Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baanbouw Rehausen2 door Lobomotion69
Vandaag om 02:38:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Silvolde
Vandaag om 00:03:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
08 September 2025, 23:51:23
Raadplaatje door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 23:32:27
Da's Daz 2 door Huup
08 September 2025, 23:27:35
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
08 September 2025, 23:00:05
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 21:35:43
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
08 September 2025, 19:15:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
08 September 2025, 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
08 September 2025, 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 September 2025, 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
08 September 2025, 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
08 September 2025, 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
08 September 2025, 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
08 September 2025, 09:10:43
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS C11  (gelezen 7248 keer)

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re: BNLS-Werkspoor - NS C11
« Reactie #15 Gepost op: 02 June 2008, 15:23:38 »
Gert en Sobat,

Ik vind beide werkstukjes hardstikke mooi. Het is,  en oud nederlands, en de een is van hout, de ander van staal.
En dat is het leuke van onze hobby, ze zijn allebei uit polystyreen gemaakt. Schitterend toch!

Gerard

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS C11
« Reactie #16 Gepost op: 02 June 2008, 15:40:55 »
SK en ik concurreren niet hoor!

Inmiddels een kinkje in de kabel; ik had voldoende klasseborden (Philo, afwrijf), nadruk op had! Toen ik ze aanbracht bleken ze nogal te verspringen. Grr, afkrabben, nu kom ik ca 8 tekort. Dus, nummer NS C 5106 is vrijwel klaar, NS C 5034 moet nog even wachten.
Voor de belangstellenden; ik zal es wat foto's opduikelen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - NS C11
« Reactie #17 Gepost op: 03 June 2008, 11:18:25 »
Beide heren,

Mooi stukje werk.  :o

Ben benieuwd naar meer info, zoals mogelijke tekeningen?

Gerrit F
Gerrit F

Van de draad af....

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS C11
« Reactie #18 Gepost op: 03 June 2008, 13:38:51 »
OK, gaatie dan.
Men beginne met een tekening. Dat kan zeer eenvoudig; ene firma Philotrain verstrekte nog wel eens wat informatie
grotere versie
En dat verschaal je dan, de baklengte delen door 87 is maatgevend voor de lengte op de tekening. Daar draai je dan een paar kopietjes van (er sneuvelt altijd wel eentje; thinner en drukinkt... :-[ ) De kopwanden haal je van foto's; die was ook vrij eenvoudig. Zie bv de NMLD database, daar staat de NS C 5055 gewoon in. Uiteraard levert De Erfenis ook de nodige plaatjes.
Dan gaan we uit 0,5 mm materiaal strippen styreen snijden zo groot als de zijwanden en daarna de tekening met een haak op het styreen aanbrengen. Een watervaste smalle zwarte stift voldoet het best; dan veeg je de lijnen niet zomaar weg. Dan volgt het langdurige gesnij en gepulk om al die raampjes uit te snijden. Dit is echt zogenaamd dom doewerk, maar let op; de strip tussen twee raampjes is zó doormidden en dat lijm je niet meer. Tussenstand;
grotere versie
modelletje 1 is grofweg gereed; 2 ligt in delen ervoor. Je herkent de beide wanden die alleen nog maar plat aanwezig zijn.
grotere versie

je ziet dat de platte wanden voorzien zijn van strips Evergreen (nr 100 geloof ik, kleinste maat) om de deuren af te tekenen. Eigenlijk zijn ze nog te groot, maar ja. Besteed vooral veel aandacht aan die strippen; ze maken en breken je model. Op deze heb ik de bekende regengootjes bovenlangs voorzien van gebogen uiteinden, zoals dat bij de 5066-5135 het geval was, eerdere nummers hadden rechte gootjes, kijk maar;
grotere versie
Aan de binnenzijde van de zijwanden worden nog strips 0,5 mm gelijmd om de wanden meer stijfheid te geven; ter hoogte van de 0,5 mm boven de onderrand tot 1 mm onder de raamopeningen. Ook boven de raamopeningen komt zo'n verstijvingsstrook.

