Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco model 63138 door Charles_
Vandaag om 22:33:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 22:20:45
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 21:42:10
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 21:32:14
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 21:09:03
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door Thom
Vandaag om 21:05:59
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
Vandaag om 21:03:20
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 21:01:32
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door NL-modelspoor
Vandaag om 20:50:12
Modelbouwweekend in NZH-museum Haarlem op 15 en 16 november door CKLX
Vandaag om 20:31:52
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:52:21
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door MOVisser
Vandaag om 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 18:53:01
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 18:25:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
Vandaag om 17:46:02
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 16:49:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:39:52
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 16:23:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
Vandaag om 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
Vandaag om 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:48:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 11:22:21
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:29:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:49:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Eric B
Vandaag om 06:52:54
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS C11  (gelezen 7397 keer)

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1282
Re: BNLS-Werkspoor - NS C11
« Reactie #15 Gepost op: 02 June 2008, 15:23:38 »
Gert en Sobat,

Ik vind beide werkstukjes hardstikke mooi. Het is,  en oud nederlands, en de een is van hout, de ander van staal.
En dat is het leuke van onze hobby, ze zijn allebei uit polystyreen gemaakt. Schitterend toch!

Gerard

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS C11
« Reactie #16 Gepost op: 02 June 2008, 15:40:55 »
SK en ik concurreren niet hoor!

Inmiddels een kinkje in de kabel; ik had voldoende klasseborden (Philo, afwrijf), nadruk op had! Toen ik ze aanbracht bleken ze nogal te verspringen. Grr, afkrabben, nu kom ik ca 8 tekort. Dus, nummer NS C 5106 is vrijwel klaar, NS C 5034 moet nog even wachten.
Voor de belangstellenden; ik zal es wat foto's opduikelen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - NS C11
« Reactie #17 Gepost op: 03 June 2008, 11:18:25 »
Beide heren,

Mooi stukje werk.  :o

Ben benieuwd naar meer info, zoals mogelijke tekeningen?

Gerrit F
Gerrit F

Van de draad af....

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS C11
« Reactie #18 Gepost op: 03 June 2008, 13:38:51 »
OK, gaatie dan.
Men beginne met een tekening. Dat kan zeer eenvoudig; ene firma Philotrain verstrekte nog wel eens wat informatie
grotere versie
En dat verschaal je dan, de baklengte delen door 87 is maatgevend voor de lengte op de tekening. Daar draai je dan een paar kopietjes van (er sneuvelt altijd wel eentje; thinner en drukinkt... :-[ ) De kopwanden haal je van foto's; die was ook vrij eenvoudig. Zie bv de NMLD database, daar staat de NS C 5055 gewoon in. Uiteraard levert De Erfenis ook de nodige plaatjes.
Dan gaan we uit 0,5 mm materiaal strippen styreen snijden zo groot als de zijwanden en daarna de tekening met een haak op het styreen aanbrengen. Een watervaste smalle zwarte stift voldoet het best; dan veeg je de lijnen niet zomaar weg. Dan volgt het langdurige gesnij en gepulk om al die raampjes uit te snijden. Dit is echt zogenaamd dom doewerk, maar let op; de strip tussen twee raampjes is zó doormidden en dat lijm je niet meer. Tussenstand;
grotere versie
modelletje 1 is grofweg gereed; 2 ligt in delen ervoor. Je herkent de beide wanden die alleen nog maar plat aanwezig zijn.
grotere versie

je ziet dat de platte wanden voorzien zijn van strips Evergreen (nr 100 geloof ik, kleinste maat) om de deuren af te tekenen. Eigenlijk zijn ze nog te groot, maar ja. Besteed vooral veel aandacht aan die strippen; ze maken en breken je model. Op deze heb ik de bekende regengootjes bovenlangs voorzien van gebogen uiteinden, zoals dat bij de 5066-5135 het geval was, eerdere nummers hadden rechte gootjes, kijk maar;
grotere versie
Aan de binnenzijde van de zijwanden worden nog strips 0,5 mm gelijmd om de wanden meer stijfheid te geven; ter hoogte van de 0,5 mm boven de onderrand tot 1 mm onder de raamopeningen. Ook boven de raamopeningen komt zo'n verstijvingsstrook.

