Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:23:31
Minibaan Visserskaai H0 door tothebeach
Vandaag om 16:17:39
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 16:11:21
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 16:07:27
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 15:43:49
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 15:26:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:14:33
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
Vandaag om 15:07:51
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door grove den
Vandaag om 14:39:17
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
Vandaag om 14:16:25
Plan E - 2023 oplage door Petertje
Vandaag om 13:32:10
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martin Welberg
Vandaag om 10:43:25
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
EifelBurgenBahn door Joz
Vandaag om 09:20:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:37:57
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25
  

Auteur Topic: Spin Off BentheimerEisenbahn, aanrijding in Lauenbruck  (gelezen 707 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
Spin Off BentheimerEisenbahn, aanrijding in Lauenbruck
« Gepost op: 24 May 2025, 12:27:26 »
Op 23 november 2023 plaatste ik onderstaand bericht in het draadje Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
 Om het onderwerp wat overzichtelijk te houden en het niet te veel laten te versnipperen heb ik dit onderwerp een eigen draadje gegeven
In 2026 moeten er ieder uur tussen Bad Bentheim en Coevorden (RB56) blauw-witte treinstellen gaan rijden. Om deze reden werden er in september 2023 zes Lint41 rode-treinstellen van Deutsche Bahn overgenomen. Drie daarvan zullen daadwerkelijk de vloot van BE gaan versterken. Dit worden de VT 116, 119 en 121 die bij de DB Regio respectievelijk de nummers 648 001/501, 648 004/504 en 648 006/506 hadden . Waarom 6 Lint41? Omdat de treinstellen als één pakket door de Duitse Bahn werden aangeboden!. Zes stellen zijn voor de exploitatie bij de BE iets teveel van het goede en daarom zal één Lint als onderdelen-leverancier gaan dienen, en zullen de andere twee weer doorverkocht worden.
Vorige week woensdag, tijdens het overbrengen van de laatste drie stellen naar Nordhorn, is er bij een aanrijding in Lauenbruck met een IC-4 een stel beschadigd geraakt. De schade zou aanzienlijk zijn.


001 De DB Lint-s staan in Mukran te wachtend op dingen die komen gaan


002 Om een veilige overdracht van de gekochte treinstellen van Mukran op Rügen naar Nordhorn te garanderen, reisde een team van de werkplaats Nordhorn af naar Mukran om daar de nodige controllebeurten af te werken


003 In de loop van vier dagen werkte het team aan de "eerste" drie voertuigen en voerde tests uit van de radio, elektra, remmen, motoren en wisseltreinbesturing (PZB) De voertuigen zijn aan de tand gevoeld en rijklaar gemaakt.


004  Drie LINT 41’s rollen over de Rügenbrug het vasteland op in de richting van het Grafschaft Bentheim. In het centrale depot van de Bentheimer Eisenbahn AG in Nordhorn worden de motorwagens onderworpen aan revisiewerkzaamheden en een algemene inspectie en krijgen zij de Crème-Blauwe huisstijl van de BE aangemeten. Bron en foto's: Bentheimer Eisenbahn november 2023


005 Met het tweede transport ging het helaas iets anders dan verwacht. Bij Lauenbruck ramde, zoals dat hier genoemd wordt, een ICE 4 met 550 mensen aan boord zich in de achterste motorwagen van het BE transport.


006 De zwaar beschadigde treinstellen.


007  Lauenbruck 16-11-2023


008 Daar sta je dan!


009 De ICE heeft alleen aan de voorzijde zichtbare schade. Foto archief: dpa


010 Het slachtoffen, de VT118 in de werkplaats van de BE in NordhornDe

011 Bergung LINT41 Rotenburg Wümme (youtube.com) https://www.youtube.com/watch?v=i0Q7-C3PAPI
+
Hieronder het rapport naar aanleiding van het ongeval