Een bodemplaat uit 0,5 mm is recht en hoekig, dus niet zo moeilijk.
Kopkanten zijn ook gewoon rechthoekig, alleen de bovenzijde is gebogen. De hoogte van die boog kun je ook van de zijaanzicht halen, bij ex HSM materieel is dat meestal enkele millimeters. Aangezien de bufferbalk in hetzelfde valk ligt, maak ik de kopwanden altijd inclusief  bufferbalk. Ook dan; kopwanden aankleden met strip.Zijwanden, kopwanden en bodemplaat kun je al tot één geheel samenbouwen. Dan de stelbalken (2 mm styreen) 0,5 mm lager dan de bufferbalk snijden; in werkelijkheid is het een U-balk op z'n kant.  Die strippen inlijmen en een strook a 0,5 mm er plat onderdoor. Dan heb je de suggestie van een U balk, de bovenflens zie je toch niet.
Het dak wordt gemaakt uit een plat stuk 2 mm styreen wat krap tussen de 4 wanden van de bak past. Je moet 'm echt klem laten passen. Als je die basis hebt, lijm er een strip ca halve breedte op (dikte afhankelijk van de bolling van het dak) en haal de scherpe langskanten van de strip. Dan een extra breed stuk 0,5 mm eroverheen buigen, vastlijmen aan de langskanten. Daarna er nog één overheen, dan heb je een strak dak. Eenmaal droog; dan op de bak plaatsen en rondom aftekenen. Zorg ervoor dat je ca 1 mm overstek hebt rondom.
De kleine friemeltjes die op het dak zitten mag je zelf fabrieken, maar let erop dat ze niet te groot worden, dat staat beroerd.
grotere versie
Wat blijft er dan nog over om te doen;
treeplanken; gewoon messing strip nemen en daar de bevestigingsbeugels aan solderen. Styreen exemplaren lukken bijna niet en zijn te kwetsbaar.
buffers; gewoon kopen (Weinert of Philo)
draaistellen; pruisische draaistellen van Lilliput. snijd alles wat pruissisch is eraf en je houdt een engels draaistel over.
wielstellen; zoek maar uit, genoeg aanbod. Ik snijd de top van een viltstift af en lijm die vlak onder de bodem; prima draaipunt voor je draaistel. Schroefje erin en klaar.
spanwerk kies maar; van messing of koperdraad solderen (stevig!) of, zoals ik; als je toch met styreen bezig bent maak je die gelijk ook.
gastank; giet een viltstifthuls vol lood, snijd deze op de juiste lengtemaat, twee rondjes van vlak 2 mm styreen aan de uiteinden, die vijl je nog even bol en klaar. Lijm deze met een paar afstandsblokjes onder de wagenbak en het gewicht van het rijtuig is ook OK.
koppeling; zelf kiezen; de originele hakkoppelingen die aan de Lilliput draaistellen zaten gewoon laten zitten of afsnijden en KKhouders monteren.
handstangen; die handstangen is een verhaal apart. Als je die goed aanbrengft heb je een puik model, maar als je daar onvoldoende zorg aan besteed, blijft het een beroerd gezicht. Dus; boor met wiskundige precisie de gaatjes die nodig zijn en neem de tijd om elke twee gaatjes van één handstangetje te voorzien. Kost je een paar avonden, maar het bepaalt in hoge mate het beeld van je model.
schilderwerk; hoef ik niet alles over te vertellen; airbrush, blabla, maar kies je kleuren een beetje goed; diep donkergroen voor de bak, zwarte belijning van de deuren en andere strips, zandkleurig dak met zwarte ventilatoren en lantaren-schoorsteentjes, zwart chassis en treeplanken, witte opschriften. Ook hier bepaalt alleen al jouw toewijding ca 80% van je resultaat. De opschriften mogen dan van Philo zijn, maar schots en scheef aangebracht ziet niemand er dat aan af.

suc6
« Laatst bewerkt op: 03 June 2008, 13:41:46 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re: BNLS-Werkspoor - NS C11
« Reactie #19 Gepost op: 03 June 2008, 15:11:29 »
He Gert,

Leuk je hier te zien.
Dit project ken natuurlijk al.
Ziet er goed uit.

Ik reageer even om te laten zien dat ik me ook hier heb geregistreerd.

Groetjes
Wim.
Wim.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - NS C11
« Reactie #20 Gepost op: 03 June 2008, 15:48:43 »
Gert,

Bedankt voor de prima handleiding.
Kopietjes zitten in het archief, met uw welnemen.  ;D
Nu nog "even" de 400 en 450 afbouwen en dan......moet ik gaan kiezen.  :-|
Maar gebouwd worden zal ze zeker.

Gerrit F
Gerrit F

Van de draad af....