Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

C12c rijtuig door odaoda
Vandaag om 10:29:37
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 09:58:42
Mijnbouw Indonesië door puntenglijder
Vandaag om 09:51:36
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 09:51:03
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door NL-modelspoor
Vandaag om 09:50:28
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door Sikko
Vandaag om 09:49:17
PCC tram Alfred Rieß door Jan Bennink
Vandaag om 09:48:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:42:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 09:34:25
Project X...... door Eric B
Vandaag om 09:31:49
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 09:29:38
Kato ETA 515 door Benelux795
Vandaag om 09:05:41
Omgeving Frankfurt am Main door martijnhaman
Vandaag om 09:03:25
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 08:57:36
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 08:54:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 08:48:03
Roco 2400, h0 door Huup
Vandaag om 08:39:44
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 00:17:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
11 October 2025, 23:45:35
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
11 October 2025, 23:44:23
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
11 October 2025, 23:32:54
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
11 October 2025, 23:24:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
11 October 2025, 22:59:31
Da's Daz 2 door hervé
11 October 2025, 22:56:07
De projecten van Ruben (NL H0) door Martijn193
11 October 2025, 22:50:20
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
11 October 2025, 22:49:48
Inzet T2s van de NS door Rick
11 October 2025, 22:22:01
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
11 October 2025, 21:12:40
Op Zuid (NL H0) door Tom Z.
11 October 2025, 21:06:38
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
11 October 2025, 20:52:09
  

Auteur Topic: Kato ETA 515  (gelezen 5737 keer)

mamory

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Re: Kato ETA 515
« Reactie #30 Gepost op: 10 October 2025, 20:04:12 »
Het valt me overigens op dat de bijwagen geen 3-punts verlichting heeft, was dat in het echt ook zo?

Met vriendelijke groet, Mario Amory

'Modelspoor': de kunst van het creëren van chaos en vertraging in schaal 1:87

Zuid-Limburgse nevenlijn (Miljoenenlijn) en het verdwenen Mijnspoor.

Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
Re: Kato ETA 515
« Reactie #31 Gepost op: 10 October 2025, 20:19:58 »
Alleen aan de kant waar de ESA gekoppeld word aan de ETA is er 2 pits verlichting.
De andere zijde van De ESA heeft gewoon 3 pits verlichting net als de ETA aan beide zijde heeft.


Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: Kato ETA 515
« Reactie #32 Gepost op: 10 October 2025, 20:27:47 »
Staan de Roco 515/815 dan verder uit elkaar?

Nee, de Roco's zijn keurig kortgekoppeld met een lage koppelbalk. Die hoeft ook niet stroomgeleidend te zijn want motorwagen en stuurstand hebben allebei een eigen decoder.
Als je de Kato's wil kortkoppelen zul je wat moeten knutselen, bijvoorbeeld met een kleine Symoba-mechaniek.

mamory

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Re: Kato ETA 515
« Reactie #33 Gepost op: 10 October 2025, 21:13:38 »
Wat is de mening hier? Kato of Roco?
Met vriendelijke groet, Mario Amory

'Modelspoor': de kunst van het creëren van chaos en vertraging in schaal 1:87

Zuid-Limburgse nevenlijn (Miljoenenlijn) en het verdwenen Mijnspoor.

Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
Re: Kato ETA 515
« Reactie #34 Gepost op: 10 October 2025, 21:28:02 »
Als ik echt op het model kijkt, zeg ik Kato.
Die lijkt qua vorm zoveel meer op een ETA dan Roco.
Zeker bij de o/b variant valt dat zeer op.
Maar als je die een beetje up to date wil maken mbt techniek is er wel wat werk aan de winkel


spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5622
Re: Kato ETA 515
« Reactie #35 Gepost op: 11 October 2025, 11:26:25 »
Een ETA in het Limburgse (heuvel-)land: 515 629-4 (Bw Düren) bij Simpelveld op 230581.
Toch wel jammer dat ik die rode Roco niet heb gekocht. Die Türkis/Elfenbein variant was niet om aan te gluren (vond en vind ik)


Groet, Frank

Luud H

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re: Kato ETA 515
« Reactie #36 Gepost op: 11 October 2025, 13:04:07 »
Dag Mario,
De wagens staan dichter (te dicht??) bij elkaar. De buffers zijn tussen de 515 en 815 eraf gehaald.

mamory

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Re: Kato ETA 515
« Reactie #37 Gepost op: 11 October 2025, 13:42:14 »
Ik neig meer naar een Roco, wellicht ook omdat deze modernere techniek bevat.
Maar ja......prijskaartje is er ook naar.