Daarom ramde een ICE een BE-motorwagen

Een ICE-trein van Deutsche Bahn (DB) met 550 mensen aan boord botste in november 2023 op een motorwagen van de Bentheimer Eisenbahn (BE). Bij het treinongeval in Lauenbrück in het district Rotenburg-Wümme raakte niemand gewond. De materiële schade was echter enorm en is begroot op 2,75 miljoen euro. Nu is de oorzaak van het ongeval vastgesteld. Het Federaal Bureau voor Onderzoek naar Spoorwegongevallen BEU heeft een rapport van 40 pagina’s gepubliceerd
De regionale trein rijdt op woensdag 15 november 2023 van Sassnitz-Mukran naar Bad Bentheim op een overstapreis zonder passagiers. In Lauenbrück moet de BE-trein stoppen vanwege een remstoring en komt tot stilstand in de buurt van een wissel. Tijdens het remmen maakt de machinist gebruik van een zogenaamde zandverspreider. Fijn zand wordt direct voor de wielen gestrooid om de wrijving tussen wiel en rail te vergroten. Dit is nodig om te voorkomen dat de wielen doordraaien op vochtige sporen en om de remwerking te verbeteren.
Ongelukkige omstandigheden leiden tot fouten
Volgens het BEU-rapport volgt er een ongelukkige aaneenschakeling van technische storingen en menselijke fouten.
Het verspreide zand verstoort blijkbaar de techniek: de treindienstleider in het seinhuis Rotenburg geeft aan dat het betreffende wisselvak vrij is. Rond 16.18 uur komt de ICE 615 vanuit Hamburg binnenstormen en wil het station binnenrijden. De coördinator maakt de ingang vrij. Op het parallelle spoor, de ICE haalt de kapotte trein in. In feite staat de achterkant van drie BE-motorwagens echter nog steeds op de wissel en blokkeert beide sporen.
De machinist van de ICE herkent het gevaar en zet een noodremming in gang. Hij slaagt erin het voertuig af te remmen van ruim 80 kilometer per uur naar 50 km/u - maar de aanrijding kan niet worden voorkomen. De laatste motorwagen van de BE ontspoort en raakt beschadigd. Ook het voorste gedeelte van de ICE loopt ernstige schade op. Passagiers en personeel blijven echter ongedeerd.
Een bekend probleem
Volgens het rapport verstoorde het verspreide zand de elektrische detectie op de rails. Het zogenaamde vacaturedetectiesysteem werkte niet meer correct. De regels bepalen daarom dat de treindienstleider in dergelijke gevallen handmatige maatregelen mag uitvoeren, zoals visuele inspecties of treinen alleen met beperkingen mag laten doorrijden. Het fenomeen is niet nieuw en volgens de BEU een bekend technisch probleem. Het gebruik van zand voor een betere remwerking is echter technisch noodzakelijk en toegestaan.
Misleidende communicatie
De machinist van de BE-trein had de treindienstleider via de radio geïnformeerd over de ongeplande stop en het verspreide zand, aldus het onderzoeksrapport. Waar hij precies was gestopt en het zand in het station had uitgestrooid, liet hij onduidelijk. In ruil daarvoor vroeg de coördinator het ook niet specifiek. In plaats daarvan vertrouwde ze uitsluitend op de technologie, die ten onrechte aangaf dat de schakelaar gratis was. Zij heeft de voorgeschreven visuele inspectie niet uitgevoerd, hoewel zij volgens het rapport niet precies kan hebben geweten waar de trein zich bevond.
Een van de motorwagens is al op 8 november 2023 overgebracht naar de werkplaats van de Bentheimer Eisenbahn. Archieffoto: Henrik Hille
In 2023 had de Bentheimer Eisenbahn in totaal zes Lint 41 motorwagens gekocht die werden gebruikt van Deutsche Bahn. Een eerste trio was op het moment van het ongeval al overgebracht naar Nordhorn. De tweede drie voertuigen zouden op die woensdag volgen. Drie van de oorspronkelijke zes motorwagens zullen na de uitbreiding van de lijn van Neuenhaus naar Coevorden worden ingezet als onderdeel van de Regiopa-vloot.













« Laatst bewerkt op: 24 May 2025, 12:29:56 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12155
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Spin Off BentheimerEisenbahn, aanrijding in Lauenbruck
« Reactie #1 Gepost op: 31 May 2025, 13:51:19 »
Zal er nu nog doorverkoop plaatsvinden van de "overbodige lintjes" ,of houd men ze nu allemaal omdat er nu 1 goed in de kreukels zit en dus eigenlijk enkel nog maar goed is voor onderdelen leverancier ?
Ik mag aan nemen dat een reserve stel ook geen overbodige luxe is in geval van een defect aan 1 van de lintjes die dagelijkse diensten gaat rijden.
Dan zou men er 3 willen gaan gebruiken in de basis,1 reserve,1 in de kreukels en 1 voor onderdelen,dat zouden er nu dan 2 worden.
Ofwel zou men er nu dan exact genoeg hebben aan die 6 stellen  :angel:
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0