Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Martin Welberg
31 July 2025, 23:15:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
31 July 2025, 22:52:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door bekie
31 July 2025, 22:49:13
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
31 July 2025, 22:48:52
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
31 July 2025, 22:27:02
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
31 July 2025, 22:17:32
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door henk
31 July 2025, 21:37:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
31 July 2025, 21:29:05
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
31 July 2025, 21:25:54
US diorama in H0 door gdh
31 July 2025, 21:11:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
31 July 2025, 20:58:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
31 July 2025, 20:42:08
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
31 July 2025, 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
31 July 2025, 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
31 July 2025, 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
31 July 2025, 18:17:40
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
31 July 2025, 17:33:48
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
31 July 2025, 17:18:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
31 July 2025, 16:07:50
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
31 July 2025, 15:04:55
  

Auteur Topic: Spin Off BentheimerEisenbahn, aanrijding in Lauenbruck  (gelezen 2127 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12459
    • sleutelspoor
Spin Off BentheimerEisenbahn, aanrijding in Lauenbruck
« Gepost op: 24 May 2025, 12:27:26 »
Op 23 november 2023 plaatste ik onderstaand bericht in het draadje Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
 Om het onderwerp wat overzichtelijk te houden en het niet te veel laten te versnipperen heb ik dit onderwerp een eigen draadje gegeven
In 2026 moeten er ieder uur tussen Bad Bentheim en Coevorden (RB56) blauw-witte treinstellen gaan rijden. Om deze reden werden er in september 2023 zes Lint41 rode-treinstellen van Deutsche Bahn overgenomen. Drie daarvan zullen daadwerkelijk de vloot van BE gaan versterken. Dit worden de VT 116, 119 en 121 die bij de DB Regio respectievelijk de nummers 648 001/501, 648 004/504 en 648 006/506 hadden . Waarom 6 Lint41? Omdat de treinstellen als één pakket door de Duitse Bahn werden aangeboden!. Zes stellen zijn voor de exploitatie bij de BE iets teveel van het goede en daarom zal één Lint als onderdelen-leverancier gaan dienen, en zullen de andere twee weer doorverkocht worden.
Vorige week woensdag, tijdens het overbrengen van de laatste drie stellen naar Nordhorn, is er bij een aanrijding in Lauenbruck met een IC-4 een stel beschadigd geraakt. De schade zou aanzienlijk zijn.


001 De DB Lint-s staan in Mukran te wachtend op dingen die komen gaan


002 Om een veilige overdracht van de gekochte treinstellen van Mukran op Rügen naar Nordhorn te garanderen, reisde een team van de werkplaats Nordhorn af naar Mukran om daar de nodige controllebeurten af te werken


003 In de loop van vier dagen werkte het team aan de "eerste" drie voertuigen en voerde tests uit van de radio, elektra, remmen, motoren en wisseltreinbesturing (PZB) De voertuigen zijn aan de tand gevoeld en rijklaar gemaakt.


004  Drie LINT 41’s rollen over de Rügenbrug het vasteland op in de richting van het Grafschaft Bentheim. In het centrale depot van de Bentheimer Eisenbahn AG in Nordhorn worden de motorwagens onderworpen aan revisiewerkzaamheden en een algemene inspectie en krijgen zij de Crème-Blauwe huisstijl van de BE aangemeten. Bron en foto's: Bentheimer Eisenbahn november 2023


005 Met het tweede transport ging het helaas iets anders dan verwacht. Bij Lauenbruck ramde, zoals dat hier genoemd wordt, een ICE 4 met 550 mensen aan boord zich in de achterste motorwagen van het BE transport.


006 De zwaar beschadigde treinstellen.


007  Lauenbruck 16-11-2023


008 Daar sta je dan!


009 De ICE heeft alleen aan de voorzijde zichtbare schade. Foto archief: dpa


010 Het slachtoffen, de VT118 in de werkplaats van de BE in NordhornDe

011 Bergung LINT41 Rotenburg Wümme (youtube.com) https://www.youtube.com/watch?v=i0Q7-C3PAPI
+
Hieronder het rapport naar aanleiding van het ongeval