Eerst maar eens verder aan de baan bouwen.
Met vriendelijke groet, Mario Amory

'Modelspoor': de kunst van het creëren van chaos en vertraging in schaal 1:87

Zuid-Limburgse nevenlijn (Miljoenenlijn) en het verdwenen Mijnspoor.

Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
Re: Kato ETA 515
« Reactie #38 Gepost op: 11 October 2025, 19:03:03 »
Ooit wel eens de rode Roco 515 gekocht en daarna de rode Kato 515
De Roco 515 mag wel blijven.
Roco leverde deze eerste generatie ETA'S in de rode kleur zonder een Gepäckraumfenster,dus een raam met gewoon gordijnen.
Dat hoort niet
Ik heb er toen zelf maar 1 ingemaakt en nu mag hij blijven.







Roco heeft echter de regengoten niet echt serieus genomen.
Zeker qua vorm.
Bij de bagageafdeling dient de regengoit door te lopen tot voorbij het Gepäckraumfenster.
Helaas hebben ze dat niet doorgetrokken.

Zelf maak ik ook nog een rode Kato variant met 1e klas afdeling achter de bagageruimte.
Daar heb ik zelf het dak onder handen genomen en de regengoten gemaakt zoals ze horen te zijn.







Alles wat zandgeel is bij de Kato moet nog wit worden .
De beschriftingen op de onderste stelbalk is al wit
Nu alleen nog de sierstreep ,klassecijfers,DB koekjes en het nieuwe stelnummer 515-587


mamory

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Re: Kato ETA 515
« Reactie #39 Gepost op: 11 October 2025, 20:58:15 »
Oeh.....dat is mooi. En ik zie ook een beige/blauwe op de achtergrond.

 (y)
Met vriendelijke groet, Mario Amory

'Modelspoor': de kunst van het creëren van chaos en vertraging in schaal 1:87

Zuid-Limburgse nevenlijn (Miljoenenlijn) en het verdwenen Mijnspoor.

Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
Re: Kato ETA 515
« Reactie #40 Gepost op: 11 October 2025, 23:24:07 »
 Ik hoop binnen een half jaar een verslag te maken van het verfraaien van Kato 515 treinstellen.
Dan zijn hopelijk de 2 ETA 515 en 1 ESA 815 klaar.









mamory

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Re: Kato ETA 515
« Reactie #41 Gepost op: Vandaag om 06:02:36 »
Ja mooi......en ik zie ook interessante stukjes baan  ;D

Zover ben ik (nog) niet. Heb net 2 bakjes in ruwe vorm klaar waarop er op 1 de halte van Eys moet komen.

Ik zal uitkijken naar je verslag.

Met vriendelijke groet, Mario Amory

'Modelspoor': de kunst van het creëren van chaos en vertraging in schaal 1:87

Zuid-Limburgse nevenlijn (Miljoenenlijn) en het verdwenen Mijnspoor.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: Kato ETA 515
« Reactie #42 Gepost op: Vandaag om 08:35:55 »
Bij de blauw-beige ga je het dak niet aanpassen qua dakluchters? Blijft bijzonder dat ze voor de ESA wel de juiste hebben aangebracht en op de ETA niet...
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 10:07:03 door Quinzeedied »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5051
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kato ETA 515
« Reactie #43 Gepost op: Vandaag om 09:05:41 »
Roco leverde deze eerste generatie ETA'S in de rode kleur zonder een Gepäckraumfenster,dus een raam met gewoon gordijnen.
Dat hoort niet
Ik heb er toen zelf maar 1 ingemaakt en nu mag hij blijven.

Die had ik nog niet in de gaten :-\ ziet er bij jou netjes uit. Is dat een kwestie van gordijn verwijderen en 2 stangen erachter bevestigen?

Roco heeft echter de regengoten niet echt serieus genomen.
Zeker qua vorm.
Bij de bagageafdeling dient de regengoit door te lopen tot voorbij het Gepäckraumfenster.
Helaas hebben ze dat niet doorgetrokken.

De niet gelukte vorm ben ik het mee eens, maar bij de rode werd deze toch ook wel ingekort tot voor het eerste raam?
Volgens mij meer flavour of the day.. ;D Ook 1 met verschillende lengtes:

https://www.bundesbahnzeit.de/dso/Worms/b03-515_033.jpg?=1635354897
https://www.bahnbilder.de/1200/im-sommer-1984-fand-ich-1340420.jpg

Of haal ik series door de war...?
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 09:18:54 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn