Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Jelmer
Vandaag om 11:27:46
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 11:23:38
onderdeel gezocht voor trix 22156 door Haradigi
Vandaag om 11:18:50
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
Vandaag om 11:17:50
Microstepper motoren voor armseinpalen door Dennis1984
Vandaag om 11:07:19
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door spoorzeven
Vandaag om 10:58:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:54:26
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:33:52
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:27:36
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 10:08:17
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 09:55:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:15:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:22
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Hans van de Burgt
Vandaag om 08:31:46
Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5 door Ben
Vandaag om 06:50:43
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 06:30:46
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
19 August 2025, 23:29:43
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
19 August 2025, 22:31:06
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
19 August 2025, 22:24:58
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
19 August 2025, 22:12:37
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door decauville_nl
19 August 2025, 22:09:53
Station Roodeschool door Torikoos
19 August 2025, 22:07:05
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
19 August 2025, 22:03:00
US diorama in H0 door jan47
19 August 2025, 22:00:31
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
19 August 2025, 21:53:28
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
19 August 2025, 21:34:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
19 August 2025, 21:06:49
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 August 2025, 20:58:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 August 2025, 20:10:10
Trix DXI van DC naar AC door grossraumwagen
19 August 2025, 19:37:22
  

Auteur Topic: NS haalt deel eerste klas weg uit sprinter-treinen  (gelezen 2481 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4572
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
NS haalt deel eerste klas weg uit sprinter-treinen
« Gepost op: 26 May 2025, 08:55:40 »
Citaat
De NS gaat de komende maanden 190 sprinter-treinen ombouwen om zo meer plek in de tweede klas te krijgen. Volgens de NS is de eerste klas in dit treintype maar voor zo'n 10 procent bezet in de spits, terwijl reizigers in de tweede klas op drukke momenten moeten staan.

Sinds de coronapandemie gebruiken minder reizigers de eerste klas in sprinters, volgens de NS.....

De rest kun je hier lezen: https://nos.nl/artikel/2568748-ns-haalt-deel-eerste-klas-weg-uit-sprinter-treinen

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22531
Re: NS haalt deel eerste klas weg uit sprinter-treinen
« Reactie #1 Gepost op: 26 May 2025, 09:12:09 »
Tjonge, dat wordt een gedoetje met eerste klasse businesscards en zo. Moeten mensen van te voren gaan aangeven of ze eerste of tweede klasse gaan reizen. Anders gaan mensen/bedrijven betalen voor iets dat er op een rit helemaal niet is. Ik weet dat de optie bestaat om een tweede klasse kaart voor een rit op te waarderen naar eerste klasse. Kan dat omgekeerd ook?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re: NS haalt deel eerste klas weg uit sprinter-treinen
« Reactie #2 Gepost op: 26 May 2025, 09:25:19 »
Kan dat omgekeerd ook?

En krijg je dan het teveel betaalde terug ?  ;D

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22531
Re: NS haalt deel eerste klas weg uit sprinter-treinen
« Reactie #3 Gepost op: 26 May 2025, 09:27:41 »
Dat hoeft niet. Er wordt per rit betaald. Dus als je van te voren kan aangeven dat er tweede klasse zal worden gereden, dan zal er ook tweede klasse worden afgerekend. Het omgekeerde is in ieder geval mogelijk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re: NS haalt deel eerste klas weg uit sprinter-treinen
« Reactie #4 Gepost op: 26 May 2025, 09:35:13 »
En mijn vooraf betaalde abonnement dan ?

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: NS haalt deel eerste klas weg uit sprinter-treinen
« Reactie #5 Gepost op: 26 May 2025, 09:38:37 »
Slecht nieuws voor de conducteurs. Nu verdwijnt hun "dienstruimte"   ::)
Groeten,
Richard

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5573
Re: NS haalt deel eerste klas weg uit sprinter-treinen
« Reactie #6 Gepost op: 26 May 2025, 09:42:09 »
Dat is inderdaad iets. Ik heb een eerste klas abonnement en kan dus helemaal niet aangeven dat ik (eventueel een deel van het traject) tweede klas reis. Ik betaal ervoor, voor de eerste klas. Dan wil ik daar kunnen zitten ook. Eerst al die vier stoelen in de breedte in die nieuwe, pas bestelde treinen en nu dit weer. Lekker bezig die NS... 
Groet, Frank

Sam

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
  • LocMaus-Fleischmann-Roco-Stoom-Diesel
Re: NS haalt deel eerste klas weg uit sprinter-treinen
« Reactie #7 Gepost op: 26 May 2025, 09:50:20 »
Het artikel is verwarrend, want er blijft wel een deel 1e klas in de sprinters. De helft wordt gedeclasseerd. In 1 van de twee kopbakken van de SLT IV, Flirt en SNG IV wordt het 1e klas compartiment omgebouwd naar 2e klas. De andere kopbak blijft een 1e klas compartiment houden. De SLT VI blijft 2 1e klas compartimenten houden omdat deze ook wel in de IC dienst ingezet wordt. SNG III wordt niet omgebouwd want die heeft maar 1 kopbak met 1e klas.
In every real man, a child is hidden that wants to play - Friedrich Nietzsche

