Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:30:59
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:25:22
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 09:22:52
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:06:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Fleischmann-H0-Fanaat
Vandaag om 09:05:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:49:53
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door henk
Vandaag om 08:43:34
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:40:43
Intermittende kortsluiting door bask185
Vandaag om 08:26:20
Frans loodsje et cetera door spoorijzer
Vandaag om 07:57:01
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 07:52:50
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
16 June 2025, 23:34:55
Rails roestig verven door Martin Welberg
16 June 2025, 23:14:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
16 June 2025, 22:45:34
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
16 June 2025, 21:32:08
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
16 June 2025, 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
16 June 2025, 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:35:09
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:27:50
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
16 June 2025, 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
16 June 2025, 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
16 June 2025, 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
16 June 2025, 14:02:31
  

Auteur Topic: NS haalt deel eerste klas weg uit sprinter-treinen  (gelezen 2296 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4527
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
NS haalt deel eerste klas weg uit sprinter-treinen
« Gepost op: 26 May 2025, 08:55:40 »
Citaat
De NS gaat de komende maanden 190 sprinter-treinen ombouwen om zo meer plek in de tweede klas te krijgen. Volgens de NS is de eerste klas in dit treintype maar voor zo'n 10 procent bezet in de spits, terwijl reizigers in de tweede klas op drukke momenten moeten staan.

Sinds de coronapandemie gebruiken minder reizigers de eerste klas in sprinters, volgens de NS.....

De rest kun je hier lezen: https://nos.nl/artikel/2568748-ns-haalt-deel-eerste-klas-weg-uit-sprinter-treinen

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22443
Re: NS haalt deel eerste klas weg uit sprinter-treinen
« Reactie #1 Gepost op: 26 May 2025, 09:12:09 »
Tjonge, dat wordt een gedoetje met eerste klasse businesscards en zo. Moeten mensen van te voren gaan aangeven of ze eerste of tweede klasse gaan reizen. Anders gaan mensen/bedrijven betalen voor iets dat er op een rit helemaal niet is. Ik weet dat de optie bestaat om een tweede klasse kaart voor een rit op te waarderen naar eerste klasse. Kan dat omgekeerd ook?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 394
Re: NS haalt deel eerste klas weg uit sprinter-treinen
« Reactie #2 Gepost op: 26 May 2025, 09:25:19 »
Kan dat omgekeerd ook?

En krijg je dan het teveel betaalde terug ?  ;D

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22443
Re: NS haalt deel eerste klas weg uit sprinter-treinen
« Reactie #3 Gepost op: 26 May 2025, 09:27:41 »
Dat hoeft niet. Er wordt per rit betaald. Dus als je van te voren kan aangeven dat er tweede klasse zal worden gereden, dan zal er ook tweede klasse worden afgerekend. Het omgekeerde is in ieder geval mogelijk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 394
Re: NS haalt deel eerste klas weg uit sprinter-treinen
« Reactie #4 Gepost op: 26 May 2025, 09:35:13 »
En mijn vooraf betaalde abonnement dan ?

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re: NS haalt deel eerste klas weg uit sprinter-treinen
« Reactie #5 Gepost op: 26 May 2025, 09:38:37 »
Slecht nieuws voor de conducteurs. Nu verdwijnt hun "dienstruimte"   ::)
Groeten,
Richard

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5545
Re: NS haalt deel eerste klas weg uit sprinter-treinen
« Reactie #6 Gepost op: 26 May 2025, 09:42:09 »
Dat is inderdaad iets. Ik heb een eerste klas abonnement en kan dus helemaal niet aangeven dat ik (eventueel een deel van het traject) tweede klas reis. Ik betaal ervoor, voor de eerste klas. Dan wil ik daar kunnen zitten ook. Eerst al die vier stoelen in de breedte in die nieuwe, pas bestelde treinen en nu dit weer. Lekker bezig die NS... 
Groet, Frank

Sam

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
  • LocMaus-Fleischmann-Roco-Stoom-Diesel
Re: NS haalt deel eerste klas weg uit sprinter-treinen
« Reactie #7 Gepost op: 26 May 2025, 09:50:20 »
Het artikel is verwarrend, want er blijft wel een deel 1e klas in de sprinters. De helft wordt gedeclasseerd. In 1 van de twee kopbakken van de SLT IV, Flirt en SNG IV wordt het 1e klas compartiment omgebouwd naar 2e klas. De andere kopbak blijft een 1e klas compartiment houden. De SLT VI blijft 2 1e klas compartimenten houden omdat deze ook wel in de IC dienst ingezet wordt. SNG III wordt niet omgebouwd want die heeft maar 1 kopbak met 1e klas.
In every real man, a child is hidden that wants to play - Friedrich Nietzsche