Een bodemplaat uit 0,5 mm is recht en hoekig, dus niet zo moeilijk.
Kopkanten zijn ook gewoon rechthoekig, alleen de bovenzijde is gebogen. De hoogte van die boog kun je ook van de zijaanzicht halen, bij ex HSM materieel is dat meestal enkele millimeters. Aangezien de bufferbalk in hetzelfde valk ligt, maak ik de kopwanden altijd inclusief  bufferbalk. Ook dan; kopwanden aankleden met strip.Zijwanden, kopwanden en bodemplaat kun je al tot één geheel samenbouwen. Dan de stelbalken (2 mm styreen) 0,5 mm lager dan de bufferbalk snijden; in werkelijkheid is het een U-balk op z'n kant.  Die strippen inlijmen en een strook a 0,5 mm er plat onderdoor. Dan heb je de suggestie van een U balk, de bovenflens zie je toch niet.
Het dak wordt gemaakt uit een plat stuk 2 mm styreen wat krap tussen de 4 wanden van de bak past. Je moet 'm echt klem laten passen. Als je die basis hebt, lijm er een strip ca halve breedte op (dikte afhankelijk van de bolling van het dak) en haal de scherpe langskanten van de strip. Dan een extra breed stuk 0,5 mm eroverheen buigen, vastlijmen aan de langskanten. Daarna er nog één overheen, dan heb je een strak dak. Eenmaal droog; dan op de bak plaatsen en rondom aftekenen. Zorg ervoor dat je ca 1 mm overstek hebt rondom.
De kleine friemeltjes die op het dak zitten mag je zelf fabrieken, maar let erop dat ze niet te groot worden, dat staat beroerd.
grotere versie
Wat blijft er dan nog over om te doen;
treeplanken; gewoon messing strip nemen en daar de bevestigingsbeugels aan solderen. Styreen exemplaren lukken bijna niet en zijn te kwetsbaar.
buffers; gewoon kopen (Weinert of Philo)
draaistellen; pruisische draaistellen van Lilliput. snijd alles wat pruissisch is eraf en je houdt een engels draaistel over.
wielstellen; zoek maar uit, genoeg aanbod. Ik snijd de top van een viltstift af en lijm die vlak onder de bodem; prima draaipunt voor je draaistel. Schroefje erin en klaar.
spanwerk kies maar; van messing of koperdraad solderen (stevig!) of, zoals ik; als je toch met styreen bezig bent maak je die gelijk ook.
gastank; giet een viltstifthuls vol lood, snijd deze op de juiste lengtemaat, twee rondjes van vlak 2 mm styreen aan de uiteinden, die vijl je nog even bol en klaar. Lijm deze met een paar afstandsblokjes onder de wagenbak en het gewicht van het rijtuig is ook OK.
koppeling; zelf kiezen; de originele hakkoppelingen die aan de Lilliput draaistellen zaten gewoon laten zitten of afsnijden en KKhouders monteren.
handstangen; die handstangen is een verhaal apart. Als je die goed aanbrengft heb je een puik model, maar als je daar onvoldoende zorg aan besteed, blijft het een beroerd gezicht. Dus; boor met wiskundige precisie de gaatjes die nodig zijn en neem de tijd om elke twee gaatjes van één handstangetje te voorzien. Kost je een paar avonden, maar het bepaalt in hoge mate het beeld van je model.
schilderwerk; hoef ik niet alles over te vertellen; airbrush, blabla, maar kies je kleuren een beetje goed; diep donkergroen voor de bak, zwarte belijning van de deuren en andere strips, zandkleurig dak met zwarte ventilatoren en lantaren-schoorsteentjes, zwart chassis en treeplanken, witte opschriften. Ook hier bepaalt alleen al jouw toewijding ca 80% van je resultaat. De opschriften mogen dan van Philo zijn, maar schots en scheef aangebracht ziet niemand er dat aan af.

suc6
« Laatst bewerkt op: 03 June 2008, 13:41:46 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re: BNLS-Werkspoor - NS C11
« Reactie #19 Gepost op: 03 June 2008, 15:11:29 »
He Gert,

Leuk je hier te zien.
Dit project ken natuurlijk al.
Ziet er goed uit.

Ik reageer even om te laten zien dat ik me ook hier heb geregistreerd.

Groetjes
Wim.
Wim.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - NS C11
« Reactie #20 Gepost op: 03 June 2008, 15:48:43 »
Gert,

Bedankt voor de prima handleiding.
Kopietjes zitten in het archief, met uw welnemen.  ;D
Nu nog "even" de 400 en 450 afbouwen en dan......moet ik gaan kiezen.  :-|
Maar gebouwd worden zal ze zeker.

Gerrit F
Gerrit F

Van de draad af....