Daarom ramde een ICE een BE-motorwagen

Een ICE-trein van Deutsche Bahn (DB) met 550 mensen aan boord botste in november 2023 op een motorwagen van de Bentheimer Eisenbahn (BE). Bij het treinongeval in Lauenbrück in het district Rotenburg-Wümme raakte niemand gewond. De materiële schade was echter enorm en is begroot op 2,75 miljoen euro. Nu is de oorzaak van het ongeval vastgesteld. Het Federaal Bureau voor Onderzoek naar Spoorwegongevallen BEU heeft een rapport van 40 pagina’s gepubliceerd
De regionale trein rijdt op woensdag 15 november 2023 van Sassnitz-Mukran naar Bad Bentheim op een overstapreis zonder passagiers. In Lauenbrück moet de BE-trein stoppen vanwege een remstoring en komt tot stilstand in de buurt van een wissel. Tijdens het remmen maakt de machinist gebruik van een zogenaamde zandverspreider. Fijn zand wordt direct voor de wielen gestrooid om de wrijving tussen wiel en rail te vergroten. Dit is nodig om te voorkomen dat de wielen doordraaien op vochtige sporen en om de remwerking te verbeteren.
Ongelukkige omstandigheden leiden tot fouten
Volgens het BEU-rapport volgt er een ongelukkige aaneenschakeling van technische storingen en menselijke fouten.
Het verspreide zand verstoort blijkbaar de techniek: de treindienstleider in het seinhuis Rotenburg geeft aan dat het betreffende wisselvak vrij is. Rond 16.18 uur komt de ICE 615 vanuit Hamburg binnenstormen en wil het station binnenrijden. De coördinator maakt de ingang vrij. Op het parallelle spoor, de ICE haalt de kapotte trein in. In feite staat de achterkant van drie BE-motorwagens echter nog steeds op de wissel en blokkeert beide sporen.
De machinist van de ICE herkent het gevaar en zet een noodremming in gang. Hij slaagt erin het voertuig af te remmen van ruim 80 kilometer per uur naar 50 km/u - maar de aanrijding kan niet worden voorkomen. De laatste motorwagen van de BE ontspoort en raakt beschadigd. Ook het voorste gedeelte van de ICE loopt ernstige schade op. Passagiers en personeel blijven echter ongedeerd.
Een bekend probleem
Volgens het rapport verstoorde het verspreide zand de elektrische detectie op de rails. Het zogenaamde vacaturedetectiesysteem werkte niet meer correct. De regels bepalen daarom dat de treindienstleider in dergelijke gevallen handmatige maatregelen mag uitvoeren, zoals visuele inspecties of treinen alleen met beperkingen mag laten doorrijden. Het fenomeen is niet nieuw en volgens de BEU een bekend technisch probleem. Het gebruik van zand voor een betere remwerking is echter technisch noodzakelijk en toegestaan.
Misleidende communicatie
De machinist van de BE-trein had de treindienstleider via de radio geïnformeerd over de ongeplande stop en het verspreide zand, aldus het onderzoeksrapport. Waar hij precies was gestopt en het zand in het station had uitgestrooid, liet hij onduidelijk. In ruil daarvoor vroeg de coördinator het ook niet specifiek. In plaats daarvan vertrouwde ze uitsluitend op de technologie, die ten onrechte aangaf dat de schakelaar gratis was. Zij heeft de voorgeschreven visuele inspectie niet uitgevoerd, hoewel zij volgens het rapport niet precies kan hebben geweten waar de trein zich bevond.
Een van de motorwagens is al op 8 november 2023 overgebracht naar de werkplaats van de Bentheimer Eisenbahn. Archieffoto: Henrik Hille
In 2023 had de Bentheimer Eisenbahn in totaal zes Lint 41 motorwagens gekocht die werden gebruikt van Deutsche Bahn. Een eerste trio was op het moment van het ongeval al overgebracht naar Nordhorn. De tweede drie voertuigen zouden op die woensdag volgen. Drie van de oorspronkelijke zes motorwagens zullen na de uitbreiding van de lijn van Neuenhaus naar Coevorden worden ingezet als onderdeel van de Regiopa-vloot.













« Laatst bewerkt op: 24 May 2025, 12:29:56 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Spin Off BentheimerEisenbahn, aanrijding in Lauenbruck
« Reactie #1 Gepost op: 31 May 2025, 13:51:19 »
Zal er nu nog doorverkoop plaatsvinden van de "overbodige lintjes" ,of houd men ze nu allemaal omdat er nu 1 goed in de kreukels zit en dus eigenlijk enkel nog maar goed is voor onderdelen leverancier ?
Ik mag aan nemen dat een reserve stel ook geen overbodige luxe is in geval van een defect aan 1 van de lintjes die dagelijkse diensten gaat rijden.
Dan zou men er 3 willen gaan gebruiken in de basis,1 reserve,1 in de kreukels en 1 voor onderdelen,dat zouden er nu dan 2 worden.
Ofwel zou men er nu dan exact genoeg hebben aan die 6 stellen  :angel:
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2484
Re: Spin Off BentheimerEisenbahn, aanrijding in Lauenbruck
« Reactie #2 Gepost op: 01 July 2025, 20:05:25 »
Vage vertaalmachine ;

Het zogenaamde vacaturedetectiesysteem werkte niet meer correct.

En een stukje verder in de tekst ;

In plaats daarvan vertrouwde ze uitsluitend op de technologie, die ten onrechte aangaf dat de schakelaar gratis was.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Spin Off BentheimerEisenbahn, aanrijding in Lauenbruck
« Reactie #3 Gepost op: 01 July 2025, 22:40:15 »
Zal er nu nog doorverkoop plaatsvinden van de "overbodige lintjes" ,of houd men ze nu allemaal omdat er nu 1 goed in de kreukels zit en dus eigenlijk enkel nog maar goed is voor onderdelen leverancier ?
Ik mag aan nemen dat een reserve stel ook geen overbodige luxe is in geval van een defect aan 1 van de lintjes die dagelijkse diensten gaat rijden.
Dan zou men er 3 willen gaan gebruiken in de basis,1 reserve,1 in de kreukels en 1 voor onderdelen,dat zouden er nu dan 2 worden.
Ofwel zou men er nu dan exact genoeg hebben aan die 6 stellen  :angel:
De BE heeft al meer Lintjes, en er waren bij de koop dus al stellen voorzien als onderdelen leverancier.
Dat 1 stel nu een aanrijding heeft gehad, zal betekenen dat die zichzelf daarvoor geselecteerd heeft nu.