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • Spoor N
Re: NS haalt deel eerste klas weg uit sprinter-treinen
« Reactie #8 Gepost op: 26 May 2025, 10:02:47 »
Er staat toch duidelijk in de eerste zin 'deel van de eerste klas' en niet 'gehele eerste klas', zo verwarrend is dat niet. ???
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22531
Re: NS haalt deel eerste klas weg uit sprinter-treinen
« Reactie #9 Gepost op: 26 May 2025, 10:18:51 »
Aha, is het zo bedoeld.
Ik las dat NS een deel van de eerste klasse gaat verwijderen en wel door de eerste klasse in die 190 stellen op te heffen. Dat las ik dan verkeerd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26726
    • Pagina van klaas
Re: NS haalt deel eerste klas weg uit sprinter-treinen
« Reactie #10 Gepost op: 26 May 2025, 10:41:46 »
Het is wel een logische ontwikkeling. Ik maak het vaak mee dat in de 2e klasse geen vrije stoel meer is, en in de 1e minder dan de helft is bezet. Reizigers 1e klasse betalen ongeveer 50% meer, maar ze hebben 100% meer ruimte. Daar kan dus best wat af.
Heb het ook wel meegemaakt dat een conducteur 2e klasse reizigers naar de 1e stuurde omdat het te vol werd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • Spoor N
Re: NS haalt deel eerste klas weg uit sprinter-treinen
« Reactie #11 Gepost op: 26 May 2025, 11:01:12 »
Aha, is het zo bedoeld.
Ik las dat NS een deel van de eerste klasse gaat verwijderen en wel door de eerste klasse in die 190 stellen op te heffen. Dat las ik dan verkeerd.
De quote in het eerste bericht is inderdaad onduidelijk, het bericht bij de NS is duidelijker: https://nieuws.ns.nl/meer-tweedeklas-zitplaatsen-in-sprinters/
Zoals gezegd verdwijnt er dus één van de twee coupés in de betreffende treinstellen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4572
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: NS haalt deel eerste klas weg uit sprinter-treinen
« Reactie #12 Gepost op: 26 May 2025, 11:18:57 »
Er staat toch duidelijk in de eerste zin 'deel van de eerste klas' en niet 'gehele eerste klas', zo verwarrend is dat niet. ???

Precies dat!  (y)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5573
Re: NS haalt deel eerste klas weg uit sprinter-treinen
« Reactie #13 Gepost op: 26 May 2025, 13:12:02 »
Dit wordt het dus als ik het goed begrijp: Flirt van 32 naar 16, SNG4 van 38 naar 19 en SLT4 van 10 naar 20 zitplaatsen eerste klas. De langere uitvoeringen worden niet gewijzigd.
Groet, Frank

Valéry

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: NS haalt deel eerste klas weg uit sprinter-treinen
« Reactie #14 Gepost op: 26 May 2025, 13:37:44 »
Het verkopen van zitplaatsen “1ᵉ klas” in bepaalde typen materieel sinds de jaren ’50 was al lang een potsierlijke manier van geldverdienen. Zitplaatsen in 2+1-opstelling en zespersoonscoupés waren er niet in “blokkendozen” (op de Aec’s en verbouwde (A)Bec’s na), Blauwe Engelen (omklapbare bordjes) en Buffels. Behalve in de SGM-tussenbakken waren de beenruimte en de zitbreedte niet groter dan in de tweede klas. Verstelbaar waren en zijn de stoelen ook niet. Dan rijdt op bepaalde intercitydiensten zoals Rotterdam-Utrecht ook nog eens stelselmatig stoptreinmaterieel. Enige lijnen van het “hoofdrailnet” kennen alleen maar stopdiensten, zoals Haarlem-Hoorn, afgezien van twee spits-intercitys Alkmaar-Haarlem-Alkmaar op ma-do. Duitse railbussen en vele Franse autorails kenden ook maar één klasse. De ÖBB bieden in regionale treinen al lang geen eerste klas meer.
Op controle van vervoersbewijzen in de trein en dus ook op onterecht plaatsnemen in de eerste klas wordt maar zelden gecontroleerd. Ook reizen ouders met hun “railrunners” graag in de eerste klas. Maar zolang de reiziger bereid is te betalen voor de illusie van meer rust en ruimte, zal die dure klasse wel blijven bestaan.
Groet van Valéry
« Laatst bewerkt op: 26 May 2025, 13:55:16 door Valéry »
Valéry
(N-schaal-verzamelaar Europees normaalspoor 1958-1967)