gewisseld. Klusje van een paar minuten. Lege accu werd er onderuit gereden, verse accu er weer in.
En hoe arbeidsintensief zou dat zijn voor de intensiteit op de Maaslijn? Dan heb je dus 2 of 3 FTE die jaar-in jaar-uit accu's aan het wisselen zijn... spoiler alert, dat wordt 'm niet.

Inderdaad, de hier voorgestelde oplossingen zijn waterstof, succesvol getest maar te duur en er wordt in Duitsland ook weer vanaf gestapt, en accutreinen zoals de WINK in het Noorden die echter nog geen gebruik van de accu maakt (en of een accu zo goed voor het milieu is, is ook maar de vraag).
De Wink is geen accutrein, de Wink is hybride diesel / bovenleiding waarvan één stel voor een accu-proefneming is gebruikt. Ik heb tot dusver niet eenduidig kunnen achterhalen hoeveel ze daar aan verbouwd hebben maar zover ik weet is er een klein accupakket toegevoegd voor de testen.

Accutreinen zijn mooi voor niet zo intensieve treindiensten, de typische Duitse uursdiensten met bij voorkeur op het eindpunt een halfuurtje om (onder de draad) de batterij weer op te laden. Als je zoiets op de Maaslijn wil doen dan moet je voor hybride treinen gaan die op een aantal tussenstations onder de bovenleiding wegtrekken/opladen en de rest op accu. In de periode 2008 tot (max.) 2014 toen tot elektrificatie werd besloten was men domweg nog niet zo ver dat dit haalbaar was. En nogmaals: accubedrijf is duurder dan elektrificatie als je zo intensief rijdt.


henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Stinkende dieseltreinen op Maaslijn zijn straks verleden tijd
« Reactie #82 Gepost op: 10 June 2025, 20:55:06 »
Daartussen berichten over de trams die ik eerder noemde. De rest gaat over het opladen van bussen en inductiekoken.  ;D Gezien dat die tramberichten uit 2009 zijn? Mooie beloften, maar je vindt er daarna niks over terug.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26677
    • Pagina van klaas
Re: Stinkende dieseltreinen op Maaslijn zijn straks verleden tijd
« Reactie #83 Gepost op: 10 June 2025, 23:15:58 »
Ik heb dat verhaal gelezen, maar ben niet overtuigd. Ze vertellen dat het principe hetzelfde is als bij een transformator. Daar ga ik in mee, dat is ook zo. Maar in een transformator zijn het primaire en secundaire circuit tamelijk innig met elkaar gekoppeld via het ijzerpakket. Bij de inductieve overdracht zoals in het artikel genoemd is die koppeling veel losser en dus minder efficiënt. Er ontbreekt ook een goed onderbouwde technische uitleg. Verder dan een artistiek plaatje komen ze niet.
Als het werkelijk zo veel efficiënter was dan overdracht via een contactdraad, dan zou je verwachten dat er op zijn minst grootschalige proeftrajecten waren opgezet. Ik ken ze niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Stinkende dieseltreinen op Maaslijn zijn straks verleden tijd
« Reactie #84 Gepost op: 11 June 2025, 02:32:22 »
Als je toch met electriciteit wil rijden maar bovenleiding te duur vindt, is een andere ouderwetse oplossing, rijden met 3de rail.
Je hebt daarvoor nog steeds dezelfde infrastructuur nodig om de spanning aan te brengen, dus kabels en onder- en schakelstations, dat maakt het dus niet goedkoper.

Zo ver hoef je niet te zoeken. De metro's in Amsterdam en Rotterdam hebben ook een derde rail.

aanvulling: ik denk dat derde rail geen optie is. Die werkt met een spanning van 800V. Dan zou je het materieel moeten aanpassen. 1800V op derde rail mag volgens mij niet, want alles boven 1000V is hoogspanning.
De term hoogspanning geldt voor boven de 1000 VAC en boven de 1500 VDC.

Omwille daarvan is de officiële nominale bovenleiding spanning in Nederland nog steeds 1500 VDC, omdat het dan nog geklasseerd word als laagspanning, en de opleidings eisen voor monteurs daarvoor ook in een lagere categorie vallen dan bij hoogspanning het geval zou zijn.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Stinkende dieseltreinen op Maaslijn zijn straks verleden tijd
« Reactie #85 Gepost op: 11 June 2025, 09:19:48 »
Als er in het hele land waslijn hangt, lijkt de keuze me vrij overzichtelijk.
Scheelt een hoop geouwehoer.

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly