Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 23:34:55
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door VictorPM
Vandaag om 23:15:32
Rails roestig verven door Martin Welberg
Vandaag om 23:14:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
Vandaag om 23:11:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:59:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 22:53:35
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 22:52:38
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 22:45:34
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
Vandaag om 22:45:02
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 22:38:14
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 22:15:51
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:22
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:32:08
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
Vandaag om 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
  

Auteur Topic: Stinkende dieseltreinen op Maaslijn zijn straks verleden tijd  (gelezen 8372 keer)

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1236
Re: Stinkende dieseltreinen op Maaslijn zijn straks verleden tijd
« Reactie #15 Gepost op: 01 June 2025, 15:49:46 »
Een diesel stinkt niet, een diesel ruikt.

Vergeet het geluid niet  8)

Mvg Johan

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Stinkende dieseltreinen op Maaslijn zijn straks verleden tijd
« Reactie #16 Gepost op: 01 June 2025, 16:50:48 »
Hallo allemaal,

Het is idd een "vreemd "artikel.

Volgens mij zijn er in Cuijk en Venray al inhaal sporen op de stations.

Waar de geachte overtieper beter aandacht aan had kunnen besteden is de vraag waarom weer visuele vervuiling ( om in woke termen te blijven ), en geen moderne en waarschijnlijk goedkopere alternatieven als bv waterstof of accu treinen.

Het Nederlandse VDL heeft al heel wat bussen met een accu voor de aandrijving gemaakt, dus voor een EMU zal ook wel iets bedacht kunnen worden.
Dacht dat ze in Born weer veel ruimte hebben.

Groeten, Alexander

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3435
    • Mijn van-alles website
Re: Stinkende dieseltreinen op Maaslijn zijn straks verleden tijd
« Reactie #17 Gepost op: 01 June 2025, 19:34:13 »
Goedkoop? Accutechniek en waterstof is absoluut geen goedkope techniek en bij lange na nog niet volwassen genoeg voor dit soort toepassingen, om over het moeilijke tanken van waterstof maar niet te spreken.

Een bus met accu is niet te vergelijken met een trein. Gewicht, adhesie en tractie-installatie verschillen sterk en vooral het opladen bij bussen en vrachtwagens is heel wat anders dan ergens een trein een paar uur kwijt moeten kunnen.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2080
Re: Stinkende dieseltreinen op Maaslijn zijn straks verleden tijd
« Reactie #18 Gepost op: 01 June 2025, 19:46:42 »
En nieuwe dieselmotoren is ook duurder op de lange termijn, niet voor niks dat alle lijnen bovenleiding hebben...
Wat me vooral opvalt is dat ze spreken over ondergrondse transformatorhuisjes! Ik denk dat sensatieblad L1 al zo onder de indruk was van hun zelfverzonnen term 'stinkende dieseltreinen' dat ze ook niet de moeite hebben genomen om op te zoeken wat er met 'onderstation' bedoeld werd. Ach ja, je hoeft nu eenmaal geen verstand te hebben om bij de krant te werken.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9394
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Stinkende dieseltreinen op Maaslijn zijn straks verleden tijd
« Reactie #19 Gepost op: 01 June 2025, 19:47:01 »
Laatst nog diesel moeten tanken, vind het toch wel stinken.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 473
Re: Stinkende dieseltreinen op Maaslijn zijn straks verleden tijd
« Reactie #20 Gepost op: 01 June 2025, 20:16:43 »
Niet genoemd zijn de mogelijkheid om van de Betuwelijn naar Venlo te kunnen rijden en daar is bovenleiding voor nodig. De inhaalsporen moeten worden verlengd omdat er rijdend wordt gepasseerd en niet stilgestaan op de stations zoals nu. Er is twintig jaar op het traject gestudeerd en de H0 rijders weten het dan beter?
Mvrgr

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1617
Re: Stinkende dieseltreinen op Maaslijn zijn straks verleden tijd
« Reactie #21 Gepost op: 01 June 2025, 20:21:42 »
Er is twintig jaar op het traject gestudeerd en de H0 rijders weten het dan beter?


Uiteraard…..je bent Beneluxforum participant of niet

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1150
Re: Stinkende dieseltreinen op Maaslijn zijn straks verleden tijd
« Reactie #22 Gepost op: 01 June 2025, 20:25:43 »
Goedkoop? Accutechniek en waterstof is absoluut geen goedkope techniek en bij lange na nog niet volwassen genoeg voor dit soort toepassingen,
Accutreinen waren er al ruim voordat de eerste dieseltreinen kwamen. En nog steeds niet volwassen?
De DB had 70 jaar geleden al grote aantallen BR 515 (en enkele 517) en daarvoor waren er de Wittfeld c.a. De afgelopen 70 jaar is de ontwikkeling blijkbaar niet erg opgeschoten.


BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2152
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Stinkende dieseltreinen op Maaslijn zijn straks verleden tijd
« Reactie #23 Gepost op: 01 June 2025, 20:39:02 »
Uiteraard…..je bent Beneluxforum participant of niet

Ja en nee. R&D afdelingen en andere ontwikkelaars hebben heeeeeeel vaak de neiging om in oude dogma's te denken. Een groepje hobbyisten hebben daar vaak minder last van en daardoor soms betere (creatiever) ideeën. Als 180 jaar geleden de koetsiers het voor het zeggen hadden gehad, dan had er nooit een trein gereden. De fantasie van Jules Verne heeft aangezet tot ruimte vaart en de onderzeeër. Star track heeft er voor gezorgd dat de eerste uitkla[bare mobiele telefoon werd uitgegeven.

