Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RhB H0m, Albulisch door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:44:27
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 17:21:35
Wat was jullie allereerste loc? door wob
Vandaag om 17:02:44
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:33:10
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
  

Auteur Topic: Twentelijn, 1976: welke internationale trein is dit? (uit het 1200-boek, Bouman)  (gelezen 4822 keer)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8988
  • Hengelooo 1:160
Gekke gedachte, maar zou de plan W niet in opzending mee zijn genomen? Wat ik begrijp werd de E RD pas in NL (Hengelo dacht ik) toegevoegd.

Na de elektrificatie gebeurde dat in Bentheim. Ik heb alleen aan de D230 (in de zomer Scandinavië-Holland Expres) in Hengelo een Plan E-RD of ICR-BKD gevoegd zien worden, maar dan wel aan de staart (door een 2400). 

Waar zijn die huiskatten als je ze nodig hebt ;)?
Ja, waar blijven ze... >:(
Het is niet de Noordzee, deze had in die tijd nog geen BDm, bestond toen uit 2x ABm en 3 of 4x Bm (niet in deze volgorde).

Gezien de samenstelling denk ik aan de Harz, maar ik twijfel vanwege het licht, het is al augustus 1976. Zou het zesde rijtuig een DR type Y kunnen zijn? Scandex, nog weer een uur later, is m.i.  uitgesloten.
Een reguliere buurland acht ik minstens zo voorstelbaar als de Harz, waarbij de ABm misschien een Bm zou kunnen vervangen en deels gedeklasseerd is.

Wat is precies "een reguliere buurlandtrein" in jouw beleving? Daarvan heb ik vanaf 1976 (einde Plan D) geen samenstellingen. Buurlandtreinen tot dan toe reden met NS Plan D of DB Silberlinge, dat heb ik goeddeels in kaart.

BDm+Bm+Bm+Am+Bm, waarbij het bagagedeel richting NL stond, volgorde omgekeerd vanaf medio 1981.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2886
  • Twentelijn 1968-1980
Gezien de samenstelling denk ik aan de Harz, maar ik twijfel vanwege het licht, het is al augustus 1976.

Daar hoef je niet aan te twijfelen. De lichtval komt overeen lijkt me. Ik heb de plaats en tijd even door TPE (een landschapfotografisch hulpmiddel) gehaald en het lijkt te kloppen:




BDm+Bm+Bm+Am+Bm, waarbij het bagagedeel richting NL stond, volgorde omgekeerd vanaf medio 1981.

Top, dank! (y)

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1258
Harz Expres uit Bad Harzburg en Berlijn zou kunnen, maar kan dat ook met de stand van de zon? Doorkomsttijd is ca. 19.45 uur.

In 1976 was er nog geen zomertijd en ging eind augustus de zon om plm 19:30u onder.
Dan was het om 19:45 als behoorlijk schemerig en mss al (bijna) donker, in oost Nederland nog iets eerder dan in het westen.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8988
  • Hengelooo 1:160
Idd, vanaf 1977 pas. Geen Harz dus...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
In reaktie  #10  heb ik geschreven dat de H.E om 20 uur bij Amf was en de Noordzee E. in de middag,
Volgens mij was het tijdstip van de foto  tussen 11 en 1 uur in de middag.
Vandaar.
Peter :D
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Ik gok op wat later in de middag, zo tussen 16:00 en 17:30u. Deze boog bij Assel is een hele bekende onder spoorfotografen en tegenwoordig tijdens de zomertijd goed bruikbaar tussen 17:00 en 18:30u.

https://flic.kr/p/2mYpGcn

Hier de IC Berlijn 146, toen met 115 minuten vertraging.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2886
  • Twentelijn 1968-1980
In 1976 was er nog geen zomertijd en ging eind augustus de zon om plm 19:30u onder.
Dan was het om 19:45 als behoorlijk schemerig en mss al (bijna) donker, in oost Nederland nog iets eerder dan in het westen.

Spelbreker ;D

Krachtig argument tegen Harz natuurlijk. Toch geef ik nog niet helemaal op. Kan iemand het laatst zichtbare rijtuig identificeren? Zou dat een DR-rijtuig kunnen zijn?

In reaktie  #10  heb ik geschreven dat de H.E om 20 uur bij Amf was en de Noordzee E. in de middag,
Volgens mij was het tijdstip van de foto  tussen 11 en 1 uur in de middag.
Vandaar.
Peter :D

Wat tegen de Noordzee Express spreekt is de aanwezigheid van die BD en de volgorde van de overige DB-rijtuigen. De Noordzee Express kwam om ca. 12.10u aan in Amf. en vertrok om ca. 11.45u uit Apd. Dat betekent rond 11.50u bij Assel. Ik heb daar TPE weer op los gelaten, gecorrigeerd voor het gebrek aan zomertijd:



Dan blijkt dat het licht voor de Noordzee Express helemaal verkeerd staat, namelijk zuidzuidoost. Dat sluit die trein denk ik wel uit.