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8436
  • Spoor N
Re: NS haalt deel eerste klas weg uit sprinter-treinen
« Reactie #8 Gepost op: 26 May 2025, 10:02:47 »
Er staat toch duidelijk in de eerste zin 'deel van de eerste klas' en niet 'gehele eerste klas', zo verwarrend is dat niet. ???
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22443
Re: NS haalt deel eerste klas weg uit sprinter-treinen
« Reactie #9 Gepost op: 26 May 2025, 10:18:51 »
Aha, is het zo bedoeld.
Ik las dat NS een deel van de eerste klasse gaat verwijderen en wel door de eerste klasse in die 190 stellen op te heffen. Dat las ik dan verkeerd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26560
    • Pagina van klaas
Re: NS haalt deel eerste klas weg uit sprinter-treinen
« Reactie #10 Gepost op: 26 May 2025, 10:41:46 »
Het is wel een logische ontwikkeling. Ik maak het vaak mee dat in de 2e klasse geen vrije stoel meer is, en in de 1e minder dan de helft is bezet. Reizigers 1e klasse betalen ongeveer 50% meer, maar ze hebben 100% meer ruimte. Daar kan dus best wat af.
Heb het ook wel meegemaakt dat een conducteur 2e klasse reizigers naar de 1e stuurde omdat het te vol werd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8436
  • Spoor N
Re: NS haalt deel eerste klas weg uit sprinter-treinen
« Reactie #11 Gepost op: 26 May 2025, 11:01:12 »
Aha, is het zo bedoeld.
Ik las dat NS een deel van de eerste klasse gaat verwijderen en wel door de eerste klasse in die 190 stellen op te heffen. Dat las ik dan verkeerd.
De quote in het eerste bericht is inderdaad onduidelijk, het bericht bij de NS is duidelijker: https://nieuws.ns.nl/meer-tweedeklas-zitplaatsen-in-sprinters/
Zoals gezegd verdwijnt er dus één van de twee coupés in de betreffende treinstellen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4527
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: NS haalt deel eerste klas weg uit sprinter-treinen
« Reactie #12 Gepost op: 26 May 2025, 11:18:57 »
Er staat toch duidelijk in de eerste zin 'deel van de eerste klas' en niet 'gehele eerste klas', zo verwarrend is dat niet. ???

Precies dat!  (y)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5545
Re: NS haalt deel eerste klas weg uit sprinter-treinen
« Reactie #13 Gepost op: 26 May 2025, 13:12:02 »
Dit wordt het dus als ik het goed begrijp: Flirt van 32 naar 16, SNG4 van 38 naar 19 en SLT4 van 10 naar 20 zitplaatsen eerste klas. De langere uitvoeringen worden niet gewijzigd.
Groet, Frank

Valéry

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: NS haalt deel eerste klas weg uit sprinter-treinen
« Reactie #14 Gepost op: 26 May 2025, 13:37:44 »
Het verkopen van zitplaatsen “1ᵉ klas” in bepaalde typen materieel sinds de jaren ’50 was al lang een potsierlijke manier van geldverdienen. Zitplaatsen in 2+1-opstelling en zespersoonscoupés waren er niet in “blokkendozen” (op de Aec’s en verbouwde (A)Bec’s na), Blauwe Engelen (omklapbare bordjes) en Buffels. Behalve in de SGM-tussenbakken waren de beenruimte en de zitbreedte niet groter dan in de tweede klas. Verstelbaar waren en zijn de stoelen ook niet. Dan rijdt op bepaalde intercitydiensten zoals Rotterdam-Utrecht ook nog eens stelselmatig stoptreinmaterieel. Enige lijnen van het “hoofdrailnet” kennen alleen maar stopdiensten, zoals Haarlem-Hoorn, afgezien van twee spits-intercitys Alkmaar-Haarlem-Alkmaar op ma-do. Duitse railbussen en vele Franse autorails kenden ook maar één klasse. De ÖBB bieden in regionale treinen al lang geen eerste klas meer.
Op controle van vervoersbewijzen in de trein en dus ook op onterecht plaatsnemen in de eerste klas wordt maar zelden gecontroleerd. Ook reizen ouders met hun “railrunners” graag in de eerste klas. Maar zolang de reiziger bereid is te betalen voor de illusie van meer rust en ruimte, zal die dure klasse wel blijven bestaan.
Groet van Valéry
« Laatst bewerkt op: 26 May 2025, 13:55:16 door Valéry »
Valéry
(N-schaal-verzamelaar Europees normaalspoor 1958-1967)