Startups tegenwoordig die wel die creativiteit hebben zijn vaker succesvoller dan de gevestigde industrie. Nee, het is geen lucht fietserij. Edoch het is voor veel bedrijven en ook de politiek om het ouderwetse, veilige te kiezen dan gewoon de uitdaging aan te gaan hoe kan het beter, meer cost effective en ook nog eens schoner. Accu trein stellen, waarom niet?? Start een proef zou ik zeggen. Duitsland heeft de eerst waterstof treinstellen????

Je sceptisch is daarom denk ik misplaatst. Het jammere is dat grote instanties waar mensen al tig jaren werken op de R&D en ontwikkel afdelingen veel te weinig hun oren te luister leggen bij creatieve groepen..
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Stinkende dieseltreinen op Maaslijn zijn straks verleden tijd
« Reactie #24 Gepost op: 01 June 2025, 21:01:42 »
Waterstof treinstellen staan in Duitsland steeds meer en meer aan de kant. Veelal de oude vertrouwde diesels op de lijnen terug. Hier en daar een batterijen treinstel, maar ook steeds meer een overschakelen naar een inmiddels meer dan 110 jaar oude vertrouwde techniek: Elektrificatie.

Eigen land: Deskundigen op het gebied van spoorwegtechniek, zien ook zogenoemde batterij-elektrische treinen als een duidelijk voordeel voor het regionale vervoer. Deze kunnen rijden op geëlektrificeerde routes met bovenleiding en op niet-geëlektrificeerde routes met batterijvoeding. Het rendement van dergelijke systemen ligt aanzienlijk hoger dan dat van waterstoftreinen, omdat waterstof niet hoeft te worden omgezet in elektriciteit. Bovendien is de laadinfrastructuur voor batterijen vaak goedkoper en eenvoudiger te implementeren dan waterstoftankstations. Door het gewicht van het batterijenpakket is de trein zwaarder, wat energie kost, en sneller onderhoud aan het spoor.

Elke keuze heeft zo zijn voor- en nadelen. Zowel de batterijen als waterstoftreinen zijn zwaar, wat kan betekenen dat de ondergrond van het spoor linksom of rechtsom jaarlijks toch weer moet verstevigd worden. Ook zal er voor de beide technieken op strategische plekken, laadpunten of waterstoftanks moeten worden aangelegd. Allemaal onnodige extra kosten.

De gouden standaard blijft elektrificatie. Volgens de spoorbeheerder ProRail, is elektrificatie de enige juiste vorm van verduurzaming. Dus niet waarom, maar een Daarom een landelijke doortrekken van bovenleiding.

Gr. Menno
« Laatst bewerkt op: 01 June 2025, 21:15:00 door Menno 1846. Reden: Tekst aanpassing en correctie »
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8435
  • Spoor N
Re: Stinkende dieseltreinen op Maaslijn zijn straks verleden tijd
« Reactie #25 Gepost op: 01 June 2025, 21:49:09 »
Het spoor bedrijf heeft zeker geen last van het electrischiteits drama in Nederland
Daar zal over nagedacht zijn.

Niet genoemd zijn de mogelijkheid om van de Betuwelijn naar Venlo te kunnen rijden en daar is bovenleiding voor nodig.
Dat vereist veel extra spoor, je zal de Betuweroute bedoelen.  :)
Maar dat vereist inderdaad bovenleiding en dat missen degenen hier die over accu's, waterstof en creativiteit praten: er is in dat geval nog steeds niet de mogelijkheid om met elektrisch materieel over de Maaslijn te rijden.

Goed nieuws toch. En ja, zo'n diesel stinkt, mag dat niet vermeld worden?
Maar da's subjectief.
't is dus subjectief bij een ander, bij jou is het een feit?  :-X
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6661
Re: Stinkende dieseltreinen op Maaslijn zijn straks verleden tijd
« Reactie #26 Gepost op: 02 June 2025, 03:39:15 »

't is dus subjectief bij een ander, bij jou is het een feit?  :-X


Nee, beter lezen.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re: Stinkende dieseltreinen op Maaslijn zijn straks verleden tijd
« Reactie #27 Gepost op: 02 June 2025, 07:30:06 »
Jammer hoor dat er weer een diesellijn verdwijnt en dat het aanzicht van de fraaie stations straks verpest wordt door waslijnen en veel te moderne masten.
Wat nu wel even leuk is, is dat het baanlichaam richting Groesbeek vrijgemaakt is van bomen en struiken waardoor je die lijn weer ziet liggen zoals op oude foto's van Nijmegen-Kleef. Helaas is de actie wel bedoeld om het oude spoor te kunnen verwijderen.
Groeten,
Richard

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4681
    • Filmpjes op YouTube
Re: Stinkende dieseltreinen op Maaslijn zijn straks verleden tijd
« Reactie #28 Gepost op: 02 June 2025, 09:06:52 »
Maar da's subjectief.

Nee, het is een feit dat ik dat vind.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6661
Re: Stinkende dieseltreinen op Maaslijn zijn straks verleden tijd
« Reactie #29 Gepost op: 02 June 2025, 09:45:53 »
 ;D ;D