Uit de dienstregeling uit 1973 die ik hier heb blijkt dat er tussen de Noordzee Express (te vroeg) en de Harz Express (te laat) eigenlijk maar één trein uit Duitsland reed. Dat is een buurlandtrein. Die gaat vanaf Hgl in de binnenlandse dienst mee als IC onder treinnummer 452, V Apd 15.25u. Wat dat treinnummer in 1976 is en of die trein toen nog reed durf ik niet te zeggen. De lichtval is dan als volgt:



De zon komt uit het zuidwesten. Afhankelijk van waar in de boog de trein zich precies bevond zou dat kunnen kloppen.
« Laatst bewerkt op: 09 May 2025, 09:04:28 door 1200blauw »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
De foto uit het boek is volgens mj gemaakt een kleine kilometer naar het oosten van af Assel gerekend(Het voorbeeld voor Klaas zijn Halte Assel).
 Daar buigt de baan een beetje naar het Zuid oosten, De fotograaf stond bij het Asselse pad.
Dan is de foto ook wat later gemaakt dan ik dacht en moet het toch een andere trein zijn geweest
later in de middag. .
Nog eens kijken in het spoorboekje. ;D.
 
(Half uur later:)
Trein 2244 in Apd om 14:52uit de ri Hannover,geen naam , geen D trein.
Om 18:27 stopt D448 in Amf (stopt niet in Apd ) ook uit  Hannover.
Zoek maar uit!
Peter
« Laatst bewerkt op: 09 May 2025, 11:21:38 door Peter Kleton. Reden: aanvulling van het bericht »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Ander idee:

Treinen kunnen ook in 1976 wel eens vertraging gehad hebben.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5568
Krachtig argument tegen Harz natuurlijk. Toch geef ik nog niet helemaal op. Kan iemand het laatst zichtbare rijtuig identificeren? Zou dat een DR-rijtuig kunnen zijn?
Als je de foto in de Beeldbank goed bekijkt, zou dat inderdaad een DR-rijtuig kunnen zijn, maar met zekerheid kan ik het niet zeggen. Het was wel mijn eerste gedachte.
Nader: na nogmaals goed te hebben gekeken en wat andere opnamen te hebben bestudeerd, neig ik nu toch naar een DB-rijtuig.
« Laatst bewerkt op: 10 May 2025, 10:39:18 door spoorzeven. Reden: Toch DB »
Groet, Frank

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Om de officiële treinsamenstellingen van de zomer van 1976 te weten te komen zal het NS VRM C 7512 III moeten worden geraadpleegd. Helaas heb ik die niet maar het HUA en de NVBS heeft hen wel. Dus in plaats van raden naar Utrecht of Amersfoort gaan en de archieven raadplegen. En dan nog kan het zijn dat de gewenste samenstelling niet wordt gevonden omdat het een vertraagde of extra trein betreft, de volgorde van de rijtuigen om wat voor reden dan ook is gewijzigd, extra rijtuigen zijn bijgeplaatst en/of reguliere rijtuigen zijn verwijderd. Het laatste rijtuig van de foto zou, gezien het witte dak en de plaats van de klasseaanduiding, ook een PKP'er kunnen zijn. Succes.

 
« Laatst bewerkt op: 10 May 2025, 11:13:33 door odaoda »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2886
  • Twentelijn 1968-1980
PKP zou een interessante zijn, want waar komt die dan vandaan? Peter suggereert trein 2242 (dat is een reguliere buurland, dus daarin zat 'ie ws niet) of D448. Welke trein is dat?

...de archieven raadplegen.

Dat zit er even niet in de komende tijd, vandaar mijn vraag hier. Mijn Harz Express zoekt nog tractie en er staat een 1200 te niksen, dus ik was wat ongeduldig. Het loopt echter iets anders dan gedacht :)

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1258
Volgens mij geen PKP rijtuig, de ramen van het 4e rijtuig lijken even groot als van de 3 voorgaande.
Wel een brede ruit in de instapdeur zo te zien, dus wrs een Büm 232 of aanverwant.
De PKP rijtuigen hebben wat kleinere en vrij hoekige ramen.


-mallet-

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Nog een duit in het zakje. In de zomer van 1976 was in de Harz-Express ten minste één Silberling opgenomen. Dus ook dat pleit ertegen. Uit Op de Rails haal ik de volgende informatie: De treinen 2244 en 2247 waren samengesteld uit een BD, 3 B's en een A van de DB en een RD. De 2244 reed rond een uur of half vier langs Assel. Overigens zat daar volgens omloop niet een 1200 voor in de zomer van 1976, maar een 1100. Ook de AB klopt dus niet, maar treinen met BD én AB kwamen in de gewone omloop op de Twentelijn niet voor in de zomer van 1976. Wellicht is de A vervangen door een AB. Wat ook nog mogelijk is, is dat het trein 1632 betreft. Die gebruikte ook eenzelfde stam (A,3B,BD) met Duitse rijtuigen waaraan NS-materieel gekoppeld was. Hoe laat passeert die Assel?
Groet, Bas