Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 11:37:43
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 11:19:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 11:10:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 11:06:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 11:04:00
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 11:02:50
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
Wat vindt AI van jouw baan? door RobVille
Vandaag om 10:40:25
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door Pjotr500
Vandaag om 10:34:13
Vervangen wissels flm profi door Ronald Halma
Vandaag om 10:27:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:20:43
Op Zuid (NL H0) door NS264
Vandaag om 10:13:11
Welke decoder is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 10:11:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 09:56:16
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door Marc tramt
Vandaag om 09:54:07
4 oktober modelspoorbeurs Houten door AlbertG
Vandaag om 09:38:31
Tickets Modelspoordagen 2026 door MOVisser
Vandaag om 09:21:27
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door MOVisser
Vandaag om 09:19:34
Hoe een schaduwstation automatiseren door henk
Vandaag om 09:17:30
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 07:59:45
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Quinzeedied
Vandaag om 07:20:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
09 October 2025, 23:03:04
Modelbaan Beltheim. door basjuh1981
09 October 2025, 20:52:39
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
09 October 2025, 20:16:47
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door janvanbemmel
09 October 2025, 20:10:25
Station Roodeschool door Torikoos
09 October 2025, 19:43:53
De dingen die je kan maken uit een plaat. door hmmglaser
09 October 2025, 19:29:58
Project X...... door Ivo tB
09 October 2025, 19:27:32

Auteur Topic: Spoorwegmuseum krimpt collectie in  (gelezen 16376 keer)

Eric B

• Online Online
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Spoorwegmuseum krimpt collectie in
« Reactie #90 Gepost op: 09 October 2025, 19:07:39 »
@Henk: En waar komt die terugval door? Aan de ene kant verwacht ik door vergrijzing/sterven, maar dat het tevens te maken heeft met het beleid van het museum in de afgelopen 10 jaar zou mij persoonlijk ook niet verbazen.

@hmmglaser: Dat dus, wanbeleid is momenteel schering en inslag in Nederland, zowel privaat als (semi)publiek.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

hmmglaser

• Offline Offline
« Reactie #91 Gepost op: 09 October 2025, 19:39:17 »
Ik denk dat het beleid van de overheid op het gebied van scholing ook niet heeft geholpen, toen ik nog naar school ging deed de helft van de scholieren nog een technische opleiding!
Een paar jaar later was daar niks meer van over iedereen moest door leren want dat was beter!
Mvg Mark

Keska

• Offline Offline
« Reactie #92 Gepost op: 09 October 2025, 19:48:58 »
"Dit is het meest democratische museum van Nederland", zegt juffrouw Lems bij haar aantreden in de NUK van 7 februari 2024.

De Nieuwe Utrechtse Krant.
« Laatst bewerkt op: 09 October 2025, 19:51:15 door Keska »
Ronald

henk

• Offline Offline
« Reactie #93 Gepost op: 09 October 2025, 20:19:41 »
@Henk: En waar komt die terugval door? Aan de ene kant verwacht ik door vergrijzing/sterven, maar dat het tevens te maken heeft met het beleid van het museum in de afgelopen 10 jaar zou mij persoonlijk ook niet verbazen.

@hmmglaser: Dat dus, wanbeleid is momenteel schering en inslag in Nederland, zowel privaat als (semi)publiek.

Denk eerder de wijziging in de contributieregeling. Destijds was de contributie €30 per jaar en daarmee hadden de leden tevens onbeperkt toegang tot het museum. De vereniging deed ook toen dingen voor het museum, maar per saldo leverde dat het museum weinig op wegens gederfde entree. Die regeling is een jaar of tien geleden afgeschaft. De mensen die vooral lid waren vanwege die vrije toegang zullen vaak zijn afgehaakt. Momenteel is er een minimumcontributie van €30 zie ik. Geen idee wat de vereniging werkelijk kan bijdragen per jaar. De jaarrekening is alleen zichtbaar voor leden. Volgens die mail maakt het museum nog altijd kosten om de vereniging te faciliteren. Dus ik 'denk' dat het financieel voordeel voor het museum nog altijd beperkt of niet aanwezig is.

De totale inkomsten van het museum liggen rond de 10-miljoen.
https://publicaties.spoorwegmuseum.nl/static_resource/12aac900-9fdf-4d73-b51f-4a85916d73e9.pdf
« Laatst bewerkt op: 09 October 2025, 20:27:40 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Quinzeedied

• Offline Offline
« Reactie #94 Gepost op: 09 October 2025, 20:37:40 »
Op de hele begroting van het museum is het een klein deel waarschijnlijk.

De opbrengsten van de huidige 800 leden zijn wel een stuk hoger dan de 1300 leden in het verleden.
Bijdrage aan museum is vooral in vorm van projectgelden. Kosten voor museum wellicht in de gemiste entreegelden, die worden voor zover ik weet niet verrekend aan de vereniging. Maar alleen leden die 100 of meer betalen hebben onbeperkt toegang, en een deel daarvan gebruikt ook een museumjaarkaart

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #95 Gepost op: 09 October 2025, 22:29:12 »
Ik weet er weinig van, maar dit zijn geen positieve berichten. Ik vraag mij af wat de "vrienden" het Spm nou werkelijk kost, zeker nu ik lees dat de entreegeldregeling niet meer van toepassing is (en ook: hoeveel leden hadden een museumkaart?).

Ik snap dat het Spm zich (vooral) richt op gezinnen met kinderen, maar hoe wil je educatie geven zonder het onderwerp, namelijk de trein. Bij een museum hoort ook een verantwoordelijkheid, namelijk over collectiebeheer.

Rustig afwachten, maar het klinkt niet best....

Groeten,
Rogier

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #96 Gepost op: Vandaag om 06:12:14 »
Ik heb even gekeken op de website van " de vrienden " en daar staat dat ze € 20.000,- hebben gedoneerd die het museum heeft gevraagd voor het aanpassen van de HSM-D bagagewagen. Dat was om het interieur van de wagen aan te passen naar educatieve ontvangstruimte gericht op de jeugd ( bezoekende scholen ) Het gaat om serieuze bedragen waar het Spoormuseum vaker bij de vrienden heeft aangeklopt en om dan eenzijdig de samenwerking op te zeggen is ronduit schandalig. Hoe het museum zonder de vrienden aan dit soort bijdragen denkt te komen.....ik zou het echt niet weten.

Vriendelijke groet Ruud B.

Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Sicco Dierdorp

• Nostalgist
  • Offline Offline
    • Flickr
« Reactie #97 Gepost op: Vandaag om 07:35:57 »
Des te belangrijker de vraag wat het bedrag dan is wat ze eraan kwijt zouden zijn, wat ertoe geleid heeft dat ze dit & op deze manier doen.
Het komt wat Trumpiaans over

henk

• Offline Offline
« Reactie #98 Gepost op: Vandaag om 09:02:17 »
Ik wilde alleen maar laten zien dat het financiële belang van de vereniging voor het museum beperkt is en geen reden zal zijn de samenwerking per se voort te willen zetten. De jaarverslagen laten zien dat het bedrag aan sponsoring en subsidies jaarlijks rond de 3-miljoen schommelt. Overigens wordt de vereniging in het jaarverslag 2024 nog vriendelijk bedankt voor de bijdrage aan de inrichting van de D en aan het project spoordieren. Geen idee hoeveel tijd het museum in de relatie met de vereniging moet steken om dergelijke bijdragen te mogen ontvangen.

Een beperkt financieel belang lijkt me ook geen reden de samenwerking per se wel op te willen zeggen.
Vraag me ook af waarom de leden van de vereniging niet ook een doelgroep van het museum meer zijn.
En als het verhaal van de vereniging min of meer klopt, is het ook niet chique aangepakt. Een beetje als een slechtnieuwsgesprek.  :P

Sicco Dierdorp

• Nostalgist
  • Offline Offline
    • Flickr
« Reactie #99 Gepost op: Vandaag om 09:06:44 »
Pure speculatie, maar het zou kunnen dat ze geen zin hebben om 'lastiggevallen' te worden met 'gezeur van oude, grijze mannetjes' over het bewaarbeleid

henk

• Offline Offline
« Reactie #100 Gepost op: Vandaag om 09:10:06 »
Tja, er zal wel een andere kant aan het verhaal zitten.  ;D

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #101 Gepost op: Vandaag om 09:14:03 »
Ja, dat van de korting in de winkel is ook intrigerend. Schrijft het museum op jaarbasis tonnen aan gegeven korting af aan de Vrienden terwijl die zelf niet eens weten dat ze korting kunnen krijgen?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #102 Gepost op: Vandaag om 09:16:22 »
Geinig dat jaarverslag.
Blijkbaar verwachtte het museum betere tijden.. Ze hebben hun voorzieningen teruggebracht van bijna 3 miljoen in 2023 naar net een ton vorig jaar ;D

PS en met Henk eens; wellicht zitten er meer kanten aan het verhaal, maar als het echt zo gegaan is, niet chique.
Overigens niet jaloers op de frustraties en worsteling van beide partijen  :angel: grote vraag: hoe krijg je meer belangstelling voor iets wat heel veel mensen blijkbaar niet direct interesseert? Waarom lukt dat met de 'Nachtwacht' wel...? :D
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 09:21:11 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #103 Gepost op: Vandaag om 09:34:16 »
Misschien door toch wel wat meer te doen voor de serieuze spoorwegliefhebber, in plaats van er een kinderspeeltuin te maken en je te richten op ouders met kleine kinderen (wat financieel dan betekent: 2 x volw. a € 19,50 + 1 of meer kids (>3 jaar = ook € 19,50). Dat doen jonge ouders 1 keer en dan voorlopig niet meer. De spoorweg geïnteresseerde zal waarschijnlijk wat vaker komen als er een aantrekkelijk programma geboden wordt wat meer inhoud dan een achtbaanritje langs de dik ingepakte NS 6300.

Ik vroeg me ook wel af wat de beweegredenen geweest zijn voor de huidige nieuwe museumdirecteur om te kiezen voor juist dit museum. Feeling met het fenomeen spoorweg(geschiedenis) of een saneerdrang?
Tbinnebarretije…

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #104 Gepost op: Vandaag om 09:55:23 »
Pure speculatie, maar het zou kunnen dat ze geen zin hebben om 'lastiggevallen' te worden met 'gezeur van oude, grijze mannetjes' over het bewaarbeleid

Ik ben niet grijs....  ;D